Weekje Marrakech in Marokko

Bestemming: A. Marrakech (Marokko)
Periode: juni 2009
Vervoer:
Accommodatie: Hotel Diwane

Op 18 juni zijn wij met Ryanair vanaf Weeze naar Marrakech gevlogen. Het was een goede vlucht alleen hebben we om onduidelijke redenen een tijdje rondjes gevlogen boven Marrakech. Toen we eenmaal geland waren konden we direct doorlopen aangezien we alleen maar handbagage hadden. Daarna wel meer dan een uur in de rij moeten staan voor een stempel in het paspoort. Op de luchthaven gepind en daarna een te dure taxi genomen naar het hotel. Onze eerste indruk is vooral veel brommers, in de vele parken zitten mensen gezellig bij elkaar en paarden met karren.

Het hotel waar we overnachten (hotel DIWANE) is echt prachtig. Ria heeft gelijk even op het ruime bed gelegen, thuis had ze al griep en koorts en dat was nog niet over. Later hebben we nog wel een hapje gegeten in de omgeving van het hotel. Als we naar bed gaan is het nog zo`n 28 graden. Gelukkig gaat het `s ochtend een stuk beter met Ria en gaan we lopend naar de Mdina. Na een half uur lopen komen we bij de prachtige roodbruine wal die de Mdina (binnenstad) markeert. Op het Place DJemaa El Fna, een enorm plein, zien we kunstenaars en slangenbezweerders. Iedere keer als we ergens naar kijken komen ze gelijk met allerlei aanbiedingen. De kunstenaar en slangenbezweerders proberen de toeristen zo gek te krijgen om een foto te maken en daar willen ze dan flink geld voor hebben. Wij doen er niet aan mee maar het is wel leuk om te zien. De Medina is een wir-war van straatjes en op een gegeven moment weet je echt niet meer waar je bent. Als ze zien dat je toerist bent (en dat is niet zo heel moeilijk) betaal je voor een flesje shampoo 5 euro...

Leerlooierij

We krijgen o.a. een rondleiding bij een leerlooierij. Hier wordt leer schoongemaakt en geverfd. De huiden liggen te drogen in de snikhete zon, gaan daarna in een bad van duivenpoep om vervolgens een verfbadje te krijgen. Berbers hebben de grootste dieren: kamelen, runderen en dromedarissen, Arabieren doen de kleinere: schapen, geiten etc. De stank hier is afschuwelijk, maar aan een takje munt ruiken biedt gelukkig een aardige oplossing.

Drogen van leer

Djemaa El Fna Plein

Op het Place DJemaa El Fna bevinden zich veel kramen waar je lekker zoet sinaasappelsap kunt kopen en er staan grote tafels waar je voor weinig geld goed kunt eten. Je hebt een geweldig uitzicht over de drukte als je op een dakterras zit. Ook zie je zo de vele schotelantennes. `s Middags is het bloedheet en de wandeling terug naar het hotel gaat erg moeizaam, er lijkt geen einde aan te komen. Gelukkig hebben we op onze hotelkamer airco. We gaan de omgeving verkennen met de 'stop and go bus' zo hoeven we niet door de hitte te zwoegen. Vooral als hij reed konden we genieten van een heerlijk windje maar als we stilstonden voelden we ons een tosti... Vooral `s avonds heerst op Place Jemaa El Fna een geweldige sfeer. Er zijn duizenden mensen die massaal luisteren naar een verhalenverteller of kijken naar de waterdragers, slangenbezweerders, er zijn vrouwen die henna willen aanbrengen, artiesten, waarzeggers enz. Wij eten hier wat en gaan op tijd naar bed. Morgen gaan we te voet naar Jardin Majotelle. Jardin Majotelle zijn mooie tuinen die ooit in het bezit zijn geweest van de modeontwerper Yves Saint Laurant. Het is ontworpen door de architect Jacques Majorelle uit Frankrijk.

