Beste van Vietnam

Bestemming: A. Ho Chi Minhstad (Vietnam) , B. Cai Be , C. Phan Thiet , D. Nha Trang , E. Qui Nhon , F. Hoi An , G. Hué , H. Dong Hoi , I. Vingh , J. Ho Chi Minhstad
Periode: december 2008
Vervoer:
Accommodatie: Diverse hotels
Organisatie: Fox Vakanties

Eind oktober 2008 hebben wij bij Fox Vakanties een reis naar Vietnam geboekt. Aftellen dus tot 11 december 2008. In de tussentijd hebben we veel informatie over Vietnam gelezen via de vele websites die er over dit land zijn. Via Fox Vakanties hebben wij een hotel geboekt in de buurt van Schiphol, waar onze auto 16 dagen gratis mag blijven staan en waar wij kunnen overnachten voor € 133,-. Zo kunnen wij uitgerust aan onze vakantie beginnen.

Amsterdam - Hongkong

Na het ontbijt zijn we door het Courtyard by Marriot hotel met een shuttlebus naar Schiphol gebracht. De hostess van Fox kwam ons al tegemoet lopen om de reisbescheiden te geven. De vlucht van Amsterdam naar Hongkong duurde 11 uur en 20 minuten. In Hongkong moesten we overstappen op de vlucht naar Saigon (Ho Chi Minh stad). Buiten werden we opgewacht door de Vietnamese reisleider Dinh met het bekende Fox bord. Samen met reisleider Mike wachtten we tot alle medereizigers aanwezig waren. Het reisgezelschap bestaat uit 27 personen inclusief de Nederlandse reisleider Mike, de Vietnamese reisleider Dinh, de chauffeur Chau en assistent v/d chauffeur Dung.

We rijden door Saigon, in deze stad verplaatsen de inwoners zich op brommers. Je ziet er dus veel. We stoppen in District 1 (het oude centrum) bij hotel Huong Sen. Rond 2 uur hebben wij even de benen gestrekt en zijn naar het Operagebouw gelopen. Het Operagebouw stamt uit 1897 en is gebouwd door de Fransman Ferret Euqene. Na een kopje koffie zijn we verder gelopen en hebben we de Ho Chi Minh City Hall bewonderd. Om 17.00 uur moesten we verzamelen op het dakterras van het hotel voor de 1e bijeenkomst waarbij we meer uitleg krijgen over de rondreis. We hebben €175,- p.p. in de fooienpot gedaan. Hiervan worden de fooien betaald voor de chauffeur en assistent, de Vietnamese reisleider en 13 lunches, overige entreegelden en de fooien voor onderweg. Goed geregeld zo, en we waren het gelukkig snel eens over het bedrag.

Ho Chi Minh Stad

Cultuur en historie in Saigon

Om 7.00 uur werden we wakker gemaakt, om 8.30 klaar moesten we klaar staan voor vertrek. Omdat we iets vroeger waren hebben we genoten van het verkeer op straat, al die brommers, brommers en nog meer brommers. Alles wordt vervoerd op de brommer, niets is te gek. Om 8.30 uur zijn we vertrokken voor een stadstour door Saigon. Eerst brengen we een bezoek aan een Chinese tempel daarna gaan we naar de Cholon markt. Op deze enorm grote markt kun je van alles kopen behalve pluimvee, dit is verboden sinds de uitbraak van SARS. We zien er wel verse vis, kleding, kruiden, koffers, fruit, gedroogde zeepaardjes en paddenstoelen en nog veel meer. Er werken voornamelijk vrouwen op de markt, we hebben geen man gezien. We zouden hier uren kunnen doorbrengen maar moeten verder. Op naar het War Remnants Museum, geopend sinds 4 september 1975. In dit museum maak je kennis met de vuile oorlog die Amerika is begonnen tegen Vietnam. De diverse foto’s maken veel indruk op ons. De tijgerkooien maken ook grote indruk. Uit respect voor de Vietnamese bevolking hebben wij hier geen foto’s genomen. Tijdens de Vietnamoorlog zijn 3 miljoen Vietnamezen omgekomen waaronder 2 miljoen burgers. Ook zijn er 2 miljoen mensen gewond geraakt en 300.000 vermisten. Op het moment dat wij dit schrijven zien we nog steeds foto`s voor ons van de bange gezichten van de Vietnamezen. Maar dit hoort ook bij een rondreis door dit land.

We hebben heerlijk geluncht bij een restaurant langs de Saigon rivier, waar je bootjes ziet varen met verschillende goederen aan boord. In het restaurant was men al druk bezig om de kerstversiering op te hangen in de bomen. Na de lunch gaan wij naar een zogenaamd lakwerkfabriekje. In deze fabriek werken gehandicapten vrouwen en mannen. Ze maken erg mooie dingen, ingelegd met parelmoer of stukjes eierschalen. De werknemers zijn vriendelijk en we mogen foto’s van ze maken.

De volgende stop is bij het paleis van de Hereniging, gebouwd in 1966 en ligt tegenover een park. Het in perfecte staat zijnde paleis is niet meer in gebruik, maar is een monument. In dit paleis heeft de Vietkong op 30 april 1975 de macht overgenomen van het voormalige Zuid-Vietnam. Via het lopen we door naar de Kathedraal Notre Dame, welke is gebouwd tussen 1877 en 1880. Aan de rechterkant van de Kathedraal ligt het hoofdpostkantoor, gevestigd in een prachtig gebouw. Het is een van de overgebleven parels van de Franse koloniale architectuur. In het centrum van Saigon vind je nog meer oude koloniale gebouwen uit de Franse tijd. Rond 16.00 uur zijn we weer terug in het hotel.

Het pinnen in Saigon is geen enkel probleem. Je kunt maximaal 2.000.000 Dong pinnen, wat omgerekend zo`n 85,- euro is. Het lijkt dus of je veel geld op zak hebt. `s Avonds hebben we in restaurant Ciau gegeten. Het menu bestond uit prawns (grote garnalen) en koste 145.000 Dong, een tiger bier koste 45.000 Dong. Een fles witte wijn koste 390.000 Dong. Wij hebben hier uitstekend gegeten voor €25,- p.p. Voor Vietnamese begrippen is dit aan de hoge kant. Na het eten hebben we een wandeling gemaakt door de drukke stad. Oversteken lijkt onmogelijk maar is in feite heel simpel; stap op de weg en blijf doorlopen, de brommers gaan wel voor of achter je langs... In Nederland had je waarschijnlijk al lang een klap voor je kop gehad.

