Schrijf een ervaring over Adam Voyages en maak kans op mooie prijzen!

Interview Adam Voyages

Interview met Wibe Sierksma
Zeilschip van Adam Voyages

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik ben Wibe Sierksma, 55 jaar en eigenaar van Adam Voyages. Ben mijn loopbaan ooit begonnen bij de Rabobank waarbij ik o.a. coördinator reisbemiddeling was over 3 kantoren. Vervolgens jarenlang in de verzekerings- en automatiseringsbranche gewerkt, maar na ca 14 jaar toch weer de liefde voor het reisvak opgepakt. Het leuke van dit werk is, dat je mensen happy maakt met een vakantie. Wanneer je 100% kennis van je product hebt en eveneens achter je product kan staan, weet je zeker, dat het geld wat de klanten uitgeven, besteed wordt aan een reis waar ze achteraf met plezier op kunnen terugkijken. Het is ook niet niks wat je verkoopt. Men moet er voor sparen en het is iets wat je 1 of 2 keer jaar kan doen, dan moet het ook goed (besteed) zijn.


Vragen over de organisatie


Hoe is het bedrijf ontstaan?
Adam Voyages is ontstaan uit een hobby, of beter gezegd uit eigen reiservaringen in Turkije. Ruim 27 jaar geleden voor het eerst in Turkije; het toerisme stond toen nog in de kinderschoenen aldaar. Een keer meegevaren met een houten gulet (klipper), waarop nauwelijks gezeild werd. Vervolgens in contact gekomen met een kapitein welke me zei dat ik volgend jaar een schip kon huren welke wel zeilde. Wanneer ik een gezelschap bij elkaar kon krijgen zou hij daar een mooie prijs voor maken. Dit een paar jaar gedaan totdat vrienden vroegen of ze ook in het voorjaar konden zeilen met een groep (zelf ging ik meestal in augustus/september). Vervolgens kwam de vraag: “Wibe, waar regelde je de vluchten? Ach weet je wat, regel het maar!”. Dus dan ben je het eigenlijk al een beetje voor anderen aan het regelen, dus aan het “touroperaten”. Toen ik het ict wereldje zat was, heb ik de stoute schoenen aangetrokken en een en ander professioneel gaan aanpakken.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
De naam Adam Voyages komt oorspronkelijk gedeeltelijk uit het Turks. Adam betekent man of mens; dus ‘mensen reizen’. Verder sta je met Adam veelal bovenaan, wanneer je het alfabetisch bekijkt, in gidsen en internet pagina’s. Dus dat is mooi meegenomen dan.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Zoals al aangegeven streven wij er naar om een zo goed mogelijk product te leveren. What you see is what you get, maar meer dan dat. De reizigers zijn vaak verrast over de luxe, de ruimte en de service op de schepen. Geen verborgen toeslagen, geen reserveringskosten, duidelijkheid in alles tezamen met een echt vakantiegevoel.

Wie is de doelgroep?
De doelgroep van Adam Voyages is iedereen van 8 tot 80, maar in de loop der jaren is gebleken dat vooral singles zich in het product thuis voelen. We zeggen wel eens: “wat moet je nu in je eentje in een hotel? Daar sta je met je ontbijtblad, waar zal ik nu weer eens aanschuiven, bij dat gezin, of bij dat echtpaar, of toch maar weer alleen aan een tafel achter de pilaar…” Nee, dan kan je beter zitten in een groep met gelijkgestemden, allemaal mensen die houden van zon, zee, zeilen, zwemmen, natuur, ontspannen en je laten verwennen met de gastvrijheid van een bemanning. Hierbij zijn echtparen of vrienden of vriendinnen die gezamenlijk boeken natuurlijk helemaal niet uitgesloten. Ook zijn er groepen die complete schepen afhuren, dat kan natuurlijk ook.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
We hebben weinig tot geen concurrentie. Er is er geen enkele die het doet zoals wij het doen. Dus een compleet product, inclusief vluchten, transfers en vervolgens echt zeilen op een traditioneel gebouwd houten zeilschip in eigen beheer of eigendom van ons zelf. En het geheel natuurlijk onder SGR garantie.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Het vaargebied is de zuidwestkust van Turkije, geografisch gelegen tegenover de Griekse eilanden Kos en Rhodos. De vertrek- en aankomsthaven is Bodrum, maar kan ook wel eens Marmaris zijn. E.e.a. is afhankelijk van de wensen van de reizigers bij de reserveringen.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
20 jaar geleden was er grote interesse voor uitstapjes naar het vaste land. De kust is rijk aan historie en de belangstelling daarvoor was groot. Tegenwoordig wil men juist weg blijven van het land, men redeneert dat ze niet voor niets een zeilvakantie hebben geboekt. Toch proberen we dit een beetje te doorbreken door minstens 2 keer een landbezoek in te lassen. Zoals bezoek aan een locale markt of een trip naar een dorpje waar we bij mensen thuis op een dakterras het diner geserveerd krijgen. Zo komt men terug van een zeilvakantie met ondertussen toch nog wat aan land beleeft te hebben.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
We horen van onze klanten wel eens, ik ga nooit meer in een hotel, dit is toch veel leuker! Wel dat praat zich door; een niet onmiskenbaar deel van onze klanten komt uit van mond tot mond reclame.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
We zijn uiteraard aangesloten bij de SGR, we vinden het belangrijk dat onze klanten zekerheid hebben over hun betaalde centjes. We voelen ons niet helemaal in het keurslijf van de ANVR thuis, de ANVR voorwaarden van hen zijn te breed (gaat ook over busreizen etc). Verder zijn we al minstens 8 jaar klachtenvrij. De laatste klacht ging over het feit dat je douche-kop niet kon ophangen. Daar zal de ANVR ook geen oplossing voor bieden. We hebben een eigen gedegen en gegarandeerde calamiteiten regeling voor het geval er dingen in het vaargebied plaatsvinden, waardoor de zeilvakantie niet kan plaatsvinden of afgebroken moet worden, daar hebben we het Calamiteitenfonds niet voor nodig.

Heb je nog iets toe te voegen?
We staan weer voor een nieuw seizoen van zeilvakanties in Turkije; we hebben weer aan productverbetering gedaan. Alle schepen, inclusief ons eigen schip de ‘Floris’ zijn nu voorzien van airconditioning. Je zoekt natuurlijk met een zeilreis in Turkije de zon op, maar het is wel zo comfortabel om de nachtrust niet te laten verstoren door de warmte. We heten iedereen weer welkom aan boord van de schepen van Adam Voyages; de bemanning staat weer klaar!