Transavia is een budgetluchtvaartmaatschappij die opgericht is in 1965. De eerste vlucht met deze maatschappij vertrok in 1966 vanuit Nederland. Transavia vliegt naar meer dan honderd bestemmingen in Europa. De vliegtuigmaatschappij vliegt ook naar bestemmingen in Noord-Afrika en Azië. Transavia heeft zes thuishavens in de landen Frankrijk en Nederland. Daarnaast vliegt de maatschappij vanuit Italië, Portugal en Spanje. Transavia is een onderdeel van AIR FRANCE KLM Groep. Omdat ze onderdeel zijn van deze organisatie behoort Transavia tot de grootste luchtvaartgroep van Europa. De vloot van de luchtvaartmaatschappij bestaat uit twee verschillende soorten vliegtuigen. De organisatie heeft namelijk 8 Boeing 737-700 en 65 Boeing 737-800 vliegtuigen.
Op de website onder het kopje 'Mijn Transavia' kun je ruimbagage boeken, een stoel reserveren, je vliegticket omboeken en medische services melden. Daarnaast is het mogelijk om online in te checken vanaf dertig tot vier uur voor vertrek. Naast vliegtickets kun je bij Transavia ook een hotel boeken, een auto huren en een transfer of taxi regelen. Maar ook parkeerplaatsen en zakenreizen zijn te boeken bij Transavia.
Het bezoekadres van de maatschappij is te vinden op Schiphol. Hier kun je terecht voor al je vragen. Via Facebook, Instagram en Twitter kun je op de hoogte blijven van deze maatschappij.
Transavia is in 2020 gestart met de touroperator-tak onder de naam Transavia Holidays. Via Transavia Holidays kun je naast je vlucht ook een hotel boeken.
Ervaringen met Transavia
Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 603 reviews over Transavia lezen. Het gemiddelde cijfer is een 3,5. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 8 november 2006 door Michael.
Deze organisatie zit in de categorie luchtvaartmaatschappij. Hierin zitten 26 organisaties; o.a. Ryanair, TUIfly, EasyJet, KLM, Transavia, Qatar Airways, Emirates Airline en Vueling. Al deze organisaties samen hebben in 2.748 reviews een gemiddelde gescoord van 3,8. Transavia scoort dus gemiddeld 0,3 lager dan het gemiddelde cijfer in de categorie luchtvaartmaatschappij.
Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. Transavia heeft deze publieksprijs gewonnen in 2018.
Transavia krijgt gemiddeld een 3,5
op basis van 603 ervaringen:
3,5
+ Ervaring delen
Joke
op 6 april 2025
bestemming: Italië / Bergamo, reisperiode: maart 2025
Mijn handbagage is beboet terwijl de maten 40x30x20 zijn😡😡
Roxanne Vergaij
op 28 maart 2025
bestemming: Marokko / Marrakech, reisperiode: maart 2025
Ik weet eigenlijk niet waar te beginnen, maar ik ben echt enorm teleurgesteld over de ondersteuning die ik van Transavia heb gehad op een moment dat het juist zo hard nodig was. Op 15 maart ben ik in Marrakech beroofd van al mijn waardevolle spullen, inclusief paspoort. Ik heb alle zaken hieromtrent in werking gezet, maar vooral ook eerst met Transavia gebeld of er niet een mogelijkheid was dat ik toch met de vlucht mee kon. De richtlijnen waren hierin duidelijk. Vliegen van buiten EU maakt dat je een noodpaspoort nodig hebt en dat dus en kopie met aangifte en bewijs van ambassade dat je recht hebt op een noodpaspoort niet afdoende was.
Ik ben hiervoor verder mijn eigen netwerk in gegaan en heb contact gelegd met de Marechaussee op Schiphol. Zij wisten mij te vertellen dat er weldegelijk nog een optie was, namelijk dat Transavia een mail zou sturen naar de KMAR op Schiphol (ik heb het specifieke e-mailadres van hen gekregen en kon ik doorgeven aan Transavia) waarbij werd gevraagd of jullie mij mochten meenemen in het vliegtuig. KMAR zou vervolgens controle doen van mijn gegevens en zou toestemming verlenen. Op basis van deze toestemming zou ik dan Nderland binnen mogen komen en met jullie mee kunnen vliegen. Ik heb dit aan de klantenservice doorgegeven. Ik kreeg als herhaaldelijke reactie: WIJ STUREN GEEN MAIL NAAR DE KMAR. Dit terwijl jullie mij en mijn vriendin hier enorm mee zouden helpen, het een rechtmatige bestaande procedure is en volgens mij heel weinig inspanning van jullie vraagt. Ik was ontzet en heb daarop het hoofdkantoor Transavia gebeld. Daar mocht de receptioniste mij niet eens doorverbinden met de verantwoordelijke medewerker. Ik moest het maar oplossen met de klantenservice. Ik kreeg wel als tip om te vragen naar de supervisor. Dus ik bel wederom weer terug naar de klantenservice en vraag naar de supervisor. Daar kreeg ik te horen dat die niet gebeld kon worden en dat ik dus niet te woord gestaan kon worden.
