Kerstmis in Londen

Bestemming: A. Londen (Engeland)
Periode: december 2014
Vervoer: Bus
Accommodatie: Hotel/Hilton Hotel

In het derde leerjaar van de opleiding doktersassistente gingen we op excursie naar Londen. Van vrijdag 19 december 2014 t/m zondag 21 december 2014. We zijn gereisd met C&O travel en verbleven in het Hilton hotel. Er gingen 6 meiden van mijn klas mee op reis.

Om 15:00 uur kwamen we met de bus in Londen aan. We liepen samen richting Piccadilly circus. We gingen direct op de foto bij de eerste telefooncel die we zagen! Piccadilly Circus is een druk plein die ons deed denken aan Times Square in New York. Omdat Piccadilly Circus ook over een lichtgevend Billboard beschikt met daarop reclame. Het plein ligt op een kruising van 5 hoofdwegen: Regent Street, Shaftesburry Avenue, Piccadilly Street, Covent Street en Haymarket. Wij liepen langs Oxford Street (winkelstraat), Regent Street (winkelstraat), Covent Garden (overdekt beroemde markt) en Leicester Square (belangrijkste uitgaansbuurt). Op het plein van Leicester Square vindt je onder andere een standbeeld van William Shakespeare, vele andere standbeelden en een klokkenspel. Mijn beste vriendin Celine en ik kwamen er al snel achter dat wij meer cultuur liefhebbers zijn en de rest van de groep winkel liefhebbers. Celine en ik hadden als missie: zo veel mogelijk van Londen zien! We stonden in de dure winkelstraat bij Micheal Kors, Celine en ik keken elkaar aan.. We dachten precies hetzelfde. We zeiden de anderen gedag en gingen richting het Hard Rock café. Mijn vriendin Celine is gek van alles wat met muziek te maken heeft. Het Hard Rock Café bestaat uit een winkeltje en even verderop ligt een restaurantje. Wij zijn alleen het winkeltje naar binnen gegaan, en hebben hier leuke spulletjes gekocht. Daarna liepen we door naar de grootste kerstmarkt in de buurt. Deze was opgebouwd op Hyde Park. Hyde park is erg beroemd en bestaat uit veel groen. In de zomer kun je hier geweldig picknicken. De chauffeur had ons later verteld dat hier veel eekhoorns te vinden zijn. In de zomer kun je ze zelfs voeren. Celine en ik hebben helaas geen eekhoorn gezien. De kerstmarkt op Hyde Park was gezellig druk, overal stonden leuk versierde kraampjes met lampjes. Er stonden ook twee gigantisch grote chocolade fonteinen, een bruine en een roze! Wij hadden gekozen voor pannenkoeken met nutella: heerlijk! Er hing een gezellige sfeer en je kon er zelfs schaatsen of een rondje maken in het reuzenrad. In de avond kwamen we weer met z’n allen samen, en gingen we met de hele groep naar de pub. In Londen gaan alle cafés en andere uitgaansgelegenheden om stipt 23:00 uur dicht. Er zijn geen uitzonderingen. We aten nacho’s met verschillende sausjes en proostten op een mooie reis. Een super afsluiter van een geslaagde eerste dag.

Met zijn alle op de foto bij een Londense telefooncel

De volgende dag gingen we met de hele groep, met de bus naar Harrods, een groot warenhuis. Hier is werkelijk alles te koop. Je kunt er voedingsmiddelen kopen onder andere alle soorten thee en koffie, kleding, make-up, je hebt een gigantische afdeling met speelgoed voor kinderen, er zijn in totaal 19 restaurants waar je kunt eten, er is een afdeling waar je alles kunt kopen voor huisdieren en nog veel meer. De centrale roltrap is versierd met Egyptische motieven. In de winkel was het prachtig versierd met kerstdecoratie, maar ook van buiten stonden rijen mensen te kijken naar het gebouw. De etalages zijn echt uniek, die zie je nergens anders zo mooi. In de avond geeft Harrods zelfs licht, het is helemaal versierd met lampjes. Het was echt de moeite waard om te bezoeken, ook al zijn de prijzen aan de hoge kant. Er lagen ook nog andere leuke winkels in de buurt. We liepen langs het Victoria and Albert Museum. Dit is het grootste museum van decoratieve kunst ter wereld. Alleen van buiten zag het museum er al spectaculair uit. De gevel trekt zich uit over een lengte van 220 meter. De toren boven de ingang lijkt op een van de gebouwen in Schotland. Vlakbij het museum lag een andere schaatsbaan. Je kon echt zien dat de mensen plezier hadden. Londen maakt je gelukkig. Toen moesten we allemaal terug naar de verzamelplaats waar de bus ons stond op te wachten. De bus bracht ons naar de musical: Wicked. De musical gaat over 2 heksen die na een ruzie vriendinnen worden maar uiteindelijk verliefd worden op dezelfde man. Wicked neemt je mee naar de schooltijd van de twee heksen uit de tovenaar van Oz. De ene heks is populair en mooi, de andere heks is een buitenbeentje en groen. Het thema goed en kwaad staat centraal in het verhaal. Na 2 uur stopte de voorstelling en gingen de lichten aan. We stonden op, deden onze jassen aan en waren klaar voor vertrek.. Het bleek de pauze te zijn.. Oeps! De voorstelling duurde in totaal 4 uur. Jammer dat we hier midden op de dag naar toe waren gebracht. Het was leuker geweest als we in de avond waren gegaan. Maar hoe dan ook, een musical mag je niet missen in Londen. Het decor en alle wisselende kledingstukken waren uitzonderlijk mooi. Per show worden maar liefst 350 kostuums gebruikt. Het decor veranderde soepel en in elke scène dook er weer iets nieuws op.

