Vriendinnenvakantie naar Londen

Bestemming: A. Londen (Engeland)
Periode: juli 2008
Vervoer: Trein
Accommodatie: Hotel

Op vierjarige leeftijd hebben wij, Maartje en Madelon, elkaar voor het eerst ontmoet. Het klikte meteen en vanaf dat moment waren we dikke vriendinnen. We deden alles samen en besloten dat we ook samen op vakantie wilden. Dus smeekten we onze ouders om samen op vakantie te gaan. Het werd al snel een jaarlijkse traditie, waar we allemaal naar uitkeken. Toen we eenmaal de leeftijd bereikten dat we zelfstandig op vakantie konden, brachten we de zomervakanties samen door. Vakantiebestemmingen waren o.a. Frankrijk, Italië, Spanje en Griekenland. Naast strandvakanties hebben we ook verschillende stedentrips gemaakt. We kijken nog altijd met veel plezier terug op die vakanties.

Na onze studentenperiode, kwamen helaas onze schema’s niet altijd meer overeen. We waren nog steeds beste vriendinnen en deelden zelfs een huis, maar van op vakantie gaan is het niet meer gekomen. We zouden onze vakantietraditie nu graag nieuw leven inblazen.

We blikken graag met jullie terug op onze laatste vakantie samen in juli 2008 in Londen. We hebben het op deze vakantie zo naar ons zin gehad, dat we bijna alles nog bewaard hebben, van plattegronden tot metro- en treinkaartjes. We hebben alles weer bij elkaar gezocht en dit op beeld vastgelegd, zoals hieronder is te zien. Daarbij hebben we veel herinneringen opgehaald, die we met jullie willen delen.

Maartje en Madelon met hun herinneringen uit Londen

25 juli

In de ochtend zijn we vanuit Breda met de trein naar Brussel vertrokken en van daaruit naar Londen. Begin van de middag kwamen we aan op London St. Pancras International. Daar kochten we meteen een metroweekkaart. Met de metro vertrokken we vanuit Kings Cross naar Bayswater. Meteen toen we naar buiten stapten, voelden we de Londense sfeer met rode telefooncellen, brievenbussen en stadsbussen. Uiteraard moesten al deze typisch Britse objecten op de foto.

Ineens kwamen we erachter dat we de hele reis goed hadden uitgestippeld, behalve de route naar het hotel (oeps…). We wisten dat het hotel aan Prince’s Square (Westminster) lag, maar bijna alle straten leken zo te heten. Na een uur zoeken en heel wat rondvragen en naar plattegronden turen (smartphones bestonden helaas nog niet), vonden we eindelijk het hotel, waar Madelon heel opgelucht op de foto ging.

De opluchting was van korte duur. Het hotel zag er aan de buitenkant leuk uit, maar de kamer was enorm klein. De bedden vulden de kamer al helemaal. We konden onze koffers niet goed kwijt en moesten er overheen kruipen om de kamer in en uit te kunnen. Gelukkig was alles schoon en waren de medewerkers ontzettend aardig en behulpzaam.

Om de stad te verkennen, hebben we eerst een toeristische bustour gedaan langs verschillende bezienswaardigheden. Daarbij onthielden we goed waar we later naartoe wilden.

We aten die avond in een pizzeria in de buurt van het hotel. Op de achterkant van de rekening had de ober zijn telefoonnummer achtergelaten. Dat vonden we natuurlijk heel wat als jonge meiden. Terug in de hotelkamer moesten we eerst uitvechten wie van ons ging bellen. Het werd beslist door een muntje. Hij viel op munt; tenminste, dat dacht Maartje. Later zou blijken dat Madelon had valsgespeeld. Ze had het muntje, dat op kop was gevallen, snel weggegrist en gezegd dat het munt was. Vol spanning belde Maartje het nummer. Hij ging één keer over. Toen hing Maartje al op. Tot zover onze dappere poging.

26 juli

De volgende ochtend gingen we vroeg op pad, zodat we lekker veel konden zien. We ontbeten in het nabijgelegen Hyde Park en hebben de bezienswaardigheden in het park bezocht. Daarna gingen we door naar de naastgelegen Kensington Gardens. In beide parken hebben we vooral gekeken naar plekken die bekend waren in de zogenaamde Regency periode (zoals Rotten Row), als onderzoek voor een boek waar Maartje mee bezig was.

Bekende plekken van de Regency periode bekijken in de Kensington Gardens

Om 12 uur zijn we naar Buckingham Palace gegaan om naar de wisseling van de wacht te kijken. Veel mensen hadden ons dit aangeraden en dus hadden we er hoge verwachtingen van. Aanvankelijk vonden we het erg interessant, maar het duurde en duurde maar… Na een uur waren ze nog steeds niet gewisseld. Er kwam zelfs bijna geen beweging in. Saai. We begonnen al te verbranden in de felle zon en gaven het uiteindelijk op. Voor ons was dit dus een tegenvaller.
Wachten op de wisseling van de wacht...

