Backpacken door Vietnam

Bestemming: A. Bangkok (Thailand) , B. Hanoi (Vietnam) , C. Sapa () , D. Cat Ba , E. Ninh Binh , F. Hoi An , G. Hué , H. Ho Chi Minhstad
Periode: juli 2016
Vervoer: vliegtuig, bus, trein, taxi, tuktuk, scooter
Accommodatie: diverse ho(s)tels en homestays

Op woensdag 29 juni 2016 vliegen wij vanaf Brussels Airport met Ukraine International Airlines, met een korte tussenstop in Kiev, naar Bangkok in Thailand. Heel eerlijk hadden we vooraf onze twijfels bij deze goedkope vliegmaatschappij, maar dat blijkt achteraf nergens voor nodig. Alles is top: geen vertraging, fijne stoelen, we krijgen twee keer prima eten en onze koffers worden netjes met ons mee getransporteerd. Luchthaven Kiev Boryspil is overigens een erg mooi vliegveld, heel overzichtelijk en modern. Vanaf Bangkok vliegen we met Jetstar Airways naar de hoofdstad van Vietnam, Hanoi, gelegen in het noorden van het land. Onze reis kan beginnen.

We hebben de hotels vooraf al geboekt via Booking.com en we kunnen elk hotel enkele dagen van tevoren nog gemakkelijk gratis annuleren. De eerste 3 nachten verblijven we in het Golden Time Hostel 2 in Hanoi. Een fijn hotel, lief personeel en luxe kamer (voor het bedrag dat we ervoor betalen). We arriveren 's middags rond een uur of vier in Hanoi, maar tegen de tijd dat we in het centrum aankomen is het al donker. Na een douche eten we snel wat noodles met kip van de straat. Een bord vol heerlijk vers eten krijg je met een blikje Coca Cola voor maar twee euro per persoon (50.000 Dong). Welkom in Vietnam!

Hanoi

Ons hotel bevindt zich aan de rand van “the Old Quarter”, de oude wijk van Hanoi. Het verkeer is niet bij te houden: scooters schieten alle kanten uit en oude Vietnamezen lopen met grote hoeveelheden etenswaren over straat om deze te verkopen. Stroomkabels hangen letterlijk overal, slordig vastgeknoopt aan palen. Het is een interessant gezicht, maar zeker even wennen. In Vietnam de straat oversteken is een grote uitdaging. Je hoeft niet te wachten tot de weg vrij is, want dat is het nooit. Je steekt gewoon over en de scooters rijden om je heen. In het begin een beetje eng, maar na een tijdje raak je eraan gewend. We lopen een stukje door de oude wijk en gaan naar het Hoan Kiem Lake. Rondom het meer ligt een klein parkje met wandelpaden en bankjes, waar het heerlijk rustig is in contrast met de rest van de stad. We gaan de bekende rode Huc Bridge over en lopen een rondje bij de Ngoc Son tempel. Hierna gaan we even zitten, want het is zo warm en benauwd dat het zweet ons op de rug staat. In de middag bezoeken we nog het National Museum of History. ´s Avonds koelt het een paar graden af en drinken we een cocktail aan de rand van het Hoan Kiem Lake.

De verlichte Huc Bridge op het Hoan Kiem Lake

De volgende ochtend, na een bakje heerlijke Vietnamese koffie, houden we een taxi aan die ons naar het Ho Chi Minh Mausoleum brengt. Ook taxi´s zijn spotgoedkoop in Hanoi en comfortabeler dan een tuk-tukfiets. Het Ho Chi Minh Mausoleum ligt in een groot park, waar de One Pillar Pagoda en het Presidentieel Paleis ook te vinden zijn. Voordat je het mausoleum mag betreden moet je eerst je camera inleveren, je pet afzetten en je knieën en schouders bedekken. Je wordt enkele keren goed gecontroleerd en ook binnen zijn strenge regels: je mag bijvoorbeeld niet lachen, je handen in je zakken doen of wijzen. Het is een vreemd gezicht om de oude Vietnamees daar opgebaard te zien liggen. We verlaten het park en lopen naar de Temple of Literature. Tientallen rode lampionnen komen je tegemoet als je de tempel binnenloopt: een erg mooi gezicht. We sluiten onze middag af bij het Hoa Lo Prison Museum. In de avond wordt Hanoi getroffen door een flinke regenbui. Toevallig lopen wij net over straat op zoek naar het restaurant waar we wilden gaan eten, maar dat is het waard. We eten het bekende Vietnamese gerecht Bun Cha bij restaurant Bun Cha Ta en het is echt ontzettend lekker! Bun Cha bestaat uit stukjes heerlijk mals varkensvlees in een soepje met rijstnoodles die je er zelf naar smaak in doet, samen met verschillende verse kruiden, knoflook en rode pepers. Het wordt geserveerd met Vietnamese loempia's.
Bun Cha Ta

De volgende ochtend checken we vroeg uit, want om 6 uur worden we al opgehaald om naar Sapa te gaan met de bus. Helaas gaat niet alles volgens plan (luie Vietnamezen, kapotte bus etc.). Uiteindelijk rijden we om 9 uur pas naar Sapa.