In de avond liepen Celine en ik richting Chinatown en naar de M&M store. We hebben onze ogen uitgekeken en konden het niet weerstaan om geen zakje heerlijkheid te kopen. We gingen bij Mac Donalds iets eten en namen ons drinken mee. Toen zagen we ineens een man op een soort bakfiets. We stapten er gelijk op af en vroegen of hij ons naar the London Eye kon brengen. Dit was geen probleem. Hij had zelfs een dekentje voor ons, zodat we het niet koud zouden krijgen. Dit was een van de leukste ervaringen ooit. Deze man bracht ons naar onze bestemming via de drukste wegen. Echt geweldig om mee te maken. The London Eye was prachtig verlicht. Het deed ons goed om hier in de avond te zijn. We hadden ons doel bereikt. We konden niet te lang blijven, om 20:00 uur in de avond stond er nog een lichtjestour op de planning met de bus van C&O travel. We reden langs alle mooi versierde winkeltjes. Echt een prachtige avond. Alle grote bezienswaardigheden kwamen aan bod. Ik had zelfs geregeld dat de chauffeur ons een “selfie-stop”, zoals hij het noemde gaf. We mochten 5 minuutjes uit de bus om foto’s te maken.

De laatste dag reden we met de bus naar: The Tower Bridge. Hier gingen we een foto wandeling maken. The Tower Bridge ligt vlakbij de Tower of London. De Tower of London is een verzameling van gebouwen dat ooit als gevangenis fungeerde. Nu is het een museum en bewaarplaats van de kroonjuwelen van Engeland. Helaas hadden we niet genoeg tijd om dit museum te bezoeken, er stond een lange wachtrij. De brug zelf was fantastisch. De brug bestaat uit twee torens met daartussen een hangbrug. De brug kan open voor het doorlaten van schepen. Op de brug verloor ik Celine uit het oog. Ze werd geobsedeerd door een spel. Je moest raden onder welk bekertje het balletje verstopt lag. In het begin laten deze mensen de toeschouwer winnen. Maar uiteindelijk zijn ze uit op het geld. Pas hier goed voor op, het zijn oplichters! Gelukkig had ik haar snel terug gevonden. We zijn helemaal over The Tower Bridge gelopen en kwamen een ander kerstmarktje tegen. Hier hebben we nog hele leuke souvenirtjes gekocht. We gingen ook kijken naar de wisseling van de wacht bij Buckingham Palace. Hier woont de Britse koningin. Aan de vlag kun je zien of de koningin thuis is of niet. Het paleis telt in totaal ongeveer 600 kamers. Het heeft natuurlijk een troonzaal, een balzaal maar zelfs een zwembad. We hebben wel moeten rennen om de wisseling te kunnen zien, we kwamen bijna te laat. Het begon al om 11:00 uur, de paleiswachten paradeerden langs de Mall in de richting van Buckingham Palace. Hier lossen ze de bestaande paleiswachten, op ceremoniële wijze af. Ook gingen we nu bij daglicht naar The London Eye en liepen we naar Trafalgar Square, een van de beroemdste pleinen. In de middeleeuwen was dit een centrale ontmoetingsplaats. In het midden van het plein staat een hoge zuil ter ere van admiraal Nelson. De blauwe haan valt ook direct op en is heel apart. Er staan ook twee prachtige fonteinen. Hogerop aan de noordzijde, bevindt zich de National Gallery. Dit is een museum die bezit over een indrukwekkende verzameling schilderijen. Als laatst niet te vergeten gingen we foto’s maken bij The Big Ben, de meest bekende klokkentoren van Londen. De klokkentoren is een onderdeel van het paleis van Westminster. Officieel heet de klokkentoren: de Saint Stephen’s Tower. Het paleis is beter bekend onder de naam: Houses of Parliament. Bij een bezoekje aan Londen mag je deze prachtige bezienswaardigheden echt niet missen. The Big Ben vond ik geweldig. Het mooiste van Londen! Op de terugweg dronken we warme chocolademelk bij Costa. Dit is echt een aanrader. Ze hebben veel verschillende smaken. De eerste dag hadden Celine en ik natuurlijk geen idee waar we waren, toen hebben we zelfs twee oudere mannen tegen gehouden om de weg te vragen. Deze waren heel vriendelijk en vonden het leuk om een praatje met ons te maken. Ze gaven ons handige tips. De tweede dag hadden we al een betere oriëntatie en wisten we de weg met gemak te vinden.
Londen Tower, officieel 'de Saint Stephen's Tower'

Het allerleukste was dat we in de bus met alle klasgenoten en docenten samen kwamen. De rest was alleen maar gaan shoppen bij de Primark en H&M, maar Celine en ik hadden iedere keer iets meegemaakt. Iedereen luisterde aandachtig mee wanneer wij over onze avonturen van diezelfde dag vertelde. Ik vond het ook echt leuk dat alle straatjes en gebouwen zo leuk versierd waren. Londen is echt de mooiste stad om tijdens de kerst te bezoeken. Hier kom je zeer zeker in de kerstsfeer. Het is verstandig om vóór de reis alvast je geld in te wisselen in ponden bij een wisselkantoor. In Londen kost pinnen namelijk geld. Laat je ook niet van de wijs brengen, wanneer ze in een winkel vragen om jouw aankoop als cadeautje in te pakken. Dit kost namelijk ook geld. Wij hadden tijdens onze reis, heel veel geluk gehad met het weer, de eerste dag hadden we zelfs een blauwe lucht en een stralend zonnetje. Het was een geweldige reis die ik voor geen goud had willen missen!

- Geschreven door Nadia Jurgens

Heb je interesse in een reis naar Engeland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Engeland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.