Snorkelparadijs Bonaire

Vervoer: Vliegtuig en huurauto
Accommodatie: Appartement
Organisatie: KLM

Het was min of meer een spontane ‘ingeving’ toen we in de D-reizenwinkel samen met de persoonlijke reisassistent op zoek gingen naar een huurauto op Bonaire. De vliegtickets van KLM en de accommodatie – een huisje met twee kamers in ‘Lagoen Hill’ – waren al vastgelegd. De prijs van een pick-up bij Budget cars bleek vrijwel hetzelfde als de ‘gewone auto’ met één upgrade. Best wel cool om eens pick-up te rijden; laten we eens ‘gek’ doen. Het was ook cool, maar écht bijzonder bleek het niet te zijn. Meer dan de helft van de toeristen én de bewoners rijdt pick-up op Bonaire. Bij supermarkt Van den Tweel (Albert Heijn in Kralendijk) zijn van de geparkeerde 50 auto’s, gemiddeld zo’n 30 pick-up, vijf Jeep en de overige 15 ‘gewoon’. Met een ‘gewone auto’ met upgrade hadden we pas écht uit de toon gevallen!

Dat de pick-up, naast de Jeep, ontzettend populair op Bonaire is, is achteraf heel goed te verklaren: een deel van de wegen is onverhard en om bij de mooiste duik- en snorkelplekken te kunnen komen, moet altijd een stukje onverhard overbrugd worden. Zonder pick-up of Jeep kom je Washington National Park niet eens in, en dat park wil, mag en moet je écht niet missen. Een ander logisch voordeel van de pick-up in dit duikparadijs: het meenemen van die zuurstofflessen en grote pakken in de bak van de ‘truck’ is wel héél handig! ‘Onze’ blauwe Toyota Hilux – met naast een handige open bak gewoon een achterbank – bleek ook nog eens best zuinig te zijn. Kanttekening: de afstanden op Bonaire zijn klein en de wegen zijn wat ‘hobbelig’ dus onze hoogst behaalde snelheid was 70 km/uur op de weg van Kralendijk naar Rincon. Ons rijgedrag op Bonaire was daarmee een stuk zuiniger dan op de Nederlandse (snel)wegen.

Huurauto Bonaire

Tip: huur op Bonaire een pick-up of Jeep

Hoe dan ook: de autokeuze voor onze vakantie van 12 dagen op Bonaire – laatste anderhalve week november, eerste halve week december 2014 – was op en top!
En de rest?

De reis naar Bonaire

Al enige jaren parkeren we de auto niet meer op het langparkerenterrein van Schiphol, maar bij Park&Fly in Roelofarendsveen. Na aankomst bij de Park&Fly, het afgeven van de sleutel en het voldoen van de parkeerkosten zaten we ook dit keer in no-time in een klaarstaand busje en werden we naar de juiste vertrekhal gebracht. De mannen van Park&Fly hebben altijd een gezellig praatje, wanneer de passagiers daar prijs op stellen.

Het zelf inchecken én het labelen van ruimbagage hadden we al eens eerder gedaan en ging dit keer vlekkeloos en zonder hulp van het aanwezige grondpersoneel. De vorige keer was dat wel even eng: stel de bagage komt door eigen geklungel niet aan… Maar het kwam de eerste keer goed, en ook deze keer: onze koffers lagen op de band van Flamingo Airport op Bonaire toen wij aan diezelfde band reikhalzend uitkeken naar een geel en bordeauxrood exemplaar!

Op een langere vliegreis (+ 4 uur) betalen we graag iets extra om er zeker van te zijn dat we een plaats aan het raam hebben, op een zitje van twee stoelen (en niet in de middenrij met vier stoelen). Onze zitplaatsen werden ook deze keer weer snel ‘ons plekje, ons hoekje’; het voelde alsof er verder niemand was. De heenreis van bijna 12 uren (onder andere door een tussenlanding op Aruba) en de rechtstreekse terugreis van zo’n 9 uren, vlogen voorbij mede dankzij de uitstekende entertainmentset. De meegebrachte boeken, tijdschriften, Ipod en MP3-speler (want bij een goede vakantievoorbereiding hoort óók goed nadenken over hoe je de vlieguren plezierig doorkomt) zijn vrijwel niet uit de handbagage geweest.
Tip: wij nemen onze eigen koptelefoons mee want die zitten comfortabeler dan de verstrekte ‘oortjes’. De koptelefoons sluiten daarnaast een groot deel van het omgevingsgeluid uit. Bij de eigen koptelefoon wél een extra vliegtuigplug kopen, want de standaardplug past niet.

Anyways, zaten we niet film te kijken of een computerspelletje te doen, dan zaten we wel te eten: KLM zorgt erg goed voor haar gasten en komt ‘om de havenklap’ langs met een hapje, drankje, ijsje et cetera. En ja, dat doet KLM ook in economy class.

Tip: een vegetarische warme maaltijd moet (ook) bij KLM vóóraf besteld worden.

