De westkust van Cyprus

Bestemming: A. Pafos (Cyprus)
Periode: augustus 2001
Vervoer: vliegtuig
Accommodatie: Appartement/Alecos
Organisatie: Sudtours

In de zomer van 2001 zijn we voor de tweede keer naar Cyprus gevlogen. Ditmaal hadden we geboekt bij Sudtours, en vlogen we met Dutchbird die sinds het najaar van 2000 in de lucht is. Dit jaar verbleven we in Paphos (of Pafos), gelegen aan de westkust van Cyprus. Het appartement waar we verbleven heet Alecos en is in het centrum gelegen. Dat klinkt leuker/handiger als dat het is, want het centrum betekent hier een straat vol met restaurants, bars, cafes en disco's (en enkele supermarkten/winkels). Ze noemen deze straat ook wel Nightlife Street, en dat klopt; 's nachts (na 0.00 uur) barst het disco geluid los, en als je licht slaapt word je je bed uitgedreund...

Appartementen Alecos

Alecos is een middelgroot appartementencomplex, met een klein zwembad. Andere gasten vertelden ons dat ze niet echt tevreden waren over de ligging en staat v/h appartement. Dat laatste kunnen we direct beamen (ook wij wisten niet dat het dichtbij Nightlife Street lag), maar dat de status van de appartementen niet heel goed zou zijn hadden wij wel verwacht gezien het prijsniveau. Maar goed, blijkbaar hebben wij geluk gehad met de staat en grootte v/h appartement. We hoorden van anderen dat hun appartement een stuk kleiner was. Wat betreft het zwembad vonden we het wel lekker dat het er was, maar echte verkoeling gaf het niet. Op een gegeven moment was het zwembad zelfs troebel van de algen, maar dat werd op de avond voor ons vertrek verholpen... Het terras wat er om heen was, is klein en te smal voor ligbedjes.

Al met al hebben we wel een ontspannen en leuke vakantie gehad. Vooral omdat we voor de 2e keer op Cyprus waren, en er weinig andere excursies werden aangeboden dan de vorige keer. Maar we wilden nog een keer naar Cyprus omdat we tijdens een cruise naar Israël/Egypte van medepassagiers hoorden dat Pafos en omgeving zeker de moeite waard zijn om te bezoeken. Volgens hen zijn er diverse interessante archeologische opgravingen.

Geschiedenis in Pafos

Wij hebben een bezoek gebracht aan de catacombe van Ayia Solomoni, de mozaïeken in de huizen van Aion, Dionysus en Theseus, de Zuil van St. Paulus en natuurlijk de Koningsgraven. Voor een bezoek aan de huizen en aan de Koningsgraven moesten we ondanks wat de hostess zei en de boeken en brochures vermelden entree betalen. Niet dat het nu (overdreven) duur was, maar we hadden het niet verwacht. Alle locaties zijn goed lopend te bezoeken vanaf de haven van Pafos, maar je kunt ook gemakkelijk met de bus.

Pafos

Tip: ben je in de warme maanden in Cyprus, ga dan 's ochtends vroeg naar de opgravingen, want `s middags is het echt (te) warm op deze plaatsen. In de de koningsgraven liggen overigens geen koningen begraven. Nee, dit waren 'gewone' graven voor Ptolemaeïsche aristocraten. De opgravingen gaan nu nog steeds door.
Voor de zuil van St. Paulus moesten we trouwens goed kijken, want het leek niet meer echt op een zuil, en het staat redelijk aan de zijkant van het terrein. Wel staat er een bordje aan de voet van de lage zuil, dus als je goed zoekt zie je hem.

