Actief Canada

Bestemming: A. Vancouver (Canada) , B. Ucluelet , C. Tofino , D. Whistler , E. Wells Gray , F. Jasper , G. Banff , H. Calgary
Periode: 2004
Vervoer: Dodge Grand Caravan (Crysler Grand Voyager)
Accommodatie: Tent
Organisatie: Mambo

Op Schiphol maken we kennis met de rest van de groep die met de reisorganisatie Mambo reizen en kregen we de tickets. Vervolgens gingen we samen inchecken, door de douane en dronken we een kop koffie. Zo kunnen we elkaar vast wat beter leren kennen. In Toronto moesten we overstappen op het vliegtuig naar Vancouver. De totale reis duurde ongeveer 12 uur (8 uur van Amsterdam naar Toronto, 1 uur overstap, en 3 uur van Toronto naar Vancouver). In Vancouver stond de reisbegeleidster al klaar en konden we de bagage in de auto leggen. We gingen vervolgens op weg naar het hostel waar we de eerste nacht verbleven. Nadat we waren ingechecked in het hostel, zijn we met de bus naar de stad gegaan om te eten en te drinken. Omdat we een lange reis hadden gemaakt vandaag werd het niet zo laat. Wel konden we al wel een beetje van de sfeer in Vancouver proeven. Op het eerste gezicht is het een interessante stad waar veel te doen is.

Dag 2 - Vancouver

We hebben goed geslapen en geen last van een jetlag gelukkig. Na een goed ontbijt zijn we wederom Vancouver gaan bezichtigen. Eerst naar Stanley park, om de totempalen te bewonderen en een bezoek te brengen aan het aquarium. Helaas regende het wel vandaag. De chocomelk was er trouwens niet zo lekker. Na het bezoek aan het park, zijn we naar het aquarium gegaan. Het is best een interessant aquarium, vooral omdat ze er veel dieren hebben die in de wateren van Canada wonen. Vervolgens zijn we in het centrum gaan lunchen. Na de lunch hebben we een outdoor-winkel bezocht om nog het nodige aan te schaffen. 's Avonds hadden we met de reisleidster in Chinatown afgesproken. We hebben daar een markt bezocht en daarna een hapje gegeten. Na het diner zijn we terug gegaan naar het hostel.

Stanley Park, Vancouver

Dag 3 - Ucluelet

Vandaag vroeg opgestaan, omdat we met de boot naar Vancouver Island gaan. De rit naar Vancouver Island duurde zo'n 1,5 uur. Gedurende de rit lieten we het bewolkte Vancouver achter en gingen we het zonnige Vancouver Island tegemoet. Onderweg naar de camping in Ucluelet zijn we gestopt bij Cathedral Grove. Dit bos is al ruim 450 jaar oud en er staat enorme bomen. We hebben er een kleine wandeling gemaakt. Vervolgens zijn we gaan lunchen bij een klein riviertje. Toen we klaar waren reden we weer verder naar Ucluelet. Onderweg hebben we nog wel een aantal mooie stops gemaakt. Toen we in Ucluelet aankwamen heben we eerst wat boodschappen gedaan. `s Avonds hadden we een BBQ.

De prachtige natuur van Vancouver Island

Dag 4 - Ucluelet

Vandag zijn we begonnen met een kanotocht over de baai waaraan Ucluelet ligt. Ondanks dat de stroming op sommige stukken best sterk was ging het allemaal aardig gemakkelijk. Tijdens de kanotocht zagen we veel arends. Na het kanoën zijn we naar het strand van Ucluelet gegaan. Niet echt een strand om te zonnen en te zwemmen want het bestaat uit wat kiezels met een stenen rif. Maar het is wel een mooie locatie. Vervolgens zijn we terug gegaan naar de camping om te eten. Na het eten hebben we naar een ander stand bezocht, hier was wel zand. We hebben een korte wandeling gemaakt en heerlijk van de zonsondergang genoten. Na de wandeling hebben we nog wat gaan gedronken in een lokaal kroegje.

Dag 5 - Tofino

De 5e dag was echt spectaculair, echt een dag om nooit te vergeten. We zijn naar Tofino gegaan om walvissen te spotten. Omdat de boot pas `s middags vertrok zijn we eerst het dorpje in gegaan. Maar in Tofino zelf is niet veel te doen. Het is een echt vissersdorpje. In de restaurants staat voornamelijk vis op het menu en als je door de haven loopt komt de geur van vis en zee je tegemoet. In de buurt van Tofino zijn mooie plekjes zoals Mears Island, hier hebben wij een wandeling gemaakt. De tocht naar Mears Island was al een hele ervaring. De wateren en eilanden rondom Tofino zijn erg mooi. De wandeling op Mears Island duurde ongeveer 3 uur. We zijn o.a. door het oerbos van Mears Island gelopen.

