Ryanair is de meest bekende prijsvechter voor vluchten binnen Europa. De luchtvaartmaatschappij is opgericht in 1985 als een Iers bedrijf. Als je met Ryanair reist kun je een goedkope en betrouwbare reiservaring verwachten. De maatschappij onderscheidt zich door de laagste tarieven te bieden zodat reizigers voordelig kunnen reizen. Daarnaast heeft Ryanair in vergelijking met Europese concurrenten het hoogste aantal van op tijd aangekomen vluchten. In 2017 werd Ryanair de eerste Europese luchtvaartmaatschappij met meer dan een miljard klanten.
Ryanair is succesvol omdat de basiskosten voor de vluchten laag zijn. Echter dien je voor alle extra's bij te betalen bij het bedrijf. Het inchecken van je koffer komt bijvoorbeeld nog bij de prijs van je vliegticket. De kosten worden laag gehouden mede dankzij de vloot waarmee het bedrijf vliegt. De vloot bestaat namelijk uit identieke vliegtuigen waardoor het onderhoud van deze vliegtuigen goedkoop en eenvoudig is.
De luchtvaartmaatschappij verbindt 37 landen met elkaar en heeft dagelijks zo'n 2.400 vluchten. Naast vluchten kun je bij de organisatie ook hotels boeken en auto's huren om je reis compleet te maken. Daarnaast heeft Ryanair vaak aanbiedingen waardoor je extra goedkoop naar bepaalde steden kunt vliegen. Het is dan ook een aanrader om de site in de gaten te houden voor leuke aanbiedingen.
Ervaringen met Ryanair
Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 422 reviews over Ryanair lezen. Het gemiddelde cijfer is een 2,7. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 12 juni 2011 door Tim.
Deze organisatie zit in de categorie luchtvaartmaatschappij. Hierin zitten 26 organisaties; o.a. Ryanair, TUIfly, EasyJet, KLM, Transavia, Qatar Airways, Emirates Airline en Vueling. Al deze organisaties samen hebben in 2.795 reviews een gemiddelde gescoord van 3,8. Ryanair scoort dus gemiddeld 1,2 lager dan het gemiddelde cijfer in de categorie luchtvaartmaatschappij. Dit is opvallend negatief.
Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. Ryanair heeft deze publieksprijs nog nooit gewonnen.
Ryanair krijgt gemiddeld een 2,7
op basis van 422 ervaringen:
2,7
+ Ervaring delen
Rahaf Makarati
op 21 juni 2025
bestemming: Amman / Jordan, reisperiode: juni 2025
De nieuwe praktijk / of een andere/ die we niet kennen van Ryanair en waarschijnlijk velen ook niet en misschien zou het daarom belangrijk zijn om daarover te schrijven. Ik weet niet.. u weet beter.
De mensen zouden dat moeten kennen zodat zij niet in de val geraken zoals wij.
Ryanair reist onlangs ook naar Jordanië- Amman.
We waren blij dit te horen. Soms directe vluchten, soms transit.
Nu dat er oorlog is, is alles geannuleerd tem september ..
Alle en ook ALLE maatschappijen geven geld terug in geval van annulatie gedaan door hen.
Ryanair heeft daarin zeer zeer slim ingespeeld. (Ook Wizair misschien.)
Zij splits namelijk de transit vluchten in 4 zodat de klant alles 4 keren zou moeten betalen (wat we ook NIET wisten).
Voor de vluchten naar Amman heeft ze de vlucht van transit land naar Amman geannuleerd en van Charleroi - transitland NIET.
De eerste vlucht is altijd duurder zodat ze MINDER zouden moeten TERUGBETALEN.
Het is niet eerlijk wat ze doen. Helemaal niet eerlijk. Niemand krijgt zo zijn geld terug.
Ze heeft zo en maakt zo veel winst. Enorm veel winst en de mensen zitten zonder hun geld en kunnen geen andere vlucht boeken.
We spreken over de mensen die GEEN verzekering hebben geboekt.
Ik heb veel met hen gesproken en met gotogate waar ik de vlucht heb geboekt, zonder resultaat.
... Lees meer
Maida
op 16 juni 2025
bestemming: Cyprus / Paphos, reisperiode: juni 2025
Slechte ervaring met Ryanair op 16 juni – onterecht bijbetalen en slechte service
Op 12 juni vlogen wij naar Paphos, Cyprus, met alleen handbagage. Op de heenweg was er geen enkel probleem met onze tas, maar op de terugweg moesten mijn moeder en ik ineens €60 bijbetalen voor exact dezelfde handbagage. Mijn moeder had zelfs een kleinere tas en moest ook bijbetalen. Erg frustrerend en onbegrijpelijk, vooral omdat mijn zus met precies dezelfde tas zonder problemen door mocht.
