24 uur Eilat

Bestemming: A. Eilat (Israël)
Periode: oktober 2012
Accommodatie:
Organisatie: Corendon

Toen de bladeren in Nederland al begonnen te vallen, mocht ik van Corendon mee op een speciale testvlucht naar het Israëlische Eilat. Dit was niet echt een normale reis te noemen. De gehele trip duurde niet veel meer dan 24 uur en er was ook geen overnachting bij inbegrepen, wat het geheel nog meer surreëel maakte.

Ik en nog een vliegtuig vol journalisten en prijswinnaars gingen rond middernacht – met toen nog wakkere hoofden – de lucht in richting onze bestemming in het Midden-Oosten. Eilat is van oorsprong een havenstadje en ligt helemaal in het zuidelijkste puntje van Israël. Tegenwoordig is het echter voornamelijk bekend als een zon, zee, strand bestemming. Het ligt volledig geïsoleerd; tussen Eilat en de rest van het land ligt de uitgestrekte Negev woestijn. Aan weerszijden van Eilat liggen Jordanië en Egypte, beide geen vriendjes van de joodse natie, waardoor het nog geïsoleerder overkomt. Het stadje zou dus net zo goed een eiland kunnen zijn. Dat de winkels belastingvrij zijn versterkt dit imago alleen maar.

Omdat het een testvlucht betrof werden we natuurlijk goed verwend door Corendon. Dit maakt het inschatten van wat de maatschappij normaal kan bieden wat moeilijker, maar als ik door de extra's heen prik blijft er nog steeds een goed indruk over van deze lowcost vervoerder. Ongeveer vijf uur na vertrek en een kort tukje later kwamen we aan op Ovda Airport. Deze voormalige militaire luchthaven bevindt zich in het midden van de Negev en ligt een dikke 60 kilometer van Eilat af. Na de lange rij voor de paspoortcontrole overwonnen te hebben stapten we in onze bussen en begonnen we aan de uur lange rit naar onze bestemming aan de Rode Zee.

Ovda

De omgeving van Ovda is nog steeds een militair gebied, dus wees niet verbaast als je in de verte een tank of bunker ziet staan. Het eerste half uur is een saai maanlandschap, maar daarna rijd je een tijdje door mooie, woeste bergen die doen denken aan scènes uit Indiana Jones. Eenmaal aangekomen in Eilat merkte ik al snel dat het echt een toeristische bestemming was. Er zijn weinig gebouwen ouder dan de jaren '70 en iemand die houdt van geschiedenis heeft dan ook weinig te zoeken in Eilat.

Zon, zee en strand heeft het stadje echter genoeg. Waar het in Nederland op dat moment tussen de 5 en 15 graden schommelde, was het in Eilat een zomerse 30-34 graden. Mensen die niet tegen de wintertemperaturen bestand zijn, kunnen dus goed uitwijken naar Eilat aangezien het er zelfs in januari nog twintig graden kan worden.

Zoals gezegd zorgde Corendon goed voor ons, want we werden naar het chique vijfsterrenhotel Herods Palace vervoerd. Gelegen aan het einde van de hotelzone, was het maar een kleine duizend meter naar de grens met het vijandige Jordanië en het bijbehorende hoge hek. Voor het besteden van veel tijd aan dit opmerkelijke contrast was weinig tijd, want we hadden een drukke en lange dag voor de boeg. We kregen eerst een heerlijk ontbijt voorgeschoteld. Dat er champagne gedronken kon worden zegt denk ik genoeg over het hotel.

Ontbijt

Na kennisgemaakt te hebben met de mede-journalisten aan de luxueuze ontbijttafel, konden we naar onze hotelkamers waar we dan wel niet zouden overnachten, maar waar we ons wel lekker op konden frissen. Hierna ging ik met mijn collega's richting het centrum. Lopend langs de boulevard, zagen we weinig dat je op andere zon, zee, strand bestemming niet zou zien, maar voor zo'n bestemming is dat ook niet zo belangrijk als bijvoorbeeld het weer, dat het hele jaar goed is.

