Bekpekken door Thailand en Cambodja

Bestemming: A. Bangkok (Thailand) , B. Siem Reap (Cambodja) , C. Chiang Mai (Thailand) , D. Hua Hin , E. Krabi , F. Bangkok
Periode: februari 2009
Vervoer: Vliegtuig, trein, tuktuk
Accommodatie: Diverse/hotels

In Nederland is de recessie in volle gang, daarom zijn wij in januari 2009 een tijdje naar de 'lage loonlanden' Cambodja en Thailand gegaan. Zo kunnen we mooi op onze dagelijkse uitgaven besparen. Bij Greenwoodtravel hebben we een ticket geboekt, en gelijk 2 overnachtingen in Bangkok. De maatschappij waar we mee vlogen, EVA- AIR, is ons erg goed bevallen. De beenruimte was in orde, terwijl wij gewoon Economy-class zaten.

22 januari 2009
Bangkok. Stad der Engelen, Oriental City!

Na een vertraging van ongeveer 1 uur landden wij om 6 uur `s ochtends in Bangkok. Het eten, drinken en de service aan boord was prima in orde. Zelfs het controleren van de paspoorten gaat efficiënt en snel. Bij aankomst worden er ook foto's van ons genomen... Toen we de rugzakken eenmaal hadden zijn we eerst even een peukie gaan roken.

Op de enorm grote luchthaven moesten we wel even zoeken naar onze taxichauffeur. Wat bleek, hij liep al even rond met een bord waarop onze naam niet goed gespeld was. Ondanks het vroege tijdstip is het al 22°C, maar wel erg mistig. Na zo`n drie kwartier komen we aan in het Prince Palace Hotel.

Het is enorm druk in Bangkok. Tja, dat krijg je in een stad met 13 miljoen inwoners! We zien gigantische torens om ons heen, ook het hotel bevindt zich in zo`n toren. Eerst gaan we ontbijten in het hotel en daarna zijn we gelijk de stad gaan bekijken, met de bus en de boot. We varen door de krappe kanalen met een typische zwaluwstaartboot. Overal zien we kledingwinkeltjes, eettenten en soms erg vreemde taferelen.

Mooi om te zien wij de grote leguanen die op de rivier liggen te zonnen. Ze liggen op het bamboe dat bijeen gedreven is. De leguanen leven al honderden jaren in de kanalen en houden zich in leven door het afval te eten wat in de rivier wordt gegooid. De bewoners hebben niet echt last van de leguanen omdat zij snel weggaan als er mensen in de buurt komen. Na wat onderhandelen nemen we een tuk-tuk. De chauffeur rijdt ons langs diverse Buddas en naar het paleis van de Koning. Op elke hoek van de straat staat dit paleis afgebeeld. Daarna wil hij met ons langs de winkeltjes rijden om zo zijn eigen verdiensten te spekken, we krijgen een beetje bonje met hem en zijn boos uit de tuk-tuk gegooid. We nemen iets verder maar een taxi om terug naar het hotel te gaan.

Eenmaal in het hotel hebben we even een dutje gedaan, we hadden een aardige inzinking gekregen namelijk. De temperatuur is inmiddels gestegen tot 33°C. `s Avonds willen we het uitgaansleven ontdekken en we beginnen met een heerlijke maaltijd. Morgen moeten we er wel weer vroeg uit, samen met Co van Kessel gaan we om 7.00 uur een fietstocht maken door het minder bekende, oude Bangkok.

We belanden in Chinatown. Hier hebben we lekker gegeten. Alles in deze wijk staat al in het teken van het Chinese Nieuwjaar. Velen zijn druk met het schoonmaken en versieren van de winkels en restaurants. Het Chinees Nieuwjaar (26, 27 januari) zal zeker wederom een prachtig schouwspel worden. Er zijn dan traditionele, kleurrijke optochten met veel dans, muziek en draken, en natuurlijk ontbreekt het lekkere eten niet.

