Afstuderen in Zuid-Afrika

Bestemming: A. Kaapstad (Zuid-Afrika)
Periode: maart 2009
Vervoer: Vliegtuig en auto
Accommodatie: Eigen huis

Voor mijn afstudeerstage zal ik voor 3 maanden verhuizen naar Kaapstad. Na genoten te hebben van mijn afscheidsfeest is het zo ver, vertrek ik morgen naar Zuid-Afrika! Ik zal in Düsseldorf opstappen en in Londen een overstap maken. Na bijna 16 uur reizen zal ik in het Zuid-Afrikaanse land aankomen, waar het nu zo'n 30 graden is.

Hoe de voorbereidingen verliepen...

De voorbereidingen zijn in volle gang, mijn ticket is geboekt en ik ben ondertussen al ingeënt voor Hepatitis A & B, DTP en mag binnenkort de vervolgprikken gaan halen. Verder heb ik een huisje geregeld waar ik 3 maanden zal verblijven, in een echte studentenwijk vol met leuke restaurantjes en kroegjes, buiten het centrum van Kaapstad. Dit ligt ongeveer 6 minuten rijden van mijn stage af, wat ideaal is. Met 4 andere buitenlandse studenten zal ik het huis delen, waar ik een eigen kamer heb met 2-persoonsbed. Verder deel ik met mijn huisgenoten 2 badkamers, een tuin en parkeergelegenheid voor mijn huurauto.

Naar Kaapstad

Eindelijk is het zover, ik ga naar Kaapstad! Nadat het uitzwaai comité me uit heeft gezwaaid en ik mijn reismaatje gevonden heb, vliegen we naar Londen. Hier eten we wat en wachten we tot we het vliegtuig naar Kaapstad in kunnen. De vlucht verloopt vervolgens prima, er zijn leuke films te zien, we hebben genoeg plaats maar we slapen niet en we krijgen vies eten. Maar dat maakt helemaal niets uit, want we zijn aangekomen op Cape Town International Airport! We worden hier opgehaald door een man van een bemiddelingsorganisatie en al snel rijden we in de warme zon de Tafelberg tegemoet. Het verschil tussen rijk en arm wordt meteen al duidelijk: we zien townships met daarnaast een luxe golfbaan. Na een kleine tour door de stad wordt ik naar mijn huisje gebracht.

Het centrum van Kaapstad

Mijn huisgenoten zijn niet thuis, dus pak ik mijn spullen uit en regel ik een auto, met het stuur aan de linkerkant. Daarna rij ik naar de lokale supermarkt, om een Zuid-Afrikaanse stekker en wat boodschappen te kopen. Bij terugkomst ga ik met mijn reismaatje en zijn Franse en Schotse huisgenoot naar de Company Gardens, een soort Vondelpark maar dan met palmbomen. Hier wandelen we wat en er is ook een zomercarnaval bezig waar we naar kijken. Vervolgens rijden we naar Waterfront, het toeristische deel van Kaapstad. Het is hier erg druk, er ligt een enorm winkelcentrum en er klinkt veel muziek op straat. We besluiten om even bij een visrestaurantje in de haven te gaan zitten en na een biertje gedronken en wat gegeten te hebben rij ik terug naar de wijk waar ik woon, Obs. Dit is nog een avontuur, want alle straten lijken hier erg op elkaar en er zijn veel straten met alleen eenrichtingsverkeer. Gelukkig vind ik uiteindelijk mijn woning en parkeer ik de auto veilig achter het hek. Hier ontmoet ik mijn 2 huisgenootjes (2 kamers staan op het moment leeg), zorg ik dat ik internet heb en regel ik een Afrikaans telefoonnummer.
Victoria & Albert Waterfront