In de pakketreis van D-reizen naar de accommodatie Lagoen Hill op Bonaire was de transfer vliegveld-accommodatie inbegrepen. Omdat wij die coole pick-up huurden bij Budget cars vanaf het vliegveld, hoefden we niet gebruik te maken van de transfer. Onze persoonlijke reisassistent van de D-reizenwinkel had dit netjes vooraf doorgegeven. Betekende (uiteraard) wel, dat we vooraf even zelf, thuis de routebeschrijving moesten uitwerken. Samen met de gratis plattegrondjes – onder andere bij de autoverhuur en de Tourist Info te krijgen – bracht de routebeschrijving ons perfect op de juiste plek. Ook in het donker wisten we ons huisje op Lagoen Hill in een keer te vinden – met tussenstop bij een pompstation met liquor store voor onze eerste koude Polar op de veranda later die avond.

Lagoen Hill

We werden warm onthaald door Barend: hij had de lampen en de ventilators van ons huisje al even aan gedaan en wachtte ons op bij het gezamenlijke zwembad. We kregen direct de eerste tips van Barend over het aanschaffen van een tag (visum) voor het mogen snorkelen en duiken in de wateren rond Bonaire. De onderwaterwereld van Bonaire is óók National Park.

Het tweekamerappartement voelde meteen goed. De ruime woonkamer (die we uiteindelijk niet gebruikt hebben want in het heerlijke klimaat leef je op de veranda), de ruime slaapkamer mét airco, de grote hang- en legkasten, de sanitaire ruimte, de keuken met goede apparatuur en goed gerei, de veranda met grote tafel en prima stoelen: het was allemaal perfect én brandschoon. De vloeren waren allemaal betegeld en drempelvrij, dus even met het bezempje door het huis en ‘het huishouden’ was weer gedaan!

Lagoen Hill bestaat uit een aantal huizen – vrijstaand en twee-onder-een-kap – in een wat luxere woonwijk (met vooral Nederlanders). Wij vonden dat helemaal geweldig: niet op een ‘vakantiepark’ maar gewoon in het binnenland in een wijk. Het was ontzettend rustig gelegen en de huizen van Lagoen Hill staan ook nog eens aan de rand van de wijk (dus alleen bestemmingsverkeer). Achter het hek van de achtertuin liepen de wilde ezels en geiten.

Bonaire is heel veilig en daarbij zitten voor alle ramen en deuren tralies (heel normaal op de Antillen); verblijven in een woonwijk is echt niet ‘gevaarlijker’ dan op een ‘afgeschermd park’. Drie keer per week kwam Barend langs met schone bad-, hand-, thee- en aanrechtdoeken. Nog nooit zo vaak tijdens een vakantie schone handdoeken gehad en tegen de tijd dat Barend weer kwam, hadden we nog niet eens alles gebruikt. Naast de handdoeken bracht Barend óók heel veel informatie over het eiland, over goede snorkelplekken, over leven als geëmigreerde Nederlander op Bonaire, over de zaak die hij en zijn vrouw hebben en verder uitbreiden, over lokale ‘snacks’ waar het goed eten is, over dat we ’s avonds moesten oppassen voor plots overstekende ezels et cetera. Een gezellige, leuke, wijze en goede beheerder, zonder daarbij te aanwezig of te opdringerig te zijn.

Snorkelen

Bonaire staat algemeen bekend als duik- en snorkelparadijs en wij vertrokken dan ook met hoge ‘snorkelverwachtingen’. Zouden we nu dan eindelijk eens een zeeschildpad kunnen zien, zwevend in zijn natuurlijke omgeving? Om de spanning niet verder op te voeren: Bonaire heeft absoluut voldaan aan onze snorkelverwachtingen. Zoals Barend het zei: “Overal waar je je kop in het water steekt is het prachtig en iedere keer is het een verrassing wat je ziet!” Wat had hij allemaal al niet gezien tijdens het duiken! Maar nog nooit een zeepaardje. Dat bijzondere zeediertje stond nog op zijn vindlijstje.

Snorkelen op Bonaire

Op dag twee zagen we de eerste schildpad zwemmen bij Bari’s reef – een snorkelplek waar we door Barend op waren gewezen. En er volgden gelukkig nog heel veel meer schildpadden, vooral bij de snorkelplekken Wayaka II (in Washington Slagbaai National Park) en Andrea I – Petries Pillar – Small Wall (ook een tip van Barend). Ook tijdens het snorkelen bij Klein Bonaire spotten we zo’n heerlijk relaxt zwemmende schildpad.

Bij Bari’s reef werden we ook nog getrakteerd op een ‘sardientje’ van anderhalve meter. Dankzij de gratis wifi in Lagoen Hill konden we ’s avonds opzoeken wat we hadden gezien: een tarpon. En wat waren die duikers onder ons nu aan het filmen bij Bari’s reef? Jawel! Een zeepaardje, zwevend aan een touwtje op de zandbodem.