De Chu Chi tunnels en Tay Ninh

Vanochtend erg vroeg wakker gemaakt, om 5.45 uur. Douchen, aankleden en ontbijten voor we vertrekken naar de Chu Chi tunnels. We willen hier voor de drukte aankomen. De Chu Chi tunnels liggen op ongeveer 70 km afstand van Saigon. Onderweg zien we rijstvelden, viskwekerijen, palmbomen, pindavelden en rubberbomen. Doordat het landschap steeds veranderd, vervelen we ons geen moment. Uiteindelijk komen we aan bij de Chu Chi tunnels en zijn we de eersten. We beginnen met een 20 minuten durende film over hoe het er aan toe ging tijdens de oorlog. We zien hoe de Vietnamese bevolking heeft geleefd en geleden tijdens deze zwarte periode in hun bestaan en welke offers zij hebben moeten brengen voor de vrede. Vervolgens lopen we met een gids door het complex van de Chu Chi tunnels en worden er verschillende boobytraps gedemonstreerd. Er zijn voorbeelden te zien van de hutten en hoe er gewerkt werd. Na afloop van de oorlog bleef het land achter met onvruchtbaar land. Om het gif uit de grond te krijgen zijn miljoenen bamboestokken in de grond gestoken en het regenwater heeft in de loop van de jaren het gif uit de grond gespoeld en het land weer vruchtbaar gemaakt.

We zijn doorgereden naar Tay Ninh alwaar het caodaïsme in 1927 is ontstaan. Het caodaïsme is een samenvoeging van de meest waardevolle principes uit alle godsdiensten: islam, boeddhisme, christendom, taoïsme en confucianisme. De gelovigen vereren alle goden. Hun kerk is een bizar gebouw en zou niet misstaan in de Efteling. De entree bedraagt 15.000 Dong. Exact om 12.00 uur begon de dienst die wij vanaf het balkon konden volgen. Filmen of foto`s maken is toegestaan. Het gezang klikt als een mantra, monotoon en met af en toe een fluitsignaal. De gelovigen moeten in een bepaald patroon plaatsnemen; mannen en vrouwen gescheiden, de hoger geplaatste vooraan en de laagst geplaatste achteraan. Er zijn 3 aanhangers van het caodaïsme in Vietnam. Ik weet niet of het buiten Vietnam ook voor komt.

We hebben in Tay Ninh geluncht en daarna wat rondgelopen in dit dorp. Na de lunch bezoeken we het dorp Trang Bang. Hier woonde Phan Thi Kim Phuc, het meisje dat door een napalm aanval in juni 1972 huilend en naakt over straat liep. Haar foto ging de hele wereld over. In een restaurantje bekijken we een film over het leven van Kim Phuc. Hierin vertelt ze wat haar is overkomen en hoe zij heeft kunnen vergeven. Haar familie runt dit restaurantje wat naast de Cao Dai kerk ligt.

Om 15.00 uur vertrekken wij weer naar Saigon waar wij onze laatste nacht zullen doorbrengen. Met nog 11 anderen van de rondreis hebben wij in restaurant Lemongrass gegeten. Na afloop hebben we in het Rex hotel nog wat gedronken. Vanaf het Rex hotel heb je een prachtig uitzicht op het centrum, de verlichte gebouwen en de drukte.

De Mekong delta

Om 6.00 uur zijn we wakker en hebben alle tijd om te ontbijten en onze koffers voor de hotelkamer te zetten. Vandaag rijden we door de Mekong delta naar Can Tho, onze eindbestemming. De Mekong delta heeft ongeveer 17 miljoen inwoners en beslaat een gebied van 40.000 km2. Het is een vruchtbaar gebied waar 3x per jaar rijst kan worden geoogst. In het noorden van Vietnam kan dit maar 1x per jaar. We rijden eerst door een dun bevolkt gebied en zien rijstvelden, pinda-velden, viskwekerijen en plantages met rubberbomen. Het valt ons op dat er veel eenden lopen op de rijstvelden. Blijkbaar zijn die ervoor om wormpjes, bloedzuigers en andere kleine waterdieren op te zuigen, zo wordt schade aan de rijstplanten voorkomen. Langs de highway zijn verschillende kleine winkels gevestigd waar de lokale bevolking hun handel probeert te verkopen.

Na een koffiestop rijden we naar de Mekong rivier. Hier gaan we met een bootje de kleurrijke drijvende markt van Cai Be bekijken. Op de grotere boten verkoopt men meestal groeten en fruit. Na een stop bij een familiebedrijf wat o.a. rijstkoekjes maakt varen we verder naar de An Binh & Binh Hoa Phuoc eilandjes. Onderweg zien we vissers die aan het werk zijn, mannen die het slip uit de rivier halen en boten die verschillende goederen vervoeren zoals bamboe, fruit, kruiken en hout.

De Mekong Delta

In Quoc Nam zijn we van boord gegaan om te lunchen. Zoals gebruikelijk was het wederom een heerlijk lunch in een prachtige omgeving, ver weg van de drukte van Saigon. Na het eten vaarden we weer verder naar Vinh Long. Daar zijn we aan wal gegaan en met de bus verder de Mekong delta ingetrokken. Bij Bac zijn we met de ferry naar de overkant gebracht. Daar stapten we weer in de bus en die heeft ons naar het Ninh Kieu hotel gebracht. Hier gaan wij de nacht doorbrengen. Vanavond hebben we met z`n allen bij restaurant Nam Bo gegeten. Voor 160.000,- Dong (6,80 euro) per persoon hebben we hier goed gegeten.

