Stoere backpacker of luxepaardje?

Bestemming: Bangkok, Chiang Mai, Krabi, Koh Lanta, Thailand
Periode: februari 2013
Accommodatie: Hotels

In februari 2013 was het zover. Onze rondreis door Thailand kon beginnen. Eenmaal op Schiphol had ik al heel eventjes spijt van mijn vastberadenheid om perse te willen backpacken. We stonden namelijk gelijk voor ons eerste dilemma. Laten insealen die rugzak of niet? Mijn vriend vond het grote onzin en stak een beetje de draak met mijn ‘zelf gecreëerde’ dilemma. Maar het zat me gewoon niet lekker, een rugzak waar iedereen zomaar wat in kon stoppen of uit kon halen. Dus insealen maar! Mijn vriend deed het niet. Toen we vervolgens gingen inchecken bleek dat we juist zijn bagage om die reden apart moesten afgeven! Ha 1-0 voor mij! De vakantie was nu echt begonnen. We hadden een rechtstreekse vlucht naar Bangkok dus hoefden voorlopig nergens meer aan te denken. Dat zou in Bangkok anders worden, want behalve onze vliegtickets hadden we deze reis nog niks vastgelegd. Spannend maar ook heerlijk relaxt, we konden gaan en staan waar we maar wilden.

Geland en nu?

Eenmaal geland in Bangkok waren we allebei toch wel een beetje moe en chagrijnig van de lange reis. En om dan nog van alles te moeten regelen bleek toch niet zo ideaal. Uiteindelijk besloten we een taxi naar het treinstation te nemen. Daar moet je je op een soort taxistation bij een balie melden en krijg je gelijk het bedrag te horen, niks afdingen! Ja hoor 450 Bath! Afzetters! (DACHTEN WIJ!!) Wij omgedraaid en op zoek naar een andere optie om op de plaats van bestemming te komen. Bleek het na een kleine rekensom maar om het meer dan redelijke bedrag van 11 euro te gaan. Wij weer terug naar die balie. Gelukkig mochten we nog mee! Stapt die taxi chauffeur ook nog aan de verkeerde kant in! Haha maar het stuur zit hier dus rechts.

Vervolgens in de file naar Bangkok. Nooit gedacht dat ze hier ook files zouden hebben. Daardoor hadden we wel alle tijd om de omgeving alvast te bekijken. Vervolgens werden we zoals te verwachten afgezet bij een reisbureau waar we tickets voor de nachttrein konden kopen. Ja ja. Om een lang verhaal kort te maken, je kon daar alleen tickets kopen gecombineerd met hotelovernachtingen excursies etc. En ivm Thais Nieuwjaar zou dat ons zeker niet lukken volgens die aardige Thai. Alleen nog maar via hem, hetzelfde gold voor hotelovernachtingen. “ Nou ,” zei mijn vriend:" we willen niet voor niks backpacken dus dat regelen we wel zelf" Dus die aardige Thai bedankt en linea recta naar het station om zelf kaartjes te scoren. Makkie! 5 minuutjes en het was geregeld. Nu alleen 8 uurtjes wachten voordat de trein zou vertrekken. Daarna heerlijk in onze eerste klas coupe onderweg naar Chiang Mai.

Belevenis

We hadden meerdere verhalen gehoord dat de nachttrein een belevenis moest zijn dus ja dan wil je dat ook meemaken. Ons avondeten werd in onze wagen gebracht en zelfs ons bed werd voor ons opgemaakt. We voelden ons echt eerste klas reizigers. Ik mocht boven op het stapelbed!! Dat duurde exact 5 minuten, toen toch maar lekker bij mijn vriend op de onderste verdieping. Wat een gewiebel haha. Ik lag nog geen minuut met mijn vriend samen in een bed gepropt, reden we over een bobbeltje of iets. BAM plat met mijn voorhoofd tegen de muur. Je kon me wegdragen, ik kwam niet meer bij. Wat een belevenis. Tja en toen moesten we naar het toilet. Mijn vriend eerst. Die kwam terug met de waarschuwing dat het toilet dus een soort van verstopt zat. Maar goed als je moet dan moet je. Hing ik daar in die beugels in een wiebelende trein. Verdere details zal ik jullie besparen.