Daarnaast was de betalingsprocedure een ramp. Er kon alleen cash betaald worden, pinnen was niet mogelijk. Terwijl iedereen al in het vliegtuig zat, moesten mijn moeder en ik nog betalen bij een medewerker die totaal geen idee leek te hebben hoe ze het computersysteem moest gebruiken en bovendien verkeerde persoonsgegevens invulde. Ze leek alleen maar bezig met het innen van geld, niet met klantenservice.
Kortom: ontzettend irritante en slechte ervaring, vooral omdat de regels kennelijk willekeurig worden toegepast en de service waardeloos was.
... Lees meer
Martin
op 19 mei 2025
bestemming: Marokko / Fès, reisperiode: april 2025
Terugvlucht FR5002 op 29 april 2025 van Fes-Sais (Marokko) naar Brussel Charleroi werd 8 uur voor vertrek geannuleerd vanwege een staking op de luchthaven in België. Op de luchthaven van Fes was geen vertegenwoordiger van Ryanair. Via een informatie balie kregen we te horen dat de eerstvolgende beschikbare vlucht naar Brussel op 7 mei zou zijn, 8 dagen later. Ik was op reis met 2 kinderen. Totaal geen hulp of ondersteuning ontvangen. Afdeling Support van Ryanair was niet bereikbaar. Zelf alles moeten regelen en oplossen. Schandalige vertoning dus. Uiteindelijk de volgende dag naar Düsseldorf kunnen vliegen.
... Lees meer
Marjet Valks
op 29 april 2025
bestemming: Hongarije / Boedapest, reisperiode: april 2025
Wegens staking in België heeft Ryanair alle terugvlucht gecanceld.
Passagiers gewoon aan hun lot overgelaten. Op het laatste moment. Klantenservice onbereikbaar .
Zoek het maar lekker uit. Wat een criminele organisatie. Zo slecht.
Ik eis compensatie voor de gemaakte kosten. Heb nu 1100 euro extra moeten betalen voor vervangende vlucht. Zo slecht dit.
Wesley
op 24 april 2025
bestemming: Nederland / Bologna, reisperiode: april 2025
Ik heb 15 jaar niet gevlogen dus vroeg ik bij de service balie of ik alles correct had gedaan betreft ticket.
Na 2 uur bij inchecken mocht ik niet boarden vanwege voorletter verschil vanwege mijn doopnaam
Geen geld terug of omboeking was mogelijk volgende klant
Nu kan ik helaas geen nieuwe ticket betalen om nog deel te nemen aan t toernooi bedankt Ryanair voor het deels verzieken van mijn reis waar ik lang naar uitkeek
Jacques Huyghe
op 8 april 2025
bestemming: Ierland / Dublin, reisperiode: april 2025
Heb in Brussel airport een uur vastgezeten in security files. Ik kwam hijgend aan de gate een kwartier voor vertrek. De app stond nog op ‘final call ‘ niet ‘gate closed’ Het vliegtuig was aan gate met slurf. Toch mocht ik niet mee. Ryanair = nul klantvriendelijkheid
Stan
op 25 maart 2025
bestemming: Italië / Rome, reisperiode: februari 2025
21 februari 2025
Geachte heer/mevrouw,
Hierbij dien ik een formele klacht in over de behandeling die wij hebben ontvangen tijdens onze terugvlucht vanuit Rome Fiumicino naar Eindhoven op 17 februari 2025, vlucht FR5814. De gang van zaken rondom het sluiten van de gate en onze daaropvolgende weigering om in te stappen was volstrekt onacceptabel en uiterst klantonvriendelijk.
Situatieschets:Wij waren ruim op tijd aanwezig op de luchthaven (meer dan twee uur voor vertrek) en hebben ons tijdig bij de gate gemeld. Terwijl we voor de boarding gate op een bankje wachtten, ging mijn vriend kort weg om water te halen. Op dat moment verschoof de rij voor ons plotseling en werd omgeroepen: "Last call to the gate." Ik heb direct onze spullen gepakt en ben de priority-rij binnengelopen, terwijl mijn vriend enkele meters achter mij liep.
Tot onze verbazing werden de passagiers direct voor ons – slechts enkele meters verder – nog toegelaten, terwijl mij bij aankomst bij de gate direct werd medegedeeld dat deze gesloten was. Ondanks dat mijn vriend slechts luttele seconden later arriveerde, werd ons resoluut de toegang geweigerd. Dit is onacceptabel en getuigt van een gebrek aan consistentie en professionaliteit in de afhandeling van de boardingprocedure.
Eis tot compensatie:Gezien het feit dat wij tijdig aanwezig waren, andere passagiers nog werden toegelaten en er geen gegronde reden was om ons de toegang te ontzeggen, eis ik een volledige terugbetaling van onze tickets en de extra kosten die wij hebben moeten maken om alsnog thuis te komen. Deze kosten bedragen:
Kosten voor twee tickets voor de volgende vlucht naar Keulen: €200,00
Vervoerskosten om opgehaald te worden: €218,40
Toelichting: de eerstvolgende vlucht naar Eindhoven ging pas twee dagen later, wat nog hogere kosten met zich mee zou brengen. Daarom hebben wij ervoor gekozen om naar Keulen te vliegen en ons per auto naar Eindhoven te laten brengen door iemand uit ons netwerk.