De drijvende markt van Cai Rang

Om 6.15 uur schrokken we wakker. Eigenlijk hadden we om 5.30 uur gewekt moeten worden maar dit was niet gebeurd. Opschieten dus om op tijd klaar te staan. Vandaag hebben we een lange reisdag in het verschiet. Maar eerst brengen we nog een bezoek aan de drijvende markt van Cai Rang. Ontzettend veel schepen en bootjes volgeladen met (water)meloenen, wortelen, zoete aardappelen en alle soorten fruit komen voorbij gevaren. Deze markt is echt een aanrader. Toen we allemaal weer op de kade waren kon onze reis naar het 400 km verder gelegen Phan Thiet beginnen. Bij Long An Village hebben we geluncht op een schitterende locatie. Onderweg zagen we dorpjes, markten, kraampjes, koffie-, rubber- en cassave-plantages. Af en toe werd er een koffiepauze ingelast en konden we de beentjes strekken. Dinh en Mike hadden voor pinda's, cola en rum gezorgd dus we konden happy hour houden in de bus, helemaal top. Rond 19.00 uur kwamen wij aan in het Blue Ocean resort in Phan Thiet. Ondanks dat het een lange reisdag was vonden wij het niet vervelend omdat je veel ziet onderweg. `s Avonds hebben we een pizza gegeten bij een pizza-restaurant genaamd 'Goodmorning Vietnam'. Twee pizza’s, een toetje en wat te drinken kostte 392.000,- Dong (16,66 euro).

Zon, zee en strand!

Vandaag een heerlijke vrije dag. Kunnen we eindelijk een keer genieten van de zon en de zee. Het Blue Ocean resort is een aantal maanden geleden gerenoveerd en ziet er echt fantastisch uit. `s Ochtend hebben we in de open lucht ontbeten daarna hebben we aan het strand gelegen en wat gezwommen. Vervolgens een wandeling gemaakt en bij een strandtentje wat gedronken. Wat een rust hier, je ziet bijna niemand. In het resort hebben we geluncht en om 15.00 uur zijn we met de optionele excursie meegegaan naar Mui Ne. Daar hebben we op blote voeten een wandeling gemaakt in een riviertje. Na ruim 1 uur waren we weer terug waar we begonnen waren. Toen zijn we naar een fabriekje gegaan wat vissaus maakt. Daarna naar de vissershaven van Mui Ne gereden. De volgende stop was bij de duinen van Mui Ne, daar kun je (betaald) met een soort plastic board over het zand naar beneden glijden. Normaal gesproken heb je vanaf de top een mooi uitzicht met zonsondergang maar het was vandaag een beetje bewolkt. Deze optionele excursie vonden wij een aanrader. Mike had voorgesteld om met de hele groep aan het strand te eten en dat leek ons wel wat. Op het strand stonden tafels gedekt, de olielampjes branden en op een bepaald punt was de zee verlicht. Wat hebben wij genoten! Goed geregeld Mike en Dinh!

Het strand van Mui Ne

Nha Trang

Na het ontbijt zijn we rond 7.00 uur vertrokken naar Nha Trang. De eerste stop van vandaag was bij een dragonfruitplantage. Het fruit groeit aan een plant die lijkt op de lidcactus. De lunch is in Cam Ranh. Onderweg veranderd het landschap van rijstvelden naar zoutpannen. De spoorlijn van Saigon naar Hanoi loopt zo ongeveer langs de highway, echter zien we maar sporadisch een trein. Dat komt omdat het enkel spoor is en de treinen elkaar maar op een aantal plaatsen kunnen passeren. Ongeveer 40 kilometer voor Nha Trang verlaten we de highway en rijden we via een kustweg verder.

Als we eenmaal in Nha Trang aankomen rijden we direct naar de Long Son pagode. Deze pagode is omstreeks 1890 gebouwd. Bij de ingang van de pagode staat een standbeeld van Thich Quang Duc. Dit was een monnik die zichzelf in brand heeft gestoken in het centrum van Saigon. Als we binnen zijn is er een gebedsdienst aan de gang. Als je in Nha Trang bent moet je deze pagode zeker niet overslaan.

Rond 16.00 uur komen we aan in hotel Qué Huong. `s Avonds hebben we gegeten bij Club Sailors Vietnam samen met Gina, Marianne en Henk. Daarna hebben we nog wat gedronken op het terras.

Dag op het water

Vandaag zijn we om 9.00 uur vertrokken naar de haven van Cau Da. Vanaf hier vertrekt onze boot. Het is een stralende dag vandaag en lekker warm. Een goede dag om op het water te zijn dus. De bootjes zijn allemaal rood met blauw, een mooi gezicht op het blauwe water. Wij varen naar het eiland Mieu, hier ligt het vissersdorp Lang Chai. Daar bezoeken we eerst een zee-aquarium in een vorm van een boot. Daarna lopen we naar het dorp Lang Chai, een leuk dorp waar het leven zich voornamelijk buiten afspeelt. De mannen zijn vissen en de vrouwen repareren de visnetten of zijn buiten op straat aan het naaien. Weer andere verkopen souvenirs en voedsel. Het is een kleurrijk geheel.

Eenmaal weer aan de kade zijn we met de bus naar de Cham Torens van Po Nagar (de Dame van de stad) gereden. Deze tempel ruïnes van zijn de mooiste van de Cham beschaving. In restaurant Dua Xanh hebben we geluncht en daarna hebben we de lokale markt van Nha Trang. Op de markt lopen politieagenten met fluitjes de marktkooplieden te waarschuwen als hun handel te ver buiten de kraampjes hangt. De marktkooplieden kijken enigszins verbaasd, maar doen wel wat er gevraagd wordt. Als de agenten weer weg zijn hangen ze hun handelswaar weer terug en halen de schouders op. Op de markt kun je de gebruikelijke dingen kopen als fruit, groenten, vis, eieren, gedroogde zeepaardjes en paddenstoelen.

Om 15.40 uur zijn we weer terug in het hotel en besluiten wij om te gaan zwemmen in de zee. Alleen is de golfslag zo sterk dat je telkens terug op het strand geworpen wordt door de golven. Er zijn meer leden van het reisgezelschap die het proberen maar de meeste zonder succes. Om 18.00 uur hebben we afgesproken met Fien, Irene en Peter om te gaan eten bij Same Same. Het eten is bijzonder goed en de eigenaar spreekt goed Engels. Aanrader is de pancake met honing, banaan en een bolletje ijs!