Djeema El Fna plein, Marrakech

Ourika Vallei

We maken vandaag een excursie naar de Ourika Vallei, gelegen in de uitlopers van het Atlasgebergte. Vanuit Marrakech kun je de met sneeuw bedekte toppen zien. We worden om 9.00 uur opgehaald door onze chauffeur voor vandaag, Abdul. De Ourika Vallei is vernoemd naar de rivier Ourika en ligt ten zuiden van Marrakech. Ook voor de lokale bevolking is dit een geliefd uitstapje aangezien het er heerlijk koel is. In het begin is het een brede rivier met verschillende stroompjes maar uiteindelijk wordt het een behoorlijk woeste rivier. Als we uit de stad rijden krijgen we eerst een vervelende demonstratie. De Marokkaanse gids vertelt vol trots welke nieuwe hotels er bijgekomen zijn, hoeveel kamers hoe ze heten etc. en trekt zich niets aan van onze desinteresse... Wij komen door een mooi landschap en rijden langs Berberdorpen waar het lijkt of de tijd hier stilstaat. Onderweg brengen we nog een bezoekje aan een Berberfamilie. Zij wonen aan heel primitief de rivier maar hebben alles wat ze nodig hebben. De marokkaanse bevolking is over het algemeen heel aardig, ze zijn er alleen vaak niet blij mee als ze gefotografeerd worden. Of zelfs alleen denken dat ze gefotografeerd worden. Wij hebben al een aantal keer meegemaakt dat ze behoorlijk agressief werden. We hebben een stop gemaakt bij een mooi tuinencomplex. Hier worden verschillende kruiden gekweekt zonder de toevoegingen van chemicaliën. Van de kruiden worden zalfjes, oliën en lotions gemaakt die diverse ziekten genezen. We hebben ons daar nog even op een geweldige nek-massage getrakteerd en voor €8,- heerlijke geurtjes gekocht. Op de terugweg reden we heel rustig en hebben we een aantal foto-stops gemaakt. Over de rivier hangen zelfgemaakte bruggen, gemaakt van hout en gespannen kabels.

Ourika vallei

Terug in Marrakech was het weer bloedheet (40 graden). In de bergen regende en onweerde het. Maar gelukkig konden wij weer naar onze kamer met airco. `s Avonds hebben we een stukje door een achterafbuurt gewandeld maar daar zijn we snel weer weg zijn gegaan omdat we ons niet echt op ons gemak voelden. Terug in het centrum zijn we gaan eten en hebben we vanaf een terrasje mensen bekeken. Er gebeurt werkelijk van alles. Bedelende kinderen die de laatste paar frietjes willen hebben, een eenzame invalide, een bloemenverkoper die hardhandig wordt opgepakt door de politie en gelijk een flinke klap tegen zijn hoofd krijgt en jongens op scooters die het leuk vonden om vlak langs de stoep te rijden enz. enz.

Medina

Vandaag zijn we wederom naar de Medina geweest om wat inkopen te doen en vooral te genieten van alles wat er om je heen gebeurt. Als je niet uit kijkt heb je zo een henna-tattoo op je arm, ze houden namelijk eenvoudigweg je arm vast en beginnen. Ook kan het maar zo zijn dat er een Cobra om je nek wordt gehangen, we hebben dus veel gillende vrouwen gezien. Maar je wordt vooral vaak aangesproken om een foto te maken. Trap er niet in want je bent zo €5,- kwijt of ze lopen je scheldend en tierend achteraan. Wij vinden dat de slangen en apen niet echt vriendelijk behandeld worden maar er zijn helaas nog steeds genoeg mensen die zich op de foto willen laten zetten met een aap of slang en zo deze handel levendig houden. Ineens ontstaat er rumoer en zien we een een stel scheldende en schreeuwende vrouwen. Waarschijnlijk vechten ze een ruzie uit over de handel. Het gaat er behoorlijk heftig aan toe, maar dan worden ze uit elkaar gehaald.

