Ook in Thailand schijnt niet altijd de zon

Bestemming: A. Bangkok (Thailand) , B. Phuket , C. Koh Phi Phi
Periode: juli 2015
Vervoer: Vliegtuig, trein, boot
Accommodatie: Hotel

De aanleiding voor mijn reis naar Thailand was het overlijden van mijn vader. Zijn wens was om een keer naar The River Kwai te gaan en omdat hij dit nooit heeft kunnen waarmaken besloot ik dat ik deze trip voor hem zou maken. Zo gezegd zo gedaan. Ik heb flink wat huiswerk gedaan en wat maanden flink gespaard om de reis naar Thailand zo mooi mogelijk te maken. Wat wilde ik? Strand, zon en cultuur. 5 Juli was het eindelijk zo ver: mijn dochter (14) en ik vertrokken naar Bangkok.

Van Bangkok naar Phuket

Voor het eerst in mijn leven ging ik op vakantie naar een verre bestemming. Op het vliegveld in Bangkok wilde ik geld pinnen, maar hoe werkt zo'n ding? Na wat hulp kreeg ik eindelijk geld. Op naar ons hotel in Bangkok. We waren gevloerd door de lange reis en na de maaltijd kropen we gelijk onder de wol. Het hotel waar we verbleven die nacht was het Prince Palace hotel. Thuis had ik al wat excursies en transfers geboekt bij Green Wood Travel. Zij verbleven ook in dat hotel, wel zo gemakkelijk.

De volgende ochtend werden we opgehaald voor een lange treinreis van Bangkok naar Phuket. De treinreis duurde 9 uur en van daaruit nog 3 uur met de taxi naar ons hotel in Phuket. Een hele zit, maar we hadden het overleefd. Toen we in de taxi stapten vertelde de chauffeur dat het al 4 dagen aan een stuk regende. Gelukkig gaven ze voor de volgende dag goed weer af. We stonden op en het zonnetje scheen inderdaad. Snel ontbijten en naar het strand. Maar waar waren die mooie palmbomen? En waar waren de ligstoelen? Het enige wat ik zag was aangespoeld stilleven. Maar het water en uitzicht was fantastisch. Na de lunch werd het snel bewolkt en begon het te druppen. Dat werden hoosbuien en die hielden niet meer op. Wat een domper. Gemiddeld zouden er in Thailand 2 a 3 buien op een dag vallen, voor de rest van de tijd was ons een strakblauwe lucht voorspeld. Die strakblauwe lucht hebben wij in totaal 5 dagdelen gezien van de 19.

Bootjes op het strand van Phuket

Excursies

Aan de balie van ons hotel hadden we wat excursies geboekt. Koh Phi Phi was de eerste. Wat was dat fantastisch! Alleen jammer dat er veel speedboten aanmeerden, die ervoor zorgden dat ons zwemplezier gauw voorbij was. Na een uitgebreide lunch en het eiland bezichtigd te hebben gingen we per boot weer terug naar Phuket. De dagen daarna regende het, waardoor we alleen een markt hebben bezocht.

Excursie twee was een landtour. We gingen Phuket bezichtigen. Maar wat viel mij dat tegen. Phuket.. nooit meer. Die dingen die we gezien hebben waren daarentegen wel leuk. We hebben de big Buddha, de notenfabriek en de honingboerderij bewonderd. Eenmaal in het hotel voelde mijn dochter zich niet lekker en inderdaad werd ze ziek. Haar ziek zijn duurde twee dagen, waardoor we twee dagen het hotel niet uitgekomen zijn. We konden ook niet veel anders, want het regende aan een stuk door.

Op dinsdag voelde mijn dochter zich wat beter en zijn we die avond naar het pretpark Phantasea geweest. Wat een prachtig park waar de olifanten gewoon los lopen. En wat een theater. Zo groot en zo'n mooi gebouw. De show was geweldig. Met fonteinen, olifanten, vuur, magie en acrobatiek. Echt fantastisch. We wilden nog wat excursies boeken maar de weersvooruitzichten beloofden niet veel goeds. Dus kreeg de hotelkamer onze voorkeur.