Reisdag

Vandaag vertrekt de bus om 9.30 uur richting Qui Nhon. Vanaf de highway zien we maagdelijke stranden en garnalen- en kreeftenkwekerijen. Regelmatig zien we de Zuid-Chinese Zee met de kleine eilandjes die voor de kust liggen. En eenden, koeien en waterbuffels zie je overal. We maken een aantal fotostops. Om 13.30 uur stoppen we bij hotel-restaurant Bai Thien voor de lunch. Iets verderop, net voorbij de top van een berg, heb je een fantastisch uitzicht op het strand waar veel kleurrijke boten liggen. Zelfs op de kerkhoven staan kleurrijke monumentjes.

Rond 15.00 uur stopt de bus bij hotel Saigon Qui Nhon in Qui Nhon, hier blijven wij 1 nacht. We hebben met z`n allen afgesproken om in een ander hotel te gaan eten. Er is namelijk geen ander mogelijkheid in deze stad met ongeveer 200.000 inwoners. Qui Nhon is een prachtige stad maar jammer genoeg niet ingesteld op toeristen. Om 23.00 uur zoeken wij voldaan ons bed op. Morgen weer vroeg op. We hadden hier wel een dag langer willen blijven om de stad te verkennen. Maar ja, je kunt niet alles hebben.

Hoi An

Al vroeg op om de stad te zien ontwaken. De oudjes zijn er ook vroeg bij om hun gymnastiek oefeningen te doen, waarna ze kunnen gaan buurten. We zien nog iemand op de fiets, helemaal volgeladen om naar de markt te gaan. Leuk om te zien hoeveel ze hier kwijt kunnen op hun bakfiets. Dan is het alweer tijd om terug te gaan naar het hotel, we vertrekken vandaag naar Hoi An, waar we 2 nachten verblijven.

Onderweg stoppen we nog bij een scheepswerf waar de houten boten worden gerepareerd. We rijden verder en hebben nog een plaspauze bij een tempel. Daarna stoppen we op een plek waar vrouwen matten aan het vlechten zijn. Samenwerken is hierbij van groot belang. De ene vrouw vlecht de bamboedraden en de andere doet de kleur erbij. Dan is het alweer tijd voor een koffiepauze. De koffie is hier van zeer goede kwaliteit en wij vinden het goed te drinken. In het My Tra hotel te Quang Ngai hebben we geluncht. Na de lunch hebben we nog een stop gemaakt bij een klein bedrijfje/winkeltje waar men ornamenten en grafzerken verkoopt. Onderweg zien we weer vele rijstvelden maar ze lijken allemaal anders dus het verveelt geen moment.

Als we eenmaal aankomen in Hoi An zijn we snel bij het Thuy Dong 3 hotel. Dit hotel ligt niet ver van het centrum. Nadat de koffers op de kamer waren konden we ons opfrissen en om half 5 hebben we een korte wandeling gemaakt met Dinh en Mike. Onderweg gaven zij uitleg over de gebouwen en wat er allemaal te doen was. Hoi An heeft ontzettend veel oude gebouwen die niet zijn verwoest tijdens de oorlog. We hebben samen met wat anderen van de groep gegeten bij restaurant Goodmorning Vietnam. Het eten was hier goed. Als we terug naar het hotel lopen zien we dat de winkels, huizen en tempels mooi verlicht zijn, vooral als de traditionele lampions branden. Met Gina, Marianne en Henk nog wat gedronken op een terras. Door het gebrekkig Engels wat er wordt gesproken kreeg Marianne geen glas wijn maar een hele fles. Ondanks dat dit wel lekker is, is een hele fles wel te veel van het goede...

De traditionele lampionnen

Fietsen in Vietnam

Na het ontbijt beginnen we aan een fietstocht door de stad Hoi An en zijn omgeving. De fietsen zijn gehuurd bij een bedrijf waar een Nederlander eigenaar van is. Hij heeft samen met zijn Vietnamese vrouw tevens een restaurant in de stad. Als we buiten komen staan de fietsen al keurig voor het hotel met voor iedereen ook 2 flesjes water. Na enkele kilometers fietsen verlaten we Hoi An en fietsen langs verschillende dorpen, wel overal op verharde ondergrond. De eerste stop is bij een scheepswerf waar houten schepen werden gerepareerd. Ook stoppen we bij een rijstveld waar Vietnamezen het veld aan het ontwateren waren. We zien ook nog een aanstaand bruidspaar onderweg, in het huis van de bruid is het feest en het stel staat buiten de gasten te ontvangen en biedt ze sigaretten aan. Ze trouwen pas echt over enkele weken.

Vervolgens stoppen we bij een monniken klooster, waar 20 monniken leven. Het is een mooi klooster, wel aan de kleine kant. Er zijn graven, gebedsruimten en de verblijven van de monniken. Als we weer verder fietsen zien we veel kleine gele vruchten aan de bomen hangen. Ze lijken erg op sinaasappeltjes maar zijn het niet. Het blijkt de kumquat. Volgens Dinh moet je erop kauwen en krijg je dan meer energie. Het nadeel is alleen dat je er zwarte tanden van krijgt en dat gaat er niet meer af... We fietsen verder de richting de zee. Hier aangekomen blijkt ze flink bezig zijn om de boel op te knappen, nieuwe gebouwen worden gebouwd en wegwerkers zijn met de weg bezig. We konden hier zwemmen maar daar had niemand zin in. We zijn dus snel weer verder gefietst voor onze volgende stop; koffiepauze! Hier worden de fietsen opgehaald en gaan wij, na de koffie, aan boord van een boot. Inmiddels is het helaas gaan regenen. Vanaf de rivier zien we een visser zijn vangst binnen halen, drogende netten en (ver)kopers die druk zijn op de markt. De fietstocht kostte omgerekend 8,50 euro en was zeker de moeite waard.

