Vakantie Madeira 2015

Bestemming: A. Madeira (Portugal) , B. Madeira , C. Caniço , D. Pico de Arieiro , E. Porto Moniz
Periode: juli 2015
Accommodatie: Hotel/Hotel Rocamar in Caniço de Baixo
Organisatie: Kras

Op 12 juli 2015 was het zo ver; de wekker ging om 01:00 uur om vervolgens om 03:00 op het vliegveld te zijn. Daar stonden we in de rij om in te checken. We waren ontzettend enthousiast ondanks het vroege tijdstip. Twee weken eerder zaten we nog op onze laptop zoekend naar een leuke vakantie binnen ons budget. Toen we op de site van Kras.nl terecht kwamen zag ik ineens iets moois: Madeira. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet eens wist waar het lag. Na wat Googlen hadden we al snel besloten dat dit het zou worden. We hebben gelijk geboekt en twee weken later stapten we in het vliegtuig van Arkefly.

Om 06:35 uur gingen we de lucht in, zonder vertraging. Een goede 3,5 uur later maakten we een spannende landing op Madeira Airport. Het waaide nogal hard en het vliegtuig moest een soort gekke bocht maken vlak voor de landing. De eerste keer lukte dit niet, maar de tweede keer gelukkig wel. Op het vliegveld ging het snel. We hadden snel onze bagage en zodra we in de aankomsthal aankwamen stond daar onze reisleidster. Een enthousiaste Portugese dame die redelijk Nederlands sprak. Ze gaf ons een envelop met informatie en bracht ons naar onze transfer. Ongeveer een half uur later kwamen we aan bij het hotel. Hotel Rocamar in Caniço de Baixo. Het hotel was nog mooier dan we dachten. Alles was in een prachtige kleur blauw geverfd waardoor het er echt zomers uitzag. Bij de receptie waren ze zeer vriendelijk en alles ging vlot. We kregen onze sleutel en er werd uitgelegd waar onze kamer was.

Hotel Rocamar bestaat uit verschillende complexen en er zitten geen hoge gebouwen bij. Wij zaten op de eerste verdieping. We hadden geen heel mooi uitzicht vanaf het balkon, maar verder was alles prachtig en schoon! Naast hotel Rocamar zijn nog twee hotels waar je gratis gebruik mag maken van de faciliteiten. Er is geen strand in de buurt, maar je kunt wel de zee in via een soort pier. Dit is een uitstekend stuk rots wat ze hebben geasfalteerd. Hier is ook het zwembad. Het is geen ideaal hotel om naartoe te gaan met kinderen. Het water is vrijwel overal diep en er is geen animatie. Volwassenen kunnen wel staan in het zwembad, maar kinderen niet. Verder is er ook nog een duikclub bij het hotel waar je prima kunt duiken en snorkelen.

Wij hadden logies met ontbijt. Het ontbijt was heerlijk en we hadden veel keuze. Zo kon broodjes roosteren, waren verschillende soorten fruit en muesli aanwezig etc. Qua beleg was er vooral een Engels ontbijt. Daarnaast was er ook kaas en vleeswaren, maar niet echt veel zoetigheid. Over het buffet ’s avonds kunnen we niet veel vertellen, maar we hebben wel een paar keer à la carte gegeten in het restaurant. Dit was erg goed! Heerlijk eten en de service is geweldig. Soms zelfs een beetje té. Ze veegden zelfs de kruimels van je tafel af en schonken iedere keer je drinken bij als je glas bijna leeg was.

Een heerlijk ontbijt in hotel Rocamar in Caniço de Baixo

Verder zijn er in de buurt ook een hoop leuke restaurantjes, voornamelijk bij andere hotels. Of je kunt naar Funchal gaan, de hoofdstad van Madeira. Vanaf het hotel rijdt er een shuttlebus. Deze is gratis voor hotelgasten, maar je kunt het best minimaal een dag van tevoren reserveren, want anders zit het vol! Er wordt veel gebruik van gemaakt. Als de shuttlebus toch vol is, zijn er nog een aantal andere bussen die tegen een kleine vergoeding naar Funchal rijden. Dit kost zo’n €2,20 per persoon per enkele rit.

In Funchal is naast de vele restaurantjes nog meer te zien. Er is een park, een haven, een overdekte farmers market, wat winkelcentra, een vulkanisch strand en nog veel meer. Wij hebben dit allemaal bezocht. Het enige wat tegenviel was het winkelen. De winkelcentra in Madeira staan vaak half leeg en er zijn maar weinig leuke kledingwinkeltjes. Ook op de markt hoef je niet te zoeken naar kleding en tassen: zo’n markt is het niet. Eigenlijk zegt de naam het al: Farmers Market. Er worden vooral etenswaren verkocht: groente, fruit en vis.
Dan weer terug naar Caniço de Baixo. Ik denk dat je dit kunt zien als een wijk van de plaats Caniço. Op ongeveer 2 km afstand vind je Caniço. Wij zijn hier een aantal keer lopend heen gegaan, 2 km is immers niet zo ver! Toch vergis je je daar snel in. Madeira is redelijk bergachtig. We moesten dan ook een beste klim maken om in het dorpje te komen. Wij zijn nog jonge studenten en prima te been, maar als je niet zo goed te been bent is het een afrader. Houd je van wandelen? Dan is Madeira the place to be!

