Het Zuid-Afrika om naar terug te keren

Bestemming: A. Johannesburg (Zuid-Afrika) , B. Kaapstad , C. Chapman’s Peak , D. Hermanus , E. Oudtshoorn , F. Cango Caves , G. Knysna , H. Johannesburg
Periode: oktober 2014
Vervoer: vliegtuig, huurauto, kano, mountainbike
Accommodatie: Hotel The Ritz
Organisatie: De Jong Intra Vakanties

Dag 1 – Met KLM naar Johannesburg

Om 07.00 uur staan we klaar in vertrekhal 2 op Schiphol voor het inchecken. Tegenwoordig kan dat allemaal online/digitaal, maar ik ga nog niet zo met mijn tijd mee.. Om 10.15 uur vertrekt onze vlucht met KLM naar Johannesburg, waar wij rond 22.00 uur zullen landen. Ideaal zo’n dagvlucht!! Service is goed, genoeg te drinken en te eten. Bij aankomst worden we opgewacht door de transferservice van het Airport Hotel. Na een kennismakingsrondje met ons reisgezelschap van De Jong Intra vakanties is het erg laat als we ons bedje in duiken..

Dag 2 – Kaapstad en De Tafelberg

Om 07.00 uur vertrekt onze vlucht naar Kaapstad. We moeten dus rond 05.30 uur klaarstaan voor de transfer terug naar de luchthaven. 1 uur inchecktijd is voldoende voor een binnenlandse vlucht! De vlucht met BA is goed, een licht ontbijtje en meer beenruimte dan dat we bij KLM gewend zijn!!

In Kaapstad lopen we naar het kantoor van Europcar op de luchthaven, De afhandeling van de huurauto neemt enige tijd in beslag. Ter plaatse wordt pas het officiële contract opgemaakt, dus dan is het van belang wie er gaat rijden en waar we heengaan. We rijden richting De Tafelberg. Het hoogtepunt van de stad dat je vanaf bijna alle punten kunt zien. Het links rijden is even wennen en af en toe wordt er wel een bochtje te kort genomen..

Het hoogste punt van Kaapstad: De Tafelberg

Het is warm. Er is een mogelijkheid om klimmend de berg op te gaan (ca. 3 uur). Het lijkt mij veel makkelijker om het kabelbaantje te nemen, dat moet je toch ook gedaan hebben?! Voorzien van een zeer uitgebreid picknickpakketje gaan we De Tafelberg op. Wat een uitzicht!! Na deze ervaring rijden we verder naar Seapoint, waar we verblijven in het hotel The Ritz. (zeer eenvoudig, ook goedkoop!) Hier hebben we wat vrije tijd, aangezien het restaurant van het hotel zeer populair is in Kaapstad en wij pas rond 21.00 uur terechtkunnen.

Dag 3 – Chapman's Peak, Simon's Town en Cape Point

Om 08.00 uur worden we opgehaald bij het hotel voor een avontuurlijke dag!! We worden op de Chapman’s Peak (een prachtig stukje kust op het schiereiland op ca. 20 minuten rijden van Kaapstad) losgelaten om deze prachtige route per mountainbike af te leggen!! Gelukkig is het grootste gedeelte van de tocht bergafwaarts en vallen de inspanningen reuze mee.
We gaan verder per truck naar Simon’s Town. Het programma voor het kanovaren wordt enigszins omgegooid aangezien het te hard waait om de route af te leggen die in de planning lag. We gaan eerst op Boulder Beach de pinguïnkolonie bekijken. Na het kanoën stappen we in 2 groepjes op 2 grote speedboten. We varen langs de kust naar Cape Point. Een super ervaring waarbij je je realiseert dat de meeste toeristen Cape Point altijd vanaf de kust aanschouwen, terwijl wij dit vanaf het water mogen doen!! (over de rake klappen die de boot maakt en de motor die uitvalt zullen we niet te veel uitweiden..)