Quazazate, kasbah

Vanochtend zijn we om 7 uur opgehaald door Mohamed, onze privé-chauffeur vandaag want na navraag te hebben gedaan blijkt dat er verder niemand mee gaat op deze excursie. We hebben een schitterende rit gemaakt van in totaal 400 kilometer door een prachtig landschap. In Quazazate (het Marokkaanse Hollywood) hebben we de mooie kashbah bezocht en de filmstudio, waar veel films zijn opgenomen. Daarna zijn we gaan eten op het dakterras tegenover de KASHBAH de TAOURIRT, gelegen aan het einde van de Mohammed V Boulevard. De kashbah dateert uit de 18e eeuw en is meerdere keren gerenoveerd. De kashbah werd als decor gebruikt voor meerdere films zoals 'Lawrence of Arabia' of 'Jewel of the Nile'. Terug naar Marrakech hebben we weer genoten van het uitzicht onderweg dat er nu weer heel anders uitzag omdat de kleuren veranderd waren. De natuur is soms zo onherbergzaam en ruw dat je je in Afghanistan of Iran waant. Het landschap veranderd telkens, zo zie je alleen maar zand en dan ineens een oase vol palmen. Ook zien we nog een oud vrouwtje met spullen sjouwen. Rond 19.00 uur werden we afgezet voor ons hotel en namen we afscheid van onze geweldige chauffeur. We laten onze tassen bij de receptie van het hotel en gaan nog even naar de medina om lekker te eten en rond te wandelen. Op ons vaste terras voor het hotel komt de schoenpoetser langs, ik had hem gezegd dat ik voordat we weg gaan zouden nog een keer van zijn kunsten gebruik wilde maken. En binnen afzienbare tijd schitterden mijn schoenen weer!

Kasbah Ait Benhaddou

Vervoer in Marrakech

We nemen een mini-taxi naar de luchthaven. Mini-taxi`s zijn het goedkoopste vervoermiddel omdat je geen airco hebt, door elkaar geschud wordt, met je knieën in je nek zit en bezweet uitstapt... Als we uit de mini-taxi stappen worden we aangehouden door de politie. Voordat de agent een blik naar ons werpt vraagt de chauffeur smekend of we niet willen zeggen wat we voor de rit betaald hebben. Wij deden dus maar alsof we geen Frans verstonden en Ria zei in het Engels dat we een taxi hadden besteld en nog niet wisten wat we moesten betalen. Hierop konden we doorrijden. 1000 x dank van de chauffeur die zo geen boete kreeg. Na een kleine vertraging stijgen we op en zien we de mooie bruine gebouwen en huizen van Marrakech onder ons verdwijnen en plaats maken voor wolken en woestijnzand.

Resumé: Marokko is een prachtig land met een mooie natuur, interessante architectuur, heerlijk eten en mooie mensen. Het is alleen jammer dat je niet spontaan en zonder problemen mag fotograferen.

Tips Marrakech

1. Jemaa el-Fna plein
Het Jemaa el-Fna plein is het bruisende hart van de Medina van de stad. Je verveelt je hier geen moment. Dagelijks komen er duizenden toeristen en inwoners van Marrakech. Er wordt van alles verhandeld en er zijn vele straatvoorstellingen van verhalenvertellers, muzikanten, acrobaten, slangenbezweerders en apentemmers. 's Avonds kun je heerlijk eten bij een van de tientallen eetkraampjes. Rondom het plein vind je nog meer leuke restaurants en cafeetjes. Het mooiste uitzicht heb je vanaf de terrassen boven op de daken van verschillende restaurants.

2. Soeks
Achter het Jemaa El-Fna plein bevinden zich de soeks. Je vindt er verkopers van babouches en leer, evenals wolververs, smeden en leerlooiers. Aan de noordzijde van het plein ligt de Es Semmarine soek waar de kruidenverkopers en pottenbakkers zich bevinden. Iets verder gaat het over in de Soek El Kebir. Hier zijn de kledingverkopers en juweliers. Aan de zuidkant is een overdekte groentemarkt en de schapenmarkt. Bij de Criee Berbere was in het verleden de slavenmarkt gevestigd. Een echte oriëntaalse uitstraling hebben de grote Tapijtwinkels die er nu zijn gevestigd.

Lees het hele verhaal en meer tips op de site van Ton en Ria.

Heb je interesse in een reis naar Marokko? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Marokko, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.