Mooie herinneringen aan een wereldreis

Bestemming: A. Sydney (Australië) , B. Cairns , C. Brisbane , D. Sydney , E. Zuidereiland (Nieuw-Zeeland) , F. Noordereiland , G. Nadi (Fiji) , H. Hawaï (Verenigde Staten) , I. Seattle , J. Chicago , K. New York , L. Las Vegas , M. San Francisco , N. Bali (Indonesië)
Periode: 2015
Vervoer: vliegtuig, huurauto, bus en meer
Accommodatie: hotels, vakantiehuis
Organisatie: KILROY travels

Australië, Fiji, Hawaï... welke reisbestemming zal ik als eerste beschrijven? Want o, wat heb ik veel bijzondere plekken gezien het laatste jaar. En ja, ik ben het meisje dat kan blijven kletsen over hoe ik alles heb ervaren, hoe geweldig ik het heb gehad: zo probeer ik je mee te nemen in mijn verhalen om het samen met mij te mogen beleven. Soms heb ik het gevoel dat de herinnering uiteindelijk nog meer met je doet dan dat je iets daadwerkelijk meemaakt. Op het moment zelf ervaar je echt wel dat de Tegenungan Waterfall prachtig is, dat de Great Barrier Reef een indrukwekkende wereld onder water is en dat een roadtrip op één van de eilanden van Hawaï in een Ford Mustang je een ultiem gevoel van vrijheid geeft. Maar door te vertellen over al deze belevenissen word je als het ware nog een keer meegenomen naar al die bijzondere plekken: je mag het nog eens herbeleven en eigenlijk zo vaak als je zelf wil, als je maar nooit stopt met vertellen.

Australië

Op 1 september 2015 ben ik het vliegtuig in gestapt, de dag dat mijn grote reisavontuur kon beginnen. Mijn eerste reisbestemming was het bruisende Sydney. Via het reisbureau Kilroy in Utrecht heb ik een enkele ticket geboekt, want ik had geen idee wanneer ik weer zou willen vertrekken naar m’n volgende bestemming en gelukkig kon dit omdat ik op een WHV visum in Australië was. Ook heb ik via dit reisbureau mijn 1e week verblijfplaats geboekt in het hostel Wake Up en een surfkamp van 7 dagen met MOJO Surf. Het hostel was erg prettig. Veel backpackers met verschillende nationaliteiten en het hostel had een erg centrale ligging. Zo kon ik op loopafstand de hoogtepunten van Sydney ontdekken. Het Opera House, de Harbour Bridge, Darling Harbour, China Town en noem maar op. Wat een bijzondere stad, zoals ik me dat inbeeld. Hoge gebouwen, veel mensen en druk verkeer. Een heerlijk gevoel om hier zo tussen te lopen. Als toerist in een wereldstad, en toch ga je er zo in mee alsof je er altijd al hebt gewoond.

Na mijn 1e week in Sydney ben ik met de trein naar Coffs Harbour afgereisd, een rit van ongeveer 9 uur. Het was een lange reis, maar héy, ik ben in Australië. Het land waar lange afstanden nou eenmaal een feit zijn. Aangekomen op Spot X, zoals Mojo Surf deze locatie noemt, mocht ik dan toch eindelijk het surfen gaan uitproberen. Elke ochtend ging ik vroeg uit de veren, genoot ik samen met mijn ‘surfteam’ van mijn brekkie (zoals de Australiërs het noemen), wetsuit aan, wat zonnebrand factor 50 op m’n gezicht en daar ging ik.. Surfplank onder de armen, het strand over en de zee op. Vooraf kregen we altijd eerst een les met de technieken, hoe zijn de golven, hoe houd je je balans etc. Na heel wat vallen en opstaan kreeg ik met wat hulp van de instructeurs het toch in de vingers en daar ging ik; met de golven mee, op m’n plank probeerde ik de witte golven te surfen. YEWWW! Surfgroet voor de camera.

Wat een geweldig gevoel van vrijheid geeft surfen: je staat en voelt de golven onder je tekeergaan, onbeschrijfelijk. Na deze hele week surfen heb ik de drang om te blijven surfen gehouden. Zo ging ik met een vriendin nog eens terug naar Spot X voor een middagje surfen en later met vrienden in Manly ging ik de uitdaging opnieuw aan. Later mocht ik het leren van m’n vriend, samen op Bali dobberde we op de golven en probeerde ik steeds een wat grotere golf te surfen. Al was ik nog wel snel een keer uitgeput, had ik er genoeg van en plofte ik neer op het strand en keek ik vanaf de zijlijn hoe hij de ene golf na de andere pakte. Want wees nou eerlijk, is het niet een genot om een knappe vent, lange lokken, strak lichaam op een surfplank de golven te zien trotseren?

