Goodmorning Vietnam!

Bestemming: A. Hanoi (Vietnam)
Periode: juli 2015
Accommodatie: Hotel

Goooooooodmorning Vietnam…. Dat riepen mijn vriend en ik, daarbij denkend aan de gelijknamige komedie, nadat we een voet op het Vietnamese vliegveld hadden gezet. Ons Vietnamese avontuur kon dan echt gaan beginnen. Backpack op en op naar het hotel. In Hanoi merkten we gelijk dat er een drukte was jewelste. Overal scooters. Volgens onze chauffeur moet je gewoon met gelijke tred van de ene naar de andere kant van de straat lopen en dan kwam het goed. Tijd om het uit te proberen nadat we ingecheckt hadden. We hielden diep onze adem in en jawel hoor, alle scooters weken uiteen. Ondanks alles stond het zweet bijeen en waren we blij dat we noodlesoep konden gaan eten aan een warung tentje langs de straat.

De volgende dag werden we om 08:00 ’s ochtends opgepikt door een busje richting de baai naar Ha Long Bay. Deze prachtige baai staat niet voor niets op de UNESCO werelderfgoedlijst. Samen met de jonks (traditionele zeilboten) vormen de overweldigende rotspartijen een zeer charmant plaatje. Volgens de legende zijn deze rotsen ontstaan, doordat een drakenfamilie uit de hemel naar beneden daalde om mensen te helpen tegen indringers vanuit het noorden. Na een frisse duik en kanotocht in het azuurblauwe water worden we getrakteerd op een heerlijk diner van verse zeevruchten is er nog een cookingclass waarbij loempia’s gevouwen kunnen worden.

Halong Bay

’s Ochtends worden we ontwaakt door golvende bewegingen van de boot. Na het ontbijt stopt de boot bij een drijvend vissersdorpje waarbij de Vietnamen vertellen over hun leven als visser in Vietnam. Hierna wordt koers gezet richting Hanoi. De volgende dag reizen vriendjelief en ik drie uur naar Cuc Phuong Nationaal Park. Het mooiste natuurpark van Vietnam. Hier hopen we zwarte reuzeneekhoorns, langoeren en gibbons te spotten. Opvallend is dat alle insecten 4 keer zo groot zijn als in Nederland. Ze lijken uit de kluiten gewassen. Een beetje benauwd kijk ik mijn vriend aan. Opeens voel ik mij niet zo stoer meer in mijn camouflage outfit. Klaarmakend voor een drie uur durende jungletocht op zoek naar de echte natuur komen we ook in een traditionele regenbui te zitten. Binnen een paar seconden zijn we doorweekt. Na 10 minuten stopt deze regenbui en draai ik mijn wandelschoenen om waar plassen water uitkomen. Nat en bibberend besluiten we terug naar Hanoi te gaan, ook omdat het park gaat sluiten.

Op dag 5 besluiten we Hanoi te gaan ontdekken startende bij het Hoan Kiem meer. Dit meer staat bekend wegens de legende van Koning Ly Thai. Hij kreeg van de goden een magisch gouden zwaard toegezonden waarmee hij de Chinezen uit de stad kon drijven. Toen hij na dag van de gevechten over het meer vaarde, kwam er een gouden schildpad die het zwaard afpakte en meenam naar de bodem van het meer. Op een eilandje midden in het meer staat nog steeds terugdenken aan deze legende ‘de schildpadpadagoge’ die het symbool geworden is van Hanoi. Daarnaast bezoeken we de markten, de gevangenis en de tempel van de Literatuur. Bij deze tempel komen nog steeds studenten bidden om wijsheid voor hun studie. Ook ik doe een schietgebied om het aankomende jaar mijn master aan de Universiteit te halen. Opvallend verschil met Nederland: in de periode dat er les werd gegeven en de student slaagde werd zijn naam in een zuil gegrift. Slaagde hij niet, moet de student 4 jaar wachten voordat je weer examen kon doen. Vanuit Hanoi maken we de overstap naar Bai Dindh Pagode. Dit is een boedhistisch tempelcomplex die populair is bij de pelgrims. Hij staat bekend om de grote bronzen standbeeld van Boeddha die wel 10 meter hoog en wel 100 ton zwaar is. In de middag gaan we door naar Trang An waarbij we deelnemen aan de excursie van San Cava tour. Dezelfde rotspartijen waar Halong Bay om bekend staan zien we ook tijdens deze excursie. Een vrouwtje met voeten als staal; kan naast roeien met haar armen ook met haar voeten roeien. Zij brengt ons door de rotspartijen heen. Na deze rondvaart pakken we de nachttrein naar Hue de koningsstad. Mijn 1 meter 92 tellende vriendje heeft alleen een groot probleem. Hij kan niet languit liggen, want zijn lengte zijn ze niet gewend in Vietnam. Dit gaat een lange nacht voor hem worden. In Hue neemt een gids ons mee op een rondvaart naar de Perfume River.
Vietnam