Het walvisavontuur begon in een enorm snelle boot. Vanuit de haven gingen we naar de Grote Oceaan om Bultruggen te spotten. We hadden geluk, want de zee was kalm. We hebben heel veel walvissen gezien. Het is echt indrukwekkend, want de walvissen zijn zo groot. Als ze duiken komt die enorme staart naar boven en verdwijnt uiteindelijk weer onder water. Het is echt een geweldige ervaring. Je kunt je niet voorstellen dat deze beesten worden afgeschoten. Dat moet echt niet mogen! Als je ooit de kans krijgt om walvissen te spotten, moet je dit zeker doen. 's Avonds hebben we genoten van allerlei lokale specialiteiten.

Dag 6 - Whistler

Na drie dagen op Vancouver Island, zijn we weer doorgegaan naar het vaste land van Canada. De weg naar Whistler duurde erg lang, dit kwam o.a. door de vele wegwerkzaamheden i.v.m. de Olympische Winterspelen van 2010. Aangekomen in Whistler hebben we eerst het stadje verkend en daarna zijn we naar een meertje gegaan om te zwemmen. Hier hebben de eerste (en gelijk de laatste) beer gezien.

Dag 7 - Whistler

In Whistler kun je zowel in de zomer als in de winter veel doen. De eerste dag dat wij hier waren, hebben we een Zip track gedaan. Bij een Zip track zit je in een klimtuig en ga je via een kabel heen en weer boven een rivier in de bergen, best geinig om mee te maken. Vooral de laatste keer toen ik ondersteboven ging. Als je last van hoogtevrees hebt, raad ik het niet aan... Je hangt namelijk aan een kabel op ongeveer 30 m boven de grond. Na de Zip track zijn we eerst nog wat gaan eten in het dorpje eten daarna weer terug naar het hostel om een wasje te draaien. 's Avonds hebben we weer heerlijk in het restaurantje in het dorpje gegeten. Daarna zijn we met een aantal van de groep nog wat gaan drinken in een lokaal kroegje.

Dag 8 - Whistler

De laatste dag in Whistler zijn we een eind gaan fietsen. Doordat Whistler in de bergen ligt, heb je er een aantal prachtige paden om te mountainbiken. Dit hebben wij dan ook gedaan. Na een tijdje fietsen kwam ik erachter dat ik moeite had om de andere bij te houden, met als gevolg dat ik kapot was aan het einde van de dag. Ondanks de zware tocht vond ik het wel geweldig om te doen. Je ziet zo ontzettend veel van de omgeving.

Dag 9 - Wells Gray

Als je een rondreis maakt, heb je soms een reisdag. De 9e dag was voor ons zo'n reisdag. Onderweg zijn we wel een aantal keren gestopt op mooie plekjes, maar verder hebben we veel in de auto gezeten. Omdat we steeds verder landinwaarts gingen, werd het steeds warmer. Na een lange dag kwamen we aan in Clearwater. Voordat we naar de camping gingen, hebben we eerst wat boodschappen gedaan in de plaatselijke supermarkt. Ze verkochten hier Nederlandse sambal, met over het Nederlands etiket een Engelse vertaling geplakt. Best grappig. De camping staat op een ranch, wel nep maar daardoor juist wel weer grappig. We hebben een plekje gevonden onder de bomen, dus werd het 's ochtends gelukkig niet zo snel warm in de tent.

Dag 10 - Wells Gray N.P.

Op dag 10 hadden we een jarige job in de groep. Hij werd 's ochtends wakker met een versierde tent. Ook hadden we een cadeau voor hem gekocht, een grappig t-shirt. We hebben vandaag een een prachtige wandeltocht gemaakt naar een waterval in de buurt. Het was behoorlijk druk bij deze waterval. 's Middags is een deel van de groep gaan paardrijden. Ze zeiden dat ze beter hadden kunnen gaan lopen, want de paarden waren niet vooruit te branden. 's Avonds werd de verjaardag van de jarige job gevierd met bier en taart.

Dag 11/12 - Kanotocht op Clearwater Lake

Dag 11 en 12 hebben we een kanotocht gemaakt op Clearwater Lake. De naam zegt genoeg: het water is er inderdaad helder. Zo helder dat je er gewoon uit kunt drinken. Om dit zo te houden waren er wel een aantal regels; niet te dicht in de buurt van het meer de afwas doen met wasmiddel en de WC (long drops) moest vele meters van het meer af staan. De eerste dag hebben we ongeveer 4 uur geroeid. Onderweg zijn we een aantal keer gestopt. Zo konden we van een klif afspringen en maakten we ergens een korte wandeling. 's Avonds maakte de gids een BBQ klaar en dronken we wat. Daarna kwamen natuurlijk de sterke verhalen. Wat moet je doen als je een beer tegenkomt? En er is niets gezegd over de poema's, etc... Dit zijn wel grappige verhalen.

