Dwars door Vietnam

Bestemming: A. Bangkok (Thailand) , B. Hanoi (Vietnam) , C. Hué , D. Hoi An , E. Na Thrang , F. Saigon/Ho Chi Minh
Periode: februari 2010
Vervoer:
Accommodatie: Diverse hotels
Organisatie: 333TRAVEL

Na onze rondreis door Thailand en Cambodja van vorig jaar hebben we besloten dit jaar weer die kant op te gaan. We hebben 2 tickets naar Bangkok geboekt bij 333travel en 2 tickets naar Hanoi bij Airasia.

We blijven 2 dagen in Bangkok en daarna vliegen we door naar Hanoi om zo door centraal Vietnam naar Saigon (Ho Chi Minh Stad) te reizen. Met een verschil in temperatuur van bijna 35 graden landen we zondag 24 januari 2010 in Bangkok. We hebben een goede vlucht gehad met Eva Air, de afhandeling op de luchthaven ging snel en buiten stond de chauffeur van ons hotel al klaar. In minder dan 1 uur waren we in hotel East Inn. Deze overnachting was inbegrepen bij ons ticket van 333travel. Eenmaal op de kamer zijn we als een blok in slaap gevallen.

Weer wakker en opgefrist zijn we de stad Bangkok ingegaan en hebben hier heerlijk doorheen geslenterd. Waar in Bangkok je ook uit je hotel stapt, overal bruist het van het leven. Voor ons voelt het een beetje als thuiskomen, al die vriendelijke mensen, gezellige steegjes en de geur van het lekkere eten. We hebben nog een kijkje genomen bij het backpackers centrum Koh San Road, hier was het weer erg gezellig met al die feestende jongeren. Waren wij nog maar 20...

Met de taxi terug naar het hotel kost nog geen €2,- maar je staat wel vaak vast in het verkeer. De chauffeurs verschillen behoorlijk, we hebben hele rustige chauffeurs maar ook gekke autocoureurs meegemaakt.

De volgende ochtend komen we erachter dat we een prachtig uitzicht hebben op de skyline en de Baiyoke Tower 2 (de hoogste toren van Bangkok).

De skyline van Bangkok

Bangkok

Vandaag zijn we er lekker op uit geweest en wederom goed gegeten voor heel weinig geld. Het is `s middags heel warm dus we moeten veel drinken. Vanuit Chinatown dachten we een mooie cruise te maken, bleek het alleen een soort van veerpont te zijn die ons naar de overkant bracht. Daar was niets interessants te zien dus hebben we een taxi naar het hotel genomen. `s Avonds hebben we weer door Chinatown geslenterd. Het is hier overal rood gekleurd omdat men zich aan het voorbereiden is op het Chinese Nieuwjaar.

Hanoi – Vietnam

Al om 4 uur gaat de wekker want om 6.55 uur gaat onze vlucht naar Hanoi. We hebben heerlijk relaxed over de luchthaven gewandeld tot we de gigantische drukte bij de paspoortcontrole zagen. Na een tijdje in de rij te hebben gestaan, konden we gelukkig een official v/d luchthaven overtuigen dat we erlangs moesten aangezien onze vlucht over 15 minuten zou vertrekken. Om 9.30 uur landden we op Noi Bai International Airport. Op de luchthaven ging alles vrij snel en werden we vriendelijk behandeld, dit in schril contrast met vorig jaar in Cambodja.

De chauffeur, die geen woord Engels spreekt, brengt ons het het guesthouse waar we overnachten. Onderweg zien we ossenkarren en vrouwtjes met puntige strohoeden in de rijstvelden. Vooral de huizenbouw is opvallend, ze zijn erg smal maar wel hoog. Wat een chaotische wereld, je weet niet wat je ziet. Bij Cees Verburg van Vietnam à la carte hebben we een starterspakket geboekt met overnachting, bus, trein en Halong Bay trip. Bijkomend voordeel was dat zij ook ons visum hadden geregeld.

