Bezoek aan Boa Vista en Sal, Kaapverdiė

Periode: maart 2015
Accommodatie: Diverse hotels
Organisatie: Neckermann

In samenwerking mer Neckermann en Radio 2 vlogen wij 22 maart richting Kaapverdië, samen met 15 andere koppels. Zes uren later landden we in het zonnige Boa Vista. We logeerden in het mooie 4 sterren Hotel Royal Decameron vlakbij het strand. Bij aankomst werden we verwelkomt met een drankje en konden we onze koffer uitpakken. ’s Avonds was er een muziekquiz georganiseerd door Radio 2 om elkaar wat beter te leren kennen. Daarna konden we smullen van een lekker menu in het restaurant van het hotel. Op de tweede dag van onze reis stond een vier uur durende quadtour gepland waarmee we naar het zuidelijke deel van Boa Vista trokken, waar een van de mooiste stranden van Boa Vista ligt.

Quadtour op het eiland Boa Vista

We reden door prachtige natuur van sneeuwwitte duinen. Het leek wel alsof we soms midden in de woestijn zaten. Zoals je op de foto's kunt zien is het belangrijk om een helm te dragen om het stof wat tegen te houden. Ikzelf heb niet met de quad gereden, dus ik zat achterop en toch was ik veranderd in zwarte piet na de quad tour. Ik vond het persoonlijk een van de topactiviteiten gedurende onze reis. Een echte aanrader! Na de quad tour was er nog tijd over om te genieten van de zon aan het strand of aan het zwembad. Gedurende de ganse dag door kon je ook deelnemen aan verschillende activiteiten georganiseerd door het hotel. De sporters onder ons konden hun hartje ophalen in het fitnesscentrum of gaan lopen op het strand.

De volgende dag was er een jeep-tour. Wij zaten echter bij een chauffeur die het waarschijnlijk nog niet zo gewend was om ermee te rijden, want we moesten verschillende keren stoppen omdat we vastgereden waren. Op het laatste moesten we zelfs zelf naar boven wandelen. Ook wel leuk om te doen. Zo kwamen we opnieuw uit bij een strand waar er een gestrand schip omgekeerd in zee lag. Op het strand lagen er ook allemaal stenen die op elkaar gestapeld lagen, een soort steenmannetjes, leuk om te zien. Na deze tour mochten we alweer onze koffersinpakken om richting Sal te trekken. Daar logeerden we in het vijf sterren Oasis Salinas Sea hotel. Dit hotel is zeker zijn vijf sterren waard: ze heeft heel mooie kamers, lekker eten in buffetvorm en veel animatie. Het ligt direct aan het fijne zandstrand van Santa Maria.

Een van de eerste dagen daar zijn we een halve dag met de catamaran weggeweest. We kregen de mogelijkheid om er te zwemmen en te snorkelen of gewoon te genieten van rust midden op zee. Gelukkig werd niemand zeeziek, want de reisbegeleiders hadden ons op voorhand gewaarschuwd dat mensen die hiervoor gevoelig waren, er misschien wel last van zouden hebben. De golven waren ons goed gezind. 's Avonds werd er een lobster dinner georganiseerd in de beach bar met tussendoor de Vlaamse zanger Born die de sfeer erin bracht om een dansje te placeren. We konden tot in de late of beter gezegd, de vroege uurtjes dansen op opzwepende salsa muziek. Plaatselijke dansers van het hotel waren niet beschaamd om je mee de dansvloer op te trekken en je alle hoeken ervan te laten zien. Ook hebben we deze reis de zoutmijnen in Santa Maria bezocht. Sal betekent zowel letterlijk als figuurlijk 'zout'. In de mijn van Pedro De Lume kregen we te zien hoe zout gewonnen wordt.
Mijn van Pedro De Lume

Het water rond de mijn is bijna net zo zout als het water uit de dode zee. We kregen ook de mogelijkheid om in het water te gaan. Het leuke hieraan was dat je gewoon bleef drijven op het water. Een vreemd, maar leuk gevoel! Het zoutwater heeft ook een zuiverende werking op de huid. Een andere excursie deze reis was naar de Blue Eye. Dit is een diepe ondergelopen grot met ogenschijnlijk felblauw water. Om 12 uur 's middags kleurde het water het meest blauw. Een mooi natuurwonder. Voor de durfals onder ons kon je ook de vulkanische rotsen beklimmen en ervan springen in het water. Op onze laatste avond kregen we een kookworkshop op het strand. We moesten allen tezamen een plaatselijk gerecht klaarmaken. Na het proeven ervan, werden we nog verwend door het spektakel van een vuurspuwer.

De laatste dag van deze onvergetelijke reis kwam er al snel aan. Op deze dag konden we vrij kiezen wat we wilden doen. Sommige onder ons gingen haaien bezichtigen in het water, anderen gingen nog snel iets kopen voor het thuisfront of genoten van de stralende zon aan het zwembad. Je kon er ook surfen of leren duiken. De cursus duiken was blijkbaar wel iets minder interessant omdat er eerst theorie werd gegeven en dan pas het water werd ingegaan. In ons hotel was er ook een massage/welness aanwezig. Dit is dan wel weer een aanrader. Verschillende medereizigers hebben dit gedaan en spraken vol lof.

Kaapverdië is een ideale bestemming voor wie van zon, zee en strand gegarandeerd wil zijn. Qua bezienswaardigheden vond ik het persoonlijk wat schamper. Ik denk dat deze reis ook minder leuk zou geweest zijn, mocht dit niet in een groep geweest zijn. In groep is er meer sfeer en ambiance. Het was een leuke ervaring, maar ik zou er niet direct opnieuw naartoe gaan. Ik heb het gevoel het nu wel gezien te hebben. Het nadeel aan deze reis was dat ons vliegtuig ook krap was qua zitplaats. Kortom, de toppunten van deze reis die ik wel zou aanraden zijn de quadtour en het bezoeken van de zoutmijn en de Blue Eye.

Film van de reis: Bezoek aan Boa Vista en Sal, Kaapverdië

Geschreven en gefilmd door Lieselot Vanoverberghe

Heb je interesse in een reis naar Kaapverdiė? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Kaapverdiė, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.