Jeepsafari door Akamas

We hebben een excursie gedaan met een jeepsafari naar en door Akamas, inclusief een bezoek aan de Akamaskloof. Echt een aanrader! We zaten met z`n 9en in de jeep en onze chauffeur was tevens de gids. Hij had veel te vertellen over Cyprus en al zijn flora & fauna. We waren in totaal met vier jeeps die steeds van punt tot punt reden. Er waren wel meer jeeps, maar die waren van andere organisaties, en die hebben we onderweg ook niet veel gezien. Onderweg kregen we diverse keren een, zoals de chauffeurs het noemden, een 'safari-massage'. Deze route is dan ook echt niet met een normale huur-gezinsauto te rijden. Tijdens de jeepsafari hebben we de Akamaskloof bezocht, waar we een stukje in zijn gelopen en Lara-Bay met een strand waar zeeschildpadden hun eieren leggen (je mag hier overigens niet het strand op). Daarna maakten we een lunch-stop in Droussia waarna we het bad van Aphrodite bezochten (ze schijnt er meer te hebben lazen we achteraf), een zwemstop maakten aan een mooi kiezelstrandje, en tenslotte een (vrijwillig) bezoek brachten aan een slangentuin.

Kiezelstrandje

De volgende excursie die we hebben gedaan heette 'Cyprus Select'. Tijdens deze excursie maakten we een rit met een minibusje waar max. 20 personen in kunnen en zijn we heel stuk het Troodos gebergte in gereden.

Met zo'n minibusje kun je op wegen komen waar een grote touringcar niet kan komen, en bovendien ben je met een niet zo'n grote groep wat toch ook wel lekker is. Wat wel jammer was is dat de gids vanaf het moment dat we compleet waren is gaan praten, en eigenlijk tot en met de laatste stop niet is opgehouden. Soms moest je goed opletten waar een verhaal (tijdelijk) eindigde, en waar een volgende (tijdelijk) begon. Onderweg naar het cafion (soort café) waar we een echt boerenontbijt kregen, werd ons al van alles verteld over de flora en fauna die we onderweg tegenkwamen, en liet ze ook het een en ander van planten aan ons zien en ruiken. In het dorpje waar we het ontbijt kregen hadden we even de gelegenheid om het dorpje te bekijken, en daar was nog een smid van 90 jaar die nog het een en ander met de hand maakt. Het schijnt de enige smid in Cyprus die nog ambachtelijk zijn werk vervaardigd. Het leuke aan deze smid is ook nog dat hij als je het vraagt graag voor een foto poseert.

Onderweg naar het restaurant waar we een cypriotische maaltijd kregen voorgeschoteld met kleftiko en een souvla van kip kregen zijn we nog bij een 10 m hoge Venetiaanse brug gestopt. Na de lunch zijn we met een aantal tussenstops naar het klooster van Johannes Lampadistis gereden. Hier hebben we het kerkje en een museum bezocht. De kleine kerk bestond oorspronkelijk uit 3 kerkjes waar ze de tussenmuren uitgebroken hadden. Dit heeft er helaas in geresulteerd dat verschillende fresco's zijn beschadigd. Deze fresco's zijn door de unieke samenstelling van verf helaas niet meer te herstellen. Het lukt niet om de kleuren die gebruikt zijn op exact de juiste kleur en met de juiste verhouding van stoffen samen te stellen. Na deze stop rijden we langzaamaan terug naar Pafos. De excursies waren net als in 1998 alle met een nederlands-sprekende gids, wat toch wel heerlijk is. Je kunt dan makkelijker je vragen stellen en je kunt dan ook alles begrijpen wat gezegd wordt. Het is nu eenmaal makkelijker te volgen...

Openbaar vervoer Pafos

Het openbaar vervoer in en rondom Pafos is goed georganiseerd. Er zijn regelmatige verbindingen (meerdere keren per uur) met Coral Bay en Ktima. Wil je naar de Konigsgraven dan moet je de bus naar Coral Bay hebben. Wellicht dat aan de oostkust het openbaar vervoer sinds 1998 verbeterd is, maar toen wij daar waren reden er maar weinig bussen op een dag. Wij vinden dat het niet te doen is om met de bus vanuit Pafos naar Limassol of Nicosia te gaan. Wij zijn 2x naar Coral Bay geweest met het openbaar vervoer. Coral Bay heeft een wit zandstrand en ligt in een baai ten noordwesten van Pafos. Er is een echte Baywatch uitkijkpost en er worden ligbedden en parasols verhuurd. Koralen hebben hier misschien heel vroeger geleefd, maar nu vind je er geen koralen. Na 3 uur `s middags komt er veel lokale jeugd naar Coral Bay; overdag vind je er hoofdzakelijk toeristen.