De rijstvelden

We hebben onze spullen naar de kamer gebracht en gaan direct op pad. Maar daar sta je dan, aan de drukke verkeersweg. Hoe moeten we oversteken? Dat wordt lastig. Na zo`n 10 minuten alles te hebben bekeken, en onze reisverzekering nogmaals te hebben doorgenomen, proberen we het toch maar. Zonder kleerscheuren en met het zweet op ons voorhoofd komen we aan de overkant. Wat blijkt; je moet gewoon oversteken en de scooters en het andere verkeer beslist zelf wel of ze links of rechts langs je gaan. Dit gaat meestal goed, en van degene waarbij het niet goed gaat, lees je later geen reisverhaal...

We hebben eerst een stuk gewandeld in Hanoi en een fietstocht per riksja gemaakt. We zijn o.a. langs het Mausoleum van Ho Chi Minh gekomen. In een restaurant onderweg hebben we heerlijk vegetarisch gegeten. Wat je krijgt is altijd weer een verrassing aangezien we de menukaart niet kunnen lezen. In Hanoi bevinden zich mooie parken waar je heerlijk tot rust kunt komen, we zien veel mensen Tai-Chi oefeningen doen of sporten. Een contrast met de enorme drukte buiten de parken.
Het Mausoleum van Ho Chi Minh

Op de vele markten in de stad kun je van alles kopen zoals kooikarpers voor consumptie, andere lokale specialiteiten zijn slang, hond, haaienvin en kikker. Er zijn sowieso veel restaurants waar je een chiwawa met groenten en rijst kunt bestellen...

Als we in een klein café zitten, ik om onze reisblog bij te werken en Ria om een boek te lezen, zie ik plotseling op de drempel van de deuropening een rat. Hij kijkt links en rechts en zoekt snel een plek achter de bar. Gelukkig heeft Ria het niet gezien.

Fietsen en brommers vervoeren de meest onmogelijke dingen zoals varkens, bomen of 3 meter hoge kisten. De bevolking is echt super vriendelijk maar spreken geen woord Engels.

Halong Bay

Na het ontbijt zijn we met een taxi naar Hanoi gegaan. We hebben een bezoek gebracht aan het Mausoleum van Ho Chi Min. Hij was in eerste instantie Eerste Minister van Vietnam en later werd hij president. Na zijn dood in 1969 is zijn lichaam in het mausoleum geplaatst. We hebben zijn lichaam gezien en daarna nog zijn huis en wagenpark bekeken en toen zijn we de stad weer in gegaan om ons helemaal gek te laten toeteren door het drukke verkeer.

`s Middags zijn we nog naar het Museum van de Literatuur geweest. Met werken uit de tijd van Confucius. Bij dit museum bevinden zich mooi aangelegde tuinen met een super grote Chinese klok. Vervolgens hebben we aan de overkant een lekkere koffie gedronken en dat is zelden in deze landen. Daarna een broodje gegeten bij restaurant SMILE, een hotelschool voor hulpbehoevende jongeren.

We zijn naar het Hoan Kiem meer gegaan, gelegen in het Franse gedeelte van de stad. Hier konen we even heerlijk tot rust komen. Onderweg hebben we een mango gekocht bij een vrouw die na de bombardementen van de Amerikanen een been moet missen. Rondom het meer zijn voornamelijk oudere mensen hun Tai chi oefeningen aan het doen, wat een prachtig gezicht! Er zijn enkele boek- en kaartverkopers maar als er politie in burger aankomt worden hun spullen afgepakt. Ook schoenpoetsers zijn er in grote getalen en ze willen zelfs onze slippers een poetsbeurt geven.