Door deze gehele situatie moesten mijn vriendin en ik vanuit Marrakech 200km reizen naar Cassablanca om als nog het noodpaspoort op te halen, moesten wij ons ons hotel bij Booking annuleren en omboeken naar een hotel in Cassablancce, moesten wij treinkaartjes kopen om daarheen te reizen, daar ter plekke opnieuw een taxi regelen om op het vliegveld te komen en moesten wij ons tickets bij jullie omboeken van Marrakech naar Cassablance a 110 euro.
De situatie waar wij inzaten was op zijn zachts gezegd niet prettig, maar jullie hadden de sleutel om het in ieder geval deels nog op te lossen, zodat de belasting niet nog groter zou worden. Daarbij hebben wij zelf al het uitzoekwerk gedaan en werd van jullie slechts een hele kleine inspanning gevraagd om ons een heel groot plezier te doen. Dat jullie dat hebben nagelaten en ons ook nog eens niet te woord hebben willen staan om dit op te lossen vind ik zeer, maar dan ook echt zeer betreurenswaardig.
Ik heb hierop wederom standaard antwoorden gekregen vanuit Transavia op een niet standaard situatie. Tot op heden zijn zij hierover op geen enkele manier met mij in gesprek gegaan. Ik ben nog nooit zo teleurgesteld….computer says no
Verrecas
op 16 maart 2025
bestemming: Spanje / Allicante, reisperiode: maart 2025
Zeer assertief, doch onvriendelijk gedrag. (Heel klantonvriendelijk, alles gebaseerd op onmiddelijk gewin). Lange check in op luchthaven..enz..nochthans 550 euro voor 2 pers.)
Tom Overgaauw
op 4 maart 2025
bestemming: Spanje / Valencia, reisperiode: januari 2025
Ryanair 2.0 geworden. Vermijd deze maatschappij
Altijd tevreden over geweest tot voorkort. Ze waren nooit pinnig als de handbagage te groot was en over het algemeen (heel) vriendelijk personeel.
Nu zijn we vandaag teruggekomen uit Valencia en zijn tot de conclusie gekomen dat het Ryanair 2.0 is geworden.
Handbagage kostte ons ineens € 260!
Op het vliegveld liep er een onvriendelijke dame rond met een pinautomaat. Ze ging de hele rij even langs om overtreders even aan te slaan.
Op de terugweg had ik koffers bijgeboekt.
Moesten we toch weer betalen; ik had kennelijk een vergissing gemaakt door ruimbagage te boeken. Ook op een onvriendelijke manier.
Toen nam ik contact op met Transavia. Hier was men wederom kortaf. 2x werd mij medegedeeld dat het nou eenmaal hun nieuwe beleid was. Onvermurwbaar. 2 minuten verder en Transavia wilde ietwat laconiek het gesprek afkappen.
Geen begrip of medeleven; ik had pech. Vooral dat laatste stuit me ook tegen de borst.
Achteraf vroeg ik me af: hadden ze de koffer bij het instappen niet even in het ruim kunnen plaatsen? Nou ja, het zal wel.
We hebben in totaal € 328 (€ 260 + € 68) betaald voor 2 koffers mee te nemen op vakantie. De heenweg kon ik het nog accepteren. Vandaag zijn we heel slecht thuisgekomen.
We vermijden deze maatschappij voortaan.