Tijd voor stage

Ik bel mijn stagebegeleider op in het weekend en vraag hoe laat ik maandag moet beginnen en waar ik heen moet komen. Hij antwoordt hier op dat hij me maandagochtend wel belt als hij wakker is en ik het dan wel hoor. Dit vind ik een beetje vreemd, maar zo gaat dat dus hier in Afrika! De dag erna slaap ik uit en ga ik lekker in de zon zitten. 's Middags ga ik met 3 mensen naar het Table View Beach, waar het erg mooi is! Een wit strand, blauwe zee en uitzicht op heel Kaapstad en de Tafelberg. Verder zijn er veel kitesurfers, wat erg leuk is om naar te kijken. 's Avonds rijden we terug en kook en eet ik samen met een huisgenoot. Vervolgens rijdt ik naar mijn stageplek, zodat ik weet hoe ik moet rijden morgen. Ook kan ik op deze manier wennen aan het links rijen en de Afrikaanse rijstijl, gewoon rijden en niet aan verkeersregels denken. Er wordt van alle kanten ingehaald, links, rechts, over de stoep en noem maar op.

De dag erna is het tijd voor mijn eerste stagedag. Ik sta op tijd op, omdat ik een telefoontje kan verwachten op een onbekend tijdstip. In de zon zittend wacht ik af en om 10 uur krijg ik een telefoontje of ik om 11 uur ergens kan afspreken. We spreken af op Long Street. Tijdens het rijden is het erg hectisch op straat, er rijden minibusjes waar iemand inzit die roept waar het busje naar toegaat. Als ze iemand zien die in wil stappen, stoppen ze abrupt. Deze busjes zitten dan ook propvol mensen en toeteren en rijden als gekken. Aangekomen, ontmoet ik mijn stagebegeleider op een terrasje waar we kennismaken. Na de ontmoeting mocht ik weer gaan en rijdt ik met een aantal mensen naar Signal Hill, een berg naast de Tafelberg waar een erg mooi uitzicht te zien is.

Stage, het leven in Kaapstad & Kaap de goede hoop

Op mijn 2e stagedag spreken we af bij een lunchtentje in de buurt van het bedrijf, waar we het een en ander bespreken. Ik mag vooral thuis gaan werken en krijg best wat vrijheid en verantwoordelijkheid. 1 of 2 keer per week spreken we af om te kijken hoe alles gaat. Na de afspraak begin ik thuis meteen met het werk dat ik heb gekregen. In het eind van de middag word ik gebeld of ik zin heb om te gaan surfen, dus binnen 10 minuten later zijn we op weg naar Muizenberg, wat een goede surfplek is. Hier huren we een wetsuit en plank voor 8 euro en gaan we het water in. In de avond gaan we naar 'Roots', een redelijk grote bar om de hoek, met een dak van palmbomen en zand op de grond. Hier drinken we wat, poolen we en ontmoet ik nog een aantal nieuwe mensen, die ons uitnodigen om zondag in een Township te braaien.

Het

Een aantal dagen later heb ik in de ochtend een afspraak met mijn baas op Wembley Square, een luxe gebouw in een normale wijk waar wat lunchtentjes en een sportschool liggen. Natuurlijk was hij op zijn Afrikaans te laat, dus bestel ik een cappuccino en werk ik nog wat aan mijn opdracht. 2 uur later rijd ik naar Waterfront, waar ik even ga winkelen in het winkelcentrum. Hier is niet veel aan, het is veel te druk, er lopen honderden toeristen rond en er liggen alleen maar dure merkwinkels. Ondertussen ben ik erg moe geworden, dus ga ik naar huis waar ik even uitrust in mijn kamer. Een tijdje later ga ik met een huisgenoot, onze Franse achterbuurman en nog 2 Zuid-Afrikaanse meisjes wat drinken. De meisjes vertellen over hun leven in Kaapstad toen ze jonger waren. Erg bekrompen was het hier vroeger, schooluniformen werden elke dag opgemeten, lolly's waren verboden omdat dat seksueel getint was en ga zo maar door. Daarna ga ik naar huis, eet ik wat en ga ik met andere mensen wat drinken. Een paar avonden erna wanneer ik op mijn stage werk, zie ik het onderscheid tussen de blanken en zwarten weer goed, het is hier heel normaal dat het mindere werk door de zwarten wordt gedaan.