The Huc Bridge in het Hoan Kiem Lake

Hanoi - Halong Bay

Vanochtend alweer om 6.00 uur uit de veren omdat we om half 8 opgepikt worden door een taxi. Deze brengt ons naar Reisburo Pumpkin vanwaar we met een bus vertrekken richting Halong Bay. Vanaf 1994 staat deze baai op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. De rit duurt 3 uur en is 175 km. Onderweg zien we honderden rijstvelden en vele hardwerkende Vietnamezen. Eenmaal in de haven zijn we blij verrast door de mooie en verzorgde boot waarop we plaats mogen nemen. We hadden een aantal verhalen gelezen over slechte slaapplaatsen en ratten aan boord, maar dit was super. Het eten aan boord was heerlijk en het ontbrak ons aan niets. Het weer was ook goed en de andere toeristen (ongeveer 12) aan boord waren erg leuk. Het was een gevarieerd gezelschap met mensen uit Jakarta, Argentinië en London.

De grote baai van Halong wordt gedomineerd door grote rotsblokken die als pilaren in zee staan. Het is een schilderachtig gezicht en de nevel maakt het alleen maar mysterieuzer. Tijdens de boottocht hebben we op een eiland een grote Cave bezocht. Het was een behoorlijke klim omhoog maar wel uniek om te zien. Tegen de avond zijn we aangemeerd bij een strandje waar we konden zwemmen. Wij gaven de voorkeur aan relaxen met een bak koffie. We hebben hierna nog een eilandje aangedaan en toen was het tijd aan te leggen in een prachtige baai. Omdat het volle maan was kon je de silhouet van de omringende eilanden goed zien, een erg mooi gezicht.

Halong Bay

We kregen een overheerlijke feestmaaltijd aan boord, de bemanning bleven maar schotels met heerlijk gerechten brengen. We hebben er echt van genoten. Na nog wat te hebben gekletst met onze medereizigers hebben we onze kajuit opgezocht. Op de achtergrond hoorden we de muziek van andere boten en we vielen als een blok in slaap.

De volgende morgen hebben we rustig tussen de eilanden door gevaren. De geplande kanotocht gaat niet door omdat het plotseling heel hard begint te regenen. De sfeer aan boord is heerlijk en we genieten enorm. Langzamerhand komen we weer de haven aan. De bus staat alweer klaar en brengt ons naar Hanoi. We laten ons in het oude stadsgedeelte bij het Ho Hoa Kiem meer afzetten, op het terras genieten we nog na en wat later nemen we een taxi terug naar ons hotel.

We eten `s avonds bij een pizzeria bij ons guesthouse in de buurt. Het eten was heerlijk maar de prijzen waren Europeaans. We moeten een beetje wennen aan Vietnam, het is soms behoorlijk vermoeiend communiceren want er spreekt bijna niemand Engels. Het is ook echt heel anders dan Thailand, niet te vergelijken. We twijfelen af en toe om terug gaan naar Thailand waar alles iets gemakkelijker gaat maar besluiten toch om onze reis in Vietnam voort te zetten. Hier hebben we achteraf geen enkele spijt van.

Nachttrein naar Hue

Onze laatste dag in Hanoi, want vanavond vertrekt de nachttrein naar Hue. We besluiten nog naar het oude gedeelte van de stad te gaan. Hier hebben we heerlijk gewandeld door de kleine straatjes met de leuke kraampjes. Ook vandaag is en blijft het druk. We nemen afscheid van Cees en zijn familie en gaan naar het treinstation, onze trein staat al klaar. We delen ons compartiment met een Argentijn en een Vietnamese vrouw. De Argentijn is net uit het ziekenhuis ontslagen met een voedselvergiftiging. Hij had dit tijdens een boottrip op Halong Bay opgelopen. Hij zag er zo beroerd uit dat we bang waren dat hij de nacht niet zou halen... Communiceren met de Vietnamese vrouw ging alleen maar via handgebaren en lachen maar ze was heel aardig. Toen we haar een dropje gaven probeerde ze geen vies gezicht te trekken. Even later kregen wij een soort koekje van haar, dit smaakte naar uitgedroogde spons maar we hebben erop gekauwd met een smile op ons gezicht, tot we het stiekem weg konden moffelen. De Argentijn heeft de hele nacht geslapen en werd `s ochtend gelukkig gewoon wakker. Om 8.00 uur waren we in Hue.