De schattige trunkvisjes, de fascinerende murenen, de onschuldige maar toch wat ‘enge’ gold spotted snake eel, de grote papegaaivissen… allemaal kwamen ze langs en zijn ze vastgelegd met de onderwatercamera en in ons geheugen. Alleen de rog hebben we gemist… Die staat nu nog steeds op ons vindlijstje.

Tip: de mooiste/meeste snorkelplekken zijn ver van een restaurantje of terras. We lagen zo twee of drie keer een uur in het water. Dat maakt dorstig en ‘hongerig’. In onze huisje op Lagoen Hill was een koelbox en voor een paar dollar kochten we koelelementen in de supermarkt. Is toch wel héél fijn: koud water, een koude Polar of een koude cola met een lekker fris broodje.
Geen koelbox aanwezig of te leen? Het aanschaffen van een box of meenemen van een koeltas is niet de grootste kostenpost van een vakantie op Bonaire.

Andere activiteiten

Onze hoofdactiviteit was snorkelen, maar dat deden we niet al ’s ochtends om 09.00 uur. Door het tijdverschil waren we altijd vroeg wakker (06.30 uur) en kropen we ’s avonds rond 22.30 uur onder het laken. De dagen waren daardoor lekker lang en toch hadden we geen slaapgebrek. Vanaf 08.00 uur was supermarkt Van den Tweel geopend (tot 20.00 uur, zeven dagen in de week), dus dat was na opstaan, douchen en ontbijten iedere dag een vaste ochtendactiviteit.

Wat is er verder zoal te doen op Bonaire náást duiken, snorkelen, (kite)surfen en zeilen?

- Kajakken door het mangrovebos. Dit is alleen onder leiding van een gids mogelijk omdat het bijzondere natuurgebied goed beschermd wordt. Wij hebben een tocht van ruim een uur gemaakt vanuit het Mangrove Informatiecentrum. Een kajaktocht inclusief snorkelen is ook mogelijk.

Mangrove Bonaire

- Een bezoek aan Donkey Sanctuary. Op Bonaire lopen (veel) geiten en ezels in het wild rond. Gewonde, zieke, mishandelde en verweesde ezels worden opgevangen door de Donkey Sanctuary. Er zitten zo’n 400 ezels ‘in de opvang’ waarvan het overgrote deel vrij rondloopt op een wijds terrein. Bezoekers kunnen met de auto over dit terrein rijden en de ezels voeren met wortels (te koop bij de ingang). Ezels houden – naast van eten – erg van aandacht.
Donkey Sanctuary

- Rondrit langs de zoutpannen, de slavenhuisjes, vuurtoren op de zuidpunt
- Inscripties van indianen bekijken (en de mooie omgeving)
- Winkelen in Kralendijk. Het is geen uitgebreid winkelbestand in het stadscentrum en voornamelijk gericht op de toeristen (van de cruiseschepen die aanmeren), maar het is best aardig even een uurtje rond te wandelen, ansichtkaarten te kopen, een lunchhap of drankje et cetera
- Bezoek aan museum Mangazina di Rei.
- Bezoek aan destilleerderij Cadushy. www.cadushy.com/
- Rondrit door Washington Slagbaai National Park en bijvoorbeeld even uitstappen bij een boka, een saliña met flamingo’s en de vuurtoren op de noordpunt. Of: klimmen naar de top van Brandaris (241 m. – vroeg in de ochtend starten), snorkelen bij Wayaka II of Boka Slagbaai. Een pick-up of Jeep is absoluut nodig voor deze rondrit. Ook niet vergeten: bij de ingang het museum/informatiecentrum bekijken. Om toegang tot dit Nationale Park te krijgen, is dezelfde tag noodzakelijk als voor duiken. Wie al een duiktag heeft (van 25 dollar) heeft vrij toegang tot het park; wie een snorkeltag heeft (van 10 dollar) betaalt de eerste keer 15 dollar bij. Een volgend bezoek is gratis. Wij zijn twee keer naar dit Nationale Park geweest omdat het er prachtig is én omdat Wayaka II een werkelijk schitterende snorkelplek is.
Washington Slagbaai National Park

Lokaal eten

Ondanks de prima supermarkten en de goed geoutilleerde keuken, zijn we – mede op aanraden van beheerder Barend – op een gegeven moment gaan eten in de lokale ‘snack’. De lokale ‘snacks’ lijken cafés waar mannen aan de bar zitten, of buiten op een kruk voor een open raam, en Venezolaans bier drinken. Maar de ‘snack’ is méér en beter dan de benaming doet vermoeden en de plaats op het eerste gezicht lijkt. Het zijn plaatsen waar het café gecombineerd is met een goede afhaal voor lokale of chinese gerechten.

Dus hoe de rest was?

Werkelijk alles was in één woord: geweldig!

Heb je interesse in een reis naar Bonaire? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Bonaire, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.