Als we weer in Hoi An zijn gaan we eerst droge kleren aantrekken waarna we de stad inlopen om te gaan lunchen. Vervolgens zijn we naar de Japanse brug gelopen. Deze is gebouwd in 1593 en is ongeveer 20 meter lang. Daarna lopen we verder naar de Quan Cong tempel. De 18e-eeuwse tempel ligt dicht bij de Japanse brug. Als laatste bezoeken we vandaag een handwerkfabriekje waar men schilderijen maakt van zijde. Het maken van 1 schilderij duurt 2 tot 3 maanden mee bezig, maar ze zijn dan ook echt prachtig.

Oude Japanse brug, Hoi An

In het centrum van Hoi An kun je heel goedkoop kleding laten maken. Kledingwinkels zijn er echt in overvloed. We eten `s avonds samen met Irene, Peter en Fien in een restaurant schuin tegenover het hotel. Wij vinden Hoi An echt een leuke plaats alleen naar mijn (Peter’s) smaak teveel kledingwinkels die de uitstraling van Hoi An geen goed doen. Positief is dat het het oude centrum goed bewaard is gebleven. Meestal verdwijnt de originaliteit van plaatsen waar relatief veel toeristen komen, gelukkig is dit in Vietnam niet aan de orde.

Hue

Vandaag gaan we een bezoek brengen aan het plaatsje Hue. Om 8.00 uur vertrekt de bus, dus we moeten al om 6.30 uur op. We rijden via de kustweg, waar veel hotels in aanbouw zijn, dan naderen we de marmerbergen. In een vlak landschap staan een aantal losstaande bergen met aan de andere kant van de weg de Zuid Chinese zee. Prachtig gezicht! Even voorbij de marmerbergen bezoeken we een fabriek waar men mooie marmeren beelden maakt. Na drie kwartier verlaten we de fabriek en rijden we verder langs de kust. We stoppen nog bij China Beach maar daar is niet veel meer dan zee en strand. Tijdens de Vietnamoorlog leefden hier veel Amerikaanse soldaten maar daar is niets meer van te zien. De weg vervolgt naar Danang. Tijdens de Vietnamoorlog was hier de drukste luchthaven ter wereld, dat voornamelijk werd gebruikt door Amerikanen. Wanneer we Danang weer verlaten gaat de weg langzaam omhoog. We rijden naar de top van de wolkenpas (van Hai pas). Naarmate we hoger komen wordt het wolkendek dikker en op de top is het uitzicht erg beperkt. Eenmaal boven hebben we de beentjes gestrekt door wat rond te lopen. Deze pas vormt de klimaatscheiding van Vietnam. Ten zuiden van deze pas is het tropisch en ten noorden is het koeler.

Als we afdalen zien we de spoorlijn naar Hue als een lint in het landschap liggen. Het water zoekt zijn weg naar beneden en de rijstvelden glinsteren als parels in de zon. Wat ons opvalt is dat er meer afval/rommel aan de kant van de weg ligt. Eenmaal in Hue hebben we geluncht bij het An Binh restaurant en bezoeken we de indrukwekkende citadel. Dit was ooit het keizerlijke paleis van de Nguyen dynastie. De citadel is gebouwd tussen 1805 en 1833 en heeft een omtrek van 10 kilometer. Gia Long, de stichter van de Nguyen dynastie, heeft destijds opdracht gegeven tot de bouw van de citadel. Tijdens de Vietnamoorlog verschuilde de Vietkong zich hier. Om ze te verdrijven hebben de Amerikanen het hart v/d citadel compleet verwoest. Alle paleizen die in de verboden stad stonden zijn weggevaagd. Ondanks de enorme schade is er nog veel te zien en krijg je een goed beeld van hoe het ooit geweest moet zijn.

Citadel Hue

Na het bezoek aan deze citadel zijn we naar het Hue Heritage hotel gebracht. Hier verblijven we 2 nachten. Rond 19.00 uur zijn we de stad ingelopen om te gaan eten. Uiteindelijk zijn we bij Tropical Garden beland en hebben we goed gegeten. Koffie namen we in een ander restaurant en aan het eind van de avond zijn we met de fietstaxi terug gegaan naar het hotel. We hebben wederom een fantastische dag gehad.

Boottocht op de Parfum-rivier

Om half 8 gaat de telefoon, opstaan dus. Gister hebben we onze vuile was ingeleverd en vandaag zal deze schoon weer terugkomen. Het ontbijt was wederom uitstekend. Vandaag vertrekken we om 9.00 uur naar de parfum rivier, waar we een boottocht gaan maken. De rivier dankt haar naam aan de vele geneeskrachtige kruiden die op de oevers groeien. We zien verschillende kleine vissersbootjes waar hele gezinnen in armoede op leven. Omdat zij vaak niet kunnen lezen en schrijven zal hun bestaan nooit veranderen. Ook zien we sampans, boten zwaar beladen met zand. Ondertussen stallen 2 vrouwen kleding uit op de boot en willen dit aan ons verkopen. Ze hadden weinig succes, het antwoord was telkens 'no thank you'. Maar Vietnamezen zijn volhouders en even later kwamen ze met broeken, weer zonder succes. Ik vind het zelf uitermate vervelend als je een excursie doet en er zitten van dit soort verkopen bij.

Na ongeveer een uur varen meren we af bij de Thien Mu pagode die afgebeeld staat op de prentkaart van Hue. De pagode ligt zo`n 5 kilometer ten zuidwesten van de stad. De pagode werd gebouwd in 1601 op de ruïnes van een Chamtempel. De 8-hoekige toren van 7 verdiepingen is gewijd aan de 7 reïncarnaties van boeddha. Naast de pagode staat een blauwe Austin, deze auto is eigendom geweest van Tich Quang Duc. Hij reed met deze auto naar Saigon en heeft zichzelf daar in 1963 in brand gestoken om te protesteren tegen de dictatoriale macht van de toenmalige president Diem.

We gaan terug naar de bus, en die brengt ons vervolgens naar de graftombe van de laatste keizer van Vietnam (Khai Dinh). Deze tombe staat buiten de stad in het plaatsje Chan Chu. Het is niet zomaar een tombe, het is een enorm gebouw bestaande uit drie niveaus. Een bezoek aan dit mausoleum is een aanrader. De entree is 50.000,- Dong. Na het bezoek lunchen we in een boeddhistisch vrouwenklooster. Uiteraard moesten de schoenen uit en slippers aan.