In Hue hebben we eerst een kop koffie gedronken en vervolgens een hotel geboekt. We zitten in een heerlijk hotel en hebben onze vuile was al afgegeven. Voor 20 cent per kilo kunnen we het gewassen en gestreken weer ophalen. Na een verfrissende douche gaan we de stad weer in. Hue is een verademing; minder verkeer, minder scooters, minder getoeter en iedereen heel vriendelijk. De prijzen liggen hier een stuk lager dan in Hanoi en sommige inwoners spreken zelfs Engels.

De Citadel van Hue

Na een aantal kilometer te hebben gelopen maken we een boottocht op de Parfum rivier (song Huaong) met een drakenboot. De rivier dankt zijn naam aan de geneeskrachtige kruiden die langs de oevers groeien. Weer aan wal lopen we door een soort sloppenwijk, hier wonen hele families onder golfplaten op palen. Het is een hechte gemeenschap en iedereen is bijzonder aardig. We voelen ons een beetje een indringer, vooral door de camera om onze nek. Maar men benader ons erg enthousiast. Overal zien we kippen, varkens en ander ongedierte.

`s Avonds eten we een heerlijke pompoensoep, vegetarische Vietnamese schotel van seafood en gebakken banaan met chocoladesaus. Wederom voor een klein prijsje. Daarna hebben we nog langs de parfumrivier gewandeld.

Rondleiding met Li

Na het ontbijt worden we opgehaald door Li, onze taxichauffeur. Hier hebben we gister een afspraak mee gemaakt. Hij rijdt ons langs de meest bijzondere dingen en zo komen we o.a. bij het graf van Tuduc, een heerser die zijn hele familie vermoordde omdat hij bang was dat zij op de troon kwamen, de Tuhiev Pagode met monniken en een Boeddhistische tempel, het graf van KHAI DINH, een prachtige graftombe en de bekendste Pagode van Hue; THIEN MU PAGODE. Alle bezienswaardigheden zijn groot en uitgestrekt. We rijden verder langs de parfumrivier en door schitterende dorpjes. In deze dorpjes lijkt het of de tijd stilstaat en dat doet ons aan Cambodja denken.

De keizerlijke graven in Hue

De volgende ochtend worden we na het ontbijt opgehaald om naar Hoi An te reizen. Nadat we ons plekje hadden ingenomen in de bus bleek dat er 3 passagiers teveel waren... Zij kregen gewoon een plastic stoel en konden in het looppad gaan zitten. Om 13.00 uur kwamen we aan in Hoi An.

Hoi An is een sfeervol stadje met leuke steegjes en huizen. Er zijn veel winkeltjes, restaurants en terrasjes. In de 17e en 18e eeuw was het een belangrijke handelshaven en er is nog veel bewaard gebleven uit die tijd zoals de Chinese clanhuizen en de Japanse Brug.

Na een douche in ons hotel lopen we de stad in. We komen op de markt waar een groot feest gaande is, iedereen is aan het eten en is enorm bezopen. Travestieten zorgen voor show en zang. Iedereen probeert ons bier in de handen te drukken maar dat vinden wij niet zo`n goed idee met 30 graden. Wat voor een feest het is wordt ons niet duidelijk.