De inwoners van Bangkok spreken erg slecht Engels en vaak ook nog binnensmonds. De Thai die denk het wel onder de knie te hebben praat met een Amerikaans accent om het allemaal wat interessanter en vrolijker te maken.

23 januari 2009
From the Heart of Chinatown to the Gardens of Siam.

We beginnen met de fietstocht Co van Kessel. Al om half 6 uur ging de wekker en om 6 uur zitten we aan het ontbijt. Om 7 uur zitten we op de fiets met 2 aardige meiden (Mimi en Tuk) als gids. We fietsen dwars door Chinatown met een temperatuur van 33°C... De straten zijn zo enorm krap dat je er met de fiets maar net doorheen kunt. Na een interessant uurtje gaan we de rivier over en fietsen we door een bedrijvige volkswijk. Ja, dit is nou echt Bangkok! Na ongeveer een half uur gaan we met de fietsen de longtailboten in. Een comfortabele en vooral ontspannen tochtje. Het wordt ons nu duidelijk waarom Bangkok vroeger het 'Venetië van 't Oosten' genoemd werd. We komen ogen tekort!

Tijdens de boottocht komen we langs de 'vergeten groene' gebieden van Bangkok. Een glimlach hier en een armzwaai daar, deze mensen zijn echt vriendelijk. Ongeveer 1 uur voordat we teruggaan krijgen we een heerlijke, lokale maaltijd. En dat is echt smullen. Ondertussen loopt er een eng, groot beest bij de voeten van Ria. Het bleek een gevaarlijke miljoenenpoot! De verschillende meppen met een soort bijl hielpen niet, hij leefde nog steeds. Uiteindelijk begaf hij het en hoogstwaarschijnlijk zal hij morgen op de menukaart staan.

Het leven is hier spotgoedkoop, vooral het eten. Een avondmaaltijd begint vanaf een paar centen en sokken en ondergoed hoef je voor het geld niet meer te wassen, maar koop je gewoon nieuw.

We hebben vandaag ook onze nieuwe trip uitgestippeld. Morgen vertrekken we al vroeg met het vliegtuig naar Siem Reap, Cambodja. Hier verblijven we een paar dagen. We willen sowieso naar Angkor Wat om de tempels bezoeken. En daarnaast staat alles nog open. We hebben gelijk nog twee vluchten geboekt, eerst weer terug naar Bangkok en daarna vliegen we door naar Chiang Mai in het noorden van Thailand.

Maar eerst gaan we genieten van onze (voorlopig) laatste dag in Bangkok. Wederom brengen we een bezoek aan Chinatown omdat het daar zo gezellig en levendig is.

Vandaag is de batterij-oplader van de fotocamera stuk gegaan. We hebben overal in de stad gezocht maar geen lader gevonden, ondanks dat je hier verder echt alles kunt krijgen. Dus we hebben wegwerpbatterijen gekocht.

25 januari 2009
Siem Reap, Cambodja

Zaterdag zijn we naar Cambodja, Siem Reap gevlogen. Toen we in het vliegtuig stapten kwamen we erachter dat de zitplaatsen niet verder gingen dan stoel 24, terwijl wij stoel 25 hadden... De stewardess had het over een volgende vlucht, maar wij deden net of we gek waren en bleven gewoon staan. Toen de deuren sloten kregen we toch 2 stoelen aangewezen. Mooi, gloednieuw toestel. De vlucht duurde nog geen uur en in die tijd kregen we zelfs een lunch. Die lunch moesten we overigens snel opeten want de landing werd al ingezet.

Eenmaal aangekomen in Siem Reap moeten we eerst een visum regelen. Dat gaat hier in Cambodja gepaard met steekpenningen, dus het is heel normaal om 10 dollar extra bij je paspoort te doen. De paspoorten en visa werden gecontroleerd en er werd een foto van ons gemaakt terwijl er ook al een foto bij het visum zat. De kleine luchthaven is supermodern en ontzettend netjes.