Sapa

Sapa is echt een verademing. Weg uit de benauwde, hete stad en in een iets koelere omgeving hoog in de bergen. Ons hotel ligt aan de rand van Sapa, op de weg naar Cat Cat. We verblijven twee nachtjes in Fansipan Terrace Café and Homestay. Vanaf het terras van het hotel én vanuit onze hotelkamer hebben we een prachtig uitzicht over het natuurgebied. We zien het hoge gebergte Fansipan omgeven door wolken, rijstvelden en kleine huisjes. De koffie in Vietnam is echt geweldig en deze drinken we dan ook weer een paar bakjes voordat we door het plaatsje gaan wandelen. Sapa is een gezellig dorp. Hmong vrouwen komen naar je toe en met je praten. Ze willen dat je een tour met hen gaat doen, maar wij zijn niet zo geïnteresseerd en weten ze op een subtiele manier te lozen.

Uitzicht vanuit onze hotelkamer in Sapa

De volgende dag huren we een scooter. Eerst rijden we een klein stukje naar Cat Cat. Om Cat Cat binnen te komen moet je entree betalen en je scooter mag je niet meenemen, dus die parkeren we voor de ingang. We beginnen onze wandeling door Cat Cat bij een houten brugje. Er is hier tot onze verbazing geen toerist te bekennen. Later blijkt dat we per ongeluk aan de verkeerde kant zijn begonnen. We lopen rustig door het mooie groene gebied, zien rijstvelden van dichtbij en ontmoeten het Hmong volk. Veel kleurrijk geklede kindjes spelen in de struiken of met zelfgemaakte ballonnen van takjes en plastic zakken. Na Cat Cat vinden we onze scooter weer terug en rijden we kilometers de berg op, naar de Thac Bac waterval (Silver Waterfall). Het water stroomt met grof geweld de hoge berg af, echt ontzettend mooi.
Het prachtige landschap van Sapa

Cat Ba Island (Halong Bay)

Die avond hebben we eerst een minivan naar Lao Cai, vanwaar we in een slaapbus naar Halong Bay rijden. Eenmaal daar 's ochtends aangekomen blijken we in een tropische storm te zijn beland. Vervelend, want de straten aan de kust staan blank en de bus kan er niet doorheen, terwijl we naar de pier moeten om de boot naar Cat Ba Island te nemen. Na enkele lange uren bereiken we dan toch Cat Ba Island. We zijn heel blij dat we een hotel geboekt hebben, want onze medereizigers moeten op dat moment nog op zoek naar een slaapplek en veel is volgeboekt op het eiland. Die dag besluiten we niet veel meer te doen, behalve een Halong Bay Cruise voor de volgende dag boeken en een lekkere cocktail drinken in een gezellige bar. We verblijven twee nachten in LePont Bungalow Hostel.

Zonsondergang op Cat Ba Island

De volgende dag is het 's ochtends nog regenachtig, maar vol goede moed gaan we toch mee met de cruise. Deze hebben wij geboekt bij Cat Ba Ventures. We varen op een leuke, ruime boot, samen met 6 gezellige medereizigers door het prachtige landschap van Lan Ha Bay en Halong Bay. Met deze organisatie vaar je niet door alle drukke, toeristische plekken, wat wij erg fijn vinden. Je ziet honderden schitterende rotsen van kalksteen uit het water opdoemen en bij sommige rotsen ligt een strandje waar je lekker kunt zwemmen, wat we ook gedaan hebben. We genieten van een heerlijke seafood lunch en gaan ook een stukje kajakken. Het weer is prima en aan het einde van de dag zijn we dan ook allebei een beetje verbrand.
Halong Bay

Ninh Binh

De dag erna gaan we naar Ninh Binh, weer met de bus. Deze reis verloopt gelukkig vlekkeloos en in de namiddag komen we aan in het leuke plaatsje. Samen met twee Nederlanders die toevallig hetzelfde hotel als ons moeten hebben, houden we een taxi aan en worden we netjes afgezet bij het Queen Hotel. Dit hotel was echt top en erg luxe, voor nog geen 20 euro per kamer. Die avond eten we bij Chookie's, een gezellig travelcafé.

De omgeving van Ninh Binh is echt prachtig. Voor deze dag hebben we een taxi voor de hele dag gereserveerd. Eerst varen we met een bootje door Tam Coc, begeleid door een meisje dat het bootje peddelt met haar voeten. Vervolgens bezoeken we een paar tempels in de buurt van Tam Coc en gaan we bijna 500 traptreden te berg op bij de Mua Cave. De zon schijnt en het is bloedheet, maar het uitzicht is het helemaal waard: wauw.