Ik besloot om de nacht buiten te blijven, heerlijk onder de sterrenhemel. Toen ik de volgende ochtend wakker werd zag ik een mist (wat achteraf rook bleek te zijn) over het meer liggen. Het zag er geheimzinnig en mysterieus uit. Zo wakker worden is de dag meteen goed! Maar zodra ik er achter kwam dat het rook was, vond ik het niet zo interessant meer.

Een beetje zwemmen in de ochtend werkt erg verfrissend. Op de terugweg hebben we wel een paar stops gemaakt maar we waren sneller terug dan de heenreis. Doordat het helemaal windstil was had dat mooie spiegelingen als gevolg. Eenmaal aangekomen bij het vertrekpunt van de vorige dag, hebben we kano`s ingeladen zijn we doorgereden naar mooie plekken in de omgeving. Zo hebben o.a. een waterval bezocht, fruit gegeten en we zagen forel springen.

Dag 13 - Jasper

Na 2 dagen op het water te zijn geweest, gingen we weer op weg. Onderweg wel een gestopt op een parkeerplaats met uitzicht op Mount Robson. Bij deze parkeerplaats was een informatiecentrum over Mount Robson National Park. Erg interessant was het om te zien hoe mensen aan het begin van de vorige eeuw een berg beklommen. Verder hebben we het eerste deel van die dag niet veel gedaan. In de middag kwamen we aan in Jasper, een klein dorpje. In Jasper hebben weer een wasje gedraaid en een beetje achter de pc gezeten. Verder ben ik wat gaan winkelen en heb iets lekkers gekocht voor tijdens de wandeling die we vanuit Jasper gaan doen. Aan het eind van de middag hadden we afgesproken in een kroegje, daar hebben we een heerlijke kop koffie gedronken. 's Avonds moesten we de rugzak pakken voor de wandeling.

Dag 14-16 - Fryatt Valley

Op dag 14 begint de wandeling. 's Ochtend smeerden we het brood, braken we het kamp af en gingen we op weg. Na een tocht van ongeveer drie kwartier kwamen we aan bij het het startpunt van de wandeling. De Fryatt Valley wandeling. Fryatt Valley is al ontstaan in de IJstijd. Hier lag destijds een gletsjer. De eerste dag liepen we naar de plek waar we zouden overnachten en de tweede dag zouden we naar de gletsjer lopen.

De wandeling begon de eerste uren door het bos, toen we daar uit kwamen hadden we direct een prachtig uitzicht. We wandelden verder door een bergachtig bos, we moesten dus een beetje klimmen en stroompjes oversteken. Na een tijdje wandelen gingen we lunchen. Hier kon je ook overnachten, maar wij liepen verder. Toen we de vallei in liepen kreeg een van mijn reisgenoten last van haar enkel dus moesten we even stoppen, we namen een deel van haar bagage over en gingen daarna weer door. Voor het donker kwamen we aan op de kampeerplaats, waar ook anderen stonden. De camping was niet heel bijzonder, maar na zo'n wandeling maakt dat niet meer uit. Er was wel een picknicktafel en een BBQ.

De volgende dag gingen we op weg naar de gletsjer. Eerst kwamen we een stuk door de vallei, daarna liepen we langs een meertje. Vervolgens moesten we een pittige klim maken. Maar eenmaal boven, hadden we een geweldig uitzicht over de Fryatt Valley.

Uitzicht over de gletsjer

Na even gerust te hebben gingen we weer verder. Ondertussen werd de lucht steeds grijzer en na verloop van tijd kwamen er zelfs druppels uit de lucht. Inmiddels was de groep in drieën verdeeld. Toen we bij een berghut aankwamen, was het behoorlijk gaan regenen en schuilden wij onder het afdakje. Op een gegeven moment kwamen er mensen uit het bos, zij lieten ons binnen en we kregen een kop thee aangeboden. Dit ging er wel in, vooral als je een beetje nat geregend bent. Dit is nou de echte Canadese gastvrijheid. Nadat het was gestopt met regenen, zijn we weer terug gelopen naar de camping.