Terug naar Bangkok

Wij hadden Phuket wel gezien en door het slechte weer en ziek zijn wilden we gewoon naar huis. Ik had een mail gestuurd naar Green Wood Travel of zij een terugvlucht konden regelen, maar zij stelden voor om naar Bangkok te gaan en van daaruit wat excursies te doen. Dat vonden we een goed plan. Greenwoodtravel had een vlucht voor ons geregeld naar Bangkok. Helemaal top. Ook kregen we in Prince Palace hotel een upgradet kamer. Super geregeld van het reisbureau.

Het was bewolkt maar hoera.. droog! Onze laatste week in Bangkok kon niet meer stuk. We hadden heel wat excursies in het vooruitzicht en hoopten zo op een goedmaker na onze teleurstelling over Phuket. Maar helaas verliep dat anders. Op dag 2 in Bangkok werd ik ziek. Ook ik kon twee dagen niets binnenhouden, waardoor we excursies moesten annuleren. Op maandag voelde ik me weer iets beter en hebben we aan de excursie naar Ayutthaya deelgenomen. Een superleuke dag. Gezellige mensen ontmoet en wat een mooie excursie.

Verder hebben we in Bangkok nog de klong klong tour gedaan. Met drie soorten boten over de rivier en uiteindelijk met een Thais speedbootje door de kanalen van Bangkok. Een absolute aanrader. 's Avonds hebben we een buffet genuttigd in het Bayoke hotel. Een van de hoogste hotels van Bangkok. Vanuit de 78e verdieping en 84 e verdieping enorm genoten van het uitzicht over het betoverende Bangkok by night. Wat een prachtstad en wat een kleurenspel, fantastisch!! We zijn met de tuktuk teruggegaan naar ons hotel. Ook een ervaring hoor. Poeh poeh. Kriskras als een gek tussen al dat verkeer door de stad. Maar wel ontzettend leuk.

Het nachtelijke leven in Bangkok

De volgende dag moesten we ook weer vroeg uit de veren, want The River Kwai stond op het programma. Wat een indrukwekkende dag. We boften met het weer. Eindelijk zon. We bezochten eerst een museum en kregen een film te zien. Het is heftig om te zien wat die mensen mee hebben moeten maken. Daarna gingen we met een speedbootje naar de brug. Wow!! Later gingen we er ook nog met de trein overheen. Dat had mijn vader graag mee willen maken. Ook hebben we op de terugweg nog de begraafplaatsen bezocht. Wat een mooie dag. De volgende dag (tevens onze laatste) hebben we het koninklijk paleis bezocht. Helaas werd precies op die dag de Boeddha in zijn zomerkleding gestoken en mochten we hem dus niet zien. De middag waren we vrij en hebben we nog even kunnen zwemmen. De enige dag dat het zwemweer was.

's Avonds was het weer tijd om naar Nederland te vliegen. Jammer, want we hadden maar 7 dagen genoten van onze 19daagse reis. In de ochtend landden we in Wenen, waar we nog eens flinke vertraging hadden. We kwamen op vrijdag thuis en op zaterdag werd ik weer ziek. Om een lang verhaal kort te maken: in Thailand had ik een bacterie opgelopen en ik ben nog drie weken flink ziek geweest. Antibiotica sloeg niet genoeg aan. Maar gelukkig ben ik weer helemaal opgeknapt. Ik zeg ook.. eind goed al goed en Thailand is fantastisch. Maar ik kan niet zeggen dat onze vakantie top was. 7 mooie dagen van de 19 is toch wel zonde van het geld geweest. Ik hoop dat de volgende vakantie wel slaagt.

Geschreven door Anja Hoppener

Heb je interesse in een reis naar Thailand? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Thailand, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.