De highlights van Barcelona

Bestemming: A. Barcelona (Spanje)
Periode: juli 2015
Accommodatie: Hotel
Organisatie: Ryanair

Van dinsdag 28 juli 2015 t/m vrijdag 31 juli maakten mijn vader en ik een stedentrip naar Barcelona. We vlogen met Ryanair en hadden een hotel geboekt via Booking.com. Het hotel lag buiten de stad maar wel heel dicht bij het metrostation.

De eerste dag hadden we helaas grijze lucht. We hadden helaas niet zo lang, dus ik wilde zo snel mogelijk alles zien. We gingen als eerst naar Parc Guell. Antoni Gaudi heeft dit park gemaakt in opdracht van Eusebi Güell. Het park is prachtig met palmbomen en aparte gebouwen en stenen. We zijn ook langs het huis gelopen waar Gaudi heeft gewoond. We wilden ook graag het museum naar binnen maar helaas moesten we dan 4 uur wachten. Gelukkig konden we om het park heen lopen, op deze manier kun je ook alles zien. Daarna liepen we naar de Arc de Triomf, een rode bakstenen triomfboog. Dit is de oorspronkelijke ingang van het Parc de la ciutadella.

Een stadspark met een prachtige fontein: Font de la Cascada. Mijn vader was echt onder de indruk. Ik had de routes van te voren al gepland. De fontein was een echte verrassing voor mijn vader. Hij had niet verwacht dat het park zo mooi was. Daarna liepen we door naar de winkelstraten, waar we wat pizza aten. We liepen door naar de Ramblas waar vele straatartiesten te zien waren. Ze waren allemaal verkleed en je kon met ze op de foto. Kortbij was La Boqueria, een hele grote markt. Hier krijg je alle soorten groenten en fruit. Het ziet er allemaal heel aantrekkelijk uit. Vooral de fruitsmoothie’s, hmm!! Helemaal aan het einde van de Ramblas zag ik op de rotonde het Columbus beeld die de weg wijst. Deze wordt ‘Mirador de Colom’ genoemd. In deze streek zijn veel wijken met heel veel palmbomen. Overal zijn ze te fotograferen. Misschien vind ik dat nog wel het leukste van Barcelona. Alle palmbomen die er staan! Hier krijg je echt een vakantie gevoel van. We liepen door naar de haven Het is de belangrijkste haven van de Spaanse regio en ligt aan de Middellandse zee. Bij de haven is een grote draaibrug geplaatst, deze leidt je naar het winkelcentrum. Hier hebben we gezellig op een terrasje gezeten in de avond. De brug is dan mooi verlicht. Op de brug staan allerlei mensen met spulletjes uitgestald die je kunt kopen. Dat varieert van souvenirtjes tot tassen en schoenen. We liepen terug naar de metro via de Ramblas en je kon zelfs portretten laten schilderen bij verschillende kraampjes. We bleven even staan om het resultaat van een aantal toeristen te bewonderen.

Font de la Cascada

De volgende dag stond Montserrat op de planning. Een wandeling maken door de bergen en het Klooster van Montserrat bekijken. Het klooster bevindt zich op 720 meter hoogte. We stonden op de bus te wachten en vroegen een jongen die ook stond te wachten welke bus we precies moesten hebben. De jongen bleek een student te zijn die toevallig daar in de buurt woonde. Hij wilde ons dolgraag brengen. We stapten in de bus en stapten uit waar de jongen woonde. Dit was net buiten de stad. Zijn vader had een eigen bakkerij aan huis. Hij bracht ons met de auto naar de ingang. We wilden hem nog geld geven maar dat wilde hij absoluut niet. Dit hadden we nog nooit meegemaakt. Heel attent van hem. We gingen met de kabelbaan omhoog richting de bergen. Hier bleken ze het lekkerste ijs te hebben die ik ooit heb gehad. Heerlijk! Daarna hadden we een route van 2 uur uitgestippeld. De route bestond uit onregelmatige trappen die heel steil omhoog liepen. Het was heel zwaar want het was ondertussen erg warm. Mijn vader hield het niet meer vol, we moesten helaas weer terug naar beneden. Ik had graag tot het einde willen gaan. Op de foto zie je het prachtige uitzicht vanaf de bergen. We gingen terug met de trein. We waren nu echt toe aan een middagje strand. Eerst gingen we op een terrasje zitten vlakbij het water. Daarna gingen we over het strand wandelen met onze voeten in het water. Hier hebben we echt van genoten. Toen gingen we op de rotsen zitten langs het water en liepen een tijdje later over de boulevard. Aan het strand hebben we een overheerlijke hamburger gegeten voor weinig geld. Deze had ik het liefst iedere dag willen eten. In de avond gingen we met de metro naar de beroemde kerk: La Sagrada familia. De mooiste kerk die ik ooit gezien heb.
Uitzicht Barcalona

