Schrijf een review

Info over KLM

Url:

Type reizen: luchtvaartmaatschappij
Amsterdamseweg 55, 1182 GP Amstelveen NL

Logo van KLM

KLM is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. De thuisbasis van KLM is Schiphol Amsterdam Airport. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. KLM werkt sinds de fusie in 2004 nauw samen met Air France onder de naam Air France KLM Group. KLM, Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken.

KLM werd opgericht in 1919 en de eerste vlucht vond een jaar later plaats op 17 mei 1920. Deze vlucht ging van Londen naar Schiphol. Op 1 oktober 1924 vertrok de eerste intercontinentale vlucht van KLM. Er werd van Amsterdam naar Batavia gevlogen. De reis duurde toen een paar weken, inmiddels ben je in 15 uur ter plaatse. In 1929 werd deze route Amsterdam-Batavia een lijndienst. De Atlantische Oceaan werd voor het eerst overgevlogen in 1934. Deze vlucht ging naar Curaçao. Als eerste Europese maatschappij na de oorlog begon KLM in 1946 met een lijndienst over de oceaan naar New York.

De vloot van KLM bestaat uit 119 vliegtuigen. KLM biedt Business Class, Economy Comfort Class en Economy Class aan in haar vliegtuigen. De Business Class is onder te verdelen in twee verschillende klassen: de Europe Business Class voor korte afstanden en de World Business Class voor de lange afstanden. Aan passagiers van de World Business Class deelt KLM delfts blauwe huisjes uit. Deze huisjes zijn replica's van bijzondere gebouwen in Nederland. Traditioneel zijn de huisjes gevuld met graanjenever, maar tegenwoordig worden ze afhankelijk van de bestemming ook zonder alcohol uitgedeeld. Ieder jaar wordt op 7 oktober een huisje aan de collectie toegevoegd.

Ervaringen met KLM

Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 380 reviews over KLM lezen. Het gemiddelde cijfer is een 4,6. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 12 januari 2007 door Mulder.

Deze organisatie zit in de categorie luchtvaartmaatschappij. Hierin zitten 26 organisaties; o.a. Ryanair, TUIfly, EasyJet, KLM, Transavia, Qatar Airways, Emirates Airline en Vueling. Al deze organisaties samen hebben in 2.889 reviews een gemiddelde gescoord van 3,7. KLM scoort dus gemiddeld 0,9 hoger dan het gemiddelde cijfer in de categorie luchtvaartmaatschappij. Dit is opvallend positief.

Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. KLM heeft deze publieksprijs gewonnen in 2017,2016.

KLM krijgt gemiddeld een 4,6
op basis van 379 ervaringen:

4,6 + Ervaring delen
op 19 oktober 2025 bestemming: Noorwegeb / Oslo, reisperiode: oktober 2025

Je hebt vrijwel altijd vertraging bij klm, meestal vanuit Oslo naar Amsterdam. Nu ben je 2 min te laat bij de gate, de dames zijn aan het afsluiten...en wat krijg je....een dikke middelvinger. Wat een onbeschoft gedoe. Voor mij geen KLM meer...er is altijd wel wat. Kut bedrijf. ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 18 september 2025 bestemming: Ierland, reisperiode: september 2025

Zeldzaam slecht. Geen service en zoals altijd te laat. ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 18 september 2025 bestemming: Engeland / Birmingham, reisperiode: januari 2025

Ik vlieg regelmatig op korte vluchten binnen europa. 90% van de tijd zijn de vluchten vertraagd. Altijd zelfde verhaal.. technisch issue. Als dat zo is moeten we ons ernstig zorgen maken over de kwaliteit van de vliegtuigen. Maar ik vermoed dat deze vluchten gewoon geen prio hebben en minste of geringste hoeft maar te gebeuren en ze vertragen de boel. Overigens ligt dat niet alleen aan KLM maar ook aan Schiphol. ... Lees meer

  • Algemeen 4
op 1 september 2025 bestemming: United States / Vancouver, reisperiode: september 2025

Soulless, angry with 0 empathy employees. We flew first class and paid over 22K for the tickets. We travelled with same luggage weight from Lisbon to Amsterdam but when checking our baggage in Amsterdam they made us throw away over 1000k in things because of overweight. They didn’t give us a chance to pay or facilitated anything, they didn’t give us a trash can. Wasn’t even eye contact during the whole interaction. Extremely rude. While flying from Lisbon to Amsterdam beside the disorganization at the airport they also changed our already selected seats. I called to fix that and they said that it was my responsibility since I booked throw Amex and delta and they have a different system that I should be aware of. I’m surprised Delta has partnered with such a lower quality airline.
Also we paid for two first class tickets inside Europe (1000k each) and we got regular seat with the middle seat empty, not forth it. Our seats on the international flight were lie down seats but not as nice as other first class airlines.
In general, they overcharge for the quality they offer and hire the most angry and soulless, selfish people in this planet that aren’t lucky enough to make it politics.