Chiang Mai

In de ochtend werden we gewekt met een heerlijk ontbijtje en na een treinreis van 15 uur arriveerden wij in Chiang Mai. Een plek om te slapen hadden we zo gevonden.
Op het treinstation werden wij en alle anderen toeristen opgewacht door hordes mannen en vrouwen die vervoer en hotelkamers aanboden. Zodoende zaten wij binnen een half uur op onze hotelkamer.

Chiang Mai was een bijzondere ervaring. We zijn de eerste avond naar de avondmarkt geweest en de volgende dag hebben we verschillende tempels bekeken. Bij een van de tempels hebben we het gebed bijgewoond. Een hele bijzondere ervaring.

Jungletrekking

Daarna hebben we een jungletrekking gedaan van twee dagen. Deze hebben we gewoon bij het hotel geboekt. We waren met onze gids Mario, twee vrienden/ familieleden van hem en nog drie andere gekken die dachten dat je een jungle tour moest hebben gedaan in verband met ‘mijn’ gezegde: "geen jungle-tour gedaan dan ben je geen echte backpacker ". We begonnen met een ritje in de auto, in de richting van de jungle met een tussenstop op een plaatselijke markt waar onze gids de ingrediënten voor ons avondeten kocht. Wel bijzonder om te zien hoe het er daar aan toe gaat. Vervolgens stopte de auto ergens aan het begin van de jungle en begon de ‘barre’ tocht. Niet dat ik had verwacht dat de paden geasfalteerd zouden zijn ofzo maar het viel me best tegen. Er zat ook een Engelse bij ons in de groep en die had het al steeds over hiking. En ik dacht nog, mens stel je niet aan, we wandelen even een stukje door de jungle en that's it. Nou NO WAY! Dit was echt sporten (en ik wilde eigenlijk nog wel een jungle tour van 3 dagen doen!!) Goed mijn punt is wel gemaakt denk ik. Onderweg lekker gelunched bij een mooie waterval. En dan weet je weer waarvoor je het doet. Zo mooi die natuur en behalve ons kleine groepje was daar verder niemand te bekennen.

Uiteindelijk kwamen we in het bergdorpje waar we zouden overnachten. Dat was een houten hut, naast de hut van een familie die daar echt woont. Matras op de grond en een klamboe erboven. Verder was er een douche met koud water en een toilet waar je eigenlijk gehurkt op moet gaan zitten en dan in een gat moet mikken. Van alle gemakken voorzien dus. Nadat we geïnstalleerd waren gingen we ons douchen in een waterval op ongeveer een kwartiertje loopafstand. KOUD!! Maar als je eenmaal door was wel heel erg tof en lekker na zo'n dag wandelen in de warmte.

Waterval

's Avonds werd er door de familie van onze gids voor ons gekookt. Dit was een beleving op zich. We moesten bij ze in de hut komen zitten en konden van alles proeven. Ondertussen haalde de vader van onze gids allerlei maffe trucjes uit, die mensen hebben geen televisie nodig voor wat vermaak. Daarna nog even bij het kampvuur gezeten om vervolgens om acht uur gesloopt ons bed in te duiken. 's Ochtends werden we om 09.30 uur gewekt voor het ontbijt. Daarna kregen we noedels in een bananenblad verpakt mee als lunch en namen we afscheid van de familie. Wederom heerlijk gedouched in de waterval. De gids had beloofd dat vandaag niet zo zwaar zou zijn. Wat kunnen die gasten liegen! Het was zo’n beetje de hele route steil omhoog verder de jungle in.

Na nog een paar uur wandelen zat de tocht erop en werden we opgehaald met de auto voor een rit op een olifant en bamboerafting. Het was erg warm voor de olifanten en het parcours was in onze ogen redelijk ambitieus voor zulke logge beesten dus behalve dat we ons schuldig voelden, waren we blij dat we niet met olifant en al van de berg waren gevallen. Begrijp me niet verkeerd, het was zeker een ervaring, maar deze olifanten zagen er niet zo heel goed verzorgd uit en dat voelde niet goed.
Olifanten

Als je 'boo boo' zei deed ie z'n slurf op zijn hoofd en kon je hem suikerriet geven. Onderweg was de olifant niet te beroerd om ons onder te spuiten met zijn eigen snot. Echt bizar hoe ver ze met hun slurf kunnen spuiten. Weer wat anders dan douchen in een waterval.

