Allegra in Graubünden!

Periode: februari 2014
Vervoer: Vliegtuig en trein
Accommodatie: Luxe hotels

Allegra in Graubünden! Het nummer 1 vakantiegebied van Zwitserland en tevens het grootste kanton van het land. Binnen 1,5 uur vliegen ben je in het land van de steenbokken, Heidi, chocolade, imposante bergtoppen, wellness en niet te vergeten de sneeuw!

Er zijn maar liefst 1.000 bergtoppen te vinden in Graubünden, met als topper de Piz Bernina met een hoogte van 4.049 meter. Dit maakt de regio zeer geschikt als winterse bestemming. Het wintersporttoerisme is dan ook hier ontstaan in de tweede helft van de negentiende eeuw. Ik kreeg samen met een groep journalisten de kans om dit bijzonder mooie gebied te gaan ontdekken.

De reis naar Graubünden begint al vroeg. Om precies 5.30 uur verzamelen we op Schiphol om daar met de luchtvaartmaatschappij SWISS onze weg te vervolgen naar Zürich. Er wordt vier keer per dag gevlogen vanuit Amsterdam naar Zürich, wij nemen de eerste vlucht. Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Zwitserland reizen we verder met de trein. Door middel van het Swiss Travel System reis je geheel zorgeloos naar de plaats van bestemming. Erg mooi om te zien is hoe het landschap naarmate we dichter bij Graubünden komen verandert. Rondom Zürich is het nog redelijk vlak en groen, hoe langer we in de trein zitten, hoe witter en hoger de bergtoppen worden. De eerste plaats waar we verblijven is Scuol, een klein plaatsje in de vakantieregio Engadin. We worden in het hotel ontvangen met een glaasje bubbels en met een prachtig uitzicht op het plaatsje en de bergen. Overnachten doen we in Hotel Belvédère en Hotel Guarda Val. Ook hotel Belvair hoort bij de samenwerking van de drie hotels. Door middel van een ondergronds gangenstelsel zijn de hotels met elkaar verbonden. Tevens is vanuit ieder hotel het Engadin Bad Scuol te bezoeken.

Hotel Belverdere, Scuol, Graubunden, Zwiterland

Hatecke en Engadin Bad Scuol
Het middagprogramma bestaat uit een bezoek aan de slagerij Hatecke en het uitproberen van de wellnessfaciliteiten bij het hotel. Hatecke is een begrip in Engadin als het gaat om de specialiteiten Salsiz en Bündnerfleisch. Vol passie verteld Ludwig Hatecke meer over zijn beroep en de liefde die hij heeft voor het maken van deze heerlijke streekproducten. Dit doet hij graag in combinatie met een passend glaasje wijn. Ludwig tovert telkens weer een nieuw soort vlees tevoorschijn, natuurlijk mogen we ook alles proeven. Hij vertelt meer over de verwerking van het vlees. Dit wordt allemaal met grote zorg gedaan. Het vlees wordt gezout en natuurlijk gerijpt in de berggebieden van de alpen, alleen in de wintermaanden. Ook laat hij ons de kelder zien waar het vlees te drogen hangt. Na deze heerlijke proeverij lopen we wat rond in Scuol en bezoeken we het Engadin Bad Scuol. Vanuit het hotel loop je via een doolhof aan gangen naar het wellnessgedeelte. Bijzonder is dat een gedeelte van het zwembad zich buiten bevindt. Verder zijn er diverse warme en koude baden aanwezig, een stoombad en een saunagedeelte.

slagerij Hatecke, Scuol, Zwitserland

Stadstour en sleeën
We beginnen de volgende morgen aan een drukke maar leuke dag. 's Ochtends wordt door stadsgids en tevens architect Peter Langenegger een rondleiding gegeven door Scuol. Hij vertelt dat Scuol bekend staat om de minerale bronnen en de fonteinen in het plaatsje. Er zijn in totaal 20 bronnen in Scuol te vinden, waardoor het wellness-toerisme zich hier zo goed heeft ontwikkeld. Tijdens de tour lopen we langs diverse fonteinen met mineraalwater. Peter verteld tevens wat over de soort gebouwen die in het oude gedeelte van Scuol te zien zijn. De huizen hebben namelijk een hele typische architectuur met kleine ramen. De muren van de huizen zijn erg dik en lopen op de plekken van de ramen steeds wijder uit elkaar, zodat er toch genoeg licht binnenkomt. Na een mooie maar koude wandeling en genoten te hebben van het mooie uitzicht op de kerk, lopen we weer terug naar het hotel en zeggen we Peter gedag.