Vanuit de boot komen we uit bij de Thien Mu Pagode. Bij deze historische tempel krijgen we kennis over het boeddhisme. Bij de ingang staat bovenaan de trap een 7-verdiepingen tellend monument, waar de monniken slapen, eten en werken. De monniken hebben verschillende rangen, die worden aangeduid door de verschillende kleuren pijen die ze dragen. In de pagode staat een blauwe Austin Westminister waarin de monnik Thich Quang Duc reedt om zichzelf daar in brand te steken. Hij deed dit als protest tegen de discriminatie naar boeddhistische monniken. In de middag bezoeken we de Verboden Paarse stad. De Verboden Paarse stad is een kleine stad in Hue zelf. Het was vroeger het privé terrein van de keizerlijke familie. Voor 150.000 VND omgerekend 6 euro betalen we onze toegangskaartje om er in te komen. Dit gebouwd ademt een rust uit en de gebouwen hebben sprookjesachtige namen van de Hemelse Dame tot Aardse Vrede. In de Paarse stad kwamen we uit in Het Thai Hoa Die die het paleis van de Opperste Harmonie werd genoemd. Hier ontving de keizer de buitenlandse afgezanten en andere hoge gasten. Ook was dit de plek waar keizers gekroond werden. Om je helemaal als een keizer en hofdame te wanen kon je verkleed als een echte koning en koningin op de foto. Even voelde ik mij de prinses terwijl ik in de troon plaatsnam. De volgende dag gingen we naar de tombe van Khai Dindh. Deze is compleet anders dan de anderen tombes, aangezien het aanvoelt als een Europees kasteel die ook in Europa gebouwd zijn. Er zijn mozaïeken die de tombes versieren. Vanuit de tombe nemen we de bus naar Hoi An. Het meest romantische en kleurrijke stadje van Vietnam. ’s Nachts hangt dit stadje namelijk vol met kleurrijke lampionnen die allemaal oplichten waardoor het een sprookjesachtige sfeer ademt. Daarnaast staat Hoi An bekent om zijn cooking class. Mijn vriend en ik konden hierbij natuurlijk niet achterblijven en besloten zowel een lampionnenworkshop als cookingclass te volgen. Tijdens de cookingclass introduceerden de Vietnamen het traditionele eten en leerden we even snel snijden als een echte Vietnamees.
Cooking class

Hierna gingen we het oude centrum van Hoi An ontdekken die in de 17e eeuw gebouwd is. Door 1 toegangskaartje te kopen kun je meerdere bezichtigingen tegelijk doen waaronder 1 museum, 1 oud huis, 1 gemeenschapshuis, de tempel of de brug en een theater. Omdat het toegangskaartje maar 1 dag geldig was stapten we in een hoog tempo door. Daarna fietsten we enkele kilometers verder naar Cua Dai strand. Lichtgelig strandzand met palmbomen geschikt om heerlijk te relaxen en bruin te worden. Loom van de zon/zee keerden we terug om daarna deel te nemen aan de lampionnenworkshop. Bij de lampionnenworkshop hebben we beide een prachtige lampion in paars en rood gemaakt. De volgende dag gingen we naar het tempelcomplex ‘My Son’ dat op de UNESCO-werelderfgoedlijst prijkt. My Son is een verzameling van tempelruines van het Cham koninkrijk. Dit hindoe heiligdom is een groot complex die bestaat uit meer dan 79 religieuze indrukwekkende gebouwen. Deze gebouwen zijn met elkaar verbonden door ontwerpen van rode bakstenen. Uit opgravingen van My Son bleek later dat hier de Cham koningen begraven lagen. In de namiddag gingen we naar de Marble Mountains. De Marble Mountains bestaan uit een vijftal geïsoleerd liggende bergen. Van deze omhoog rijzende rotsmassa's is er eentje toegankelijk gemaakt. Volgens de gids geloofde de Vietnamezen erin dat je kon klimmen naar de hemel. Door het pad omhoog naar de top van de Marble Mountain te volgen kwam je uit bij de hemel. Dit pad was heftig (zoals de weg naar de hemel ook echt is), kronkelig, bochtig waarbij je een goede conditie nodig had. Aan de top van de Marble Mountain was het een geweldig uitzicht die je de adem benam. Na de heftige klim terug gingen we terug naar ons hotel ons klaar maken voor de binnenlandse vlucht in de avond naar Hanoi. Het laatste moment van Vietnam… de terugreis naar Nederland ging beginnen.

Geschreven door Alexandra Pietrosanti

Heb je interesse in een reis naar Vietnam? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Vietnam, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.