Hippie camper

Na het surfkamp ben ik weer terug gegaan naar Sydney om vanaf daar naar Cairns te vliegen. Vanaf Cairns naar Brisbane heb ik met de Greyhound bus gereisd. In Brisbane heb ik Mieke, een goede vriendin uit Nederland, opgehaald van het vliegveld en zijn we samen afgereisd naar Sydney met onze hippie campervan. Wat was dat een heerlijke tijd, zoveel leuke plaatsjes mogen zien, waaronder Byron Bay, stad van de hippies, waar we ook samen het diepe in mochten springen, letterlijk dan. Wat een intense ervaring is zo’n skydive. Spannend maar met zoveel adrenaline.
Skydive

Na een geweldige tijd samen moest ik weer afscheid van haar nemen en bleef ik achter in Manly. Een buitenwijk van Sydney, waar ik verliefd op ben geworden en ook tegelijkertijd de liefde van m’n leven heb ontmoet. 2 februari 2015, de dag dat we elkaar ontmoet hebben op Shelly Beach, zo op klaarlichte dag, waar de zon op onze huid brandde en sindsdien elkaar niet meer losgelaten. Het romantische sprookje kwam voor mij toch echt tot leven.
Great Barrier Reef

Nieuw-Zeeland

Na 3,5 maand moesten we toch voor een tijd afscheid nemen en heb ik mijn reis vervolgd. In januari had ik namelijk al de rest van mijn tickets geboekt. Op 11 mei vertrok ik naar Nieuw-Zeeland, mijn 2e bestemming. Met een KIWI bus ben ik het hele zuider- en noordereiland afgereisd. De natuur in Nieuw-Zeeland is onbeschrijfelijk. Zo bijzonder. De ene dag ga je per helikopter de Franz Josef Gletsjer op waar ik een 3 uur durende wandeling gemaakt hebt en de volgende dag sta je bij het Wanaka Lake te genieten van het uitzicht waar nog net een stuk van de regenboog te zien is. Hoe ik Nieuw-Zeeland als een stuk rustiger heb ervaren dan Australië, vond ik het een geweldig land, uitgestrekt en de locals waren erg vriendelijk. Het was alleen weer even wennen aan de kou: zo had ik in Queenstown een muts en sjaal nodig, terwijl ik een week later op het bankje in Paihia in de zon lag. Al had de winter zijn intrede gedaan in mei.

Fiji

De 21 dagen in Nieuw-Zeeland zaten er helaas op en ik mocht de kou weer inruilen voor het zonnige Fiji. Een week lang mocht ik genieten van verse kokosnoten, hangmatsessies en snorkelen in het heldere oceaanwater. Dit mocht ik allemaal delen met Niek, een top gozer die mijn reismaatje en goeie vriend werd. We hadden elkaar al ontmoet in december in Australië. Er was direct een vriendschappelijke klik en samen hebben we de reis van ons leven gemaakt. We verbleven op het hoofdeiland van Fiji en vanaf daar hebben we diverse trips geboekt. Zo hebben we een dag doorgebracht op het eiland Beachcomber, één van de mamanuca eilanden, waar we konden snorkelen, genieten mochten van een Fijiaanse lunch en lekker konden luieren in een hangmat. Ook zijn we een dag en avond geweest op het Robinson Crusoe eiland. Hier werden we in de avond vermaakt door een Fijiaanse dans. Als krijgers gaven ze ons een show terwijl de vrouwen sierlijk mee danste. Kippenvelmoment.

Hawaï

Moce Mada Fiji, Aloha Hawaï. Eindelijk, de droom die ik als kind al had, werd werkelijkheid. Ik vloog naar Hawaï. Via Airbnb konden we verblijven in een prachtig huis. Op loopafstand vanaf Waikiki Beach. Het beroemde strand en de lange winkelstraat met leuke winkels, waar je als meisje zeker wel je geld kwijt kan. En nu we toch op Hawaï waren, waarom zou je dan niet een klein beetje het geld laten rollen? Een Ford Mustang cabriolet werd ons vervoersmiddel voor de 4 dagen die we er hadden. Ik als meisje van 22 achter het stuur van zo’n luxe auto, mocht alleen rijden, want m’n reisgenoot was helaas net te jong en zo toerde we van Waikiki Beach naar North Shore en verkende we elke plek die we tegen kwamen. Wat een gevoel, wat een ervaring.

Rondrijden op Hawaï

Verenigde Staten

De laatste 3 weken van onze reis hebben we doorgebracht in the V.S. We vlogen naar Seattle, waar we 1 dag doorgebracht hebben. Vanaf daar zijn we naar Chicago gevlogen. Direct de stad waar ik mij thuis voelde. Druk maar tegelijkertijd ook een relaxte sfeer. Hier hebben we een bijzonder fijne familie mogen ontmoeten die ons in huis namen en ons de weg wezen in de big city. Zo hebben we Chicago als echte Nederlanders op de blauwe fiets ontdekt. Na Chicago hebben we nog mogen genieten van the city that never sleeps, New York City. Eindelijk kwam mijn Ikea schilderij tot leven en stond ik toch echt op Times Square. Even de H&M in, paar slipjes gekocht bij Victoria Secret, want er was nu eenmaal uitverkoop. New York, een aparte belevenis.

Chicago

En New York was niet onze laatste stad, zo zijn we nog overgevlogen naar Los Angeles, waar we met een Greyhound bus zijn afgereisd naar San Diego, Las Vegas en San Francisco. Reizen in Amerika is altijd één van m’n grootste dromen geweest, en als je er dan bent, moet je jezelf zeker wel een keer of 10 knijpen van ‘Hey, wakker worden, je loopt in Hollywood!’.

Indonesië

De aller, aller laatste bestemming was Bali waar ik heb mogen genieten van lange strandavonden, Nasi Goreng en een Bintang biertje, heb mogen snorkelen met reuze schilpadden op Gili en aapjes kijken in het Monkey Forest in Ubud. Aan mijn lange vakantie kwam een eind, die ik wel met de liefde van mijn leven en vrienden uit Nederland op een bijzondere manier heb mogen afsluiten.

Op Bali

Mag ik het nog een keer vertellen...?

Geschreven door Annelies Ligtenberg

Heb je interesse in een reis naar Australië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Australië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.