  • Algemeen 10
op 31 augustus 2025 bestemming: Curaçao / Berkel-Enschot, reisperiode: augustus 2025

Klm lijkt de bedrijfsvoering van Ryan air overgenomen te hebben. Je wordt standaard aan weerszijden van het vliegtuig geplaatst voor een trans-atlantische vlucht tenzij je 400 euro betaald. Eten en drinken was schaars, oprecht honger gehad op de heenweg. Absoluut de extra kosten tov corendon bijvoorbeeld niet waard. Het personeel gaf aan dat het door een nieuw commercieel plan van aanpak zou komen.... alles tezamen nooit meer klm

  • Algemeen 1
op 25 augustus 2025 bestemming: Florence / Amsterdam, reisperiode: augustus 2025

Service ver te zoeken.

  • Algemeen 3
op 25 augustus 2025 bestemming: Hong Kong, reisperiode: augustus 2025

Mijn man en ik hadden voor de optie halal maaltijd gekozen. Zowel bij de heen als terug viel dit enorm tegen. Andere passagiers kregen pannenkoek of ei als ontbijt en wij groente. Dit is toch heel gek, heel NL weet dat moslims dit allebei gewoon mogen eten. Maar nee de domme mensen gaven ons groente als ontbijt. Beenruimte voor de hele lange vlucht is ook echt matig! Voor ons geen KLM meer.
Dit revieuw is handig voor moslims die met KLM vliegen.

  • Algemeen 2
op 12 augustus 2025 bestemming: Nederland / Amsterdam, reisperiode: januari 2025

Op 20 juni zou ik terugvliegen van Florence naar Amsterdam, ik hoorde echter op 18 juni dat er op 20 juni een staking van grondpersoneel op Florence Airport gepland stond. Ik wilde dit niet afwachten en heb mijn terugvlucht omgeboekt naar 19 juni einde middag. De KLM medewerker die mij hielp vertelde mij dat als mijn oorspronkelijke vlucht inderdaad alsnog gecancelled zou worden, ik een claim in kon dienen voor de gemaakt omboekingskosten van € 295 met goede kans van slagen. Mijn vlucht werd inderdaad niet veel later gecancelled en ik heb bij thuiskomst gelijk een claim ingediend. Nu na ruim 7 (!) weken wachten krijg ik eindelijk een korte mail van KLM, klacht afgewezen want "op moment van omboeken was de oorspronkelijke vlucht nog niet gecancelled". Geen vergoeding zelfs geen tegemoetkoming, niks. Terwijl ze me toch hadden moeten omboeken, als ik niet zelf al had gehandeld. Ik ben zwaar terleurgesteld in de slechte service van KLM. Ik vlieg er regelmatig mee maar ga nu op zoek naar alternatieven. En zal aan niemand KLM aanraden.

  • Algemeen 1
op 4 augustus 2025 bestemming: Noorwegen / Ålesund, reisperiode: augustus 2025

Door een vertraging van 3 uur van onze vorige vlucht hadden we onze connectie net (letterlijk 5 minuten te laat) niet gehaald terwijl ze wel wisten dat wij (met een baby'tje van 9 maanden dan nog wel) wisten dat we die verbinding moesten hebben. Ze hadden ons ook verzekerd dat we die connectie gingen kunnen halen en deze was ook niet verkondigd als niet haalbaar. We kregen dan maar een automatische omboeking voor een vlucht 2 dagen later echte horror dus. Dit zou een 1 ster review geweest zijn maar gelukkig heeft een reisagent van KLM alles uit de kast gehaald om ons nog op een vlucht diezelfde avond te krijgen. Eind goed al goed dus. We zijn deze agente dus enorm dankbaar!

  • Algemeen 8
op 27 juli 2025 bestemming: Thailand / Pattaya, reisperiode: juli 2025

Klm weet dat er problemen bij de grens Cambodja/ pataya is . Waarom wordt de reis niet geannuleerd. Het kost toeristen hun leven

  • Algemeen 3

Bekijk 379 ervaringen over KLM

Vakantieverhalen / reisverslagen