Afgelegde afstand: Duiven – Keulen (162 km), Keulen – Eindhoven (173 km), Eindhoven – Duiven (101 km). Totaal 436 km à €0,40 per km = €218,40.
De autorit duurde in totaal zes uur, niet alleen voor ons, maar ook voor degene die ons ophaalde.
Parkeerticket Keulen Airport: €17,00
Verwachtingen en vervolgstappen:Naast de volledige terugbetaling van onze kosten verwacht ik een officiële uitleg over deze uiterst klantonvriendelijke behandeling en welke maatregelen Ryanair neemt om herhaling te voorkomen.
Bovendien wil ik benadrukken dat wij tot op heden géén enkele reactie hebben mogen ontvangen op deze klacht, ondanks herhaalde pogingen en het feit dat Ryanair op de hoogte was van het feit dat onze telefoons gestolen waren. De manier waarop wij zijn behandeld is ronduit schandalig en onacceptabel.
Indien deze klacht niet naar tevredenheid wordt afgehandeld, behoud ik mij het recht voor verdere stappen te ondernemen, waaronder het indienen van een klacht bij de consumentenautoriteiten en, indien nodig, juridische stappen.
Ik verwacht binnen een redelijke termijn een inhoudelijke reactie en een passende compensatie.
Met vriendelijke groet,
Herman van Houten
op 16 maart 2025
bestemming: Spanje / Alicante, reisperiode: april 2025
Betalen via iDeal worden niet goed verwerkt bij Ryanair. Daardoor is de boeking niet zichtbaar in jouw account. Na veel moeite kon een medewerker van de helpdesk dat vertellen maar een goede oplossing is er niet. Ik moet 48 uur voor de reis een chatbericht sturen en hopen dat het wordt geregeld. Voor alle duidelijkheid: de fout ligt volledig bij Ryanair omdat het systeem de iDeal betaling niet goed kon verwerken.
W. Van der Poel
op 9 maart 2025
bestemming: Spanje / Girona, reisperiode: maart 2025
Al sinds tijden kun je de boeking in je Ryanair account niet omboeken en of inchecken als je per IDeal betaald hebt. Ryanair weet dit, doet er niets aan, maar laat je wel €55 p.p. bijbetalen als je dan maar op de vlieghaven wil inchecken. Contact met ze opnemen is praktisch onmogelijk. Georganiseerde oplichting!
J. G.v.V.
op 14 februari 2025
bestemming: Italië / Sicilië, reisperiode: augustus 2024
Via Eindhoven zouden wij vliegen naar Sicilië, waren optijd daar. Was een storing (van Ryanair tevens hun schuld/gebrek, bewijs van Eindhoven Airport ontvangen), Ryanair medewerkster zei tijdens het wachten dat het vliegtuig niet zonder passagiers zou wegvliegen. Er werd louter omgeroepen dat er een vertraging was, verder geen informatie behalve het verplaatsten naar een andere balie. Dit hebben ze 2x gedaan. Uiteindelijk bij de laatste balie las mijn vrouw dat het vliegtuig weggevlogen was. De hele hal van het vliegveld stond vol met mensen die allemaal die vlucht hebben gemist! Zelf al hadden wij geen ruimbagage gehad hadden wij niet in kunnen checken. De Ryanair medewerkster zei dat wij ons geld terug zouden krijgen (totaal €1600,- !!!) Het is inmiddels Februari 2025, wij hebben nooit iets ontvangen en ben hier meermaals achteraan gegaan. TIP, ALS ER IETS WORDT TOEGEZEGD, FILM DIT ALS BEWIJS!!! Daarnaast zegt Ryanair dat het aan ons ligt en zij niets hebben misdaan. Wij konden überhaupt niet inchecken en daarmee inderdaad ook geen toegang krijgen tot de gate, dus een no-show in hun optiek. Walgelijk bedrijf die hun eigen regels niet overtreed en liever een leeg vliegtuig laat vliegen dan "vertraging" op te lopen of de klanten hun tickets te vergoeden. Ik vlieg nooit meer met dit kl*te bedrijf (dit geldt ook voor het multinational bedrijf waar ik voor werk met 600 medewerkers). Zelfs meerdere juristen kunnen en willen hier niets aan beginnen. Onze Reisverzekeraar Univé (waar wij al onze verzekeringen hebben ondergebracht, waarschijnlijk zelf oververzekerd zijn) gaat niets voor ons doen cq. kan niets voor ons betekenen.
Het is te bezope voor woorden dat de Nederlandse staat dit bedrijf laat voortbestaan.
Bekijk 422 ervaringen over Ryanair