Glamour in Londen

Bestemming: A. Londen (Engeland)
Periode: mei 2011
Vervoer: Easyjet
Accommodatie: Grosvenor House a JW Marriott Hotel

Uitnodiging voor een chique award-uitreiking in een vijfsterrenhotel in het centrum van Londen ligt op de mat... Omdat dit niet het enige zakelijke tripje is van de aankomende maanden moet ik er toch even over nadenken. Maar toen ik zag dat we de avond beginnen met een champagne-receptie, was ik snel om. Volgende stap is vervolgens op zoek naar een goede gala-jurk, wat uiteraard is er een dresscode (Black Tie). Black Tie houdt voor de vrouwen een gala-jurk in die lang of kort mag zijn maar waarbij een (klein) decolleté verplicht is en de mannen moeten in smoking verschijnen compleet met vlinderdas. Uiteindelijk heb ik 1 dag van tevoren een geschikte outfit en kan de reis beginnen. We hebben ondertussen nog post gekregen waarop staat dat ons een verrassing te wachten staat in Londen en dat het iets te maken heeft met accessoires... Spannend!

We vliegen met Easyjet naar Londen Gatwick. Daar gaat de illusie al dat dit een glamoureuze bedoeling is... Na de luchthavens van Londen City en Londen Heathrow is dit de verst van Londen gelegen luchthaven, ongeveer 45 km. Easyjet is een lowcost-carrier, waarbij vertragingen meer regel zijn dan uitzondering. Ook eten en drinken aan boord is niet geregeld, maar goed de vlucht duurt ook maar 45 minuten. De rit van de luchthaven naar het hotel daarentegen duurt ruim 1,5 uur. We hadden inmiddels dus alweer terug kunnen zijn in Amsterdam.

In het Grosvenor House zijn onze kamers nog niet klaar dus we gaan eerst de stad in. Er zijn kaarten gereserveerd voor de hop on-hop off tour in de bekende rode bussen. Op deze manier kun je goed kennis maken met de stad. Er zijn 5 routes die allen een eigen kleur hebben. Je mag bij iedere halte op- en uitstappen om de bezienswaardigheden in de buurt te bewonderen. Je kunt ook de hele rit blijven zitten om eerst de stad goed te bekijken en vervolgens te bedenken waar je naartoe gaat. Aangezien wij niet zoveel tijd hebben blijven wij ook de hele rit zitten. Eerst boven op het dek en daarna onder omdat het echt iets te koud is buiten. De rit duurt best lang en ik zie mijn badderuurtje langzaamaan de tweede illusie worden van de dag. Als we eindelijk op de terugweg zijn hebben we inderdaad nog een krappe 2 uur voor de champagne-receptie begint. En we zouden nog naar sieraden of andere accessoires moeten kijken, toch?!

Oxford Street met de bekende rode bussen

Eenmaal terug in het hotel zijn de kamers gereed. Het gezelschap bestaat uit negen mannen en twee vrouwen en er zijn 6 kamers gereserveerd. Oke, geen kamer voor mezelf alleen en logisch dat de vrouwen dan een kamer delen dus dat is snel geregeld. Bij de mannen duurt dit wat langer, blijkbaar hebben sommige een bepaalde voorkeur en wil niet iedereen bij elkaar op de kamer liggen. Tja, ik dacht met een stel volwassenen op pad te zijn... Goed, mijn kamergenoot en ik hebben de sleutel dus wij gaan naar de kamer om ons op te frissen voor het feest van vanavond. Helaas geen tijd om uitgebreid in bad te gaan maar toch proberen we er om de beurt wel van te genieten. Snel omkleden en opmaken en dan naar de kelder van het hotel.