De volgende ochtend sta ik op tijd op om met mijn reismaatje naar Cape Point/Kaap de Goede Hoop te gaan. De route hier naar toe gaat helemaal langs de kust en dit is dan ook overweldigend mooi! Op Boulders Beach zien we pinguïns en langs de weg baboons en struisvogels.
Pinguïns op Boulder Beach

Eenmaal aangekomen bij Cape Point is het niet zo druk als we verwacht hadden. We lopen naar het uitzichtpunt, waar het prachtig is. Daarna rijden we via een schitterende route naar Scarborough, waar een mini zomerfestival bezig is met een reggae band uit de buurt.

Hier liggen we in de zon, waarna we doorrijden naar Long Beach, Kommetjie. Hier zien we nog een bekende surfer. Vervolgens eten en drinken we nog wat en gaan we naar huis. Ondertussen ben ik al flink verbrand, aangezien je niet in de gaten hebt dat deze zo fel is, omdat het redelijk veel waait.

Strand, winkelen & wijnlandschappen

Deze week werk ik veel buiten aan mijn scriptie. Ook ga ik naar Cliffton Beach met 2 anderen. Dit is een erg mooi, druk en warm strand. Op mijn stage heb ik veel vrij, maar zoals ze hier zeggen: TIA (This Is Africa). Een zin die hier veel wordt gebruikt! Op woensdag en donderdag ga ik winkelen met een vriendin, de winkels zijn hier tot 9 uur open. Na het winkelen komen we in een tentje op Waterfront op een loungebank bij, waar de anderen ons vergezellen. Ook eten we hier nog wat. Een paar dagen erna rijd ik met iemand naar Stellenbosch, wat in de wijnlandschappen van Zuid-Afrika ligt. Het heeft iets weg van Frankrijk, net zoals wel meer dingen hier hebben. Toch is het mooier en bijzonderder. We stoppen bij de Spier, wat een soort complex is waar je wijn kunt proeven en rond kunt wandelen tussen de eenden en kuikentjes.

Daarna rijden we door naar Stellenbosch, een leuk stadje waar we ook weer rondwandelen, de campus zien en lunchen. Daarna rijden we door naar Franschhoek, een ander klein dorpje midden in de wijnlandschappen. Ook hier is het erg mooi maar ook rijk, er is geen bedelaar te bekennen. Wanneer we naar huis rijden, willen we niet over de snelweg dus rijden we over de binnenwegen. Opeens zien we allemaal mensen op straat en blijkt dat we midden in een township terecht zijn gekomen. OEPS. Ramen dicht, deurvergrendeling erop, en doorrijden.
Het Township

Na uitgeslapen te hebben wil ik 's middags met 5 mensen naar de Green Point Market, wat de grootste markt van Kaapstad is. Helaas, eenmaal aangekomen gaat de markt niet door, omdat de markt naast het WK 2010 stadion plaatsvindt en ze hier flink aan het bouwen zijn. Daarom gaan we naar Camp's Bay, het rijke gedeelte in Kaapstad. Hier ligt een van de mooiste stranden ter wereld, wat ik me heel goed kan voorstellen. We drinken er wat en rijden door naar La Med, een bar in Cliffton met uitzicht over de 12 apostelen (allemaal bergen naast elkaar) en de zee. Ook trad er nog een bandje op, wat onder de jongeren een van de grootste en bekendste artiesten zijn van Zuid-Afrika.

Schieten, concert & cocktails

Ik krijg het steeds drukker met mijn stage en vul mijn vrije tijd in met allerlei leuke dingen. De mannen hebben bedacht om naar een schietbaan te gaan, niet bepaald mijn droom maar wel grappig, dus daar gaan we. Ik moet zeggen dat het toch wel erg leuk is om het te doen en met echte kogels te schieten, een leuke ervaring!

In de ochtend ga ik samen met een vriendin naar de Old Bisquit Mill in Woodstock, een slechte wijk verderop. Op zaterdagochtend wordt deze wijk bezocht door heel rijk en blank Kaapstad, dan is er een organische markt met allerlei lekker gebak, vlees, groente, drank enzovoort. We ontbijten hier met een broodje en een smoothie. Ook zijn er winkeltjes met kralen, kunst en andere snuisterijen, er hangt een fijne sfeer. In de middag rijden we met een aantal mensen naar Simon's Town, waar we lunchen in het haventje waar zeehonden rond zwemmen. Daarna rijden we naar een strandje, waar we wat slapen en zonnen.

