Rondreis Zuid-Afrika

Bestemming: A. Kaapstad (Zuid-Afrika) , B. Stellenbosch , C. Hermanus , D. Mosselbaai , E. Knysna , F. Port Elizabeth
Periode: oktober 2016
Vervoer: vliegtuig, jeep, auto
Accommodatie: hotel
Organisatie: Fox Vakanties

Na maanden van voorbereiden was het dan dinsdag 27 september eindelijk zo ver … onze rondreis naar Zuid-Afrika ging beginnen! Oh boy oh boy! We zouden eerst naar London Heathrow vliegen en daarna door naar Kaapstad, in totaal bijna 13 uur vliegen voor de boeg.

Helaas liep onze vlucht vertraging op door een mankement aan de remmen, OMG de remmen! Hierdoor hebben we onze aansluiting gemist in London Heathrow, wat was dit enorm balen. Gelukkig werd er wel door onze reisorganisatie FOX en reismaatschappij British Airways een hotel, eten, vervoer en een tasje met toiletartikelen en een pyjama voor ons geregeld aangezien we niet bij ons koffer konden komen. Maar Kaapstad konden we deze dag wel vergeten. We zouden namelijk pas de volgende dag in de avond naar Kaapstad kunnen vliegen, dus dat betekende 24 uur vertraging.

Natuurlijk was dit enorm balen, maar mijn man en ik wilden niet bij de pakken neer gaan zitten en na een heerlijke nachtrust in Londen zijn we vroeg opgestaan en naar het centrum vertrokken. We dachten: we maken er gewoon een mini citytrip Londen van! Dus in plaats van Bobotie zaten we ’s middags heerlijk aan de Fish and Chips met uitzicht op de Big Ben, wie had dat gedacht! Na een geweldige dag in Londen zijn we ’s avonds naar de luchthaven vertrokken en konden we eindelijk roepen: South-Africa here we come!

Na aankomst op de luchthaven in Kaapstad werden we opgewacht door onze gids en zij liet er geen gras over groeien en wilde graag de verloren tijd zo snel mogelijk voor ons inhalen. Dit was natuurlijk fantastisch, maar mijn man en ik hadden beiden niet kunnen slapen in het vliegtuig en we waren dus nu al bijna 30 uur wakker. Het eerste wat op de planning van de gids stond was een wijnproeverij in het beroemde wijndorp Stellenbosch. De wijn was echt zalig en we vonden het dan ook zonde om de wijn uit te spugen en hebben alles opgedronken. Je kunt je natuurlijk voorstellen dat dit echt hilarisch werd met zo weinig slaap, wat hebben we gelachen!

Vanaf Stellenbosch zijn we begonnen aan onze rondreis door Zuid-Afrika, de route die wij hebben gedaan heet de Garden Route (Tuinroute), over deze naam is absoluut niets gelogen, want wat hebben we prachtige landschappen met hun flora en fauna mogen bewonderen!

In Hermanus zijn we walvissen gaan spotten. We stonden hier heel geconcentreerd de zee af te speuren naar walvissen en hadden niet in de gaten dat de plaatselijke walvisspotter achter ons was komen staan en op een grote hoorn blies toen hij een walvis zag. Van schrik liet ik bijna mijn camera vallen, want een vuvuzela was er niks bij. Gelukkig kon ik hem nog net opvangen en konden we er allemaal hard om lachen.

In de Garden Route Game Lodge en het Addo Elephant National Park hebben we meerdere gamedrives (safari’s) gemaakt, wat was dit fantastisch om mee te maken! Het gevoel als je door zo’n immens groot natuurreservaat rijdt met een jeep en je die waanzinnige landschappen en die prachtige dieren van dichtbij ziet is echt onbeschrijfelijk. Het is daar zo vredig en rustig, waardoor je jezelf heel klein en kwetsbaar voelt. Het voelde echt alsof we te gast waren in hun leefomgeving, waardoor je je gaat afvragen waarom dit niet in de rest van de wereld zo zou kunnen zijn. Hier leven ze in harmonie met elkaar en is er een wederzijds respect tussen mens en dier. Deze ervaring zullen wij voor de rest van ons leven bij ons dragen en ook proberen over te dragen op onze naasten thuis in het koude en regenachtige Nederland.

Mosselbaai is de plek waar Bartholomeus Diaz als eerste aan land kwam en waar de Post Office Tree nog te bewonderen is. Dit is een boom waar vroeger een schoen aan werd gehangen en zeelieden hun post in konden stoppen, zodat schepen die na hen kwamen de post konden lezen. Wij hebben hier een postkaart naar onszelf geschreven met de Afrikaanse tekst: ‘Laat hij fal waar hij wil!’, wat in het Nederlands ‘’proost!’ betekent. Deze postkaart hebben we in het monument van de Post Office Tree gestoken, waardoor je de officiële stempel hiervan op de kaart krijgt gezet. Dit is natuurlijk erg bijzonder en we waren dan ook heel blij toen bleek dat deze kaart nog eerder bij ons thuis was aangekomen dan wijzelf.