In Madeira heb je zogenoemde ‘Levadas’. Wat wij begrepen van onze excursiegids zijn levadas een soort watergangen. Deze zijn ooit aangelegd om het water door het hele land te vervoeren. Tegenwoordig zijn er veel wandelroutes langs de levadas. Overal waar je komt in Madeira zijn er wandelroutes aangegeven met deze bordjes:
Wandelroutes door Madeira aangegeven op houten bordjes

Wij hebben naast het vele wandelen van en naar Caniço, ook een wandelroute afgelegd. We zijn met de bus naar het uitstekende puntje van Madeira gegaan en hebben daar een wandeling gemaakt van vier kilometer heen en vier kilometer terug. In totaal acht kilometer dus. Tijdens deze wandeling maak je een redelijke klim, daardoor doe je er al gauw een goede 3 á 4 uur over. Er is weinig schaduw dus je moet wel een beetje tegen warmte kunnen. Het weer is namelijk super in Madeira. Ook moet je geen hoogtevrees hebben, want je loopt soms best dicht langs de rand en er liggen veel rotsen waar je op of overheen moet stappen. Op de meeste plekken staan wel hekken, maar soms zijn deze kapot en soms staan ze er niet. Het is toch een aanrader, want het is prachtig!
Een lange rots gelegen in de blauwe zee rondom Madeira

We zijn ook nog 2,5 dag op excursie geweest. Eerst een halve dag en daarna nog twee hele dagen. We hebben dit geboekt bij onze reisleidster van Kras. We konden zelf kiezen op welke dagen we de excursies wilde doen. We gingen iedere keer met een groep van 8 á 14 mensen. De eerste excursie was een wijnproeverij, een uitzichtpunt in Funchal, het nonnendal en Monté. De wijnproeverij stelde heel weinig voor, maar het uitzichtpunt was al een stuk beter. We keken uit over de hele stad. Daarna reden we door naar het nonnendal. Dit dorpje ligt in de krater van de vulkaan en honderden jaren geleden waren er nonnen naar dit dorpje toegevlucht. Wij zijn niet in het dorpje zelf geweest, maar het zag er niet echt historisch uit van bovenaf. Verder was het wel een prachtig uitzicht. Tot slot gingen we naar Monté en hier mocht iedereen zelf beslissen wat hij met zijn tijd deed. Wij besloten om naar de tropische tuinen te gaan. Dat was erg leuk. Er zijn prachtige bloemen te zien op Madeira en in deze tuin hing op iedere boom een plaatje waar op stond wat voor boom het was en uit welk land hij kwam.
Uitzicht met kromme wegen en veel natuur in Funchal

De tweede excursie gingen we naar Pico de Arieiro, Santana en de Cristo Rei. Pico de Arieiro ligt op 1818 m hoogte en is daarmee het op twee na hoogste punt van Madeira. Een adembenemend uitzicht en ook hier vandaan kon je weer beginnen aan een wandeling. Dit hebben wij niet gedaan, omdat dit niet in de excursie pastte. Daarna zijn we doorgereden naar Santana waar we zo’n twee uur de tijd kregen. Een vrij klein stadje met nog wat oude huisjes zoals de mensen hier vroeger leefden. Het zijn hele schattige huisjes zoals op de foto. Tot slot gingen we naar de Cristo Rei. Dit is een beeld zoals je die ook kunt vinden in Rio de Janeiro. Het beeld staat op de punt van een rots en ook daar is er weer een prachtig uitzicht. Daarnaast kun je naar beneden met een kabelbaan om het keienstrand te bezoeken.
Schattige rode puntige huisjes met een riet dak

Tijdens de laatste excursie zijn we naar een vissersdorpje geweest voor een soort glazen platform ver boven de zee en naar Porto Moniz geweest. In het vissersdorpje was niet zoveel te zien, maar het glazen platform was gaaf. Je stond op een glazen plateau en als je onder je keek zag je de rotswand en de zee. Het was een van de hoogste kliffen van Madeira. Tot slot zijn we naar Porto Moniz gereden en dat was hetgene waar we ons het meest op hadden verheugd! We kregen daar ongeveer 2,5 uur de tijd en aangezien je in Porto Moniz natuurlijke zwembaden hebt zijn we gaan zwemmen. Dit is een zwembad, maar het water komt vanuit de zee en het is er dan ook diep. Er zwemmen ook vissen, maar alleen hele kleine. Er is een duikplank en als je er vanaf springt land je in de zee. Heel erg leuk.
Een prachtige hoge klif in Madeira met uitzicht over de blauwe oceaan

Dat waren de excursies. We hebben het hele eiland gezien. Verder zijn we ook nog zelf naar een wijnproeverij geweest bij Blandy’s. Blandy’s is hét wijnmerk in Madeira. Voor €5,50 p.p. kregen we een rondleiding van drie kwartier in het Engels en tot slot mochten we twee wijntjes proeven. Het is geen gewone wijn, maar heeft meer iets weg van port. Echt totaal anders dan dat we het in Nederland kennen. Voor dat bedrag is het dus leuk om te doen!

En als u benieuwd bent wat er voornamelijk op het menu staat in Madeira: Espada (vis), Espetada (vlees) en Italiaans. Eigenlijk genoeg keuze voor iedereen dus.
Voor de jongeren zijn er niet echt veel uitgaansgelegenheden. Het viel ons als 21 jarigen dan ook op dat er vooral wat meer toeristen komen op middelbare leeftijd of ouder. Ondanks dat hebben we een heerlijke vakantie gehad!

Geschreven door Kimberley Wernert

Heb je interesse in een reis naar Portugal? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Portugal, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.