Na een aantal dagen druk met stage bezig geweest te zijn ga ik samen met 2 meisjes naar een markt in Muizenberg. Hier verkochten ze allerlei kleding van nepmerken en het leek erop dat er een hoop gestolen goed bijlag. In de middag gaan we naar een concert in Kirstenbosch Botanical Gardens. De omgeving is erg mooi en dat in combinatie met de zon. Ook de mensen en de muziek zijn hier geweldig. Als het concert afgelopen is rijden we terug naar huis om ons om te kleden voor een etentje in een chique restaurant in Camps Bay (wat nog steeds niet duur is). Vervolgens gaan we nog even naar een club en uiteindelijk belanden we weer buiten waar we een schitterend uitzicht over de palmbomen, de lichtjes van Kaapstad en de sterren hebben.

Robben Eiland, festival en wijnproeven

Ondertussen heb ik Robbeneiland nog bezocht, hier moet je natuurlijk geweest zijn en dit was dan ook erg interessant.

Robbeneiland

Deze week was een rustige week qua vrije tijd, ik heb namelijk veel voor mijn stage gewerkt. Maar nu is het zo ver, ik ga met 2 andere meiden naar 'Up the Creek', een festival van 3 dagen in Swellendam, ongeveer 3 uur van Kaapstad af. Het festivalterrein ziet er uit als een dorpsfeest en ziet er erg gezellig uit. We zien hier leuke bandjes en gaan laat slapen. De volgende ochtend worden we wakker van de hitte en gaan we even zwemmen in de grote rivier, waar het festivalterrein aan ligt. De rest van de dag bekijken we verschillende bandjes en dobberen in het water rond. De dag erna doen we eigenlijk hetzelfde als voorgaande dag waarna we naar huis gaan.

Na een aantal dagen ga ik in de avond met een paar mensen de Lionshead beklimmen. We kiezen deze avond uit, omdat het volle maan is. We lopen nog in het licht naar boven, en genieten hier van de zonsondergang tijdens een picknick. Eenmaal donker, is het uitzicht over alle lichtjes van Kaapstad erg mooi. We lopen weer naar onder en gaan weer terug naar huis. Wat een leuk tripje!

Deze week zijn er een aantal dingen gebeurd die laten zien dat Zuid-Afrika nog steeds een land is waar je op moet passen. Deze gebeurtenissen schudden je wakker en zorgen dat je weer wat voorzichtiger bent. In het weekend ga ik op wijn tour. Eerst gaan we 's ochtends met een mountainbike door een berggebied bij Stellenbosch, waar watervalletjes en beekjes te zien zijn. We komen zelfs een schildpad op de weg tegen. Vervolgens gaan we naar de wijnestate, waar we leren waar je op moet letten bij het proeven van wijn en hoe je kunt zien of een wijn jong of oud is. Vervolgens lunchen we waarna we weer door gaan naar de volgende wijnestate. Ook hier proeven we wijn. 's Avonds werk ik weer op mijn stage.

Shoppen, golfen & concert

Op een middag ga ik met twee anderen naar Canal Walk, wat het grootste winkelcentrum van Afrika is. Hier lopen we de hele middag en avond rond. Een paar dagen erna rijd ik samen met een vriend route 27, wat de weg is die naar het noorden langs de westkust gaat. We zien hier weer een ander soort natuur, gaan even naar het strand en eten wat. In het weekend ga ik golfen met 2 anderen, wat nog verrassend leuk was. In de avond gaan we met zijn allen wat eten in Camp's Bay en rijden daarna door naar Clifton om een concert te zien.

Garden route trip

Deze week maak ik de garden route trip. We maken een 5 daagse trip tussen Kaapstad en Port Elizabeth. In het centrum halen we onze huurauto op en hiermee gaan we richting Betty's Bay, een dorpje wat gelegen is aan een wit strand. Hierna rijden we door naar Mossel Bay, waar we een coupé boeken in een stilstaande trein tegen het strand aan geparkeerd. Hier is weinig te doen dus we eten wat en gaan naar de film, waarna we in de coupé slapen. De volgende dag rijden we door naar Outshoorn, waar we een Ostrich (struisvogel) farm bezoeken. Hier krijgen we een tour, staan we op struisvogeleieren, voeren ze en rijden we zelfs een stuk op de beesten.