Op de laatste dag van de wandeling zijn we via dezelfde weg terug gelopen als tijdens de eerste dag. Het weer was nog steeds prima: niet te warm en geen regen. Onderweg kwamen we de familie van de berghut weer tegen. Na een flinke wandeling kwamen we weer aan bij de auto. Daarna gingen we weer naar de camping en daar aangekomen heb ik eerst een lekkere douche genomen. Na de goede maaltijd lag iedereen al snel te slapen.

Dag 17 - Yoho NP, Lake Louise

Op weg naar onze laatste bestemming: Lake Louise. Lake Louise is een toeristisch gebied aan een meer. Je kunt hier op een camping of in een luxe hotel overnachten. We reden via Icefield Parkway, een snelweg door de Rocky's. Na een tijdje te hebben gereden zagen we een aantal auto's midden op de weg stilstaan. Al snel zagen we dat ze daar stonden omdat er een kudde witte berggeiten (rocky mountain goat) te zien was. Natuurlijk stopten wij ook en naarmate de tijd vorderde, kwamen er steeds meer mensen naar deze dieren kijken. Toen iedereen foto's hadden gemaakt gingen we verder.

Lake Louise

Onze lunch was bij de Athabasca gletsjer. Ik heb er zelfs een klein stukje op gelopen. Als je dat doet, kleed je dan wel goed aan, want het is echt heel koud. Alleen al voor de gletsjer staan is behoorlijk koud. Na zo`n 1,5 uur zijn we weer verder gegaan. De camping bij Lake Louise was prima, alleen de grond was een beetje hard met als gevolg dat bijna geen haring in de grond kregen. Doordat er een elektrisch hek om de camping heen stond was deze camping beerproof. De avond werd gevuld door zang van twee meiden uit Friesland.

Dag 18 - Raften

Vandaag aan we raften en helaas regent het een beetje. Voordat we begonnen waren we dus al aardig nat. Gelukkig kregen we van de organisatie waarmee we gingen raften een wollen trui, zodat het minder koud was. Er werd gezegd dat de Kicking Horse Rivers op sommige plaatsen tot niveau 4 gaat, op een schaal van 1 tot 6! Maar ik was er niet echt van onder de indruk. Het raften wat ik ooit in Noorwegen had gedaan, was veel wilder. Halverwege de tocht kregen we een heerlijk BBQ lunch. Na tijdje raften stopten we, kleedden we ons weer aan, en gingen we terug het kantoor van de organisatie, waar we een foto konden kopen. Aangezien ik achter een golf was verstopt heb ik geen foto gekocht.

Later zijn we nog iets gaan drinken in een barretje. We zijn daar best een tijd gebleven omdat het regende en koud was buiten. Tja, kamperen is best leuk, maar als het regent, wordt het toch iets minder.

Dag 19 - Ice line trail

Vandaag maken we de laatste wandeling in Canada, de Ice line Trail. Dit is tevens de mooiste. Tijdens deze wandeling ga je langs watervallen en gletsjers, over steenvlaktes en door bossen, langs poeltjes en riviertjes. Soms loop je over een stenen pad, en heb je ineens een prachtig uitzicht, loop je weer iets verder, dan ziet het landschap er ineens nog mooier en kleurrijker uit. Echt een geweldige, afwisselende tocht. Er moet wel wat geklommen worden, maar als je een normale conditie hebt, is dit geen probleem. Helaas besloot een deel van de groep niet mee te gaan. Erg jammer, want ze hebben een prachtige tocht gemist. Nadat we de Ice line Trail gedaan hadden, zijn we nog even wat foto's gaan maken van Lake Louise. Helaas regende het en was het aardig mistig, dus we hebben er maar weinig van kunnen zien.

Dag 20 - Banff

Op onze laatste dag in Canada zijn we naar Banff gegaan. Banff is een stadje in Yoho National Park. We hebben er een beetje rondgelopen en wat souvenirs gekocht. Ook heb ik een kaart van Canada gekocht waar ik onze route op kon aangeven. Omdat het veel regende, ben ik af en toe een winkel in gelopen, soms om te schuilen en soms om te kijken of ze iets bruikbaars hadden. Later die avond zijn we met de hele groep gaan eten in een Canadees Rocky`s restaurant. Dit was ons laatste gezamenlijke diner in Canada. Toen we weer aankwamen op de camping hebben we met z`n allen nog wat gedronken.

Banff

Dag 21 - De weg naar huis

Ons laatste ontbijt in Canada was bij een bakkertje in Lake Louise. Daarna moesten we met de auto op weg naar Calgary om het vliegtuig te halen die ons naar Toronto brengt. Vanaf Toronto hebben we een directe vlucht naar Amsterdam.

Heb je interesse in een reis naar Canada? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Canada, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.