Tijd voor de lunch. In het natuurreservaat Cape Point Natural Reserve worden we afgezet bij een strand waar de picknickdozen ons opwachten. We hebben de tijd om te eten en te zwemmen, terwijl de mensen van de organisatie ons behoeden voor hongerige bobbejanen.

Het prachtige natuurreservaat Cape Point

Een actieve dag waarop iedereen geniet. Na een bad en in schone kleren vertrekken we naar het centrum van Kaapstad om te genieten van een heerlijk diner. In het African Café hebben we grote lol: de serveersters lopen rond in ware klederdracht en je handen moet je reinigen met rozenwater. Het menu bestaat uit hapjes uit vele landen van het Afrikaanse continent (Eat as much as you can!!) en er wordt gezongen en gedanst op de muziek van de Afrikaanse trommels. Na deze gezellige happening brengen we nog een kort bezoekje aan het Victoria & Albert waterfront, om ook hiervan te kunnen zeggen: daar zijn we geweest!! Kaapstad is een geweldige stad!!

Dag 4 – Hermanus

Vandaag vertrekken we weer lekker op tijd naar Hermanus. Hermanus is niet zo heel ver vanaf Kaapstad, maar als je de kustroute neemt dien je er toch lekker de tijd voor uit te trekken!! We rijden langs de ruige kust van Zuid-Afrika en passeren leuke kleine plaatsjes. Als je geluk hebt zie je onderweg ook af en toe een brutale bobbejaan opduiken. We gaan op weg naar een bierbrouwerij. Hier worden we warm welkom geheten en krijgen we een uitleg over de diverse bieren die hier gebrouwen worden. En we mogen zelfs proeven. Mmm.. We nuttigen hier ook een heerlijke lunch. Die middag mogen we zelf weten wat we gaan doen. In Hermanus is er helaas sprake van een stroomstoring, dus alle winkels en restaurants zijn gesloten. Het begint nog te regenen ook! We zoeken ons hotel op en als het tegen de avond weer droog is gaan we op pad. We vinden een leuk restaurant waar we die avond genieten van een heerlijk visje en een heerlijk struisvogeltje!!

Dag 5 – Oudtshoorn

We hebben weer een flinke reis voor de boeg. Van Hermanus naar Oudtshoorn is zo’n 400 km waar je gerust 5 uur voor uit kunt trekken!! We moeten rond 12.00 uur in Oudtshoorn zijn en kunnen dus niet uitslapen… De rit is prachtig, door de bergen via de N2 terug naar de bergpassen van de kleine karoo rond Oudtshoorn. We overnachten in De Opstal, een geweldige accommodatie, maar we moeten direct weer vertrekken..

We gaan naar Chandelier. Een reservaat met diverse mogelijkheden, waar wij de rest van de dag zullen doorbrengen. We worden hartelijk verwelkomd door de eigenaar en zijn familie. We krijgen een heerlijke lunch aangeboden (struisvogel en springbok) en krijgen het programma voor de rest van de dag. Allereerst een toer rond de struisvogelboerderij. We krijgen de geschiedenis van de farm te horen, we zien een net geboren babystruisvogel en de enorme eieren die nog uit moeten komen. Ook krijgen we de mogelijkheid om op een struisvogel te rijden?! De accommodaties van deze farm zijn geweldig, Er zijn 5 tentwoningen op palen. Wellicht volgende keer??

Daarna worden we verdeeld in 2 groepen, de ene groep vertrekt per Quad en wij met de landrover voor het spotten van wild. De eigenaar vertelt veel over planten en boomsoorten en we genieten van een prachtige zonsondergang. Halverwege de rit wisselen we en mogen wij verder per Quad. Het is even wennen, maar wel een superervaring om daar over hobbelige grindweggetjes door de heuvels tussen het wild te rijden!! We stoppen midden op een berg, er staat een uitgebreide BBQ op ons te wachten in het donker onder de sterrenhemel van Zuid-Afrika. We lachen en zingen en de avond kan niet meer stuk.