Zwitsers plaatsje Scuol

Wij vervolgen onze weg naar het skistation van Scuol, waarna we de kabelbaan omhoog nemen naar Motta Naluns. Hier krijgt iedereen een slee en lopen we in ongeveer 40 minuten naar Prui. Onderweg genieten van een prachtig uitzicht over de bergen en kunnen we tevens de slee al een beetje uitproberen. We gaan die middag namelijk sleeën, maar eerst wacht ons een lunch bij een typische hüttli boven op de berg. Nadat we ons lekker vol hebben gegeten lopen we naar het startpunt van de sleetocht. De baan is 3,5 kilometer lang en daalt zo'n 400 meter. Dwars door de dennenbossen kijk je uit op de prachtige omgeving van Ftan. Daarbij moet je natuurlijk niet vergeten om te sturen (met je voeten), omdat er zich nog wel eens steile hellingen naast de baan willen bevinden. Eenmaal beneden aangekomen besluiten we nog een keer met de skilift omhoog te gaan en de baan nog een keer te doen, een erg leuke ervaring voor zowel beginnende als ervaren sleeërs. Zeker omdat de baan van Ftan-Prui nog niet zo heel veel steile hellingen bevat. Je kan bovendien zelf bepalen hoe hard je gaat. Een onwijs leuke ervaring!

sleeën in Scuol, Zwitserland

Biera Engiadinaisa en Che Chaschöl
Het laatste deel van het programma van de tweede dag is alweer aangebroken. We bezoeken twee ondernemers in het plaatsje Tschlin met een indrukwekkend verhaal. Als eerste mogen we een kijkje nemen in de bierbrouwerij van Biera Engiadinaisa, die dit jaar 10 jaar bestaat. De brouwerij wordt gerund door één bierbrouwer, genaamd Florian Geyer, met daarnaast nog een aantal medewerkers om de rest van het proces goed te laten verlopen. Biera Engiadinaisa ligt in het kleine dorpje Tschlin, met ongeveer 150 inwoners. Florian laat ons het proces van bier maken zien, ook mogen we in een van de ketels kijken. Vervolgens lopen we naar de plek waar de flesjes gereinigd worden en voorzien worden van een label. De etiketten op de flesjes zijn namelijk gedrukt in het glas, waardoor de flessen steeds opnieuw gebruikt kunnen worden. Er wordt ook een iets hoger statiegeld gevraagd, zodat men de flesjes weer terugbrengt. Omdat de etiketten al vooraf gedrukt zijn op de flesjes, en hier geen houdbaarheidsdatum of ingrediënten op staan, wordt er nadat de flesjes zijn gevuld een los etiket aan de dop bevestigd met die informatie. Natuurlijk mogen we de bieren naderhand ook nog proeven, ondanks dat ik geen bierdrinker ben neem ik wel een slokje van zowel het donkere als het lichte bier. Ook brouwt de brouwer een speciaal 'Jägerbier'.

Van het bier gaan we door naar de kaas. De kaasmaker is een aantal jaar geleden in het dorp komen wonen en heeft zijn bedrijf weten te maken tot wat het nu is. De melk van de lokale producenten wordt verwerkt tot hoogwaardige kaas en yoghurt. Hij legt zijn geschiedenis uit die niet heel gemakkelijk is. Hij kreeg namelijk geen geld van de bank om zijn bedrijf op te zetten en heeft dus alles zelf weten op te bouwen. En met succes. De kazen die we mogen proeven zijn heerlijk en zijn van geiten-,buffel-, koe- en schapenmelk gemaakt.

kaasmakerij Tschlin, Graubunden, Zwitserland

Wandeling
Er zijn enorm veel mooie wandelingen te maken in Graubünden. Wij gaan die ochtend op zoek naar sporen van dieren in de sneeuw met een gids. Met de sneeuwschoenen aan klimmen we de berg op en maken we een wandeling van zo'n 1,5 uur. Daarbij komen we diverse sporen tegen van onder andere de haas, eekhoorns en vogels. Eenmaal aangekomen in een dorpje pakken we de bus weer terug.