Port Elizabeth

Daarna rijden we door naar Kangoo Wildlife Ranch, wat meer lijkt op een gewone dierentuin. Wel kunnen we kangoeroes voeren en aaien. Vervolgens rijden we door naar Wildernis. Dit is een natuurgebied en ons hostel lag dan ook midden in de bush. We laten onze spullen in het hostel en gaan naar de Kanoe Hire, waar we een kano huren. We varen langs een erg mooie rivier en zwemmen nog wat. De volgende ochtend rijden we naar Knysna, waar je een enorme lagune hebt, die prachtig is. We rijden naar het punt waar de lagune ontstaan en waar veel mosselen op de rotsen liggen. Hierna zijn we naar Plettenberg doorgegaan, een chique dorpje wat langs de kust ligt en vervolgens naar Elephant Sanctuary, een heilige plaats waar 6 olifanten rondlopen. We krijgen hier een rondleiding en wandelen door het bos, met de slurf van de olifant in de hand. Aangezien deze beesten nog aardig hard lopen, was het meer door het bos rennen.
Knysna

Na een onderonsje met de olifanten rijden we door naar Storms River, waar we in een backpackers zouden overnachten. We komen langs de hoogste bungeejump ter wereld, de Blaukransbrug. Deze brug is 216 meter hoog en hoewel ik niet durf sta ik later op de brug met een tuigje aan. Mijn benen worden aan elkaar gegespt en er wordt een elastiek aan mijn benen gebonden. Ik sta aan de reling van de brug en degene die me er af 'duwt' telt af: 5, 4, 3, 2, 1 en BUNGYYYY! Wat is dat een geweldig gevoel, en een fantastische ervaring.

Na de sprong rijden we door naar Storms River, een dorpje met slechts een aantal hotels en backpackers. Hier overnachten we en de volgende ochtend vertrekken we naar Jeffrey's Bay, het surf walhalla van Afrika. Aan het eind van de middag rijden we door naar het dorpje Addo, wat op de rand van het Addo Elephant Park ligt. Hier overnachten we in een erg mooie backpackers. De ochtend erna gaan we door naar het Addo Elephant Park, wat een groot natuurgebied is waar je doorheen kunt rijden en veel dieren kunt zien. We zien hier onder andere olifanten en zebra's. Na ongeveer 3 uur in het park te hebben doorgebracht rijden we terug naar Kaapstad. Helaas zie ik bij aankomst dat er in mijn auto is ingebroken, zoals we nog steeds zeggen: TIA (This Is Africa).
Olifanten in Addo Elephant Park

Zuid-Afrikanen

Ik sta tijd op, want we gaan naar de Old Bisquit Mill voor een ontbijt. Vervolgens gaan we zwemmen, waar we de hele middag gelegen hebben. In de avond gaan we eten bij Cubana, en komen we aan de praat met een aantal Zuid-Afrikanen. Voor we het wisten zaten we bij ze aan de tafel, want het is toch wel interessant om met deze mensen te praten. Ze zijn erg enthousiast omdat we hun taaltje kunnen verstaan, we praten die avond nog wat en gaan dan naar huis. De volgende ochtend gaan we naar de markt in Muizenberg en naar Cavendisch Shopping Mall waar we winkelen. In het begin van de avond rijden we naar Tafelberg en gaan we de berg op met de kabelbaan, waar we een mooi uitzicht hebben. We bekijken de zonsondergang op deze plek en rijden vervolgens naar Camp's Bay om chic uit eten te gaan.

Brand

Nadat we terugrijden vanuit Seapoint ziet de stad er maar donker uit. Na 5 minuten begint het wel erg naar brand te ruiken. We rijden de hoek om, en heel Devil's Peak staat in de fik. Dit is de berg waar ik op uitkijk vanuit mijn kamer, waar we elke dag langsrijden en die we gebruiken om te zien of we nog wel goed rijden. Het zag er afschuwelijk, maar ook weer mooi uit. We lopen richting de brand en gaan kijken hoe de helikopters de brand proberen te blussen.