In Knysna (uitgesproken als ‘Nijsna’) zijn we naar het Featherbed Nature Reserve geweest, hier hebben we een prachtige maar pittige wandeling gemaakt waarbij je een geweldig uitzicht had over Knysna, de zee en immense rotspartijen. Dit is echt een aanrader!

Tsitsikamma is bekend van de drie beroemde hangbruggen. Om deze te kunnen zien moet je wel over een goede dosis conditie beschikken, want voor niks gaat de zon op. Het is echt een prachtige wandeling door de natuur, maar regelmatig hoorden wij om ons heen veel gehijg, gekreun en gesteun (en nee dit had niets met het paringsseizoen te maken waar we inzaten) van andere toeristen. Maar als je het dan uiteindelijk haalt om bij deze bruggen te komen, valt je mond echt open van verbazing. Gelijk werden alle astmapompjes, zakdoeken, zuurstofmaskers en AED’s weggestopt, want de moeilijke tocht was je zo vergeten, wat is dit mooi!

Pinguins op Boulders Beach

Cape St. Francis is een plaatsje direct aan het strand. We hadden al bijna onze bikini en zwembroek aan, maar je had hier veel meer aan een goed windscherm, tenminste als je geen hap zand naar binnen wilde krijgen. Hier waaide het namelijk enorm hard en er was dan ook niemand te bekennen op het strand. De bikini en zwembroek ging dan ook even snel weer terug het koffer in. Wel zijn we hier naar het pinguïn rehabilitatiecentrum geweest, hier worden zieke en gewonde pinguïns geholpen, zodat ze uiteindelijk weer terug in het wild konden worden gezet. Op Boulders Beach waar we ook zijn geweest hebben we de pinguïns in het wild kunnen zien. Je kunt echt uren naar deze kleine beestjes blijven kijken, want wat zijn ze toch leuk!

De grote steden zoals Port Elizabeth en Kaapstad zijn al vrij westers en hier zijn dan ook grote gebouwen, drukke winkelstraten en vele restaurants te vinden. Hier hebben we dan ook genoten van het heerlijke Zuid-Afrikaanse eten, wat meestal middels een braai (barbecue) geserveerd werd. Als vleeseter kun je echt je hart ophalen in dit land, want koken kunnen ze als de beste!

Natuurlijk hebben we onderweg ook veel townships (krottenwijken) gezien en word je weer hard op de feiten gedrukt hoe goed dat wij het in Nederland hebben. Deze mensen leven namelijk echt in erbarmelijke omstandigheden. Gelukkig zijn er in de tijd dat Nelson Mandela president was heel veel gratis huisjes gebouwd voor deze mensen, zodat ze voorzien werden van de primaire basisbehoeften. Deze huisjes worden dan ook Mandela huisjes genoemd.

Via Route 62 zijn we van Oost-Kaap weer terug naar het West-Kaap gereden, dit is een route waarbij het Zuid-Afrika te zien is hoe wij dit van te voren hadden gedacht. Uitgestrekte dorre vlaktes met hier en daar gebergtes die aan de horizon te zien zijn. Je kijkt echt je ogen uit en de tijd vliegt letterlijk en figuurlijk aan je voorbij.

In Kaapstad is enorm veel te doen, zowel voor jong als oud. Wij hebben het geluk gehad dat we de Tafelberg op konden gaan. Dit is namelijk niet vanzelfsprekend, aangezien deze gesloten wordt zodra het bewolkt is (i.v.m. het zicht bovenop de berg) en het hard waait. Maar dit is volgens ons wel echt een must see als je in Kaapstad bent. Het uitzicht bovenop de Tafelberg is echt magnifiek! Tenminste als je geen hoogtevrees hebt…neem dan maar een extra onderbroek mee naar boven.
Geweldig uitzicht

Natuurlijk zijn we ook naar Kaap de Goede Hoop en Kaappunt geweest, waar we gelukkig een foto hebben kunnen maken met niemand anders erop dan wij twee en het beroemde bord. Hier hebben we menig andere toerist, struisvogel, auto, schildpad, baviaan etc. moeten vragen om even aan de kant te gaan. Maar we hebben de foto en zijn er apetrots op!

Al met al was het echt de mooiste en meest diverse vakantie die we ooit hebben gemaakt en zouden dit dan ook absoluut aan iedereen aanraden. Maar ben wel gewaarschuwd, want je kunt zomaar verliefd worden op dit waanzinnig prachtige land! Het is ons namelijk ook gebeurd.

Geschreven door Vivian Smeets

Heb je interesse in een reis naar Zuid-Afrika? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zuid-Afrika, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.