Bij de ingang ligt een rode loper en de live-muziek staat vrolijk te spelen. Glaasje champagne erbij en ik vermaak me prima. We staan even wat te kletsen en zien vervolgens dat er een bord staat met namen, de tafelindeling dus. Helaas zit ik niet bij mijn kamergenoot aan tafel. De mannen die mee zijn dragen allen een oranje vlinderstrikje en wij krijgen een oranje boa. Je weet wel die van de carnavalswinkel... Ah, dit was het cadeautje van de brief. Dat is dan illusie 3. Om stipt 20.00 uur gaan we aan tafel en binnen 1,5 uur krijgen we een heerlijk driegangendiner geserveerd bestaande uit krabsalade met artisjokken en buffalo mozzarella, gekonfijte eend met asperges en een lasagne van wilde paddenstoelen en als toetje witte chocolade-truffels met bessencompote.

Om 21.30 uur komt er een Engelse komiek op het podium en kan de award-uitreiking beginnen. Onze klant die deze trip mogelijk heeft gemaakt is genomineerd maar valt helaas niet in de prijzen. Ik kijk en luister ongeveer 1,5 uur naar een alle prijswinnaars en wat mij vooral opvalt zijn de gala-jurken van de Engelse dames. Zij geven er compleet hun eigen stijl aan. Een rokje wat maximaal 5 centimeter boven de knie mag eindigen volgens de dresscode lezen ze hier als 5 centimeter onder de billen... En de kleine decolleté wordt veranderd in een compleet open rug... Duidelijk niet mijn stijl en smaak. Wel vermakelijk om naar te kijken.

De party kan beginnen! Veel Engelsen hebben volgens mij al te diep in het glaasje gekeken en dat brengt leuke taferelen met zich mee op en langs de dansvloer. Na een tijdje rond te hebben gekeken blijkt dat er nog ergens een afterparty wordt georganiseerd. Enkelen tafelgenoten krijgen armbanden zodat ze daar naar binnen kunnen. Ik krijg het bandje niet maar loop toch mee naar de taxi. De afterparty wordt nou eenmaal georganiseerd door het bedrijf met wie ik hier ben... Eenmaal voor de deur van The British Luxury Club blijkt hij nog gesloten. Dan maar naar Sketch, de hipste club van Londen. Ik mag toch hopen dat dat niet waar is want er zaten nog geen 5 mensen in deze tent. Het is dan wel een dinsdagavond maar toch... Als we daar moeten wachten tot The British Luxury Club open gaat hou ik het voor gezien. Het is inmiddels al 2 uur en ik ben al bijna 21 uur wakker. Samen met mijn kamergenoot neem ik de taxi terug naar het hotel.

De volgende ochtend kunnen we tot 11 uur ontbijten en om 12 uur moeten we uitchecken. Bij het ontbijt zien we geen medewerkers van het bedrijf wat ons heeft uitgenodigd maar ze hadden toch echt gezegd dat we tot 11 uur konden ontbijten. Misschien is het toch nog gezellig geworden op de Afterparty en slapen ze nog. Wij nemen in ieder geval gebruik van het ontbijtbuffet en kletsen wat na over gisteren. Dan krijgt de eerste de rekening gepresenteerd, omgerekend 35 euro voor het ontbijt, of hij even wilt tekenen. Met enige tegenzin gebeurt dit, voor dit geld hadden we namelijk ook ergens anders kunnen ontbijten. We gaan er maar vanuit dat er iets mis is gegaan en dan we het bij het uitchecken niet hoeven te betalen.

Omdat we pas om 15.00 uur door de taxi worden opgehaald besluit ik om te gaan winkelen. We zitten namelijk om de hoek bij Oxford Street, de grootste winkelstraat van Londen. Om deze reis 'in stijl' af te sluiten duik ik de Primark in. Maar liefst 70.000 m² trendy kleding en accessoires voor een kleine prijs. De kwaliteit is niet het beste, maar de Primark zorgt er ook niet voor dat je die illusie krijgt.

Als de taxi klaar staat wordt het ons nog steeds niet duidelijk of het ontbijt nou voor eigen rekening was of niet. Maar goed, ik laat mij humeur er niet door verpesten. Met een goed gevulde tas kleding reis ik weer terug naar Amsterdam!

Heb je interesse in een reis naar Engeland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Engeland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.