Weekend Marokko

Periode: april 2010
Vervoer: Bus en boot
Accommodatie: Hotel

Van eind januari tot en met begin juli 2010 heb ik aan de Universidad de Sevilla in Zuid-Spanje gestudeerd. Tijdens deze periode heb ik veel van de omgeving van Sevilla gezien en heb ik ook een aantal weekenduitstapjes gemaakt. Zo ben ik dus ook voor de tweede keer in mijn leven in Afrika geweest. Wat klinkt dat toch gaaf! Een paar jaar geleden ben ik in Egypte op vakantie geweest en het weekend van 9/10/11 april 2010 heb ik Marokko een bezoek mogen brengen.

We zijn vrijdagmiddag om 3 uur vanuit Sevilla met de bus vertrokken richting Algeciras. Van hieruit zouden we met de boot de straat van Gibraltar oversteken naar Ceuta. Maar toen we in Algeciras aankwamen, bleek de boot al enige vertraging te hebben opgelopen omdat het die dag heel hard waaide. We hadden daarom nog even vrije tijd om wat rond te lopen en uiteindelijk hebben om 18.30 uur de boot kunnen pakken. Het was nog super lekker weer dus op de boot waren we buiten in de zon gaan zitten. Toen we net met de boot op weg waren, was er in eerste instantie niks aan de hand. Totdat de golven steeds hoger werden en de boot behoorlijk begon te schommelen. Om ons heen begonnen op een gegeven moment een aantal mensen zich misselijk te voelen. Ik heb normaal geen tot weinig last van misselijkheid op een boot, maar nu voelde ook ík me op een gegeven moment zo misselijk dat ik met een zak in mijn hand heb zitten hopen dat we zo snel mogelijk op de plaats van bestemming zouden aankomen. Uiteindelijk is alles nog goed gegaan, maar ik was wel heel blij dat ik weer met twee benen op vaste grond stond.

Toen we aankwamen in Ceuta (wat nog Spanje is) stond er al een bus klaar om ons naar ons hotel in Marokko te brengen. Eerst reden we de Spaanse en daarna de Marokkaanse grens over. De Spaanse grens konden we overgaan, maar het passeren van de Marokkaanse grens was nog een hele uitdaging. Eerst moest iedereen zijn/haar paspoort afgeven omdat die moest worden gestempeld, zodat je met een visum Marokko legaal binnen mag. Dat heeft al een half uur geduurd, maar in dat half uur hebben we onze ogen uitgekeken. Er waren onder andere gevangenen te zien die hun middelvinger naar ons opstaken, mensen die letterlijk hun kapotte auto de grens over duwden en overal liepen veel mensen waarvan wij ons echt afvroegen wat die in godsnaam aan het doen waren. Helaas was het verboden om hier foto’s van te maken, anders had ik die taferelen zeker even op de gevoelige plaat vastgelegd! Toen onze paspoorten gestempeld waren, kregen we ze terug en kwam er nog een Marokkaanse politieagent controleren of de datum van de stempel klopte. Daarna mocht de buschauffeur pas verder rijden en konden we de grens oversteken. We zijn toen meteen naar het hotel in Tétouan gereden waar we onze eerste nacht zouden verblijven. We kregen die avond in het hotel nog diner en daarna zijn we lekker gaan slapen.

