Schrijf een review

Info over KLM

Url:

Type reizen: luchtvaartmaatschappij
Amsterdamseweg 55, 1182 GP Amstelveen NL

Logo van KLM

KLM is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. De thuisbasis van KLM is Schiphol Amsterdam Airport. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. KLM werkt sinds de fusie in 2004 nauw samen met Air France onder de naam Air France KLM Group. KLM, Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken.

KLM werd opgericht in 1919 en de eerste vlucht vond een jaar later plaats op 17 mei 1920. Deze vlucht ging van Londen naar Schiphol. Op 1 oktober 1924 vertrok de eerste intercontinentale vlucht van KLM. Er werd van Amsterdam naar Batavia gevlogen. De reis duurde toen een paar weken, inmiddels ben je in 15 uur ter plaatse. In 1929 werd deze route Amsterdam-Batavia een lijndienst. De Atlantische Oceaan werd voor het eerst overgevlogen in 1934. Deze vlucht ging naar Curaçao. Als eerste Europese maatschappij na de oorlog begon KLM in 1946 met een lijndienst over de oceaan naar New York.

De vloot van KLM bestaat uit 119 vliegtuigen. KLM biedt Business Class, Economy Comfort Class en Economy Class aan in haar vliegtuigen. De Business Class is onder te verdelen in twee verschillende klassen: de Europe Business Class voor korte afstanden en de World Business Class voor de lange afstanden. Aan passagiers van de World Business Class deelt KLM delfts blauwe huisjes uit. Deze huisjes zijn replica's van bijzondere gebouwen in Nederland. Traditioneel zijn de huisjes gevuld met graanjenever, maar tegenwoordig worden ze afhankelijk van de bestemming ook zonder alcohol uitgedeeld. Ieder jaar wordt op 7 oktober een huisje aan de collectie toegevoegd.

Ervaringen met KLM

Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 377 reviews over KLM lezen. Het gemiddelde cijfer is een 4,6. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 12 januari 2007 door Mulder.

Deze organisatie zit in de categorie luchtvaartmaatschappij. Hierin zitten 26 organisaties; o.a. Ryanair, TUIfly, EasyJet, KLM, Transavia, Qatar Airways, Emirates Airline en Vueling. Al deze organisaties samen hebben in 2.857 reviews een gemiddelde gescoord van 3,8. KLM scoort dus gemiddeld 0,9 hoger dan het gemiddelde cijfer in de categorie luchtvaartmaatschappij. Dit is opvallend positief.

Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. KLM heeft deze publieksprijs gewonnen in 2017,2016.

KLM krijgt gemiddeld een 4,6
op basis van 377 ervaringen:

4,6 + Ervaring delen
op 1 september 2025 bestemming: United States / Vancouver, reisperiode: september 2025

Soulless, angry with 0 empathy employees. We flew first class and paid over 22K for the tickets. We travelled with same luggage weight from Lisbon to Amsterdam but when checking our baggage in Amsterdam they made us throw away over 1000k in things because of overweight. They didn’t give us a chance to pay or facilitated anything, they didn’t give us a trash can. Wasn’t even eye contact during the whole interaction. Extremely rude. While flying from Lisbon to Amsterdam beside the disorganization at the airport they also changed our already selected seats. I called to fix that and they said that it was my responsibility since I booked throw Amex and delta and they have a different system that I should be aware of. I’m surprised Delta has partnered with such a lower quality airline.
Also we paid for two first class tickets inside Europe (1000k each) and we got regular seat with the middle seat empty, not forth it. Our seats on the international flight were lie down seats but not as nice as other first class airlines.
In general, they overcharge for the quality they offer and hire the most angry and soulless, selfish people in this planet that aren’t lucky enough to make it politics. ... Lees meer

  • Algemeen 10
op 31 augustus 2025 bestemming: Curaçao / Berkel-Enschot, reisperiode: augustus 2025

Klm lijkt de bedrijfsvoering van Ryan air overgenomen te hebben. Je wordt standaard aan weerszijden van het vliegtuig geplaatst voor een trans-atlantische vlucht tenzij je 400 euro betaald. Eten en drinken was schaars, oprecht honger gehad op de heenweg. Absoluut de extra kosten tov corendon bijvoorbeeld niet waard. Het personeel gaf aan dat het door een nieuw commercieel plan van aanpak zou komen.... alles tezamen nooit meer klm ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 25 augustus 2025 bestemming: Florence / Amsterdam, reisperiode: augustus 2025

Service ver te zoeken. ... Lees meer

  • Algemeen 3
op 25 augustus 2025 bestemming: Hong Kong, reisperiode: augustus 2025

Mijn man en ik hadden voor de optie halal maaltijd gekozen. Zowel bij de heen als terug viel dit enorm tegen. Andere passagiers kregen pannenkoek of ei als ontbijt en wij groente. Dit is toch heel gek, heel NL weet dat moslims dit allebei gewoon mogen eten. Maar nee de domme mensen gaven ons groente als ontbijt. Beenruimte voor de hele lange vlucht is ook echt matig! Voor ons geen KLM meer.
Dit revieuw is handig voor moslims die met KLM vliegen.