Scootertocht

Voor 4 dollar per dag hebben we een scooter gehuurd en proberen we ons tussen het drukke verkeer te begeven, natuurlijk ook hevig claxonnerend. We zetten de scooter aan de kant en maken een heerlijke strandwandeling. De vissers zijn druk bezig met het onderhoud van hun bootjes. We toeren weer verder stoppen vervolgens in het gezellige haventje, Vanuit hier maken een boottocht om even aan de hitte te ontsnappen. We zien van alles onderweg zoals vissers die hun netten sierlijk in de lucht gooien waarna ze een kilo vis aan boord kunnen hijsen, oude vrouwtjes op hun schamele bootjes en midden op het water bevindt zich een farm met honderden pekingeenden. Op de terugweg maken we nog leuke foto’s van de dagelijkse markt. Na een uur zijn we weer terug en is het tijd voor een hapje eten. En daarna was het weer tijd om te relaxen op onze kamer met airco. `s Avonds hebben we weer heerlijk door het stadje geslenterd en lekker gegeten. Het is goed uit te houden zonder zon en met een lekker windje.

Straatverkoper met bloemen

Stroomstoring in Vietnam

We hebben slecht geslapen vannacht, allebei last van niesbuien en keelpijn. Nogal logisch natuurlijk als je telkens airco in en uit gaat. Toen ik gisteravond eindelijk in slaap was gevallen maakte Ria mij weer wakker omdat ze een vreemd geluid hoorde. Maar ik hoorde niets. Enkele minuten later zag ze een beest kruipen. Het bleek een gekko te zijn. `s Ochtends bleek dat de stroom uitgevallen was dus geen koffie, geen airco en geen licht.

We ontbijten aan de haven en wilden daarna gaan pinnen. Maar de stroomstoring is nog niet verholpen en de pinautomaten deden het niet. Ook een koud drankje krijgen wordt steeds lastiger. We lopen wat door de stad en zoeken een werkende pinautomaat. Wellicht aan de overkant v/d rivier? Met een brandende zon op ons hoofd was dit geen pretje. Ook aan de overkant was er geen mogelijkheid om geld te pinnen. Uiteindelijk kregen we een tip van iemand over een werkende automaat. Hier hebben we gelijk meer gepind zodat we altijd genoeg geld bij ons hebben.

Om 18.00 uur vertrekt onze 'Night sleeper' naar Nha Trang. In deze bus bevinden zich slaapstoelen en dat is wel handig voor deze 500 km durende rit. Via internet hebben al een hotel geboekt in Na Thrang, voor 3 nachten. De busrit was verschrikkelijk, we lagen in een soort Formule 1 kuipje dat alleen voor Aziaten gemaakt is en wij hebben hier echt te weinig ruimte. We waren blij dat we er waren. Het hotel in Na Thrang is goed en vlakbij het strand.

Nha Trang

We hebben de hele middag geslapen op het strand om bij te komen van afgelopen nacht. Daarna hebben we heerlijk gegeten en hebben we direct een boottocht gereserveerd voor morgen. De reiskilometers beginnen te tellen en we waren een beetje moe, dus vroeg naar bed.

Boottochtje

Om half 9 worden we al opgehaald om ons naar de haven van Nha Trang te brengen. We gaan met de boot een paar eilanden bezoeken. Aan boord zit een groep Aussies en een aantal Chinezen waar we ontzettend mee kunnen lachen. Het eerste eiland was een soort Efteling maar dan met vissen. Er was een groot bassin met schildpadden en grote zwarte vissen, deze mochten we voeren met gedroogde soortgenoten. Op het volgende eiland konden we snorkelen, parasailen en jetskiën. We kiezen voor het eerste en zien voornamelijk koraal, geen vissen. De lunch bestond uit gigantische hoeveelheden salades en seafood. Na de lunch begon de bemanning muziek te maken met potten en pannen en met een gitaar. Er werden verschillende liedjes gespeeld en iedereen zong in zijn eigen taal een liedje. Het was erg leuk, vooral de Chinezen, die stonden boven op de tafel mee te zingen. Op het derde eiland konden we heerlijk relaxen, het leek wel een Bounty eiland. Langzaam vaarden we weer terug naar de haven. Dit boottochtje kostte 5,- euro en het is echt ongelooflijk wat we daarvoor gekregen hebben.