Dag 6 – Cango Caves en Knysna

Vandaag vertrekken we pas om 09.00. uur We hebben even de tijd om rustig te ontbijten. We gaan vandaag nog wat attracties rond Oudtshoorn bezoeken. We rijden naar Kobus se gat. Een gezellig huis vanwaar we met een bus naar de toppen van de Swartsberg pass worden gebracht om weer met de mountainbike naar beneden te racen. Het gaat erg hard en je moet veel remmen, maar het uitzicht is prachtig en om dit per fiets te aanschouwen is weer eens een andere belevenis. Rond lunchtijd zijn we weer terug bij Kobus en hier wacht ons weer een uitgebreid buffet met heerlijke versgebakken broodjes. We krijgen nog een optreden van een oude Afrikaanse man die een origineel Zuid-Afrikaans liedje ten gehore brengt.

Hierna rijden we naar de Cango Caves. De Cango Caves zijn te bezichtigen met een standaard tour en een adventure tour: de helft van de groep waagt het om avontuurlijk te gaan doen. Wij (de standaard groep) zijn na een uurtje weer buiten, de avontuurlijke mensen doen er wat langer over, zij moeten door spleten, kieren en nisjes kruipen en zijn blij dat ze dat uiteindelijk ook weer overwonnen hebben. De rest van de dag hebben we weer de tijd om verder te reizen naar Knysna. Knysna, eigenlijk Kaapstad in het klein, is een gezellig stadje waar je in de haven kunt genieten van heerlijke (vis) maaltijden.

De azuurblauwe zee in het natuurreservaat Knysna

Dag 7 – Tsitsikamma National Park en Storms River

Vandaag vertrekken we op tijd naar het Tsitsikamma National Park. Hier zullen we vandaag weer de nodige activiteiten beleven. Allereerst reizen we naar de Bloukrans Brug. Hier kunnen we bungeejumpen en Flying fox beoefenen. De bungeejump is te extreem, de hoogste van de wereld? Flying Fox houdt in dat je met een katrol wordt vergrendeld en vervolgens aan een kabel onder de brug van de ene naar de andere kant zweeft. Voor de niet zo avontuurlijke mensen is er toch een leuk alternatief: Je kunt over een loopbrug (onder de echte brug) van de ene naar de andere kant van de kloof, de diepte is enorm maar het uitzicht is schitterend.

Hierna rijden we verder naar Storms River, een plaatsje aan de monding van een rivier en aan het strand waar we genieten van een heerlijke salade. Er is even de tijd voor een duik of een wandeling (Hanging bridges) Na de lunch rijden we naar het plaatsje Storms River Village, waar we opnieuw een voor mij onbekende sport gaan uitoefenen. We gaan een Treetop Canopy Tour maken. We krijgen allereerst een uitgebreide instructie en worden in groepjes verdeeld. We worden per jeep ergens midden in een woud afgezet en gaan daar slingeren van boom tot boom (soort tokkelen) zoals Tarzan en Jane zo goed kunnen!! Het is spannend, maar iedereen doet mee en als ik er nu op terugkijk ben ik blij dat ik het gedaan heb, wat een geweldige ervaring! (maar dat was op dat moment wel even anders). Na deze enerverende dag is vanavond de bonte avond!! We eten in het restaurant van het hotel.

Dag 8 – Terugreis

Deze dag staat in het teken van de terugreis. Vanavond rond 18.00 uur vliegen we van Kaapstad naar Johannesburg voor onze terugvlucht naar Amsterdam. De autorit terug verloopt spoedig, sneller dan verwacht dus we nemen nog een kijkje in het plaatsje Strand (vlakbij Kaapstad). Nadat we de auto’s weer hebben ingeleverd bij Europcar begint de terugreis echt!!!

Dag 9 – Aankomst in Amsterdam

Zuid-Afrika, en dit is alleen nog maar het Zuidelijke gedeelte, is een geweldig land. Het staat op nummer 1 in mijn favoriete lijstje. En elke keer als ik hier geweest ben (inmiddels 3x), denk ik: “Ik ga zeker nog een keer terug.”

Geschreven door Martine Niekerk

Heb je interesse in een reis naar Zuid-Afrika? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zuid-Afrika, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.