  • Algemeen 2
op 12 augustus 2025 bestemming: Nederland / Amsterdam, reisperiode: januari 2025

Op 20 juni zou ik terugvliegen van Florence naar Amsterdam, ik hoorde echter op 18 juni dat er op 20 juni een staking van grondpersoneel op Florence Airport gepland stond. Ik wilde dit niet afwachten en heb mijn terugvlucht omgeboekt naar 19 juni einde middag. De KLM medewerker die mij hielp vertelde mij dat als mijn oorspronkelijke vlucht inderdaad alsnog gecancelled zou worden, ik een claim in kon dienen voor de gemaakt omboekingskosten van € 295 met goede kans van slagen. Mijn vlucht werd inderdaad niet veel later gecancelled en ik heb bij thuiskomst gelijk een claim ingediend. Nu na ruim 7 (!) weken wachten krijg ik eindelijk een korte mail van KLM, klacht afgewezen want "op moment van omboeken was de oorspronkelijke vlucht nog niet gecancelled". Geen vergoeding zelfs geen tegemoetkoming, niks. Terwijl ze me toch hadden moeten omboeken, als ik niet zelf al had gehandeld. Ik ben zwaar terleurgesteld in de slechte service van KLM. Ik vlieg er regelmatig mee maar ga nu op zoek naar alternatieven. En zal aan niemand KLM aanraden.

  • Algemeen 1
op 4 augustus 2025 bestemming: Noorwegen / Ålesund, reisperiode: augustus 2025

Door een vertraging van 3 uur van onze vorige vlucht hadden we onze connectie net (letterlijk 5 minuten te laat) niet gehaald terwijl ze wel wisten dat wij (met een baby'tje van 9 maanden dan nog wel) wisten dat we die verbinding moesten hebben. Ze hadden ons ook verzekerd dat we die connectie gingen kunnen halen en deze was ook niet verkondigd als niet haalbaar. We kregen dan maar een automatische omboeking voor een vlucht 2 dagen later echte horror dus. Dit zou een 1 ster review geweest zijn maar gelukkig heeft een reisagent van KLM alles uit de kast gehaald om ons nog op een vlucht diezelfde avond te krijgen. Eind goed al goed dus. We zijn deze agente dus enorm dankbaar!

  • Algemeen 8
op 27 juli 2025 bestemming: Thailand / Pattaya, reisperiode: juli 2025

Klm weet dat er problemen bij de grens Cambodja/ pataya is . Waarom wordt de reis niet geannuleerd. Het kost toeristen hun leven

  • Algemeen 3
op 11 juni 2025 bestemming: Italië / Turijn, reisperiode: maart 2025

Mijn vrouw is blind en kreeg bij aankomst geen enkele melding dat haar bagage beschadigd was. Pas thuis ontdekten we het probleem. Sindsdien zijn we al maanden bezig met KLM-klantenservice, zowel via e-mail als telefonisch — zonder resultaat. Ondanks het herhaaldelijk aanleveren van alle documenten, blijven ze vragen om dezelfde informatie. Talloze uren verloren aan onduidelijke en trage communicatie. Onbegrijpelijk en onacceptabel, zeker voor een grote luchtvaartmaatschappij.

  • Algemeen 1
op 3 juni 2025 bestemming: Griekenland / Athene, reisperiode: mei 2025

Wat een ontzettende giga kutmaatschappij.

Heenvlucht niet online kunnen inchecken. Vertelt chef incheck dat we op “stand-by” zijn gezet en mogelijk niet eens met onze geboekte Economy vlucht mee kunnen gaan. Even samenvatting: stand-by is een manier zodat KLM zoveel mogelijk winst krijgt. Doordat ze de vlucht “overboeken” wordt voorkomen dat de vlucht bomvolzit voor de vlucht. Hierdoor worden passagiers onvrijwillig op stand-by gezet. Dan maar bij de gate hopen dat je mee mag…

Terugvlucht weer geauwehoer. Vertraging.. verolgens bij de gate komen en in de rij horen dat ze de handbagage niet in de overhead ruimte kunnen plaatsen. Weer random uit de rij gepikt. Vervolgens heel sketchy bij de balie moeten inchecken en de koffers afgeven. Nu nog maar hopen dat de baggage aankomt. Zal nooit meer hiermee vliegen kansloze onzin.

  • Algemeen 1
op 23 mei 2025 bestemming: Indonesië / Bali, reisperiode: mei 2025

KLM biedt verre van goede service. Normaal gesproken krijg je meteen een uitnodiging voor een review maar KLM weet verdomd goed dat ze niet goed (slecht) presteren. Mijn ervaring:
- veel te laat (één dag van te voren) bericht over geannuleerde vlucht (KL0810) en omgeboekte vlucht op het laatste moment
- aan boord geen klantgerichte service, vooral prietpraat onder collega's, als ik vraag waarom er geen snacks worden uitgedeeld krijg ik als antwoord dat "ze bezig is met wat anders".
- de ongenoegzaamheid straalt van het personeel af.
KLM vraagt een hoge prijs voor welke klasse dan ook, maar biedt er weinig tegenover. Voor mij geen KLM meer. De concurrenten zijn stukken beter.

  • Algemeen 3

Bekijk 377 ervaringen over KLM

Vakantieverhalen / reisverslagen