Geweldig uitzicht op Tam Coc

Hoi An

In de avond lopen we naar het treinstation van Ninh Binh, vanwaar we de nachttrein naar Da Nang nemen. We balen ervan dat we van deze reisvorm niet eerder gebruik hebben gemaakt, want de reis verloopt echt superfijn. We slapen allebei bijna de klok rond in onze zachte bedjes en het laatste uurtje van de reis genieten we vanuit onze cabine van de Hai Van Pass. We worden zelfs gewaarschuwd door een Vietnamees als onze halte nadert. Op het station van Da Nang worden we verwelkomt door honderden taxichauffeurs die ons willen vervoeren, maar we kennen inmiddels de onderhandelingstechnieken en weten voor een laag prijsje in Hoi An te komen.

Hoi An is geweldig. We hebben hier drie nachten geboekt, maar ik zou er wel twee weken kunnen blijven. We verblijven in Homestay May Trang en dat hotel kan ik iedereen aanraden. Het wordt gerund door een vriendelijke familie en zij doen alles voor je om het naar je zin te maken. Je kunt hier gratis fietsen huren en dat doen we ook. Deze gebruiken we vooral om naar het strand te fietsen, want het is overdag gewoon te heet om lang in het stadje te blijven. Het strand An Bang Beach, een kwartiertje fietsen vanuit de oude stad, is een erg mooi strand met leuke eettentjes. Je kunt gratis van de bedjes gebruikmaken als je bij hen komt lunchen.

Gezellig straatje in Hoi An

's Avonds eten we twee keer op rij bij Baby Mustard, dat op de route ligt van de stad naar het strand. Dit restaurant ligt in een rustig straatje aan een groentetuin, waar ze vers de ingrediënten uit plukken. Echt een aanrader! Als de zon ondergaat, komt Hoi An pas echt tot leven. Alles wordt verlicht en overal hangen kleurrijke lampionnen te branden. Er is een nachtmarkt in een straat naast ons hotel, waar je leuke souvenirs, eten en natuurlijk lampionnen kunt kopen. We drinken lekkere cocktails in een bar waar ze livemuziek draaien en proeven verschillende lokale gerechten van de straat. We genieten in Hoi An van een heerlijke paar dagen zon, zee, strand, romantische straatjes, gezelligheid en lekker eten: echt even vakantie.
Lantaarns op de markt in Hoi An

De laatste dag huren we een scooter, die we gebruiken om van Hoi An naar Hué te rijden, door de Hai Van Pass. We rijden over de prachtige groene bergen, langs de zee. Echt genieten. Totdat een harde blikseminslag vlak boven ons hoofd ons wakker schudt en plots de regen met bakken uit de lucht valt. Daar stonden we dan weer, met maar één poncho (eigenwijs) en zonder onderdak. We proppen ons allebei in die ene poncho en besluiten maar gewoon door te rijden. Als we eindelijk de berg af komen en de bewoonde wereld weer ingaan, zetten we onze scooter stil bij een leeg eettentje in de hoop dat ze ons iets lekkers kunnen aanbieden. We krijgen Pho voorgeschoteld en het smaakt goed, zoals eigenlijk alles goed smaakt in Vietnam. Het was een avontuurlijke rit, maar we waren ontzettend blij toen we eindelijk in ons hotel in Hue aankwamen.
Op de scooter langs de Hai Van Pass

Hue

In Hue blijven we twee nachten in het Hong Thien Ruby Hotel, waar we verwelkomt worden met een heerlijke schaal vers fruit (denk aan: ananas, passievrucht, zoete banaan, mango). We frissen ons wat op en gaan eten bij Ancient Town, aan het water. Dit restaurant is echt super. Je kunt hier uit menu's kiezen waar je 7 verschillende (onbekende) gerechten krijgt voorgeschoteld en alle 7 smaken super. De volgende dag gaan we toch maar wat cultureels doen en bezoeken we het Citadel. Het is leuk om er rond te wandelen en gebouwen te bekijken, zoals een oud theater. Daarnaast zie je er vooral heel veel Chinese toeristen.

Het Citadel in Hue

Ho Chi Minh City

Om 08.35 vliegen we weer met Jetstar Airways naar de grote stad Ho Chi Minh City, in het zuiden van Vietnam. Dit is onze laatste stop in Vietnam, waar we een nachtje in Yellow House Saigon verblijven. We bezoeken hier het War Museum, wat heel indrukwekkend maar vooral ook heel heftig is. Er zijn in de Vietnamoorlog heel veel foto's gemaakt door journalisten, die dan ook overal in het museum hangen. Alles ongecensureerd: gewonde kinderen, misvormde baby's en mensen die lichaamsdelen missen. Je moet er wel tegen kunnen. Die avond kopen we wat goedkope schoenen op de leuke, overdekte Benh Tanh markt en verwennen we onszelf met heerlijke sushi bij Ichiba Sushi. De volgende ochtend vertrekt om 8 uur onze bus naar Cambodja. Lees ook mijn vakantieverhaal over Cambodja.

Ik vond Vietnam super. Heel divers: goedkoop, heerlijk eten (Bun Cha) en drinken (koffie en verse lemon juice), lieve mensen en vooral de prachtige natuurgebieden van Sapa, Halong Bay en Ninh Binh hebben veel indruk gemaakt.

Geschreven door Roos

Heb je interesse in een reis naar Vietnam? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Vietnam, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.