wandelen in Zwitserland, Graubunden

St. Moritz, Top of the World!
St. Moritz, de plek waar 150 jaar geleden het wintersporttoerisme is uitgevonden, waar de polowedstrijden op ijs worden gehouden en waar de jetset zich zeer goed vermaakt. Maar naast het 'zien en gezien worden' kan je er nog veel meer doen. Denk aan sleeën, skiën, snowboarden, een spa bezoeken, winkelen of gewoon lekker wandelen. Na een mooie treinrit komen we aan in St. Moritz en vertelt de stadsgids ons meer over deze beroemde vakantiebestemming. Chic, elegant en vooral exclusief is waar de gasten voor komen. De plaats is gelegen op een hoogte van 1.856 meter in het midden van de Upperengadin. Een ander ding waar de gasten voor komen is de enorme hoeveelheid zon. St. Moritz heeft gemiddeld 322 dagen zon per jaar en de temperatuur kan hoog aanvoelen in de winter als je in het zonnetje zit.

St Moritz, exclusieve wintersportplaats, Zwitserland

Kempinski Grand Hotel des Bains
We verblijven in het Kempinski Grand Hotel des Bains. Een prachtig luxe 5-sterrenhotel met een sprookjesachtig aanzicht. Omdat het hotel bijna vol zat konden we één nacht overnachten in het Kempinski, dan naar het Carlton voor een nacht en vervolgens konden we de laatste nacht weer terugkeren naar het Kempinski. Modern met traditie wordt in het interieur goed met elkaar gecombineerd in het Kempinski en ook is service zeer belangrijk. Dit merk je gelijk als je persoonlijk naar je kamer wordt gebracht en uitleg krijgt over de werking van de lichtknoppen, de televisie, het internet en de badkamer. Tot rust komen doe je in de spa van 2.800 m² wordt mij verteld.

Kempinski luxe hotel St Moritz, Zwitserland

Die avond worden we op een hele bijzondere manier naar het restaurant vervoerd. Namelijk te paard! In de paardenkoets worden we dik ingepakt met dekens, waarna we in 20 minuten naar restaurant Lej da Staz rijden. Een erg gezellige plek met veel lokale gerechten op de kaart. Na het diner gaat een deel van de groep door haar Devil's Place, een whiskybar. Ik besluit samen met wat anderen door te gaan naar het hotel, de volgende dag hebben we namelijk weer een druk programma!

Bergwandeling naar de Piz Nair
Vandaag wordt de groep in tweeën opgedeeld, een skigroep en een hikegroep. Ik doe mee aan het hikeprogramma, waarbij we als hoogste punt de Piz Nair zullen bezoeken. We ontmoeten onze gids Mio, waarmee we naar het skistation lopen. De wandeling valt reuze mee, het is voornamelijk lopen van het ene naar het andere station, waarna we telkens de lift verder naar boven pakken. Het uitzicht wordt steeds mooier naarmate we meer omhoog gaan. Uiteindelijk bereiken we het hoogste punt van deze reis, de Piz Nair (3.057 meter). We zitten letterlijk soms in de wolken, wat foto's maken wat moeilijk maakt. Toch is het nog gelukt om een aantal mooie foto's te maken. Na 45 minuten vertrekken we een station naar beneden, waar we de skigroep ontmoeten om te lunchen.

Hoge berg Piz Nair, hiken, Graubunden

Mathis
Dit is niet zomaar een lunch, maar een lunch bij Mathis Food Affairs. In dit luxe restaurant zijn diverse lokale specialiteiten te krijgen en ook vliegen de truffel en de kaviaar je om de oren. Niet letterlijk natuurlijk, maar in bijna ieder gerecht is het wel te vinden. Vandaar dat de prijs voor een gemiddelde lunch hier ook wat hoger ligt dan in een doorsnee restaurant. Wij krijgen als voorgerecht, of liever gezegd als tussendoortje, een truffelpizza. Daarop volgen nog vele gangen. Mathis is echt een begrip in de omgeving en heeft een prachtig uitzicht op het dal.

Langlaufen achter het Kempinski
Na het eten is het voor onze groep tijd om te gaan langlaufen, de skigroep gaat verder met skiën. We gaan skiën achter het Kempinski hotel. Gelukkig was er een goede gids aanwezig die je alles fijntjes uitlegde over het langlaufen. Erg leuk en helemaal niet moeilijk voor de eerste keer. Na een aantal rondjes langlaufen 'beklimmen' we wat hellingen, om er vervolgens weer van af te langlaufen. Erg leuk om een keer te doen!