Buiten de luchthaven nemen we een taxi en we zijn snel bij ons (kleine) hotel. We zeiden tegen de taxichauffeur dat we een nieuwe lader zochten voor de fotocamera en 5 minuten hadden we een nieuwe. We stoppen bij een soort garage en daar hebben ze (natuurlijk) een royaal aanbod...

`s Avonds zijn we in het centrum van Siem Reap gaan kijken, een gezellig en bruisend geheel. En natuurlijk hebben we weer heerlijk gegeten, voor 3 à 4 dollar...

Tijdens het eten werd Ria bijna aangevallen door een enorm beest. Hij ging langs haar heen kroop daarna bij Ton via zijn benen. Het bleek een reuze kever te zijn. Het personeel komt ondertussen niet meer bij van het lachen, omdat wij schrokken van een beest dat ze hier ook eten. In de slaapkamer hingen een aantal Gekko’s aan het plafond, maar die doen gelukkig niets. Ze zijn wel erg makkelijk tegen de muggen.

Volgende dag rond 8.00 uur naar Angkor Wat gegaan, wat een belevenis! Het is enorm groot, je kunt er wel een paar dagen rondkijken. Wij hebben de belangrijkste tempels en complexen gezien. De tempels waar bomen doorheen groeien vonden wij het meest interessant.

Toeristen in Angkor

Tempel Ta Prohm is de enige tempel die nog in zo`n beetje dezelfde staat verkeerd als toen hij werd ontdekt. Het is echt enorm indrukwekkend, het lijkt of de bomen de tempel omhelzen of dat ze de tempels in een wurggreep hebben. De tempel is wereldberoemd geworden door de film Tomb Raider.

Ta Prohm, Angkor Wat

Na het tempelbezoek hebben we een Khmer massage genomen, echt heerlijk. De gids heeft ons een aantal dingen verteld over Cambodja, o.a. over de rode Khmer en Pol Pot. Er is ontzettend veel verdriet en ellende geweest hier. Ze durven er zelfs nu nog niet echt over te praten. Er heerst een behoorlijk communistische sfeer.

27 januari 2009
Marktwandeling en boottocht

Chinees Nieuwjaar! Dat merkten we al tijdens het ontbijt. Diverse groepen Chinezen lopen verkleed en trommelend door Siem Reap. Dat trommelen duurt nog dagen voort, het begon op een gegeven moment zelfs behoorlijk vervelend te worden.

Met een taxi gaan we richting het meer en maken een boottocht over de Tonle Sap River. We zien veel bootjes langs de oevers en wrakken waar complete families op wonen. Het zijn voornamelijk Vietnamese vluchtelingen die hier zijn achtergebleven. Ze verdienen de kost met vissen. Ook zien we veel paalwoningen, drijvende kerkjes en schooltjes. Het meest grote meer van Cambodja is het Tonle Sapmeer. Ook hebben we nog een wandeling gemaakt door de armoedige buurtjes. De mensen zijn hier ontzettend aardig. De kinderen zaten aan Ria te trekken toen ze een zakje met snoepjes te voorschijn toverden. Dit zet je wel aan het denken. Wat bedoelen we eigenlijk als we het over armoede in Nederland hebben?

Huizen op het Tonle Sapmeer

Vervolgens zijn we bij een herdenkingsplaats van de Killing Fields geweest. Hier worden we geconfronteerd met verschillende schedels en botten van de afgrijselijke oorlog. De foto`s aan de wand doen je wel even rillen.

Onderweg naar een restaurant kwamen we langs een ziekenhuis. Hier stonden misschien wel meer dan 200 mensen te wachten. Ze wachten in de rij om hun kinderen te kunnen laten onderzoeken en eventueel behandelen. In dit Zwitserse ziekenhuis kunnen kinderen tot 14 jaar gratis ingeënt worden. Het is inmiddels 35°C en de meesten staan er al vanaf middernacht...