De volgende dag hebben we eerst in het hotel ontbeten voordat we op weg gingen naar de Medina (de binnenstad) van Tétouan. Daar kregen we van onze Marokkaanse gids Mohammed een rondleiding door de vele smalle straatjes en hij liet ons van alles zien. Als je door die straatjes loopt, had je verschillende keren van die mannetjes naast je lopen die je dan van alles willen verkopen, zoals armbanden, kettingen en tassen. We kwamen erachter dat die mannetjes vaak Nederlands konden verstaan en meestal zelf ook een beetje Nederlands konden spreken. Vooral zinnetjes als ‘kijken, kijken, niet kopen’ of ‘allemachtig prachtig’ hebben we veel gehoord. Ook hebben we nog een bezoek gebracht aan een Arabische apotheek, waar we een demonstratie kregen van waar alle kruiden voor dienden en ook werd uitgelegd waar je verschillende specerijen voor kon gebruiken. Alles was op natuurlijke basis, dus je had er middeltjes tegen hoofdpijn, verkoudheid, stress en noem maar op. Je kon het zo gek niet bedenken of ze hadden er wel iets voor. Bovendien hebben we een winkel bezocht waar ze tapijten en kleden verkochten. Die winkel was weer van een familielid/vriend/kennis/bekende van onze gids Mohammed en zo zie je dus dat het eigenlijk vriendjespolitiek is daar. De Europese reisgenoten wisten dat maar al te goed en heel soms kocht er maar iemand iets, maar de Amerikanen binnen ons reisgezelschap hebben er lustig op los gekocht. Afgezien van het feit dat ze soms wel bereid waren 60 euro voor zo’n (meestal ook nog lelijk) tapijt/kleed te betalen, begon ik me ook af te vragen hoe die Amerikanen die tapijten in godsnaam allemaal weer mee terug naar huis gaan nemen...

’s Middags hebben we geluncht en daarna zijn we de bus weer in gestapt om op weg te gaan naar Tanger. Hier hebben we als eerste de Grotten van Hercules bezocht en hebben we mogen genieten van het prachtige uitzicht op Kaap Spartel.

Ingang grotten Hercules, Marokko

Daarna mochten we een ritje op een kameel maken: het duurde maar 2 minuten en het was weliswaar op een heel stoffige parkeerplaats langs de kant van de weg, maar ach, ik kan wel zeggen dat ik ooit op een kameel heb gezeten. Van Tanger zelf hebben we eigenlijk bijna niks gezien en dat vind ik erg jammer. Toen we daar aankwamen, zijn we vanuit de bus rechtstreeks naar de grotere winkelstraat gelopen. Daar kregen we zo’n 20 minuten vrije tijd om wat rond te lopen en souvenirs te kopen en daarna gingen we met de bus meteen weer naar het hotel. Die avond zijn we wel nog naar een grote supermarkt in de buurt van ons hotel gelopen om wat chips en andere lekkernijen in te slaan voor de dag erna.

De laatste dag (zondag) moesten we vroeg uit de veren, het ontbijt was namelijk om 08.30 uur en om 09.00 uur vertrokken we naar de laatste plaats van ons weekendtripje: Chefchaouen. Dit plaatsje wordt ook wel het ‘blauwe dorpje’ genoemd, omdat in het hele dorp de meeste huisjes, maar soms ook de hele straat, blauw geverfd is.

Blauwe huisjes Chefchaouen, Marokko

Toen we in Chefchaouen aankwamen, werden we daar opgewacht door onze plaatselijke gids, Achmed. Na een paar minuten hadden we al door dat het de dorpsgek van Chefchaouen was. Het was een heel oud mannetje en hij had vooral een hele aparte stem. Het werd pas echt leuk toen hij eenmaal wist dat wij uit Nederland kwamen en hij de hele middag ‘Hallo Nederland’ naar ons heeft geroepen. Echt om je dood te lachen! Wij antwoordden daar natuurlijk op met ‘Hallo Marokko’ en daar moest hij toch ook wel om lachten. Na een rondwandeling door het blauwe dorp, nam ook Achmed ons mee voor een bezoek aan de winkel voor tapijten en kleden van een familielid/vriend/kennis/bekende. En ook hier hebben de Amerikanen het geld weer flink laten rollen. Dus de winkel heeft weer goede zaken gedaan. Na het bezoek aan dit dorpje was het helaas alweer tijd om terug naar Sevilla te keren. Dus werden we weer met de bus terug naar Ceuta gebracht en van daaruit namen we de boot terug naar Algeciras. Gelukkig verliep de reis deze keer aangenamer en waren we binnen een half uur de straat van Gibraltar overgestoken en terug op het Spaanse vaste land. Vanuit Algeciras was het nog een kleine twee uurtjes terug naar Sevilla rijden en toen ik daar was aangekomen, kon ik terugkijken op een zeer geslaagd weekend in Marokko!

Heb je interesse in een reis naar Marokko? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Marokko, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.