Rond 14.00 uur waren we weer terug in het hotel en konden we de `s middags zelf bepalen wat we gaan doen. Pas om 18.30 uur worden we verwacht in de lobby. Wij gaan internetten en hebben daarna een schoonheidsslaapje gedaan. Als we in de lobby aankomen krijgen we een wijntje van de hoteleigenaar, ter viering van kerstavond. Daarna vertrekken we voor een gezamenlijk diner (optioneel, kosten 220.000,- Dong). Eerst worden we verkleed in keizerlijke gewaden. Door lootjes te trekken wordt er een keizer en keizerin gekozen. Peter en Gina zijn de gelukkigen. Tijdens het eten was er live muziek en werd er gezongen. Wij vonden het erg leuk en hebben erg veel plezier gehad. Als we terug lopen naar het hotel komen we langs een kerk waar de voorbereidingen voor de kerstmis in volle gang zijn en de kerk al behoorlijk vol zit. Wij sluiten aan en zingen een aantal liederen mee. In de lobby van het hotel drinken we nog wat en daarna zoeken we ons bed op. We hebben een sfeervolle kerstavond gehad.

Eerste Kerstdag in Vietnam

Al om half 6 zijn we wakker, terwijl we er pas om half 7 uit hoeven. Aangezien ik niet meer kon slapen, ben ik naar buiten gegaan. Daar zag ik een begeleidingsstoet met 2 open wagens, daarachter een auto vol met kransen. Het bleek de begrafenis van een politieman, en dat om 6.30 uur. Het weer is niet zo goed vandaag. Dingh vertelde later dat de regen afkomstig is van de moeson uit China. Vandaag gaan we naar vanuit Hue naar Dong Hoi, een rit van 360 km. We komen in de armste streek van Vietnam. Het land is hier niet breder dan 50 km. Aan de ene kant is de zee en aan de andere kant Laos. Na een koffiestop, vervolgen we onze weg naar de demarcatie lijn, ofwel de 17e breedtegraad. De scheiding tussen het vroegere Noord- en Zuid-Vietnam is de rivier Ben Hai. Al lopend, door de regen, zijn wij over de Hien Luong brug naar het voormalige Noord-Vietnam gelopen. In deze omgeving liggen nog steeds landmijnen die geruimd moeten worden. Jarenlang is er in dit gebied zo goed als niets veranderd voor de bevolking. Vele zijn omgekomen bij het oversteken van de rivier die de grens vormden tussen Noord en Zuid-Vietnam.

We vervolgen onze weg richting Dong Hoi en rijden over de oude Ho Chi Minh route. Eerst gaan we de Phong Nha grotten bezoeken. Deze staan op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Het is het grootste grottenstelsel van Vietnam. De grotten zijn onderling verbonden door een ondergrondse rivier. Met bootjes varen we over de rivier naar de grotten. De rust en ruimte die dit gebied kenmerkt is werkelijk fantastisch. De nevel tussen de bergen geeft een zekere mystiek. De motor van de boot gaat uit en al roeiend gaan we de grot in. Het is een gigantische grot met de bekende stalactieten en stalagmieten.

De rijstvelden van Phong Nha onderweg

Rond 18.00 uur arriveerden wij in het Sun Spa resort te Dong Hoi. Het resort ligt aan de kust op ongeveer 2 a 3 km. van Dong Hoi. In de lobby van het resort staat een ATM automaat alwaar je Dongs kunt pinnen. Omdat het al laat is en het resort niet vlakbij de stad ligt hebben we gezamenlijk het avondmaal in het resort gebruikt. Wij hebben hier uitstekend gegeten voor amper 16,- US dollar. Vanaf nu zullen we vaker tegenkomen dat de prijs van het eten in US dollars staat aangegeven. We betalen natuurlijk wel in Dongs. Na afloop naar de bar waar een Filipijnse band speelde en verschillende mensen uit de groep, met Mike en Marianne als gangmakers even lekker los zijn gegaan. Na middernacht het bed opgezocht. Morgen geen wake up call, kunnen uitslapen als we willen.

Rit door arm Vietnam

Om half 8 werden we wakker en zien we dat het weer goed is vandaag. We gaan eerst ontbijten en om 10 uur krijgt Franca een massage. Peter heeft samen met Peter een wandeling gemaakt over het strand. Weer terug bij de massage zaten de dames met hun voetjes in een badje met water en hadden er kennelijk plezier in.

Om 12.30 uur vertrekken we vanuit dit resort, we hebben een rit van ongeveer 4 uur voor de boeg naar Vinh. Deze rit gaat door het allerarmste gedeelte van Vietnam. Onderweg hebben we koffiepauze bij restaurant Lamy Vien. Hier wordt een aapje vastgehouden in een kooi, honden in een ren of aan een stuk touw. De honden zijn bestemd voor consumptie. Triest als je dit ziet omdat wij op een andere manier met dieren omgaan. Tijdens de busreis wordt er van alles rondgedeeld door de medereizigers. Mike en Dinh hebben een soort zoete ronde koeken gekocht met pindas erin en uitgedeeld in de bus. Lekker plakkerig spul. We hebben nog een plaspauze bij een benzinestation. Om 17.50 uur arriveerde we bij hotel Saigon Kim Lien. De stroom was uitgevallen en een aggregaat zorgde voor stroom in het hotel. We eten in het hotel omdat er niet veel andere mogelijkheden zijn in de omgeving. We hebben een gezellige avond gehad en het eten was goed. Omdat we morgen vroeg op moeten, zijn wij op tijd naar bed gegaan.