`s Middags zijn we gaan rondlopen, we zijn o.a. langs een markt gelopen waar ze een overdaad aan groenten en fruit hadden. Maar ook de meest vreemde dingen zijn er te koop, vooral etenswaren. Ze eten hier echt de meest rare dingen. Er liggen o.a. vissen, darmen, ingewanden, vliegende vissen en vreemde beesten. Op de weegschaal liggen levende kippen klaar om afgemaakt te worden. Ook zien we gefrituurde kevers, sprinkhanen en spinnen liggen. Ze eten hier ook vaak eieren waar een stokje doorheen is geprikt. In het ei zit een heel kuiken en daar kun je lekker op kauwen. De veertjes, pootjes en het snaveltje zitten er ook aan. We zijn heel snel doorgelopen want dat hoefden we allemaal niet te zien.

Straatbeeld Siem Reap

`s Avonds hebben we wederom Khmer Massage genomen en Ria heeft zelfs een uitgebreid pedicure laten doen.

28 januari 2009

Vanochtend hebben we lekker rustig op het terras ontbeten. We zijn opzoek gegaan naar een tuktuk, en die heeft ons een 1/2 dag rondgereden. We zijn eerst naar een klein, leuk dorpje gereden, hier is de tijd stil blijven staan. We hebben koffie gedronken in een restaurant waar we tussen de auto- en motor-onderdelen zaten, terwijl we de hele tijd aangestaard werden.

Tijdens de weg terug zijn we nog langs een kinderweeshuis en een kunstenaarsbedrijfje gekomen. De rest van de middag hebben we lekker aan het zwembad gelegen en gerust omdat het zo ontzettend warm was. `s Avonds weer heerlijk Cambodjaans gegeten in een simpel restaurantje maar waar het echt erg lekker was.

29 januari

Vanochtend om 7 uur opgestaan aangezien we een vlucht naar Bangkok/Chiang Mai moesten halen. De vlucht verliep goed en na een stop van 2 uur in Bangkok, konden we meteen doorvliegen naar Chiang Mai. In Chiang Mai hebben we een hotelletje geboekt voor 1 nacht. Bij aankomst op internet gekeken en de TROTTER nalezen en binnen een paar minuten hadden we een leuke guesthouse gevonden (Kims place) waar we 11 euro betalen voor 2 personen incl. ontbijt.

30 januari

Vanochtend eerst ons nieuwe onderkomen betrokken en direct voor een paar dagen een scootertje gehuurd. We rijden richting het noorden, deze route gaat door een prachtig groen natuurgebied. Het eerste stuk is een beetje chaotisch omdat je door druk verkeer heen moet. Daarna is het relaxed rijden. Onderweg hebben we een Snakefarm bezocht, echt een leuke ervaring! De show sloeg namelijk nergens op, behalve op je lachspieren... Het meest leuke was wel het publiek, de oma`s en kinderen sprongen soms gillend op de tribune van angst.

Vervolgens zijn we richting een natuurreservaat gereden met 10 watervallen. Mooie omgeving en aan het water was het heerlijk koel. Het oerwoud deed ons herinneren aan vorige reizen naar Venezuela en Tanzania. Op de terugweg gegeten in een Thais tentje langs de kant van de weg. De eigenares heeft een heerlijke maaltijd voor ons bereid. Aan de overkant van de weg werden olifanten gewassen in de rivier. Een mooi gezicht.

Uiteindelijk nog naar de Zoo van Chiang Mai geweest, waar we speciaal voor de panda`s naar toe wilden. Het is een goed verzorgde dierentuin en de panda`s waren echt schattig om te zien. We hebben nog wat gegeten in de Zoo, waarna we bijna in brand stonden, zo Spicy was het! De vrouw achter de balie lachte zich kapot en gaf ons enkele blustips.

`s Avonds zijn we naar het centrum gegaan. Het wemelt er van de toeristen, vooral in de grote Nightbazaars en de honderden restaurants. Het is niet echt wat wij zoeken, maar we vinden het toch wel gezellig. Op iedere hoek staan ligstoelen waar mensen in een soort coma-roes liggen die gemasseerd worden. Alles kan hier! Weer lekker gegeten en daarna lekker gaan slapen.