Bamboerafting

Vervolgens onze laatste activiteit, bamboerafting. Fantastisch! Voor degene die dat nog nooit gedaan heeft, het betreft een lang smal vlot van bamboe waar je achter elkaar op kan zitten. Een gids stuurt je middels een bamboestok door de rivier waarbij steeds wordt gewaarschuwd voor krokodillen (die zitten daar trouwens helemaal niet). Na wat watergevechten met allerlei Thaise studenten, mocht mijn vriend de raft besturen. O my Boedha (de Thaise variant van ' O my God')! Zelfs tot verbazing van onze gids, stuurde mijn vriend ons, na eerst prima stuurkunsten, VOL op een rots. Mijn vriend, galant als ie is, riep dat we ons in veiligheid moesten brengen waarna hij zelf redelijk fors naar voren werd gelanceerd! We hebben ons kapot gelachen. Aan het einde van de tocht kwamen we langs plekken waar de locals in het weekend aan het relaxen zijn. Aapjes kijken voor die gasten en niet alleen dat. Er zat daar een Thai ons op te wachten met emmers water. Stuk voor stuk werden we nog eventjes zeiknat gegooid! Hilarisch!

Bangkok

Na onze avonturen in Chiang Mai zijn we met een binnenlandse vlucht naar Bangkok gevlogen. Dat zat niet helemaal in onze planning maar in verband met het Thais Nieuwjaar waren er weinig andere opties. In Bangkok hebben we vooral geshopt en lekker gegeten. Natuurlijk stonden er ook nog wat tempels op het programma. Zo ook Grand Palace. De naam zegt het al, een paleisachtige tempel. Tenminste, we hebben er nog niet veel van gezien. We kwamen daar aan om 15.30 uur. Het was een drukte vanjewelste, allemaal toeristen. We stapten uit onze taxi en liepen naar wat er uit zag als de ingang. En wat ons toen is overkomen... Er kwam een hele aardige man naar ons toe, netjes in pak. Hij zei dat hij bij Grand Palace werkte en dat we te laat waren om vandaag nog naar binnen te mogen. Nou stonden er ook echt openingstijden aan de buitenkant en tot zover had de man gelijk. Verder was onze kleding niet goed. Te bloot, maar daar was ik dus al op voorbereid want het was tenslotte niet onze eerste keer dat wij een tempel bezochten. Ook dat mocht niet baten want de korte broek van mijn vriend kon ook echt niet, dus het was beter dat we morgen terugkwamen. Die man was zo attent om ons te wijzen op tempels waar we met onze zedige kleding wel in mochten en vroeg of wij een kaart bij ons hadden. Hij wees ons vervolgens de weg en zei dat ie ook wel even vervoer voor ons zou regelen. Wat een aardige mensen in Thailand, dacht ik nog(voor 40 Bath! Dat is 1 Euro). En nee, er ging nog steeds geen lampje bij ons branden. De eerste tuk tuk’s die passeerden, reden door, totdat er opeens een chauffeur tevoorschijn kwam. Achteraf gezien was het net een scene uit een slechte film en nog hadden wij niks door natuurlijk. Hij nam ons mee naar zijn tuk tuk. Hij bracht ons vervolgens netjes naar de tempel van de grote Boeddha en gaf aan daar op ons te wachten. Top toch!

