Groepsreis door Zuidereiland

Bestemming: A. Christchurch (Nieuw-Zeeland) , B. Queenstown , C. Milford Sound , D. Franz Josef Glacier , E. Abel Tasman National Park
Periode: april 2014
Vervoer: vliegtuig, bus
Accommodatie: hotel

Van 21 april 2014 tot en met 1 mei 2014 heb ik een rondreis gemaakt door het zuidereiland van Nieuw-Zeeland met de organisatie NZET en ongeveer 30 andere uitwisselingsstudenten.

Op 21 april was het zover! Op naar de stad Christchurch waar mijn trip door het Zuidereiland van start zou gaan. Aangekomen op het vliegveld ging ik op zoek naar het verzamelpunt die ik van tevoren in mijn mail had ontvangen. Ik zag niemand dus besloot ik een rondje te gaan lopen. Onderweg raakte ik in gesprek met een duitse jongen die ook in zijn eentje rondjes aan het lopen was. Hij bleek op dezelfde trip als ik te gaan! Samen wachtten we bij het verzamelpunt en na een paar uur wachten was de groep compleet. Het leuke was dat ik weer een aantal uitwisselingsstudenten tegenkwam die ik al eerder had ontmoet! Erg leuk om die weer te zien. Het was inmiddels al aan het eind van de middag en met z’n allen gingen we met reisleiders Grand, Allan en Penny op weg naar onze accommodatie om daar te eten en een aantal kennismakingsspellen te spelen.

De reisleiders

De volgende dag hadden we de tijd om de stad Christchurch te ontdekken! Christchurch is in 2011 getroffen door een zware aardbeving die een groot deel van de stad heeft verwoest. Toen ik er was, in 2014, was het nog een puinhoop. Overal lagen nog omgevallen gebouwen met hekken eromheen. Ik denk dat de verwoestingen van die aardbeving tot op de dag van vandaag nog steeds te zien zijn. Het is erg indrukwekkend om de verwoestingen te zien! Dan besef je je toch wel even dat we niks te klagen hebben met de kleine aardbevingen in Groningen. Erg toepasselijk hebben we in Christchurch het earthquake museum bezocht. Hier wordt precies uitgelegd hoe zo’n aardbeving nou eigenlijk ontstaat en hoe je de minste kans hebt op verwondingen tijdens de aardbeving. Later op de middag zijn we doorgereden naar Lake Tekapo. Geloof me als ik zeg dat dit het mooiste stukje wereld is dat ik ooit in mijn leven heb gezien. Die natuur daar, niet te beschrijven zo mooi! Hier zijn we een uurtje gebleven.
Mooiste plek op aarde

Dag drie was de dag waarvan ik had verwacht dat ik die niet zou overleven! Maar middels dit schrijven deel ik jullie mede dat ik de dag overleefd heb. Ik heb een bungeejump gedaan in het mooie Queenstown. Ik verklaarde mezelf voor gek. Toen ik bijna aan de beurt was besloot ik dat ik het in mijn eentje toch echt niet aandurfde en ben ik tegelijk met een van mijn reismaatjes gaan springen! En oh wat was het gaaf. Eenmaal gesprongen viel het hartstikke mee.
Hier ben ik vrijwillig vanaf gesprongen

Na een nachtje bij gekomen te zijn van mijn sprong vervolgden we onze weg richting Milford Sound. We gingen met een cruise boot het water op tussen de rotsen door. Ook dit was weer ongelooflijk mooi. Onderweg hebben we nog leuke zeehondjes gespot. ’s Avonds hebben we een van de beroemdste burgers van Nieuw Zeeland gegeten, namelijk een Fergburger! Na een wachtrij van twee uur. Maar het was het waard want hij was heerlijk!
Milford Sound

Dag vijf was het tijd om mijn leven opnieuw op het spel te zetten. Ik ging een Canyon Swing doen. Dit lijkt een beetje op een bungeejump maar dan komt er nog een ‘swing’ achteraan. Dus je springt, waarna je hangend aan een elastiek nog even lekker heen en weer gaan schommelen en vervolgens weer omhoog wordt gehesen. Die van mij was 135 meter hoog en gelukkig heb ik ook deze sprong overleefd. In de namiddag zijn we met een klein groepje naar een spookhuis geweest die echt heel eng was. Ongeveer 300 keer zo eng als een spookhuis op de kermis.

Dag zes en zeven hebben we vooral heel veel in de bus gezeten. Tussendoor hebben we nog de Franz Jozef Glacier beklommen, erg mooi! Toen was het tijd voor een helikoptervlucht over de gletsjer. De wekker ging al vroeg want om 7 uur zou de helikopter al de lucht in gaan. Wat een ervaring. Beneden waar we de helikopter instapte was het weer prima en kon je best zonder jas naar buiten, maar boven op de glacier was het -10 en lagen er dikke pakken sneeuw. Na weer een lange rit kwamen we ’s avonds aan in Abel Tasman National Park. De volgende ochtend werd onze groep gesplitst in twee groepen. Groep een begon met een twee uur durende wandeling en groep 2 ging kayakken op de Abel Tasman zee. Daarna werden de groepen gewisseld. Ik kan het jullie niet vaak genoeg zeggen maar de wereld is zo mooi!
Groepsfoto op de Franz Josef Glacier
Abel Tasman National Park

Dag 10 zou er een droom van mij uitkomen. Ik zou met dolfijnen gaan zwemmen in Kaikoura. Enthousiast en hyper werd ik wakker want vandaag zou het gebeuren. Mijn enthousiasme verdween als sneeuw voor de zon toen de reisleiding ons vertelde dat het helaas niet door kon gaan vanwege te harde wind en voorspelde regen. Ik ben het nog steeds niet met ze eens want zowel wind en regen waren ver te zoeken. Maar goed, de experts hebben er verstand van en veiligheid gaat voor. Op zich heb ik natuurlijk niks te klagen als je ziet wat voor vette dingen ik wel heb gedaan. Maar toch, het was een kleine teleurstelling. Toen hebben we maar zeehondjes gespot. Je kon ze bijna aaien, zo dichtbij kwamen ze.

En toen was het tijd om afscheid te nemen… Ik ben over het algemeen niet echt een ster in afscheid nemen en ook deze keer hield ik het niet droog. Het is zo bizar hoe close je kan worden met een groep leeftijdsgenoten met wie je tien dagen lang elke dag op stap bent. Omdat het allemaal uitwisselingsstudenten waren kwamen we allemaal uit andere hoeken van de wereld. Van Groenland tot Maleisië en van Duitsland tot Canada. Tot nu toe heb ik een aantal mensen weer teruggezien. Gelukkig ben ik nog jong en heb ik nog een heel leven voor me om iedereen weer op te zoeken!

Bedankt voor het lezen!

Geschreven door Natasja van der Flier

Heb je interesse in een reis naar Nieuw-Zeeland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Nieuw-Zeeland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.