Schrijf een review

Info over KLM

Url:

Type reizen: luchtvaartmaatschappij
Amsterdamseweg 55, 1182 GP Amstelveen NL

Logo van KLM

KLM is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. De thuisbasis van KLM is Schiphol Amsterdam Airport. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. KLM werkt sinds de fusie in 2004 nauw samen met Air France onder de naam Air France KLM Group. KLM, Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken.

KLM werd opgericht in 1919 en de eerste vlucht vond een jaar later plaats op 17 mei 1920. Deze vlucht ging van Londen naar Schiphol. Op 1 oktober 1924 vertrok de eerste intercontinentale vlucht van KLM. Er werd van Amsterdam naar Batavia gevlogen. De reis duurde toen een paar weken, inmiddels ben je in 15 uur ter plaatse. In 1929 werd deze route Amsterdam-Batavia een lijndienst. De Atlantische Oceaan werd voor het eerst overgevlogen in 1934. Deze vlucht ging naar Curaçao. Als eerste Europese maatschappij na de oorlog begon KLM in 1946 met een lijndienst over de oceaan naar New York.

De vloot van KLM bestaat uit 119 vliegtuigen. KLM biedt Business Class, Economy Comfort Class en Economy Class aan in haar vliegtuigen. De Business Class is onder te verdelen in twee verschillende klassen: de Europe Business Class voor korte afstanden en de World Business Class voor de lange afstanden. Aan passagiers van de World Business Class deelt KLM delfts blauwe huisjes uit. Deze huisjes zijn replica's van bijzondere gebouwen in Nederland. Traditioneel zijn de huisjes gevuld met graanjenever, maar tegenwoordig worden ze afhankelijk van de bestemming ook zonder alcohol uitgedeeld. Ieder jaar wordt op 7 oktober een huisje aan de collectie toegevoegd.

Ervaringen met KLM

Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 387 reviews over KLM lezen. Het gemiddelde cijfer is een 4,6. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven door Mulder.

KLM zit in de categorie 'Luchtvaartmaatschappij'. Hierin zitten 26 organisaties; o.a. Transavia, TUIfly en Ryanair. Al deze organisaties samen hebben in 2.927 reviews een gemiddelde gescoord van 3,7.

KLM scoort dus gemiddeld 0,8 hoger dan het gemiddelde cijfer in de categorie luchtvaartmaatschappij. Dit is opvallend positief.

Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. KLM heeft deze publieksprijs de laatste keer gewonnen in 2017.

KLM krijgt gemiddeld een 4,6
op basis van 387 ervaringen:

4,6 + Ervaring delen
op 19 december 2025 bestemming: Zuid-Afrika / Johannesburg, reisperiode: september 2025

Probeer telefonisch contact te krijgen. 2x anderhalf uur gewoon NIET!!!! En nu??? Proberen een teruggave te krijgen… ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 18 december 2025 bestemming: Bra zilie / São Paulo, reisperiode: november 2025

Wavht nu al 6 weken op een beoordeling claim. Uren in de wacht bij customer support. Deze doet niets. Verder geen enkele communicatir ... Lees meer

  • Algemeen 3
op 7 december 2025 bestemming: België / Brussels, reisperiode: oktober 2025

De eerste keer dat ik hun klantenservice moest gebruiken... Kortom: een regelrechte nachtmerrie.
Ze konden me niet omboeken nadat mijn verbinding was verbroken. De klantenservicemedewerker was echt onbehulpzaam en onvriendelijk. Ik moest zelf een verbinding boeken. Ze besloten niet terug te betalen, omdat ik blijkbaar de verbinding van 13 minuten had kunnen halen. Geweldig!!! ... Lees meer

  • Algemeen 2
op 5 december 2025 bestemming: Zwitserland / Basel, reisperiode: november 2025

Dubbel moeten betalen door een fout van KLM. Geld krijg je simpelweg niet terug. Daarvoor al uren bezig geweest met de klantenservice. Niet nederlandse klantenservice heb ik geen problemen mee, maar het klantenservice personeel van KLM lijkt wel van een andere planeet te komen.

  • Algemeen 1
op 2 december 2025 bestemming: Italië / Milan, reisperiode: september 2025

Eenmal aan boord is het allemaal prima. Maar zodra er iets misgaat dan is het een enorm stroperig bedrijf. Slechte after sales, wat resulteert in lange claims en geen enkele communicatie. Dat is een groot nadeel van KLM. Ik vlieg veel en de status helpt iets, maar zodra het kan kies ik toch liever voor een andere maatschappij.

  • Algemeen 2
op 24 oktober 2025 bestemming: Polen / Sieradz, reisperiode: oktober 2025

Mijn zoon zn vriendin was overleden, moest in polen begraven worden, de ceremonie was dag eerder, dus ipv 10 okt, moesten we vlucht eerder, konden niet omwisselen, geen begrip, men wou ons op d3 luchthaven niet eens te woord staan, te druk werd er gezegd, waardeloos, laatste keer met klm

  • Algemeen 4
op 24 oktober 2025 bestemming: Japan / Tokyo, reisperiode: oktober 2025

Verschrikkelijk slechte service in het vliegtuig. Onvriendelijke mensen.

  • Algemeen 1
op 19 oktober 2025 bestemming: Noorwegeb / Oslo, reisperiode: oktober 2025

Je hebt vrijwel altijd vertraging bij klm, meestal vanuit Oslo naar Amsterdam. Nu ben je 2 min te laat bij de gate, de dames zijn aan het afsluiten...en wat krijg je....een dikke middelvinger. Wat een onbeschoft gedoe. Voor mij geen KLM meer...er is altijd wel wat. Kut bedrijf.

  • Algemeen 1
op 18 september 2025 bestemming: Ierland, reisperiode: september 2025

Zeldzaam slecht. Geen service en zoals altijd te laat.

  • Algemeen 1
op 18 september 2025 bestemming: Engeland / Birmingham, reisperiode: januari 2025

Ik vlieg regelmatig op korte vluchten binnen europa. 90% van de tijd zijn de vluchten vertraagd. Altijd zelfde verhaal.. technisch issue. Als dat zo is moeten we ons ernstig zorgen maken over de kwaliteit van de vliegtuigen. Maar ik vermoed dat deze vluchten gewoon geen prio hebben en minste of geringste hoeft maar te gebeuren en ze vertragen de boel. Overigens ligt dat niet alleen aan KLM maar ook aan Schiphol.

  • Algemeen 4

Bekijk 387 ervaringen over KLM

Vakantieverhalen / reisverslagen