Cederberg Mountains

Devil's Peak staat er tegenwoordig een beetje zwart en treurig bij als we er langs rijden, maar gelukkig is er niets ernstigs gebeurd. Deze week heb ik ook mijn laatste stagedag gehad, maar ik ga volgende week nog afscheid nemen. Verder gaan we naar de Cederberg Mountains. We maken een tripje in een truck van 5 uur en gaan meteen aan het zwembad liggen met een Savanna (alcoholisch drankje wat hier veel wordt gedronken) erbij. In de avond bekijken we de Bushman Paintings, wat een erg mooi gebied is.

Vervolgens eten we steak van de Braai en drinken we en kletsen we nog wat, voordat we in onze tent slapen. Na een korte en koude nacht staan we vroeg op om te gaan hiken. Het was zwaar, maar toch heel leuk! Na 4 uur bereiken we de Arch, waar we uitrusten. Vervolgens lopen we weer 4 uur terug met een temperatuur van 35 graden. Bij terugkomst liggen we in de zon en eten we weer van de braai en drinken we wat. De volgende dag gaan we naar het 'maalgat', wat een stuk van de rivier is waar je van hoge rotsen af kunt springen. Hier liggen we weer in de zon en zien we zelfs een vogelspin.

Overval

Mijn laatste week is aangebroken. Ik ga naar Waterfront, waar ik nog graag een laatste keer heen wil. Dit is een veilig en prettig stukje in Kaapstad, maar lijkt eigenlijk niet op het echte Zuid-Afrika. Hier koop ik een aantal souvenirtjes, eet ik wat en ga ik naar de bioscoop. De volgende dag koop ik nog meer souvenirs op Longstreet en Green Market Square, waar veel toeristen zijn.

Op mijn terugweg naar huis gebeurt er iets waarvan ik hoopte dat dit me hier niet zo overkomen: ik word op een gewelddadige manier beroofd, waardoor ik niets liever dan naar huis wil.

Ik probeer zoveel mogelijk afleiding te zoeken en laat mijn geplande tripje naar een Township toch doorgaan. We gaan naar de aids kliniek, wat eigenlijk een normaal ziekenhuis is, maar dan met uitgemergelde en doodzieke mensen. Daarna rijden we naar de townships, waar nog verschil in zit. Aan de ene kant van het township is het veilig, aan de andere kant is er erg veel criminaliteit. We gaan naar de laatste en worden gerustgesteld dat we met onze gids veilig zijn. We parkeren de auto, stappen uit en krijgen uitleg over de kinderen en de wijk. Veel jongens zitten in een gang en 9 op de 10 kinderen zitten vaak vanaf hun 10e leeftijd al aan de drugs. Meisjes komen vaak vroeg in aanraking met jongens en sommigen hebben zelfs al een aantal abortussen laten plegen. Hij vertelde ons nog meer bizarre verhalen, vooral als je de kinderen ziet. Ineens komen er een paar kleine meisjes onze kant op, die allemaal vragen op ons afvuren en ons aanraken. Na een poos gaan we weer weg en krijgen we van iedereen een knuffel en worden we uitgezwaaid. Dit is erg interessante ervaring die veel impact op me heeft gemaakt.

Ik besluit dat ik mijn tripje toch op een positieve manier af wil sluiten en breng de laatste 2 dagen in een luxe vier sterren hotel door aan de zee, met zwembad en gigantisch ontbijtbuffet. Ook heb ik mijn souvenirtjes opnieuw gekocht en 's avonds ga ik met een paar anderen naar het casino. We nemen hier een soort les om Black Jack te leren spelen wat erg leuk is. Na 2 ontspannen dagen ga ik terug naar mijn woning om mijn spullen in te pakken en ga ik naar het vliegveld. Terug naar Nederland.

Ook al is er het een en ander gebeurd, ik heb de tijd van mijn leven gehad!

Heb je interesse in een reis naar Zuid-Afrika? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Zuid-Afrika, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.