Schrijf een ervaring over KLM en maak kans op mooie prijzen!

KLM

Url: http://www.klm.com/

Type reizen: luchtvaartmaatschappij

Logo van KLM
KLM won in 2016 de Reisgraag award KLM won in 2017 de Reisgraag award

KLM is de grootste en bekendste luchtvaartmaatschappij van Nederland. KLM werkt sinds de fusie in 2004 nauw samen met Air France onder de naam Air France KLM Group. KLM, Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is de kern van de KLM Groep. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert.

KLM werd opgericht in 1919 en de eerste vlucht vond plaats op 17 mei 1920. Piloot Jerry Shaw vloog met een geleaste DeHavilland DH-16 van Londen naar Schiphol. Op 1 oktober 1924 vertrok de eerste intercontinentale vlucht. De route was Amsterdam-Batavia met een Fokker F-VII. De reis duurde een paar weken terwijl je nu in ongeveer 15 uur ter plaatse bent. Amsterdam-Batavia werd al in 1929 een echte lijndienst. In 1934 vloog KLM voor het eerst de Atlantische Oceaan over, naar Curaçao. Als eerste Europese maatschappij na de oorlog begon KLM in 1946 met een lijndienst over de oceaan naar New York.

In 1960 kreeg KLM haar eerste straalvliegtuigen. Toestellen met straalmotoren waren niet alleen groter dan de vroegere types met propellers, maar ze vlogen ook sneller. Door die hogere snelheid namen de reistijden door de lucht flink af. Voor het eerst werd het mogelijk om vrijwel iedere plaats op aarde met een internationaal vliegveld binnen 24 uur te bereiken.

op 9 december 2018 bestemming: Singapore / Singapore, reisperiode: december 2018

Klantvriendelijkheid grondstewardess ver te zoeken

Dit betreft een klacht wat gaat over 1 persoon die ons had geholpen van KLM, en het betreft absoluut niet iedereen die ons had geholpen bij KLM gisteren.

Op zaterdag 8 december 2018 omstreeks 18:00uur bracht ik mijn vader (beide van Chinese afkomst) naar Schiphol. Hij ging naar Singapore vluchtnummer KL0835. We moesten aanwezig zijn bij vertrekhal 2 balie 13. Daar stond een vriendelijke mevrouw zij wou mijn vader zijn boardingspass zien. Ik legde haar uit dat ik mijn vader online had ingecheckt en geen boardingspass had uitgeprint. Dit was geen probleem, en bovendien zei ze dat ik wel met mín vader mee mocht om hem te helpen. Want ze begreep dat mijn vader de Nederlandse taal niet goed beheerst en ook van oudere leeftijd is (ze wou niet dat mín vader de koffer zelf op de band ging doen). Ik liep verder toen zat daar een andere mevrouw van KLM en ook aan haar uitgelegd dat ik niet mee vlieg maar gewoon de online check in wil laten zien, dat was wederom geen probleem. Ze ging de boardingspass voor mín vader uitprinten en ik mocht hem helpen om de koffer in te checken. Ik zei ik heb t nooit eerder gedaan, dus ik weet niet hoe t moet. Ze zei daar staat iemand als jullie hulp nodig hebben. Prima, alles was inderdaad vrij makkelijk. Totdat we de bagagesticker moesten vastmaken aan de koffer. Ik heb voorheen weleens mensen t zien doen, dan moesten ze de sticker afhalen en om de hendel heen doen. Maar ik had gewoon niet door hoe t werkte, ik zag dat er een lange rij stond met passagiers en wou ik niet te veel prutsen. Toevallig stond een mevrouw van de KLM naast me andere passagiers helpen. De passagiers liepen weg dus ik was in veronderstelling dat ze klaar was, en zei mevrouw mag ik u wat...... toen zei ze gelijk One moment please! Ze was blijkbaar nog bezig. Ze kwam terug en ik zei: nou ik ben best ver gekomen met dit apparaat maar ik weet niet hoe de sticker werkt. Ze zei: u doet m door de hendel heen van de koffer... dus ik draaide me om en deed dat en ik wou me omkeren om te zeggen en nu verder? Toen was ze weg, ik zag dat ze alweer andere passagiers aan het helpen was. Dus ik riep haar na (wat ik achteraf niet had moeten doen, en gewoon naar toe had moeten lopen), maar goed ze reageerde niet. Dus ik verhief misschien wel mín stem, ze reageerde heel erg aangevallen en zei gelijk wilt u uw stem niet zo verheffen. Ik zei toen ik was met u in gesprek, u liep weg daarom riep ik u. Ze zei vervolgens ik heb u toch uitgelegd wat u moest doen? Ik zei toen ik vond dat niet duidelijk. Zei ze gewoon: begrijpt u geen Nederlands? Pardon dacht ik? Ik moest even nadenken wat ze nou precies bedoelde, in wat voor taal was ik dan met haar aan het voeren? Uiteindelijk heeft ze gezegd de sticker zelfklevend is en je hoeft m maar tegen elkaar aan te drukken... dat staat ook in de instructies. Dus binnen 1 minuut heeft ze naar mijn gevoel mij GEDISCRIMINEERD en ook nog GEKLEINEERD. Ik had geen zin in discussies en zei toen sorry ik ben gewoon niet zo slim. Voor mij was t klaar, ik wou gewoon de koffer erin doen en wegwezen. Maar nee die mevrouw begon toen; voor de VOLGENDE keer mag u hier niet meer komen dit gedeelte is alleen voor passagiers. Ik wou uitleggen dat de 2 collegaís voor haar vertelden dat ik mín vader mocht helpen, maar daar wou ze niet naar luisteren en zei botweg daarom zeg ik ook voor de VOLGENDE keer en zette ze een voldaan gezicht op.