De volgende dag worden we opgehaald om een olifantentour te maken. Na een hele tijd te hebben gereden komen we aan bij de voet van het gebergte. Wij zaten samen met een Duitser op een olifant. De Duitser zat op het hoofd van de olifant en wij zaten in een zitje op zijn rug. De rit ging door het woud, soms heel stijl bergop of bergaf. Wij eindigden met een rit door het water.

Olifantentour bij Chiang Mai

Na een uur rijden moesten we een flinke tocht door de jungle maken om bij de watervallen te komen, soms heel smalle paadjes met klimmen en klauteren en diepe afgronden. We besluiten geen 3-daagse trekking te doen... Uiteindelijk komen we aan bij een bergdorpje, hier woont de bergstam Karen. Erg apart volk. Ze wonen met meerdere in een huis, samen met de geoogste rijst. De veestapel blijft buiten. Het volk heeft een Mongoolse uitdrukking in hun gezicht. Ze komen van oorsrong uit Birma maar wonen al meer dan 300 jaar in Thailand. De Karen leven van rijstbouw en hun vee. Het is een sociaal volk, ze delen alles met elkaar. Als er een pech heeft met de oogst eet hij mee met de rijst van een ander. De vrouwen maken zelf kleding en ze proberen dit aan de toeristen te verkopen.

Vervolgens gaan we lunchen in een dorpje in de bergen, dat was echt voortreffelijk. Daarna zijn we gaan rafften. De vlot bestaat uit een paar gebonden bamboestokken. Het was een mooie tocht over de rivier, onderweg zagen we de mooie natuur. In eerste instantie ging het aardig relaxed, maar op een gegeven moment kwamen we in een stroomversnelling en waren we tot op het bot nat... Daarna weer terug naar het hotel, we waren doodmoe van de fikse wandeling en de behoorlijk intensieve dag. Maar de massage `s avonds deed wonderen.

1 februari
GOLDEN TRIANGLE

Vandaag beginnen we met de reis richting Golden Triangle. Een tocht van zo`n 650 kilometer naar het noorden van Thailand. Al om 7 uur moesten we vertrekken. Langs de grens van Myanmar hebben we wat gegeten. Daarna zijn we de rivier overgestoken naar Laos. Ook dit was weer een erg aparte ervaring. Onderweg hebben we een prachtige tempel gezien, de Wat Rong Khun. Bijnaam van de tempel is 'de Witte Tempel'. De buitenkant is namelijk helemaal wit. Hoewel de tempel nog niet klaar is, zijn de schilderingen erg bijzonder.

We rijden verder door het 'paradijs' van de heroïne, overal waar je kijkt zijn opiumvelden. Wij hebben een georganiseerde trip geboekt want de drugsbaronnen die hier de baas zijn schieten op alles wat los en vast zit.

Iets meer naar het zuiden hebben we verschillende stammen bezocht zoals de Padong/Paduang (een bergvolk van de Karen-groep). De Paduangvrouwen worden ook wel 'Giraffenvrouwen' of 'langnekken' genoemd. Zij zijn prachtig gekleed en hebben inderdaad enorm zware ringen om hun nek. Ze dragen de koperen ringen om hun enkels, polsen en nek. Het lijkt alsof ze lange nekken hebben maar de zware ringen drukken de schouders in feite naar beneden.

Om 21.30 uur zijn we weer terug in Chiang Mai. We nemen eerst nog een massage voordat we morgen met de trein naar Bangkok gaan.

Treinreis van Chiang Mai naar Bangkok

Maandagavond met de trein naar Bangkok vertrokken. Er is voldoende ruimte en de slaapplaatsen liggen best comfortabel. Er heerst een gezellige sfeer in de trein. De rit is 700 km en we rijden 45 km per uur. Onderweg krijgen we koffie en eten. De Thaise families eten hun eigengemaakt eten.