Carlton Hotel St. Moritz
Carlton Hotel St. Moritz stond als derde hotel gepland voor deze reis. Het heeft niet die uitstraling die het Kempinski van buiten heeft, maar is ook erg mooi om te zien. Ook van binnen ziet het er allemaal heel netjes uit. Het is in 2007 volledig gerenoveerd, waarbij er 60 suites zijn gemaakt die allemaal uitzicht hebben op het meer en St. Moritz. Ook de kamer die ik krijg is weer erg mooi en groot, met natuurlijk een verbluffend uitzicht. Ook bij dit hotel zit een spa, wat Jutta Ulrich (director of communications), ons die avond laat zien. Ze geeft ons een rondleiding door het hotel, waarbij we ook het penthouse mogen bekijken met wel drie slaapkamers, een keuken, enorme woonkamer en de mogelijkheid tot het inhuren van een kok of oppas. Na de rondleiding drinken we wat en gaan we eten in het restaurant van het hotel, wat ook weer erg lekker was!

Carlton hotekamer, luxe hotel St. Moritz, Graubunden

Muottas Muragl
Muottas Muragl staat voor de vrijdag op de planning. Met een kabeltreintje wordt je omhoog gebracht. Muottas Muragl ligt op een hoogte van 2.456 meter en is erg spectaculair te noemen. Je hebt namelijk een adembenemend mooi uitzicht over de omgeving. We wandelen ongeveer een uur door de bergen, heuveltje op en weer heuveltje af, en arriveren dan weer bij het punt waar we begonnen zijn. Hierna gaan we lunchen bij Romantik Hotel Muottas Muragl.

Mouttas Muragl, Graubunden, Zwitserland

Romantik Hotel Muottas Muragl
Romantik Hotel Muottas Muragl is een hotel met een van de mooiste uitzichtpunten van de regio en is bovendien sinds 2011 het eerste plus-energy hotel in de Alpen. Dit wil zeggen dat het hotel meer energie opwekt dan dat het verbruikt. Door middel van warmtepompen en zonnepanelen wordt het hotel voorzien van energie. De investering heeft in totaal 20 miljoen gekost en via de website is in de gaten te houden hoeveel energie er op wordt gewekt. De kamers van het hotel zien en heel rustig en netjes uit, waarbij de meubels voornamelijk bestaan uit hout. Vanuit het restaurant en het terras heb je een panoramisch uitzicht op de bergen. Bijzonder aan het hotel is dat er geen weg naar boven gaat, alleen het treintje.

Hotel Mouttas Muragl, Zwitserland

Chalandamarz
De laatste dag is alweer aangebroken. De koffers zijn ingepakt en worden aan het begin van de middag naar het treinstation gebracht. We brengen vandaag een bezoek aan Chalandamarz in het centrum van St. Moritz. Op 1 maart wordt dit festival gehouden in Graubünden, waarbij de winter wordt uitgezwaaid. Jongens en meisjes van de lokale scholen, verkleed in traditionele kleding met de kleuren blauw, rood en zwart lopen in een stoet door het plaatsje. Met grote bellen om hun middel maken ze enorm veel geluid als ze langs komen. Ook gaan ze langs de huizen om geld op te halen, waarmee ze vervolgens op schooluitje gaan. Chalandamarz is de grootste feestdag voor kinderen in Engadin. Na de stoet wordt er gezongen op het plein in St. Mortiz.

Chalandamarz, feestdag Zwitserland, einde winter

Terugreis per trein
Het einde van de reis is alweer aangebroken! We verzamelen met de groep op het treinstation, waarna de rit van 3 uur en 45 minuten begint. Dit is echter totaal geen straf, omdat de treinreis echt prachtig is. We nemen namelijk de Bernina Express, wat een van de mooiste treinreizen van Europa wordt genoemd. Je rijdt dwars door de Zwitserse alpen van Chur, via St. Moritz, naar Tirano in Italië. Wij rijden de andere kant op en stappen over in Chur.

treinrit Zwitserland

Tot slot
Ik ging voor het eerst naar de besneeuwde bergen en heb erg genoten van de panoramische uitzichten in Graubünden. Graubünden is bovendien een bestemming voor zowel skiërs als niet-skiërs. Naast skiën en snowboarden kan je er namelijk tal van andere activiteiten doen als sleeën, wandelen en langlaufen. Voor mij zeker een reden om nog een keer terug te gaan!

De persreis is mede mogelijk gemaakt door Graubünden Toerisme en Zwitserland Toerisme.

Heb je interesse in een reis naar Zwitserland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zwitserland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.