B Bol
op 2 maart 2025
bestemming: Italië / Napels, reisperiode: februari 2025
Eigenlijk waren de vlucht en het cabinepersoneel helemaal prima. Waar het steekt zijn de dames aan de balie bij het instappen. Die lijken daar te staan om een bepaald quota aan €65 'boetes' te halen door 'ongeoorloofde' cabine-bagage eruit te pikken. Ik snap dat hier een valide uitgangspunt achter schuilt, en ik begrijp ook dat mensen die hier verantwoordelijk zijn best wat op zich af zullen krijgen en een enigszins dikke huid moeten hebben, maar dit was de omgekeerde wereld. Dit leek op een ordinaire 'shakedown'. Ze pikten het reiskoffertje van mijn zoontje eruit, en claimden dat we €65 moesten betalen. Maar dit koffertje is speciaal voor hem gekocht als cabine-bagage, hij is er erg trots op. Het koffertje is al een dozijn keer op reis geweest met andere luchtvaartmaatschappijen zonder een boe of een bah. En wij hadden al gedemonstreerd bij het inchecken dat deze voldoet aan de eisen. "Niks mee te maken", zeggen de dames, "dat bepalen wij." Dus wij weer met het koffertje in de afmetingenbak; steekt het rubber van hat handvat een halve centimeter uit, omdat het elastisch is en over tijd een beetje bol is gaan staan. "Zie je wel! Het past niet. Betalen!" roept één van de dames triomfantelijk uit. Na veel theater hoefden we dan uiteindelijk niet te betalen, want ik denk dat ze ergens ook wel inzagen dat dit een beetje ver ging, maar het geeft zo'n nare smaak, dat wij zeggen: "Nooit meer Transavia". Dit is toch zonde, om een familie van 5 stoelen die regelmatig naar bestemmingen gaat waar Transavia op vliegt te verliezen om 65 euro? Dit personeel was erg onaangenaam in houding, gedrag, en communicatie; denigrerend en beledigend. Dan maakt het niet uit waarover het gaat en hoe goed de rest van de service is; dit blijft hangen, en vandaar dus deze lage beoordeling.
William VD Taelen
op 25 februari 2025
bestemming: Spanje / Valencia, reisperiode: oktober 2025
Zeer onvriendelijk behandelt door air-hostess. Zeer onbekwaam en hadden geen notie van veiligheid, nochtans heel belangrijk.
Mw
op 13 februari 2025
bestemming: Frankrijk, reisperiode: februari 2025
Chagrijnig, onaardig, onbehulpzaam grond personeel. Klantvriendelijk kent dit bedrijf niet. Yoyo opvouwbare kinderwagen die al jaren mee gaat in het bovenvak en waar netjes voor is betaald mag ineens volgens ‘nieuw’ beleid niet meer mee. Doen verder ook geen moeite om een zwangere vrouw met een kind met gebroken been te helpen. Wat een slechte airline is dit geworden, nooit meer
Jasper
op 4 februari 2025
bestemming: Spanje / Alicante, reisperiode: januari 2025
Keer op keer ellende met Transavia, wat is er met jullie aan de hand. Jullie waren 5 jaar geleden top om mee te vliegen maar de glorie is er echt vanaf. Jullie prijzen zijn veel te hoog vergeleken bij andere maatschappijen,
oude toestellen, veel vertragingen, klanten letterlijk in de kou laten staan en geen compensaties bieden bij vertragingen voor taxi kosten en autohuur etc.
Ik ben klaar met jullie, en veel anderen met mij.
Els
op 30 januari 2025
bestemming: Gran Canaria / Las Palmas, reisperiode: december 2024
Eén van onze koffers is bij het uitladen uit het vliegtuig achtergehouden, opengebroken en er zijn toen spullen ontvreemd uit de koffer. De volgende dag kregen we te horen dat we vergeten waren de koffer mee te nemen (terwijl wij er uren op hebben staan wachten en uiteindelijk maar van ellende naar huis gegaan zijn). Transavia biedt niet eens excuses aan voor deze diefstal en zegt dat in de algemene voorwaarden staat dat er geen waardevolle spullen in de koffer vervoerd mogen worden. Met andere woorden: neem een lege koffer mee! En ja, dat er bewust iets gestolen wordt uit een koffer? Dat is dan pech.
Wat een schandalige maatschappij!
Sabine
op 22 januari 2025
bestemming: Slovenië / Ljubljana, reisperiode: maart 2025
Binnen 24 uur wilden we van Plus naar Basic, omdat we geen hold luggage wilden en bij het boeken leek dat de enige optie buiten de handbagage. Dus geloof het of niet er komt 90 euro pp bovenop je ticketprijs. De enige optie die ze nu geven is 28 euro extra te betalen om je koffertje mee te nemen als cabin luggage. We weigeren om 118 euro te betalen om gewoon cabin luggage te kunnen hebben, wat een afzetterij. Door de telefoon zeggen ze niks te kunnen veranderen ook niet binnen 24 uur. Als je zou cancelen en opnieuw zou boeken, dan krijg je alleen de luchthavenbelasting terug. Wat een slechte service!!!
Bekijk 603 ervaringen over Transavia