Souvenirs kopen

Al om 5.20 uur worden we gewekt, en om 5.45 uur stonden de koffers buiten de hotelkamer. Om 6.00 uur gaat de verlichting in het restaurant aan en kunnen we ontbijten. Het regent vandaag en dit zou de hele dag zo blijven. Om 7.00 uur zijn we vertrokken en hebben ondanks de regen toch genoten van het landschap. In een klein dorpje hebben de lokale markt bezocht. We hebben bij een oude vrouw 2 traditionele Vietnamese punthoedjes gekocht. Toen ik vroeg wat ze kostten stak ze 2 vingers op, ik denk dat ze 20.000,- Dong per stuk bedoelde en gaf haar 100.000,- Dong ( € 4,20). Zij had echter geen wisselgeld, dus mocht ze dat houden. Zij heeft hiermee de omzet van de dag gehad waarschijnlijk. Ik heb er totaal geen moeite mee om deze mensen, die leven in een uitermate arme streek, te veel te betalen.

We rijden verder en sommige vielen in slaap in de bus. Rond 10.00 uur hadden we een koffiestop. Wij hebben heerlijke koffie gedronken en de mannen naast ons genoten van rum met gedroogde vis. Langs de weg is het een komen en gaan van brommers en fietsers, volgeladen met spullen. We rijden verder naar Tam Coc. De eerste bergen doemen op en het is een sprookjesachtige omgeving. De regen valt echter nog steeds en we zouden hier een boottocht gaan maken. In Tam Coc hebben we geluncht en besloten dat we niet gaan varen. De regen valt zodanig naar beneden dat het uitzicht belemmerd wordt en je haast niets kunt zien. We rijden dus direct door naar Hanoi. Als we Hanoi naderen zien we dat er veel water op de akkers c.q. rijstvelden staat. Dit komt nog door de overstromingen van vorige maand. We rijden via een industriegebied Hanoi binnen. We komen langs een plaats waar honden geroosterd te koop worden aangeboden, maar we zijn hier niet gestopt. Blijkbaar vindt de reisleiding dit niet gepast en houd rekening met de gevoelens van medereizigers. In de vroege avond, late namiddag stopt de bus bij Thang Long Opera hotel in het centrum van Hanoi. ’s Avonds zijn we de stad in gelopen en hebben we gezocht naar een restaurant waar we kunnen eten. Op de eerste verdieping van restaurant Cyclo Bar, Restaurant & Garden hebben we een heerlijk diner gehad. Daarna hebben we wat door de stad gelopen en Hanoi is geheel anders dan Saigon. Dit maakt het zo leuk, niets is hetzelfde en je waant je wel in China in dit gebied. Het stikt er van de kleine winkeltjes en marktjes. Drukte van belang en het is droog en een aangename temperatuur.

Mausoleum van Ho Chi Minh

Wake-up call om 7.00 uur, tijd om op te staan, douchen, aankleden en van een voortreffelijk ontbijt genoten. Om 8.30 uur vertrekken we naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Eenmaal aangekomen merk je dat Ho Chi Minh een erg belangrijk man is geweest voor zijn landgenoten. Militairen houden de wacht en geven instructies aan de bezoekers hoe je moet lopen en dat je respect moet hebben voor Ho Chi Minh. Fototoestel en overige handbagage mogen niet mee. Lopend gaan we naar de ingang van het mausoleum en komen in de ruimte waar Ho Chi Minh is opgebaard. Hij ligt in een kristallen kist met op iedere hoek een militair. In een U vorm loop je om de kist, je mag niet stilstaan. Op de plaats waar het mausoleum staat is op 2 september 1945 voor de eerste keer de onafhankelijkheid uitgeroepen. De bevolking wilde dat op deze historische plek het mausoleum zou komen waar oom Ho, zoals veel Vietnamezen hem noemen, zijn rustplaats zou vinden. Zelf wilde hij eigenlijk gecremeerd worden en zijn as laten uitstrooien in het noorden, midden en zuiden van Vietnam. Het volk heeft echter anders beslist. Naast het mausoleum bevindt zich het paleis van de voormalige gouverneur-generaal van Indo China. Het gebouw is in Franse renaissancestijl gebouwd met een sierlijk smeedijzeren hek. Het is overduidelijk dat Ho Chi Minh een eenvoudig man was, geen luxe, alleen dat wat nodig is. Het leven van deze man is indrukwekkend en zeker de moeite waard om over te lezen. Bij dit complex hoort ook een museum over zijn leven. Wij hebben helaas geen tijd dit te bezoeken maar dit is wel een aanrader als je geïnteresseerd bent in zijn leven.

Ho Chi

Wij zijn vervolgens doorgereden naar de Hoa Lo gevangenis in Hanoi, ook genaamd Hanoi Hilton. De gevangenis stamt uit 1896 en is gebouwd door de Fransen. Tijdens de Vietnamoorlog werden hier piloten gevangen gehouden. Mogelijk is dit de reden dat Hanoi er redelijk goed vanaf is gekomen en vrij ongeschonden de oorlog is doorgekomen. De gevangenis vertelt de gruwelijkheden die de Fransen hebben begaan en later de Vietkong. Het volgende bezoek is aan de Literatuurtempel, gebouwd in 1070 tijdens de regeerperiode van Ly Than Tong. Dit is de enige tempel in Hanoi uit die periode die redelijk intact is gebleven. De tempel is gewijd aan de cultus van Conficius. De tempel is gebouwd volgens hetzelfde plan als de tempel van Confusius in Kiu Feou Hien, zijn geboortestad.
Tempel van de Literatuur, Hanoi