Nou vind ik dit echt niet kunnen natuurlijk. Ik heb via whatsapp een klacht ingediend bij KLM. Ze begrepen mij en zullen dit intern doorzetten. Maar wat ik wil is dat die medewerkster mij haar oprechte excuses aanbiedt. Maar dat is weer niet mogelijk. Ik hoop daarom op deze manier (spijtig genoeg om dit in het openbaar te zetten) dat de medewerkster dit leest en even goed gaat nadenken of deze baan wel zo geschikt is voor haar. Want ook al sprak ik geen woord Nederlands had zij en kon zij mij op tientallen andere manieren helpen. En ik hoop dat KLM echt deze desbetreffende medewerker op aanspreekt dat haar gedrag niet ok is. Want voor een persoon als ik (Chinees van de buitenkant) die geboren en getogen is in Nederland en Algemeen Beschaafd Nederlands spreekt is dit heel kwetsend, blijkbaar speelt de lichaamskleur in deze situatie bij deze medewerkster een grote rol. ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 28 november 2018 bestemming: , reisperiode: september 2018

DOE HET NIET, boeken bij KLM, de vlucht uitgevoerd door DELTA was een grote ramp. Zowel op de heen als op de terugvlucht stoelen geboekt voor mij en mijn partner, daarvoor bij Ä 190,00 betaald. Zowel op de heen als op de terugvlucht andere seats gekregen als waarvoor geboekt, zonder opgaaf van redenen. Ook nog op plaatsen die erg oncomfortabel waren. Daarna klacht ingediend bij KLM en mijn geld teruggevraagd. Ik had namelijk voor iets betaald wat ik niet gekregen heb. Waarom had ik dan stoelen geboekt? Dit bleek niet mogelijk. Ik kreeg een voucher aangeboden als ik weer bij KLM zou boeken het komende jaar. Dit heb ik niet geaccepteerd, ik maak zelden verre vluchten (de laatste was meer dan 25 jaar geleden) en ik ben daardoor ook nog verplicht om met KLM te vliegen, er zijn betere en goedkopere maatschappijen te vinden namelijk. Vluchten binnen Europa vlieg ik meestal met Transavia. Diegene die de klacht behandelde loog ook alles aan elkaar, "dit staat in de kleine lettertjes' 'u heeft op comfort + stoelen gezeten en deze kunnen wij niet vergoeden' ( wat pertinent onjuist was, op mijn ticket stond ook mean cabine) enz. enz. Ik heb toen een klacht ingediend tegen deze medewerker wegens verkeerde voorstelling van zaken, een andere medewerker heeft de klacht toen verder behandeld. Uiteindelijk heb ik ONDER PROTEST! een dinerbon van Ä 69.50 moeten accepteren omdat er niet meer inzat. KLM is namelijk ook niet aangesloten bij een branche vereniging zodat je niet bij de klachtencommissie terecht kunt. Een gang naar de rechter was de enige optie en dat is voor zo'n bedrag een zinloze actie. Er is uitvoerig mailverkeer en ook telefonisch contact geweest met KLM over deze zaak, maar er was niet te praten over het terugbetalen van mijn niet gekregen stoelen. Ook heeft Delta zeer onvriendelijk personeel op het vliegveld van Boston, die wilde mij ook niet helpen en wilde niets doen met mijn klacht dat ik verkeerde stoelen had gekregen. Ook hadden ze een 'procedure fout' gemaakt bij het inchecken zodat iedereen het vliegtuig weer moest verlaten vlak voor het vertrek, dit leverde een vertraging van 3 uur op. Ik heb het helemaal gehad met KLM en ook met DELTA, vlieg nooit meer met deze maatschappijen! p.s. Een vriend van mij die regelmatig op Amerika vliegt heeft hetzelfde meegemaakt, vliegt ook nooit meer met KLM/DELTA> ... Lees meer

  • Algemeen 3
op 21 november 2018 bestemming: Duitsland / Berlijn, reisperiode: november 2018

Al meerdere malen meegemaakt: Onbeschoft en denigrerend grondpersoneel naar frequent flyers! Zowel in Spanje als Amsterdam meerdere malen meegemaakt. Nooit meer KLM. ... Lees meer

  • Algemeen 1

Meer ervaringen

Nieuws

Vakantieverhalen / reisverslagen