Cornwall, Devon, England... Here we come!!

Bestemming: A. Bristol (Engeland) , B. Bridgwater , C. Dunster , D. Barnstaple , E. Clovelly , F. Penryn , G. Land’s End , H. Torquay , I. Wells
Periode: mei 2015
Vervoer: Vliegtuig en huurauto
Accommodatie: bed en breakfast

Eindelijk, op 2 mei 2015 begon onze rondreis door het zuiden van Engeland. Een vakantie waarvan de plannen ongeveer 9 jaren geleden al waren begonnen. De echte rondreis startte vanaf Bristol Airport in onze huurauto, een leuke witte Hyundai I20. Via de toeristische route reden we via Exmoor National Park en stopten we in het middeleeuwse plaatsje Dunster. Een prachtig dorpje met een kasteel en veel winkeltjes waar nog echt ambachtelijk gemaakte producten worden verkocht. Zeer de moeite waar om even wat tijd door te brengen.
Op onze route kwamen we nog een “obstakel” tegen: twee stukken weg met een hellingspercentage van 25%. Ondanks onze goede voorbereiding, hadden we dit niet voorzien. En hoe leuk onze I20 was, hier had hij toch behoorlijk wat moeite mee. Stressvolle momenten beleefden we dan ook toen we op een gegeven moment stil kwamen te staan en de motor afsloeg. Gelukkig was er een galante Engelsman achter ons die zijn auto wat achteruit liet rollen en zijn alarmlichten aandeed om achterop komend verkeer te waarschuwen. Na een aantal pogingen lukte het om de auto weer te starten en door flink wat gas te geven in de eerste versnelling hebben we de “bergen” uiteindelijk bedwongen, Pfffff... Via Lynmouth, Barnstaple en Bideford kwamen we uiteindelijk aan bij onze B&B East Dyke Farmhouse in Higher Clovelly.

Het middeleeuwse plaatsje Dunster

Na een hartelijke ontvangst hebben we eerst maar even een uurtje gerust; we hadden inmiddels al een behoorlijke reis achter de rug. Op aanraden van onze gastvrouw hebben we ’s avonds we nog even een kijkje genomen bij Hartland. Een prachtig uitzicht over de zee en op de kliffen. In een echte lokale inn, The Anchors Inn, hebben we genoten van een heerlijke curry.
Hartland

Na een zeer goede nachtrust genoten we van ons eerste fantastische Engels ontbijt. Het full English breakfast hebben we overgeslagen, maar er was nog genoeg ander lekkers om uit te kiezen. Onze gastvrouw had niet voor niets behoorlijk wat awards gewonnen met haar ontbijt. Onze reis ging verder voor onze eerste echte activiteit: een bezoek aan het plaatsje Clovelly. Een prachtig tegen de kust gebouwd plaatsje, dat je alleen via het bezoekerscentrum (tegen betaling) kunt bereiken. Zeer de moeite waard, vooral toen het weer wat opklaarde. Goede schoenen zijn een must voor dit uitstapje, want de weggetjes zijn voorzien van gladgelopen kinderkopjes. Er is van alles te bekijken in het pittoreske dorpje: de ezelstallen, het Kingsley museum, een oud vissershuisje, het reddingsboot station, de ambachtswerkplaatsen, de haven en een mooie waterval. Er wordt verteld, dat Merlijn de tovenaar geboren zou zijn in de grot bij de waterval.. Tijdens de klim naar boven hebben we nog een paar keer staan genieten van het prachtige uitzicht.
Clovelly uitzicht

De reis ging via Camelford (waar we in een echte Engels pub/inn genoten van onze eerste Cornish tea – een potje thee met voor twee scones en eigen gemaakte jam) verder richting Wadebridge. Het laatste stukje van reis verliep voorspoedig en na een bezoekje aan een oud-collega, kwamen we na wat zoeken uiteindelijk aan bij onze tweede B&B: Brookdale House in Wadebridge. Heel anders dan onze eerste B&B, maar zeker niet minder mooi. Een echte aanrader voor een goed overnachtingsadres. We zouden hier drie nachten verblijven, want dit was een prima uitvalsbasis voor diverse tochtjes in de buurt. Voor het avondeten zijn we op advies van onze oud-collega naar een Indiaas restaurant gegaan, The Raj.
Clovelly stad