In restaurant Little Hanoi krijgen we een heerlijke lunch. Daarna zijn we via de drukke maar bijzonder leuke straatjes naar het waterpuppet theater gegaan om daar een show van de waterpoppen bij te wonen. De voorstelling duurt ongeveer 1 uur en we vermaken ons prima. Na afloop van de voorstelling zijn we naar het hotel gewandeld. Alles ligt op loopafstand wat het bijzonder prettig maakt. Even opfrissen en daarna zijn we naar het Hoan Kiem meer gelopen, Via de rood gelakte brug kun je naar de Den Ngoc Son tempel lopen. Voor een kleine vergoeding van 3000,- Dong ( € 0,13) kun je de tempel bezoeken. Aan de noordzijde van het meer hebben we bij Highlander koffie gedronken, daarna lopen we richting winkels en restaurantjes. `s Avonds gaan we op zoek naar een restaurantje, maar we hebben geen haast. We genieten van de drukte om ons heen. Uiteindelijk hebben we gegeten bij restaurant Café Linh Phung, 2 personen incl. drank voor nog geen 7,- euro. Toen we in het hotel waren hebben we het einde gezien van de voetbalwedstrijd Vietnam – Thailand, voor de Asia cup. Vietnam heeft aan gelijkspel genoeg en in de blessure tijd maakte ze gelijk uit een strafschop en hebben dus de Asia cup voor landenteams gewonnen. In de stad brak onmiddellijk een groot feest uit dat tot in de vroege morgen doorging. De volgende morgen hoorden wij de verhalen van de medereizigers die nog in de stad waren. Hanoi is een hartstikke leuke stad met veel bezienswaardigheden. Je kunt er wel dagen blijven om meer te ontdekken. Echter er is een tijd van komen en een tijd van gaan. Het gaan is morgen aangebroken.

Boottocht Ha Long Bay

Om 6.30 uur worden we gewekt door de telefoon en snel zetten we de koffers buiten de kamer. Na het ontbijt en de verhalen van gisterenavond aangehoord te hebben is het tijd om te vertrekken. Om 8.00 uur rijden we Hanoi uit. De spits valt gelukkig mee en we kunnen goed doorrijden. Het is ongeveer 200 km naar Ha Long Bay. Onderweg zien we diverse nieuwe fabrieksterreinen en woningen in aanbouw. Na een bezoek aan een handwerk fabriekje/winkel rijden we door naar Ha Long Bay. Aldaar aangekomen zullen we een boottocht van ruim 4 uur maken met lunch aan boord. Nadat iedereen zijn plaats aan boord heeft gevonden vaart het houten schip uit de haven. Een visarend cirkelt boven het schip. We varen tussen de krijtrotsen door, zien vissers op hun drijvende huizen, bootjes die de waar halen en brengen. Een klein, brutaal meisje klimt op het schip om wat te kunnen verkopen. Ha Long Bay is adembenemend mooi. Woorden schieten te kort om dit te beschrijven, je moet het ervaren en zien om te weten hoe mooi het is. Gelukkig staat het op de werelderfgoedlijst. Ha Long Bay met zijn krijtrotsen is een uitloper van het kastgebergte uit China. Na ruim 4 uur varen meren we af in de haven van Ha Long Bay.

Ha Long Bay

Het is nog niet donker en we zijn benieuwd naar de zonsondergang. Gelukkig is het hotel niet ver weg en binnen 10 minuten staan we voor het Mithrin Hotel. We hebben een kamer op de 11e verdieping met uitzicht op Ha Long Bay. We wachten gespannen de zonsondergang af. Wat een prachtig gezicht, alle kleuren worden tevoorschijn getoverd en de bergen op zee geven het een speciaal effect. Omdat er nog geld over is van de fooienpot stelde Mike voor om gezamenlijk het laatste diner te gebruiken samen met Dinh, Chau en Dung. Het laatste gezamenlijke maal hebben we gebruikt in een restaurant te Ha Long. Het was erg gezellig en de afscheidspeech namens de groep werd gedaan door Leo. Uiteraard heeft Mike ons ook toegesproken.

Kolenmijnenstad Mho Khe

We werden al om 7.00 uur wakker. De bouwvakkers waren al lang aan het werk bij hotels in aanbouw. De zon was al op en Ha Long Bay was al ontwaakt. Uit het raam hangen om te genieten van de golf van Tonkin met zijn krijtrotsen. Tijd voor het ontbijt. Na afloop even het dorpje ingelopen. De koffers zijn gepakt en buiten de kamer gezet. De laatste dag is begonnen en de terugreis naar Nederland staat voor de deur. Omstreeks 13.30 uur vertrekken we met de bus naar het vliegveld van Hanoi. Onderweg hebben we de vuile kolenmijnenstad Mho Khe gezien. Hier ligt het kolengruis op straat en word nat gehouden. Deze plaats ziet er grauw en grijs uit. De inwoners hebben last van de vervuiling maar kunnen er niets tegen doen. De kolenmijnen zijn werkgever. Wat moet je doen? Tot de tolpoort wordt de weg nat gehouden, groenten of andere gewassen kun je er feitelijk niet verbouwen. We rijden verder richting Hanoi en zien de gebruikelijke taferelen onderweg. Een brommer met manden vol honden die een onzekere toekomst tegemoet gaan.

Onze lange reis van Hanoi naar Hongkong en Amsterdam vangt aan. In de ochtend van 31 december 2008 om 6.30 uur staan we in de kou in Nederland. Het is –7 graden aldus de piloot. Het hotel busje brengt ons naar de auto. Nemen nog een kop koffie en krab het ijs en sneeuw van de autoruiten.

Terugkijkend op onze rondreis door Vietnam, wetende de geschiedenis van de 1000-jarige overheersing door China, de Franse koloniale machthebbers, de keizers die Vietnam deels in hun macht hadden met toestemming van de Fransen, de Vietnamoorlog, de killing fields in Cambodja waar het Vietnamese leger Pol Pot verdreef en de inval van China in Vietnam en de vrede die het nu heeft. Voor de inwoners van Vietnam hebben wij diep respect, de harde werkers die zo ontzettend veel hebben meegemaakt, de vriendelijkheid en het respect naar anderen. Niet te veel terug kijken, de toekomst is belangrijk. Wij hopen dat het land nu in vrede verder kan gaan met hun ontwikkeling en dat hun toekomst zal brengen wat deze mensen verdienen. Vietnam heeft ons zeer positief verrast en is niet te vergelijken met een ander Aziatisch land. Als je de mogelijkheid hebt om dit land te bezoeken, kunnen wij het van harte aanbevelen. Het is nog puur en zeker niet toeristisch.

Daar waar wij prijzen hebben vermeld het volgende. Alleen de optionele excursies hebben we nog betaald, de overige excursies en lunches zaten bij de prijs en het fooiengeld inbegrepen, met uitzondering van de drank.

Heb je interesse in een reis naar Vietnam? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Vietnam, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.