Weer met de scooter op pad

Vandaag maar weer een scooter gehuurd om ons in de verkeerschaos te begeven. Als je gewoon met de stroom mee rijdt valt het best mee. Op 14 februari wordt het Nieuwjaar gevierd en de straten zijn al verlicht, 10 x erger dan met kerst bij ons. Overal zien we lichtjes, lampen en bloemen. `s Avonds zijn er al optredens van verschillende artiesten en groepen. Ook zien we veel auto's met muziek en versieringen door de straten rijden. Vanochtend zijn we richting het zuiden gereden. De armoedige huisjes zijn een schril contrast met de luxe hotels waar we net langs reden. We gaan de andere kant op, op zoek naar de Grote witte Boeddha. Dit is een metershoge Boeddha, die in lotushouding zit. Eerst moet je wel 152 treden op voordat je er bij in de buurt bent. En met deze hitte voelt dat als 1520 treden. Maar eenmaal boven heb je een mooi uitzicht. Als je weer naar beneden loopt zie je nog een liggend Boeddha van 18 m lang.

Overal kun je je scooter laten bewaken door geüniformeerd personeel, dit kost ongeveer 5 eurocent. De rest van de dag vermaken we ons bij het strand en zwemmen we in de Zuidelijk Chinese Zee. `s Avonds zoeken we weer een lekker restaurantje. Ria eet 'hotpot', hierbij worden alle ingrediënten zoals vis, verse groenten op tafel geserveerd. In het midden van de tafel staat een pan met kokende bouillon en volgens een bepaald ritueel wordt er iedere keer iets in het pannetje gedaan door het personeel. Ton had een schotel met grote garnalen in heerlijke knoflooksaus. Het was een echt feestmaal.

Nha Trang beach

Relaxen in Vietnam

Vandaag hebben we eerst in het hotel ontbeten en daarna zijn we naar het Ecologisch zeeaquarium gegaan. Een interessant en mooi aquarium met prachtige vissen. We zagen er een grote geprepareerde walvis die pas in 2005 was aangespoeld. Vele vissen die op sterk water staan zijn al uitgestorven. Het museum is tevens een onderzoekcentrum.

Naast ons hotel heeft Ton zich laten scheren bij een kapsalon, Ria heeft haar haren laten knippen. Het scheren gebeurt ontzettend secuur, er blijft echt geen haartje zitten. Daarna kreeg Ton een heerlijke hoofdmassage. Ria kreeg voor de knipbeurt een intensieve gezichtsmassage van een half uur. Kosten: in totaal 5 euro.

We hebben in hetzelfde restaurant gegeten als gisteren en kregen te horen dat ze vanaf morgen voor een week dicht gaan i.v.m. het TET-feest. De eigenaren en het personeel gaat dat een week feesten. Het TET-feest is het belangrijkste feest in Vietnam. Het einde van een maanjaar en het begin van een Nieuwjaar wordt gevierd. Tevens wordt de lente aangekondigd. Na het eten hebben we nog wat gedronken bij de Beachclub. Op het strand waren verschillende vrouwen aanwezig die in grote pannen verse garnalen, krabben en kreeften aan het bereiden zijn. Ook kun je je hier laten masseren en kun je van alles kopen op het strand zoals sigaretten, soep en een kopie van de gecensureerde Lonely Planet.

De rest van de dagen rusten we heerlijk uit. De straat wordt met de dag meer versierd met verlichtingsbomen en lampen en op iedere hoek worden grote gele planten (gele pruimenbloesem en Chrysanten) en speciale boompjes verkocht. We maken nog een tochtje door de mooi verlichte straten, op de scooter. De laatste avond hebben we nog genoten van de st. jacobsschelpen, kreeften en gamba`s op het strand.

Mui Ne en de rode zandduinen

Vanochtend gaan we om 9.00 uur met de bus richting Mui Ne, daar hebben we een huisje gehuurd. Wederom in een bus met ligstoelen dus een “sardientjes-gevoel”, gelukkig is het maar een paar uur. Onderweg een dodelijk ongeluk gezien van een jong iemand. Hij lag onder een deken maar we zagen nog veel bloed bij zijn hoofd. Daar word je toch wel even stil van.

