Gratis reisvoorstel aanvragen

Gutentag Zwitserland

Bestemming: A. Como (Italië) , B. Falera (Zwitserland) , C. Chur , D. Tirano (Italië) , E. Arosa (Zwitserland) , F. Vals , G. Rhazuns
Periode: juni 2015
Vervoer: trein, bus
Accommodatie: appartement

Nadat ons gezin op 22 juni weer op de terugweg was naar Nederland zijn wij op ons gemak naar Italië gereden via het eiland Pag en Istrië, Kroatië. Onze overnachtingsbestemming was hotel Elefante in Montechiari, Italië. Na een wandeling door het mooie oude centrum kwamen wij uit bij een restaurant, lekker rustig, dachten wij nog en bestelden. Maar we hadden buiten het Europese kampioenschap voetbal gerekend. Binnen een mum van tijd zat het vol met Italianen, het grote scherm ging aan en zelfs de kok was aan het kijken.

De volgende dag op weg naar Zwitserland. Maar met eerst een tussenstop bij het Comomeer. Ook bekend als filmdecor voor Star Wars (hier kuste Anakin zijn Padme voor het eerst), maar ook scenes van Ocean’s Twelve werden hier opgenomen. Met een beetje verbeelding zie je de speedboten aanmeren bij de trappen van het kasteel. Aan dit meer liggen ook de villa’s van Celebs zoals George Clooney. Zijn villa staat te koop voor 20 miljoen, dus als je nog ergens een oude sok hebt..?

Comomeer
Comomeer


De route naar Falera gedeeltelijk over de A13 is mooi, je ziet de besneeuwde bergtoppen, woeste bergstroompjes, watervallen en hoge dalbruggen. Hotel La Siala ligt in het bergdorpje Falera, vanuit het hotel zijn er diverse wandel- en mountainbikeroutes. Gezien de vele skiliften in de directe omgeving zijn er veel wintersportmogelijkheden. Ook in het hotel zelf zijn er faciliteiten voor wintersporters. Er is een zwembad en sauna in het hotel.
Uitzicht Falera
Uitzicht Falera


Wij kregen een upgrade naar een 6-persoonsappartement met een geweldig uitzicht. Omdat Zwitserland behoorlijk prijzig is, besloten we zelf te gaan koken. Nou ja koken: pizza in de oven was ook mogelijk. Er was een supermarkt iets verderop, dus dat kwam wel goed! Oké, je moet eerst steil omhoog lopen maar met de boodschappen naar beneden compenseert dat wel weer. In Nederlanden hebben wij de mogelijkheden van het openbaar vervoer in Graubünden bekeken en kwamen wij uit bij de Graubünden Pass. We kozen voor de mogelijkheid om 5 dagen binnen een termijn van 14 dagen te reizen met al het openbaar vervoer in het district. De kosten hiervan zijn ongeveer 150 euro per persoon (in juni). Je hebt dan de mogelijkheid om vrij te reizen met de Rhatische Bahn en met de Postauto...

Ons eerste uitstapje was dus met die Postauto, wat in werkelijkheid een gewone lijnbus blijkt te zijn. Alleen in moeilijk toegankelijke gebieden is er een kleinere bus. Toevallig kregen wij op onze eerste rit een chauffeur, jawel, uit Nederland! Hij en zijn vrouw zijn 15 jaar geleden geëmigreerd naar Zwitserland nadat zijn bedrijf failliet was gegaan. Deze chauffeur vertelde dat in de winter er gewoon volgens dienstregeling wordt gereden en dat de chauffeurs zelf zorg dragen voor het aanbrengen van de sneeuwkettingen, wat een behoorlijk zwaar karwei is. De buschauffeurs die wij deze week gezien hebben waren ook allemaal mannen met “power”. Er was ook een vrouwelijke chauffeur die ons verklapte dat haar man (ook een buschauffeur) haar helpt met de kettingen. De bussen en ook de treinen rijden ook allemaal op tijd, sneeuw of geen sneeuw! Is het een idee om de Nederlandse OV planners naar Zwitserland te sturen voor een lesje pünktlichkeit?