Toen we terugkwamen bij de tuk tuk bracht onze chauffeur ons lopend naar een tempel die we hadden gemist. “ Wat aardig van hem”, zei ik nog tegen mijn vriend. We hadden het al snel gezien want uiteindelijk komt het allemaal een beetje op hetzelfde neer. Dat vonden wij tenminste, rasechte cultuurbarbaren als we zijn. Toen we weer terugkwamen bij onze chauffeur stond de tuk tuk ergens anders en moest onze chauffeur nog even naar het toilet... Wel bijzonder, hij had alle tijd gehad maar goed het kan natuurlijk opkomen als poepen. We maakten van de gelegenheid gebruik om wat foto's van ons samen te maken. Achter onze tuk tuk zat een man relaxt een krantje te lezen. Die sprak ons aan en vroeg ons waar we vandaan kwamen. Een hele vriendelijke man ook. Vervolgens vroeg ie hoe lang we al in Thailand waren en hoe lang we in Bangkok bleven. Wij vertelden enthousiast dat we morgen naar Krabi gingen. "Oh" zei de man, "Ik ben net in het zuiden geweest met mijn familie. Mijn vrouw is even aan het bidden in de tempel en ik wacht op haar. O en trouwens hebben jullie al hotels in het zuiden geboekt voor de rest van jullie vakantie?" Wij nog steeds enthousiast: “Nee alleen twee nachten in Krabi, verder zien we wel” De man; "O nee dat moeten jullie wel doen hoor, ik ben dus ook naar het zuiden geweest met mijn familie en wij hebben dus een nacht in de auto moeten slapen. Ik heb ook veel backpackers gezien die op het strand sliepen omdat er niks meer te krijgen was of heel duur. Maar wacht maar even, ik kan via een reisbureau belastingvrije boekingen regelen. Ik bel wel even." Hij had gebeld en whoppa daar was onze tuk tuk chauffeur opeens weer. De aardige man had opeens geen interesse meer en een gedag kon er nog net vanaf. En ja hoor op naar het reisbureau. De rest kunnen jullie zelf wel invullen. Uiteindelijk zijn we het reisbureau even ingegaan omdat onze chauffeur anders geen gratis brandstof zou krijgen (zo zijn we dan ook wel weer). Daar binnen hebben we verteld dat ‘t onze laatste dag was (HA! 1-1) en toen bracht de tuk tuk chauffeur ons naar de laatste tempel, dit alles wel gewoon voor de afgesproken 40 Bath. Dus ... We lachen wat af hier. Een reallifesoap van onze vakantie zou het niet slecht doen.

Krabi

De volgende dag zijn we vertrokken naar Krabi om even te relaxen aan het strand. Na al die avonturen hadden we dat wel verdiend. Eindelijk tot rust gekomen is mijn vriend aan het googlen geslagen. Hij was benieuwd hoe ik aan die rode uitslag op mijn enkels kwam, sinds onze tocht in de jungle. Daar moet ik even bij vermelden dat mijn vriend de avond daarvoor een uur lang op zoek geweest is naar kakkerlakken in onze hotelkamer. Ja hoor, het werd nog mooier. Volgens Google en mijn vriend, was ik gebeten door bedbugs. Gatver! Sommige dingen kan je maar beter gewoon niet weten. Dit laatste feitje in combinatie met al onze avonturen maakte dat mijn vriend klaar was met het reizen met een rugzak zonder al te veel luxe. En ik eigenlijk ook wel. Wij waren toch niet zulke stoere backpackers als ik had gedacht. Eilandhoppen hebben we dus maar gelaten voor wat het is. Op naar iets schoons, luxe en ontspanning! In Krabi verbleven we twee nachten in een klein bed & breakfast hotel. Behalve ontspannen in de zon, hebben we hier ook heerlijk gegeten en geslapen. Het strand lag tegenover ons hotel en was lekker rustig. We hadden het strand zo’n beetje voor onszelf en vanaf het dak van het hotel hadden we prachtig uitzicht op een romantische zonsondergang.

Zonsondergang

Vanuit Krabi zijn we per boot verder gereisd naar het eiland Koh Lanta.

Koh Lanta

Toen we aankwamen op het eiland werden we bestormd door allemaal aardige Thaise mensen die ons hotels en tuk tuk's wilden aanbieden. Het zou onze enige kans zijn want alles zat 'natuurlijk' vol. Dat hoorden we zo'n beetje de hele vakantie al en daar is vooralsnog weinig van waar. Uiteindelijk konden we ontsnappen aan deze drukte en zijn bepakt en bezakt naar een hotel gelopen die we al vanaf het water hadden gezien. Ook hier waren nog maar twee kamers. Zeg 't maar, waar of niet? Wij hebben er toch maar een geboekt, gewoon omdat we er toch waren. Luxe! Echt een hele mooie relaxte kamer, zo relaxt dat we na nog geen 5 minuten op de kamer besloten de kamer voor een week te boeken. Wij zouden ons hier wel gaan vermaken.

Die avond zijn we lekker uit eten geweest bij een super leuk restaurantje aan het water. Wel grappig, de stroom viel een keer of vijf uit. 'Eten in het donker', schijnt er allemaal bij te horen hier. Het eten was er niet minder om, errug lekker zelfs!
De rest van onze vakantie hebben we doorgebracht in hotels die net zo luxe waren als bovengenoemde, of luxer.

Conclusie: Thailand was gaaf maar wij gaan de volgende keer zonder rugzak!

Door Kelly de Vree

Heb je interesse in een reis naar Thailand? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Thailand, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.