Terwijl wij zo over de boulevard liepen, viel mij gelijk op hoeveel soldaten er rondliepen. Voor hen die het niet weten: de joodse Israëlieten en de islamitische Arabieren zijn al decennialang in een conflict verwikkeld. Soms openbaarde dit conflict zich in oorlog, maar meestal blijft het bij terrorisme. Om dit te beperken is Israël dus heel streng als het neerkomt op nationale veiligheid. Vandaar de vele militairen. Het opmerkelijkste aan deze militairen is dat ze soms rondlopen in burgerkleding. Een jonge soldaat liep zelfs rond in een kleurige bermuda-zwembroek en zwarte haltertop. Als er dan een enorm geweer over de schouder hangt is dat wel een heel raar gezicht. Later is mij verteld dat Israëlische soldaten hun geweer altijd bij zich moeten hebben als ze niet op de basis zijn. Op het verliezen van het geweer staat een zware straf, dus ook als ze vrij hebben lopen ze rond met het (munitieloze) wapen.

Na de boulevard wat verkend te hebben was het tijd voor een terrasje. We gingen naar een leuke beachbar, waar we relaxed aan de waterkant konden genieten van een lekker biertje. Het Israëlische bier is zeker niet slecht, maar het was wel duur: zeven euro voor twee grote glazen bier. Of dit de standaardprijzen in Israël zijn weet ik echter niet.

Dolphin Reef

Het centrum van Eilat is niet zo speciaal: winkel na winkel, dus we gingen na de beachbar al weer snel terug naar het hotel. Dat was sowieso nodig want er stond in de middag een excursie op het programma. Met de taxi snelden wij naar onze bestemming: Dolphin Reef. Dit is een ecologische attractie, waar een groep dolfijnen leeft in een afgesloten, maar groot stuk zee. Bezoekers kunnen, als de dolfijnen daar zin in hebben, de beesten ontmoeten. Dit kan via een pier die het water inloopt, maar je kan ook voor wat extra Israëlische shekels met ze scubaduiken. Zelfs al komen ze niet op je af in het water of op de pier, dan nog zie je de slimme zoogdieren van dichtbij. Bij Dolphin Reef is ook een gewoon strand, enkele bars en er ook wat relaxatie baden, waaronder een die net als de befaamde Dode Zee zo zout is dat je er makkelijk in blijft drijven.

Hoewel wij te laat aankwamen om nog met de dolfijnen te zwemmen heb ik me wel vermaakt. Als je in Eilat zit en je naar Dolphin Reef gaat, moet je gewoon een halve of hele dag daar naar toegaan, dan haal je er makkelijk je geld uit. In Eilat en omgeving zijn nog enkele andere bezienswaardigheden, maar daar ben ik zelf niet geweest. Er is o.a. een onderwater observatorium wat je een mooi uitzicht geeft op de koraalriffen voor de kust van Eilat, een Bijbels themapark en de Pilaren van Solomon, enkele spectaculaire rotsformaties in de woestijn. Over de laatste was een van mijn collega's heel lovend, dus als je in Eilat bent moet je deze zeker niet overslaan.

Na Dolphin Reef was het al weer tijd voor het avondeten. Corendon had in een grote balzaal een fantastisch diner geregeld. Tevens had de maatschappij ook een optreden van jazz-zangeres Karsu Donmëz geregeld (bekend van o.a. DWDD). Na het eten was het echter afgelopen met de pret, want het was tijd om weer huiswaarts te keren. Daarvan was alleen de zeer strenge controle op het vliegveld het noemenswaardige.

Terugweg

Ik moet zeggen dat ik me wel geamuseerd heb in Eilat, maar aangezien ik iemand ben die meer van avontuur dan relaxen op het strand houdt, zou ik niet veel langer dan een dag of twee op dit 'woestijneiland' door willen brengen. Voor diegene waarbij een vakantie gelijk staat aan overdag op het strand of aan het zwembad liggen en 's avonds lekker eten in je all-inclusive resort is het echter wel een leuke bestemming. Ook voor overwinteraars is het een goede plek om naar toe te trekken tijdens de wintermaanden. In de omgeving is wel niet zoveel te doen, waardoor ik niet met zekerheid kan zeggen of je er langer dan een week (of twee) kan vermaken. Het voorproefje van Israël was echter wel een goede en ik kan me voorstellen dat een vakantie erg leuk kan zijn.

De Jong Intra Vakanties

TUI
5,3
op basis van 1386 reviews
Heb je interesse in een reis naar Israël? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Israël, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.