Dus met de postauto naar Chur, hoofdstad van Graubünden. Op het station de trein genomen naar Oberalppass, het meest westelijke puntje van het district. Wat een leuke treinreis: comfortabel en elke bocht weer een ander uitzicht. Het laatste gedeelte gaat met het tandradspoor, de trein wordt als het ware naar boven getrokken. Oberalppass ligt op een hoogte van ruim 2000 meter en van hieruit kun je wandelen naar de bron van de Rijn in de Tomasee. Ook zijn er vele (berg)wandelingen mogelijk.
Oberalppass
Oberalppass


De volgende treinreis was een hele bijzondere: de Bernina Express, vanuit Chur naar Tirano in Italië, de treinreis duurt 4 uur met een korte stop en het hoogste gedeelte van de reis: ruim 2.250 meter. Het was niet druk en wij hadden de hele coupe voor ons alleen. Het is een panoramatrein dus met veel glas, ook in het dak. Veel wisselende landschappen van smalle kloven, waar de trein via verschillende keerlussen zich een weg naar boven baant, groene dalen, ruig rotslandschap, gletsjers, besneeuwde bergtoppen en bergmeren. Een hele beleving en na de afdaling van ruim 1.800 meter waren we in Italië.
Bernina Express
Bernina Express


Tirano is een typisch Italiaans stadje. Veel treinreizigers blijven in het gebied rond het station. Maar iets verder lopen op de hoofdstraat naar rechts, kom je bij een snelstromende beek, ga je over de brug gelijk naar links en kom je op een plaza met diverse restaurantjes. De ober kende geen Engels dus veel toeristen komen hier niet. Heerlijk geluncht met een echte Italiaanse cappuccino.
Na een paar uurtjes dezelfde trein weer terug en ook op de terugreis de coupe voor ons alleen en omdat je de omgeving nu vanuit een ander perspectief ziet blijft het indrukwekkend.

Een andere treinreis die we maakten is van Chur naar Arosa, op 1.775 meter. Op het station van Chur keken we wel verbaasd toen we instapten, was dit nu een tram? De rails liep over de straat en tot we Chur uit waren reden we door drukke straten en over een rotonde... als een tram! Maar al snel daarna gingen we over rails omhoog door diverse tunnels en met vele bochten kwamen we bij een hoge brug. Daaroverheen op een andere bergtop en na nog meer bochten door een open groen landschap kwamen in Arosa, een bekende wintersportplaats. Omdat het grijs weer was eventjes een korte wandeling gemaakt en de trein weer teruggenomen. In Chur moesten we stoppen voor een rood verkeerslicht! Dus toch een tram..?
Tram of trein?
Tram of trein?


Maar ook van de bus hebben we veelvuldig gebruikt gemaakt. In eerste instantie met de trein naar Davos, het regende daar en dus besloten om niet te gaan wandelen maar met de bus de afdaling te maken naar Chur. Een leuke 2 uur durende rit door veel bergdorpjes. En jawel precies volgens tijdschema weer terug in Chur. We besloten om eens lekker te zondigen en een Mac te pakken. Het was er druk en na een keuze gemaakt te hebben besteld, maar met afrekenen kwam de schrik: omgerekend 8 euro voor een hamburger?
Bergdorpje
Bergdorpje


Een van onze laatste uitstapjes was naar de stuwdam in Zerfreila. Met de bus eerst naar Vals, waar een warmwaterbron is, dus een kuuroord. Daarna via steeds smaller wordende wegen met dezelfde (grote) bus door een tunnel, net groot genoeg voor een bus. De tunnel was handmatig uitgegraven en als je pech hebt moet je 20 minuten wachten tot het verkeerslicht groen wordt. De buschauffeurs die deze route rijden geven elkaar seintjes als er tegenliggers komen, dan moet er een uitwijkplaats gezocht worden, maar in de tunnel is geen uitwijkplaats voor een bus, dus eenrichtingsverkeer. Je moet echt geen claustrofobie hebben. Het stuwmeer is groot met mooie gletsjers, er is een restaurant waar je lekker kunt zitten.
Rheinschlucht
Rheinschlucht


Met de Graubündenpass zijn wij ook met de kabelbaan van Rhazuns naar boven gegaan over het stroompje “de RIJN”. Heen en terug van Chur naar Rhazuns met de trein door de Rheinschlucht. Een gebied waar de rivier zich al eeuwenlang doorheen wurmt, met alle wonderbaarlijke natuur tot gevolg. Het spoor loopt door de kloof waardoor je een goede indruk krijgt van dit natuurgeweld. Is hier niet een film opgenomen? Iets met een kano en een grot?...
Kabelbaan
Kabelbaan


Ons weekje Zwitserland zat er weer op, en op weg naar huis nog eventjes Liechtenstein bezocht, waar we leuke herinneringen hebben liggen van zo’n 40 jaar geleden.

Geschreven door Marga Bongers

Heb je interesse in een reis naar Zwitserland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zwitserland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.

Vertel ons uw vakantie wensen. Onze reisexperts geven u gratis en vrijblijvend reisadvies op maat.

Zonder budget geen passend advies.
Uw gegevens

* = verplicht. Privacy beleid is van toepassing

Vakantieverhalen / reisverslagen

Gerelateerde artikelen