Het huisje wat we hebben geboekt ligt aan zee en ziet er sfeervol uit. Alleen het zwembad kan wel een likje verf gebruiken. We hebben gelijk een wandeling gemaakt van ongeveer 6 km en dat in de volle zon. De eerste nacht in het huisje was niet zo prettig, vanwege een kapotte airco was het minstens 28 graden.

Tijdens ons ontbijt kwam er een vrouw aanlopen met 3 levende kippen. Na een paar happen van ons broodje hoorden we de kippen veel geluid maken en een hap later was het stil. Daarna horen we dat er vanavond kippensoep op het menu staat. Good morning Vietnam!

We hebben een motor gehuurd en zijn langs de boulevard gereden. Er werd overigens afgeraden om na 17.00 uur nog te gaan rijden ivm dronken mensen. Dat doen we dus zeker niet want nuchter kunnen ze al niet rijden, laat staan als ze dronken zijn. Langs de boulevard bevinden zich verschillende hotels met spa resorts, prachtige tuinen en palmbomen. Als we het stadje uitrijden komen we ontzettende veel rotzooi tegen. En het stinkt er enorm. We rijden snel terug en gaan `s middags bij het zwembad van ons hotel liggen. Aan de overkant is een lekker restaurantje waar we super eten.

Mui Ne staat bekend om zijn witte en rode zandduinen en is een paradijs voor kite-surfers. We zien er soms wel 100 tegelijk, een geweldig mooi gezicht om te zien. De surfers komen uit alle delen van de wereld.

De volgende ochtend rijden we al om 6.30 uur naar de rode duinen. Erg leuk om te zien maar behoorlijk zwaar om te lopen. Het scheelt dat het nog niet zo warm is. We rijden verder over mooi aangelegde 3-baans wegen in de middle of nowhere om uiteindelijk in Phan Thiet aan te komen. We zoeken naar een leuk restaurant om te ontbijten maar vinden dat niet 1 2 3. We gaan dus maar terug naar Mui Ne.

De rode zandduinen van Mui Ne

Saigon, (Ho Chi Minhstad)

Na een 6 uur durende busrit zijn we in Saigon (Ho Chi Minhstad) aangekomen. We worden afgezet in het backpackers-centrum, het lijkt wel een beetje op Kho San Road in Bangkok. Er lopen alleen maar buitenlanders en er zijn veel restaurants en reisbureaus. Daar staan we dan tussen 8 miljoen inwoners waarvan er 4 miljoen op een scooter rijden... Ze scheuren door de straten en het is weer een hels karwei om de straat over te steken.

Ons hotel is prachtig, met alles erop en eraan. Het personeel is erg vriendelijk en de kamer ziet er goed uit. En dat voor 60 dollar, voor 5 nachten! We gaan eerst even douchen en vervolgens de buurt verkennen en een hapje eten.

Bij het Sinh café hebben we gelijk twee excursies geboekt;
* 18 februari gaan we naar de Cao Dai tempels en de Cuchi tunnels
* 19 februari gaan we naar de Mekong delta

De volgende ochtend zijn we al om 7.30 uur vertrokken om lopend naar het Museum van de oorlogsmisdaden tegen Vietnam te gaan. Onderweg komen we veel mensen tegen die hun ochtendgymnastiek Tai Chi doen in de parken. In het museum wordt de omvang van de Vietnamoorlog duidelijk. Buiten staan verschillende vliegtuigen en ook Amerikaanse helikopters. Wapentuig zegt ons niet veel maar het was toch wel even interessant. Binnen kregen we een aaneenschakeling van gruwelbeelden van tijdens en na de oorlog te zien. Hele stukken land en de bewoners werden in één klap vergiftigd en vandaag de dag worden er nog steeds verminkte kinderen geboren.