Trein van Chiang Mai naar Bangkok

Treinreis van Bangkok naar Hua Hin

Als we in Bangkok zijn blijkt dat we direct door kunnen reizen naar Hua Hin. Dat is een tochtje van 230 km. De trein is iets minder luxe maar tevens goed vertoeven. Ook bij deze rit is het eten en drinken inbegrepen.

We willen maar een dag in Hua Hin blijven. Het stadje valt ons eigenlijk een beetje tegen. We kopen gelijk een busticket naar Krabi, deze plaats ligt in het zuiden van Thailand, ongeveer ter hoogte van Phuket. In minder dan 10 minuten hebben vinden we een guesthouse. We waren erg moe maar zijn wel door Hua Hin gaan wandelen. Het gedeelte rondom old-market is druk en gezellig en er zijn heel veel kraampjes en eettentjes waar je allerlei dingen kunt kopen.

Vandaag hebben we Hua Hin verkent. Als we een andere kant op lopen komen we aan bij een prachtig strand. Hier hebben we een aantal uur in de ligstoel doorgebracht en ons heerlijk laten verwennen door twee wat oudere mensen die ons drankjes en eten brachten. Heel erg relaxed dus!

`s Avonds om 20.00 uur zijn we in de bus gaan zitten om na een reis van zo`n 10 uur aan te komen in Krabi. De eerste 100 kilometer zat er een Thaise non naast ons die de hele tijd moest overgeven. Met een volle plastic zak in haar handen bleef ze maar herrie maken. We werden er zelf beroerd van... Plotseling reed de bus niet meer. Wij vroegen aan de medepassagiers: Pauze? Is het een pauze? Is this a stop? Iedereen trok glimlachend zijn of haar schouders op want ze snapten ons niet. Toen ging iedereen naar buiten, en volgden wij ook maar. Het bleek dat er buiten drank, fruit etc te koop was. Wij rookten een sigaret en hebben wat te eten gekocht. Toen iedereen weer naar de bus liep zijn wij er weer achteraan gesjokt.

Op het busstation in Krabi werden we ontvangen door de 1e Thai die goed Engels sprak. Hij liet door een paar jongetjes alle rugzakken uit de bus naar zijn kantoortje brengen en probeerde daarna iedereen een kamer te verkopen. Het werkte goed want er waren nog andere kantoortjes maar iedereen zat bij hem. Ook wij hebben een kamer geboekt voor twee nachten. Onze kamer was nog niet klaar dus zijn we eerst naar het strand gegaan. Wat een prachtig strand!

Eiland bij Krabi

Inmiddels hebben we ons huisje gezien en het is er supernetjes. Het ligt in het bos en er zitten veel aapjes voor onze deur in de bomen. We hebben een scooter gehuurd om de omgeving te verkennen. Het is hier echt een paradijs. Al het groen, de vele palm- en mangobomen, je voelt je hier snel op je plek. Voor de kust liggen prachtige vormgegeven eilanden. De stranden zijn spierwit, alleen stan er nergens strandstoellen.

Wij eten vaker langs de weg en tot onze verbazing wordt het telkens goedkoper en nog lekkerder. Vanmiddag hebben we olifanten langs de weg eten gegeven. De temperatuur wordt wel steeds hoger en soms is het niet uit te houden. Maar al met al is het super! Morgen gaan we naar Kho Phi Phi. Dit eiland werd zwaar getroffen door de tsunami.

11 februari 2009

Vandaag zijn we met een speedboot naar Ko Phi Phi gevaren. Het is maar 40 minuten varen terwijl je er met de kleine boot twee uur over zou doen. Het valt ons op dat de mensen niet veel over de tsunami kwijt willen. We vragen ons wel af waar al het geld is gebleven wat hiervoor is ingezameld.

We bezoeken 5 stranden met prachtige koraalriffen en zien allerlei kleuren visjes van groot tot klein. Hele scholen vissen zwemmen voorbij. Het lijkt wel een superaquarium. Ria heeft het snorkelen inmiddels goed door en heeft ook al eigen uitrusting gekocht. Ze is niet meer weg te slaan bij het water.