Na een goede nachtrust en alweer een heerlijk ontbijt volgden we de tip van onze gastvrouw en huurden we een fiets voor een tochtje langs de river Camel, de Camel Trail. Als rasechte Hollanders was zo’n fietstochtje naar Padstow een fluitje van een cent (8,8 km enkele reis). Dus daarna gingen we nog “even” de andere kant op richting Bodmin (9,25 km enkele reis). Onderweg zagen we nog een heuse oude stoomlocomotief op stoom gebracht worden en vertrekken over het oude spoor. Erg leuk om te zien. Op de terugreis zijn we natuurlijk ook weer even gestopt voor alweer een echte Cornish Tea. Met behoorlijk wat kilometers in de benen en de toch niet altijd even vlakke route, hebben we na het inleveren van de fietsen eerst maar even een uurtje uitgerust en zijn toen lekker gaan eten in The Glass House. Een leuke moderne eetgelegenheid in Wadebridge.
Cornish tea Camel Trail

De volgende dag stond een bezoek aan Tintagel Castle op het programma. Jammer genoeg was het niet erg mooi weer, maar ook dat zijn we in Nederland wel gewend. De wandelschoenen gingen weer aan voor het beklimmen van de rots waar in 1230 een kasteel werd gebouwd. Nu zijn er alleen nog ruïnes te bekijken. Ook dit was weer een hele klimpartij, maar prachtig om te zien. Enorm boeiend en indrukwekkend om te zien hoe mensen hier vroeger op zo’n onherbergzame plaats hebben geleefd. Het viel ons op dat het wel erg rustig werd op de rots. Het waaide enorm en we hadden letterlijk moeite op de been te blijven. Na de rots bezochten we nog het strand waar ook Merlin’s Cave te vinden is; alleen toegankelijk bij eb. Op de terugtocht naar de auto kwamen we nog langs het oudste postkantoor in Engeland. Teruggekomen in het dorp wilden we nog een kijkje nemen bij King Arthur’s Great Halls, maar dit was helaas gesloten. De vriendelijke dames bij het bezoekerscentrum konden ons ook niet vertellen waarom het niet open was, maar zij zeiden wel dat de rots met de ruïnes inmiddels gesloten was voor het publiek in verband met de harde wind. Vandaar dat het er zo rustig was..
Tintagel castle

Aangezien we nog niet genoeg geklauterd hadden deze dag, vervolgden we onze weg naar St. Nectans Glenn, een redelijk onbekend sprookjesachtig plekje niet ver van Tintagel. Het was even zoeken, maar echt de moeite waard. Via een smal en glibberig paadje in het bos klommen we omhoog naar een soort tearoom/expositieruimte. Onderweg kwamen we nog een boomstam tegen waar allemaal geldstukken in waren gestoken. Een soort variant van een wensfontein. Bij de tearoom betaalden we het entreegeld en kregen we een paar regenlaarzen (deze zouden we nodig hebben om een goed zicht te hebben op de waterval). Via een afgesloten paadje daalden we af en kwamen terecht bij een magische plek met een prachtige waterval die een gat heeft gemaakt in de rotsen. In en om het water zijn door bezoekers allemaal torentjes gemaakt van steentjes en er zijn lintjes en andere kleine aandenkens achtergelaten voor overleden dierbaren. Een zeer bijzondere plek om even stil te worden. Na weer een zeer bijzonder mooie dag, hebben we ook deze dag weer afgesloten met een diner bij The Glass House.
St Nectans Glenn

De vijfde dag vertrokken hebben we met een beetje weemoed de koffers ingepakt, want het was tijd om Wadebridge achter ons te laten. We gingen op weg voor een bezoek aan het Eden Project in Bodelva (vlakbij St. Austell). Via allerlei mooie (maar zeer smalle) binnendoor weggetjes (ons navigatiesysteem had bedacht dat dit de kortste route was), kwamen we uiteindelijk aan bij onze bestemming. Een indrukwekkend project met prachtige tuinen en planten en originele sculpturen. Er zijn een paar kassencomplexen die in de vorm van enorme koepels zijn gemaakt, de zogenaamde biomen. Prachtig om hier een paar uren rond te dolen. Na de tuinen hebben we nog een tijdje rondgekeken in bezoekerscentrum, waar o.a. planten, zaden, bloembollen, kleding, tassen, enz. verkrijgbaar zijn. Tegen de avond kwamen we aan bij onze volgende B&B: Prospect House in Penryn. Op advies van onze gastvrouw hebben we ’s avonds gegeten bij The Warff, een moeilijk te vinden tapasrestaurant op de werf aan het water (zelfs een lokale voetganger kon ons niet vertellen waar het was). Een zeer bijzonder locatie waar we werkelijk heerlijk hebben gegeten.
Eden Project biomen