`s Middags hebben we onze kamer opgezocht om ons te beschermen tegen de hitte en te wachten tot zonsondergang, daarna hebben we ons een tijdje in het feestgedruis (nog altijd TET-feest) bevonden. Omdat wij de enige buitenlanders waren hadden we veel bekijks...

Cao Dai tempels en Cu Chi tunnels

Vandaag gaan we naar de Cao Dai tempels en naar de Cu Chi tunnels. Om 8.00 uur stonden we bij Sihn café om een plekje te bemachtigen in de bus, maar dat was nog een aardige klus. Er stonden tientallen bussen die naar verschillende bestemmingen gingen. Om 8.45 uur konden we instappen en begint onze 120 km durende rit naar de tempel van Cao Dai.

Cao Dai is een jonge religie die in 1926 werd gesticht door Ngo Van Chieu. Hij beweerde openbaringen te hebben gekregen van Cao Dai of Hoogste Godheid. De godsdienst is een vermenging van alle bestaande godsdiensten. Er zitten stukjes boeddhisme, islam, confucianisme, hindoeïsme, daoïsme en zelfs judaïsme in. De tempel is kleurrijk versierd en naar onze mening een beetje kitscherig. Ieder dag zijn er 4 diensten, telkens om de zes uur. Voor een dienst mag je in de tempel rondlopen en fotograferen. Tijdens de dienst kunnen toeschouwers boven op de galerijen alles volgen. Op de achterste galerij speet een orkest en er is een vrouwenkoor. Beneden nemen de leden plaats, iedereen loopt netjes in de maat en gaat tegelijkertijd zitten. De gelovigen zijn onderverdeeld in 4 kleuren; wit, blauw, geel en rood. We zien een indrukwekkende ceremonie.

Cao Dai tempel

Daarna gaan we naar de ondergrondse tunnels van Cu Chi. Tijdens de Vietnamoorlog vormde dit 265 km lange gangenstelsel een grote Vietcongbasis. Er lagen woonkwartieren, wapenfabrieken, commandoposten, veldhospitalen, keukens en leslokalen van de Vietcong. Naast een schuilplek werden de tunnels ook gebruikt om de Amerikanen onverwachts aan te kunnen vallen. We krijgen hier o.a. een propagandafilm te zien uit de jaren `70.

De Mekong Delta

Vandaag gaan we naar de Mekong Delta en maken we een tocht over de rivier. De lunch kregen we op Vinh Long Island, een leuke plek aan het water waar een Vietnamese groep muziek maakten. Ook hebben we op een een eilandje kennis gemaakt met het dagelijks leven van de Vietnamezen. Hier werden bijen geteeld en zaten er overal hanen in kooien om opgefokt te worden voor de vechtsport.

Saigon

Het is alweer onze laatste dag in Saigon. De laatste dagen hebben we veel leuke plekken ontdekt in deze stad en merken we dat er nog veel is achtergebleven van de Franse periode zoals het postkantoor en een kopie gezien van de Notre Dame. We eten nog wat op straat en laten ons scheren en masseren. Daarna moeten we toch echt naar de luchthaven. Na een voorspoedige vlucht van 1 uur en 15 minuten waren we weer in de heksenketel Bangkok. Hier gaan we nog even shoppen voordat om we om 3.30 uur op de luchthaven moeten zijn.

Notre Dame in Saigon

Lees het hele verhaal op de site van Ton en Ria.

We hebben een geweldige reis gehad, zonder ziek te zijn of pech te hebben gehad gelukkig. We hebben alles op eigen houtje gedaan en dit is buiten verwachting prima verlopen. Vietnam is een fantastisch land met heel aardige mensen. Het is nog niet zo toeristisch en we hebben met veel handen- en voetenwerk moeten communiceren maar dat maakt het nou net zo leuk!

Heb je interesse in een reis naar Vietnam? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Vietnam, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.