We zijn bijgekomen in de nabijgelegen parken, St. James’s Park en Green Park, waar we ook geluncht hebben. Daarna hebben we een boottocht over de Thames gemaakt, waarbij we de Houses of Parliament, de Big Ben en de Tower of London goed konden zien. Ook voeren we onder vele bekende bruggen, waaronder de Tower Bridge. Na te zijn uitgestapt, hebben we deze bekendste bezienswaardigheden in Westminster en de City nog nader bekeken.

Maartje is musicalliefhebber. Daarom gingen we ’s avonds naar West End, waar we hebben rondgelopen (o.a. over de hoofdstraat Piccadilly) en de musical Wicked hebben bezocht. De musical was mooi (hoewel onze Glinda wel heel schel zong…), maar het theater viel nogal tegen. We hadden ons meer voorgesteld bij het bekende West End. Het theater was zo klein dat we uiteindelijk buiten gewacht hebben, omdat het binnen veel te vol was.

Na de musical moesten we met de metro weer naar het hotel. We konden het juiste spoor niet goed vinden en vroegen het aan een van de medewerkers. Die vertelde ons dat er na 22:00 uur geen metro’s meer reden. Dat was even schrikken. Tot hij hard begon te lachen. Daar waren we dus mooi ingetrapt. Gelukkig kreeg hij medelijden met ons en opende een hek waar je normaal niet doorheen mocht, zodat we snel bij het juiste spoor konden komen. We kwamen veilig in ons hotel aan en gingen op tijd slapen.

27 juli

De volgende dag begon goed met een bezoekje aan het mooie Regent’s Park, een enorm park met prachtige beelden en bloementuinen. De bankjes in het park waren door verschillende mensen gesponsord en zij hadden er interessante levensverhalen op geschreven. We raden iedereen aan dit park te bezoeken en door de tuinen te lopen en de verhalen op de bankjes te lezen.

Regent’s Park, een enorm park met prachtige beelden en bloementuinen

We hebben er lang rondgelopen om al het moois te kunnen bekijken.
De prachtige bloemen in Regent’s Park

Daarna zijn we doorgelopen naar Harley Street (vroeger een doktersstraat), omdat deze straat een belangrijke rol speelt in de musical Jekyll & Hyde en wij benieuwd waren of hier iets van terug viel te zien. Helaas was dit niet zo. Het was een straat met hoge huizen, maar niet echt waar we naar zochten.

De volgende plek die we bezochten was Russell Square. Dit viel erg tegen, want daar is maar een heel klein parkje en je ziet overal al meteen gebouwen om je heen. Zeker na het mooie Regent’s Park was deze plek niet echt indrukwekkend. Het was wel in de buurt van het British Museum, dus dat hebben we gelijk ook bezocht. Fijn detail: De musea waren allemaal gratis (ook handig voor een toiletpauze).

Wat ook een groot succes was deze dag, was Covent Garden. Het is één van de meest levendige stadsdelen van Londen. We zagen er een hoop winkels en markten. Daarnaast wordt de sfeer gezet door de vele straatartiesten: levende standbeelden, muzikanten, acrobaten. De artiesten trokken allemaal veel publiek, erg gezellig. We zijn op een terrasje gaan zitten met uitzicht op een plein met straatartiesten. Ook als je maar een korte tijd in Londen bent, is het bezoeken van Covent Garden wel echt de moeite waard.

Onze laatste stop van de dag was Harrods. Na de gezelligheid van Covent Garden viel dat toch tegen. Het is leuk het een keer gezien te hebben, maar wij stonden al snel weer buiten (zonder dure aankopen, natuurlijk; we waren studenten).

We hadden weer zin in pizza, maar durfden niet terug naar de pizzeria waar we het telefoonnummer hadden gekregen. Gelukkig barst Londen van de pizzeria’s. In de buurt van het hotel waren zelfs twee pizzeria’s van dezelfde keten; we bezochten dus de pizzeria waar we nog niet geweest waren. Jammer genoeg ontdekten we dat een zelfde keten niet garant stond voor een gelijke kwaliteit van het eten. Deze keer gingen we zonder telefoonnummer naar huis.

28 juli

Dit was onze laatste dag. Daarom wilden we nog snel een paar dingen doen voordat we onze trein moesten halen. Bij de bakker haalden we verse broodjes en we ontbeten in het mooie Hyde Park, dat vlak bij ons hotel lag. Daarna bezochten we de wijk Soho, waarin Chinatown ligt. We hebben er kort rondgekeken en zijn doorgegaan naar Oxford Street en Mayfair ingelopen. In Mayfair zagen we mooie, dure huizen, waar we onszelf al zagen wonen in de toekomst (daar is helaas niets van terechtgekomen).

Zwanen in de vijver van Hyde Park in Londen

Daarna was het helaas al tijd om naar huis te gaan. Het was een mooie reis en we hebben veel gezien. Vier dagen (inclusief reistijd) vonden we een mooie periode om de stad te bezichtigen, niet te kort en niet te lang. We zouden er graag een keer naar teruggaan!

Geschreven door Maartje Elshout & Madelon Gielen

Heb je interesse in een reis naar Engeland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Engeland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.