Onze gastvrouw was zeer verheugd twee secretaresses als gasten te hebben want dit beroep had zij vroeger ook uitgeoefend. In steno nam ze onze bestelling voor het ontbijt op. Na het ontbijt stond een bezoek aan St. Michaels Mount (het broertje/zusje van Le Mont St. Michel in Frankrijk) bij Penzance/Marazion op het programma. Ook hier kun je met eb naar het eilandje met het kasteel lopen en met vloed wordt je met een bootje overgezet. Vooral de tuinen bij het kasteel zijn prachtig! Maar ook in het kasteel is veel te bezien. Aansluitend brachten we nog een bezoek aan Land’s End. Leuk om even te zien, maar jammer dat het zo commercieel is gemaakt. Vervolgens bij zijn we bij Lelant Saltings op een treintje gestapt voor een bezoekje aan St. Ives. Een leuk tochtje met een prachtig uitzicht op de baai en een leuk plaatsje om te bezoeken. Alleen jammer dat het toen al 17.00 uur was en alles dicht ging. We waren gelukkig nog net op tijd voor alweer een Cornish Tea, bij een winkeltje waar allerlei prachtige en heerlijke taarten te koop waren. Die avond hebben we het avondeten maar eens overgeslagen. We hadden de dag daarvoor zoveel heerlijke tapas gehad en in St. Ives redelijk laat nog genoten van de Cornish Tea, dus na een avondwandeling hebben we al vroeg ons bed opgezocht.

De volgende dag hebben we onze spullen weer gepakt, want onze reis ging verder naar Torquay. Onderweg brachten we een bezoek aan The Lost Gardens of Heligan, vlak bij St. Austell in Pentewan. Een mysterieus landgoed dat al honderden jaren in het bezit is van de familie Tremayne. Werkelijk prachtig! Zeer indrukwekkend, zelfs in de regen. Met name in deze periode van het jaar met de bloeiende rododendrons zagen we onze ogen uit. Wat een bijzonder project. We zijn zo lang mogelijk gebleven voordat we onze reis vervolgden naar onze B&B The Shirley in Torquay. Dit was ons eerste bezoek aan een redelijk grote stad in Engeland en het was wel even wennen om daar te rijden. Ook de sfeer was er anders. The Shirley had ook meer weg van een klein hotel dan een knusse B&B. Maar ook hier werden we zeer vriendelijk ontvangen. Op loopafstand vonden we een leuke gelegenheid om te eten, een combinatie van een Grieks/Turks restaurant.
Lands Ends

Na wederom een uitgebreid hebben we de volgende dag een kijkje genomen in Torre Abbey, vroeger het rijkste klooster van Engeland en met een zeer interessante geschiedenis. Prachtig om een bezoek aan te brengen. Hier is ook een tuin met giftige planten te vinden waar Agatha Christie inspiratie opdeed voor haar moordverhalen. En toen was het tijd om door te reizen naar Wells. Onderweg genoten we nog even van nog zo’n echt regionaal product: een Cornish pasty.
Onze laatste laatste B&B, B&B no 75, lag in het plaatsje Wells. En omdat de dag al bijna voorbij was, was er alleen nog tijd voor een heerlijke maaltijd in de vroegere gevangenis maar nu een herberg: The Olde City Jail.

En toen was de laatste dag aangebroken. Er was gelukkig nog tijd voor een bezoek aan de kathedraal en the bishops palace. Ook nu weer waren we onder de indruk deze bijzondere locaties. De geschiedenis was gewoon voelbaar. Prachtige tuinen maakten ook nu weer onderdeel uit van de gebouwen. In de kathedraal was niet alles toegankelijk voor publiek (o.a. doordat het zondag was en er een dienst werd gehouden), maar niettemin zeer de moeite waard om te bekijken. Het dorp zelf is ook erg gezellig en er zijn leuke winkeltjes om even een bezoek aan te brengen.

En toen was het helaas tijd voor het laatste stukje van onze rondreis; de weg terug naar Bristol (slechts nog een half uurtje) en met het vliegtuig terug naar Nederland. Wat hebben we enorm genoten. Onvoorstelbaar mooie dingen hebben we gezien. Wat waren we blij dat we een huurauto hadden gekozen, zodat we overal naar toe konden rijden. En wat waren we blij met onze goede voorbereiding, waardoor we het maximale uit deze reis konden halen. De week leek wel drie weken te duren. We gaan zeker nog een keer zo’n reis maken!
England, we will meet again!
Lost Gardens of Heligan

Geschreven door Geke Wijma

Heb je interesse in een reis naar Engeland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Engeland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.