De laatste dag had ik gepland om naar Blanes te gaan met de trein. We gingen lekker naar het strand en daarna naar de botanische tuin: Jardi Botanic Marimurta. Dit had ik van te voren goed uitgezocht op internet. En het was echt de moeite waard om te bezoeken. Het was prachtig. Precies wat ik had gehoopt. Je hebt een prachtig uitzicht over de zee en een paar rotsen. Echt een paradijs. Vanuit de witte koepel kun je ook prachtige foto’s maken. Aan de rechterkant van deze koepel ligt een heel klein strandje. Alle bloemen en planten waren zo mooi. Mijn vader vond het gelukkig ook prachtig. We hebben hier echt een mooi stukje natuur kunnen proeven. Daarna was het volgende project aan de beurt. Dit werd wel even pittig. Helemaal boven op de berg van Blanes ligt een kasteel. Vanaf daar heb je een nog veel mooier uitzicht.

Mijn vader moest er weer aan geloven en moest met mij mee naar boven. Ook deze tocht was erg zwaar. Het bestond uit heel veel trappen. Maar eenmaal aangekomen bij kasteel San Juan vonden we het absoluut weer de moeite waard. Je kunt er ook met een treintje naar boven. Maar wij zijn gelukkig nog fit en kozen ervoor om onze benen even goed te strekken. Dat hoort nu eenmaal bij een stedentrip. Het kasteel heeft ook een uitkijktoren en dit is tevens het hoogste punt van de berg waartegen Blanes is aangebouwd. We hebben genoten van het uitzicht. Helaas moesten we uiteindelijk toch weer terug naar beneden. We zijn met de trein terug gereisd. We zijn naar de winkelstraten gegaan met de metro en hebben de 2 gebouwen van Gaudi bezocht. Casa Mila en La Pedrera. Deze gebouwen zijn heel apart en hebben onregelmatige balkons die aan de buitenkant te zien zijn. Het ziet eruit als een sprookje. Zeker de moeite waard om te bekijken en ligt midden in het centrum. Tussen de dure winkels. Aan het einde gingen we via de Ramblas naar placa reial. Een plein met restaurantjes en veel palmbomen. Een man deed een solo optreden met heel veel salto’s. Heel spectaculair om te zien. Iedereen klapte voor hem. Bij placa reial hebben we heerlijk gegeten. Daarna hebben we het mooist bewaard voor het laatst: De magische fontein! Het was nog licht buiten toen we naar Parc de Montjuïc gingen met de metro. Hier gingen we naar Palau Nacional, een reusachtig paleis die zich bevindt op de Monjuic heuvel. We hebben nog wat gewandeld en op de trappen gezeten. Toen hebben we in de avond gekeken naar de magische fontein. Het was super druk geworden. Het leek net of we naar een concert waren gegaan, zo druk! Dit was echt de kers op de taart. Een prachtige afsluiter. Helaas moesten we de volgende dag weer terug naar huis.
De magische fontein van Barcelona

- Geschreven door Nadia Jurgens

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.