Kho Phi Phi

De volgende dag zijn we vroeg op de scooter gestapt. We gaan een tochtje maken door Krabi en omgeving. We zien rubberplantages en duizenden palmbomen met daar tussenin wateren en riviertjes. We rijden door hele kleine dorpjes met paalwoningen, er hangt een relaxte sfeer en onderweg is iedereen ontzettend vriendelijk. Thailand wordt niet voor niets 'het land van de glimlach' genoemd.

In eens beginnen we te slingeren en blijkt dat we een lekke band hebben. Wat nu? We staan voor de enige twee huizen in de omgeving. Er komt iemand naar ons toe, bekijkt wat er aan de hand is en schreeuwt naar een auto die voorbijkomt dat hij ons moet helpen. Ze overleggen even en dan wordt onze scooter naar een dichtbij gelegen dorpje gereden. Wij stappen in een pick-up en zakken helemaal weg in de voorbank die alleen nog maar uit stukken schuimrubber bestaat. De chauffeur moet heel hard lachen! Als we bij onze brommer aankomen is de achterband er al af en de jongen staat in de gigantische hitte flink te sleutelen. Ongeveer een kwartier later ligt er een nieuwe binnenband op en moeten we 100 Bath (2,20 euro) betalen. Niemand die ons geholpen heeft wil fooi, dus na 1000x dank zijn we doorgereden naar een National Park. Hier hebben we prachtige watervallen gezien en veel groen met gigantische bomen.

In ons huisje hebben we een lekkere douche genomen en zijn we naar Ao Nang gegaan. Aangezien we niet in restaurantjes willen eten waar veel toeristen komen rijden we telkens naar de restaurantjes waar de locals eten. Bij het parkeren van de scooter blokkeert de voorrem en gingen wij onderuit. Gelukkig reden we niet hard, maar hebben beide wel aardig wat schaafwonden. Direct staat er mensen om ons heen die willen helpen. Een dagen daarna kwamen we vaak mensen tegen die vroegen of alles in orde was met ons. We laten de scooter voorlopig maar even staan...

We zijn ook nog wezen snorkelen op Podaa island en hebben enkele boottochtjes gemaakt naar prachtbaaien.

Het eten blijft goedkoop en erg lekker. Vooral de Path Thai is heerlijk met als nagerecht gebakken bananen. Die worden superdun gesneden, door een papje gehaald en daarna gefrituurd. Verrukkelijk! Langs de kant van de weg eten is uniek. Iedere maaltijd wordt apart klaar gemaakt. Van tevoren wordt gevraagd of het eten heet moet zijn of niet. We hebben de nodige trucs gezien die we thuis in Nederland zeker gaan gebruiken.

14 februari 2009
Fun, food and Sun.

De laatste dagen hebben we verschillend doorgebracht. We zijn een paar keer met de scooter richting het binnenland gereden, voor zover de hitte dat toe liet. Maar de meeste tijd hebben we doorgebracht op de mooie eilanden en stranden. We hebben echt nog nooit zulke geweldig witte stranden gezien met zo`n helderblauwe zee. Zelfs de temperatuur van het water is lekker. We hebben eerst de eilanden in het zuiden bezocht (Monkey Bay, Phil Don Island, Maya Bay, Bamboo Island en Piley Bay). In het noorden hebben we Hong Island, Rai Island en Hong Lagoon bezocht. Onze favorieten zijn Poda Island en Phi Phi Island.

Op Valentijndag zijn we naar Wat Tham Sau gegaan. Dit is een prachtige tempel in een unieke omgeving met een gigantisch groot natuurgebied. Hier staan prehistorische planten en bomen. Tussenin wonen nonnen en monniken. Verder leven hier heel veel apen die soms nogal agressief zijn. De apen stelen van alles. De aapjes bij ons huisje hebben tot twee keer toe mijn pakje shag gestolen. De tweede keer zag ik hem wegrennen met het pakje shag in zijn mond. Vervolgens ging hij in de boom zitten en gooide steeds plukken shag naar beneden. Omdat het Valentijnsdag is laten we ons weer heerlijk masseren in Ao Nang.