De eerste keer dat we in Coral Bay waren was er een rustige kalme zee, en toen hebben we daar ook heerlijk (zonder hulpmiddelen) in het zoute water rondgedobberd. De tweede keer toen we naar Coral Bay gingen was de zee een stuk ruiger, wat we overigens in Pafos en onderweg naar Coral Bay al vanuit de bus zagen, want je rijdt voor een deel langs de kust.Door het weer waren er mensen aan het bodysurfen. Aangezien we dat erg gaaf vonden om te zien hebben wij ook zo`n mini-surfboard gehuurd. ECHT HEEL GAAF!! Sorry, iets te enthousiast, maar het is echt heel leuk. We hadden dit ook nooit eerder gedaan. Je moest wel oppassen dat je niet stond op het punt waar de golven braken, want dat kwam aardig hard aan. De golven waren van top tot dal vaak tussen de 1,50 en 2,00 m schatten we. Overigens is dat best nog wel moeilijk, bodysurfen. Je moest de golf wel op de juiste wijze pakken, en goed op je surfboard liggen, maar als dar goed was, dan werd je tientallen meters door de golven meegesleurd.

Kust Pafos

Het oude gedeelte van Pafos

We hebben ook een half dagje (misschien niet eens) het oude gedeelte van Pafos (Ktima) bezocht, maar of wij zijn niet in het echte centrum geweest of we hadden er een te grote voorstelling van; wij vonden dat niet echt bijzonder. Als je het leuk vindt om naar de markt te gaan dan is het wellicht wel leuk om naar de Market Place te gaan. Over winkels gesproken, langs de boulevard/kust van Kato Paphos zijn vele winkels en restaurants. Ook de haven van Paphos heeft enkele druk bezochte restaurants. Het prijspeil van het eten is aan de haven overigens wel duurder, en we hoorden dat het niet helemaal in verhouding staat tot wat je voorgeschoteld staat. Wij hebben dat niet kunnen testen omdat de restaurants aan de haven altijd vol zaten als wij daar wilden eten...

De restaurants aan en rondom Nightlifestreet zijn iets rustiger (daar was meestal wel plaats), en zijn naar onze mening en smaak en goed en het eten is daar lekker van smaak. Maar helaas ook hier in Paphos zie je dat er speciaal werknemers vlakbij de ingang staan om mensen uit te nodigen om juist bij hun te eten. Zelf vinden wij dat erg opdringerig overkomen; je kan dan niet eens even rustig op de menukaart kijken wat ze hebben en of het niet te duur is (hollanders...).

Na het eten namen we vaak nog even een cocktailtje tijdens de Happy Hour die verschillende bars gaven. Wel moest je bij sommige goed kijken welke cocktails voor de 'special price' van C£ 1,- waren, maar er waren er ook bij die gewoon alle coctails voor de 'special price' hadden, dus daar waren we vaak te vinden.
Vlakbij Alecos waren allerlei supermarkten die ook vers fruit verkochten, maar ook een Woolworth met een goedkoop supermarktje. Verder waren er natuurlijk ook heel veel souvenirwinkeltjes waar we ook veel hebben rondgesnuffeld, maar als echte hollanders weinig hebben gekocht. Wij hebben hier ondanks de ligging van het appartementencomplex een heerlijk, rustige, luie vakantie gehad, en waren weer helemaal opgeladen voor een jaar hard werken...

Heb je interesse in een reis naar Cyprus? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Cyprus, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.