15 februari

We vliegen om 12.25 uur terug naar Bangkok. We gaan met het vliegtuig omdat we geen zin hebben in de busrit van 13 uur. Het vliegen is al zo gewoon geworden, en het voelt alsof je gewoon op de bus staat te wachten. De luchthavens zijn netjes en modern en de vluchten zijn altijd op tijd.

In Bangkok hadden we al een hotelletje geboekt. We gaan direct naar Khao san road, de bekendste straat voor backpackers. Die straat ligt parallel aan de straat waar ons hotel ligt.

In de straat zien we de meest vreemde figuren rondlopen. Sommigen vinden het leuk om dreadlocks te laten plaatsen. Zo zien we een Duitser met kort haar ineens veranderen in een Bob Marley figuur incl. gebreide muts. De volgende dag heeft hij ook de uitstraling en het loopje alsof hij op Jamaica is geboren...

We zijn nog even naar Chinatown geweest om heerlijk te eten en inkopen te doen. Ook hebben we nog een boottochtje gemaakt. Bij de aanlegplaatsen is goed eten te koop dus dat doen we gelijk maar even. Eenmaal in de smalle straatjes genieten we weer van al die leuke, lekkere, aparte en verassende dingen die er uitgestalt zijn. Het leuke is dat er gedeelten zijn die allemaal dezelfde spullen verkopen. Er is bijv. een straat met alleen tassen, kinderschoentjes, haarspelden, broeken etc.

Vandaag is de laatste dag in Bangkok en dus in Thailand. We wilden nog wat dingen gaan bekijken die we nog op ons lijstje hadden staan. Dus we zijn de hele dag op pad geweest. Als eerste Wat Pho bezocht. Wat Pho is de Tempel van de Liggende Boeddha. Het met goud bedekte beeld is 46 m lang en 15 m hoog. De voetzolen zijn met parelmoer ingelegd.

Wat Pho

De Grand Palace, het voormalige koninklijk paleis, moet je echt gezien hebben. Het bestaat uit gebouwen uit verschillende tijden. De Wat Phra Kaeo bevindt zich in hetzelfde complex. De Smaragden Boeddha is het meest vereerde beeld in Thailand. Ook hebben we nog een enorm groot winkelcentrum bezocht. De grootste en beste winkelcentra liggen aan het begin van Sukhumvit Road en langs Ploenchit Road en Rama I.

Grand Palace, Bangkok

De Baiyoke Tower II is op dit moment het hoogste hotel van de wereld (wel incl. mast). Het gebouw is 309 m hoog (incl. mast 328 m) en heeft ongeveer 85 verdiepingen. Het gebouw bestaat uit 673 hotelkamers en heeft een publiek observatiedek op de 77e verdieping. Op de 84e verdieping bevindt zich Thailands enige, in de openlucht, ronddraaiend luchtdek. Met een flinke snelheid worden we tot op de 84e verdieping gelanceerd. Het is echt gigantisch hoog. Je kon nog hoger naar een platform maar we vonden het wel goed zo. We waren er tijdens zonsondergang dus je zag de stad gaan slapen. Prachtig gezicht.

Het Thaise avontuur is afgelopen en we moeten helaas naar huis. Het was een heel fijne tijd tussen heel fijne mensen. De vlucht Bangkok - Amsterdam verliep prima en met een jetlagje landden we in ons koude kikkerlandje.

Men zegt: Thailand het land van de Glimlach en dat kunnen we alleen maar beamen. En op de terugvlucht waren we het er snel over eens dat de volgende verre reis weer deze kant op is.

Lees meer op de website van Ton en Ria

Heb je interesse in een reis naar Thailand? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Thailand, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.