Stedentrip naar het Portugese Lissabon

Bestemming: A. Lissabon (Portugal)
Periode: juni 2016
Accommodatie: Hotel/Lisbon City Hotel

22 juni was de dag dat wij vertrokken naar Portugal. We vlogen met het vliegtuig vanuit Schiphol. Het hotel waar wij verbleven was het Lisbon City hotel. De naam zegt het eigenlijk al, midden in het centrum. Prachtig hotel, netjes verzorgd, ideale locatie. Misschien klinkt het raar maar Lissabon was voor mij de mooiste stad. Terwijl ik al heel wat steden heb bezocht.

We begonnen de citytrip met een bootvaart over de taag. We zijn langs de beroemde bezienswaardigheden van Belem gevaren. Er werd ook allerlei informatie verteld op de boot. We zijn uiteindelijk bij Belem uitgestapt. Eerst zagen we de beroemde brug “pont 25 de abril”. Deze brug lijkt op de Golden Gate Bridge van San Francisco. Hier zijn we met de boot ook onderdoor gevaren, prachtig! We zijn naar het monument van de ontdekkingsreizen gelopen, oftewel: Padrão dos Descobrimentos. Helaas werd er aan het monument gebouwd toen ik er was. Daarvoor in de plaats hadden ze het opgefleurd met grote rode letters die het woord “Love” vormden. Het was een echt kunstwerk, je kon een stalen plaatje aan de letters hangen met daarop bijvoorbeeld je naam en de naam van je vriend/vriendin. Zoals je in Parijs een slotje aan de brug kunt hangen. Heel romantisch.

De kathedraal

Daarna liepen we door naar Torre de Belem. De beroemde toren waar je naar binnen kunt en van bovenaf een mooi uitzicht hebt over Lissabon. Eigenlijk het pareltje van Belem.
Natuurlijk moesten we ook de Portugese lekkernij proeven, de bekende pasteis de Belem. Ze worden hier vers gemaakt in een klein bakkerijtje. Er staat een lange rij maar dat is zeker de moeite waard. Het lijkt eigenlijk op een klein roombotertaartje, het smaakt heerlijk. De pasteitjes hebben we opgegeten bij het beroemde museum van Belem. het Mosteiro dos Jerónimos. Vanuit hier hebben we de toeristenbus terug gepakt. We kochten een 3-dagen kaart waarmee we met iedere bus konden reizen door Lissabon. Zo’n mooie bus waar je ook bovenop kunt zitten. Met deze kaart konden we ook in de beroemde trammetjes die door Lissabon rijden.
Torre de Belem

Lissabon is mijn favoriete stad omdat het zo veelzijdig is. Het ene moment zit je in een super oud trammetje die je langs alle oude monumenten en straatjes rijdt en het andere moment zit je in een bus en kom je langs een super modern en nieuw winkelcentrum. De stad bestaat ook uit meerdere wijken. Zo zijn we de volgende dag naar de wijk Alfama geweest met het oude trammetje. Hier heb je ook hele smalle straatjes waar het trammetje maar nét doorheen past. Tram 28 is het bekendste trammetje. Deze maakt de mooiste route. In Alfama zijn de huisjes eigenlijk allemaal wit of een andere lichte kleur en je kijkt steeds uit over het water. Echt heel erg mooi. Er zijn veel straatmuzikanten en je hebt hier zoals ze dat in Portugal noemen; de miradouro’s. Dit zijn belangrijke uitkijkpunten waar je gratis naar toe kunt en het mooiste uitzicht ervaart over de stad. We hebben ze allemaal gevonden en ze zijn allemaal even mooi. Mijn favoriete miradouro is de miradouro de Santa Catarina. In de avond was het hier heel gezellig. Een straatartiest gaf een vuurshow en hier is ook een hip terrasje waar je lekker kunt eten/drinken!
Alfama

De dag daarna zijn we met de trein naar Cabo da Roca geweest. Dit is het meest westelijke punt van het Europese deel van Portugal. Cabo da Roca is gelegen in Sintra. In Sintra vind je allerlei mooie paleizen/kastelen. Deze moet je zeer zeker gezien hebben! Cabo da Roca is een hoge berg op het water, hier vind je ook een vuurtoren. We waren al heel vroeg vertrokken waardoor het er erg koud was. Gelukkig was er een restaurantje waar we even iets gegeten en gedronken hebben totdat het iets warmer begon te worden. Het bezoek aan Cabo da Roca zelf is trouwens gratis. Op internet had ik iets gelezen van een onbekend strand met rotsen. Het strand heet Praia da Ursa. Met google maps op mijn telefoon hebben we dit strand gevonden. Het pad naar het strand toe was heel lastig, niet aan te raden voor mensen die slecht ter been zijn. Maar het uitzicht ernaartoe alleen al was adembenemend. En toen we eenmaal onder waren hebben we genoten. Je moet wel zelf eten en drinken meenemen. Er is geen restaurantje of toilet. Er waren dan ook niet veel mensen op het strand. Nog 2 andere koppels en verder niemand. Dit is het mooiste strand dat ik ooit bezocht heb. Je kon tussen de rotsen door lopen en je kon op de rotsen klimmen. Je kon er eigenlijk alles doen wat je maar wilt. Een plek waar je even tot rust kunt komen of met vrienden kunt afspreken om te picknicken. Het is een verborgen schat.
Praia da Ursa

Omdat we toch al eenmaal met de trein aan het reizen waren, hebben we ook nog een stop gemaakt bij de badplaats Cascais. Deze badplaats is juist wel weer heel toeristisch. Het is er heel druk en is dan ook de bekendste badplaats dichtbij Lissabon. Hier zijn ook veel jongeren te vinden. We hebben hier lekker avond gegeten en een wandeling gemaakt aan het strand. Er waren ook bootjes te zien in Cascais. In Cascais zijn meerdere strandjes met parasolletjes en bedjes die je kunt huren. Het centrum van Cascais leek ook weer op San Francisco met fel gekleurde gebouwen en er is een lange straat met heel veel palmbomen langs de zijkanten. Je kon hier ook met een toeristenbus rondreizen. Dat hebben we niet gedaan. We zijn niet lang gebleven omdat het al laat begon te worden. We hebben ook niet meer gezwommen. Wat in Lissabon opvalt zijn de tegels op de vloer en op de gebouwen. In Cascais zag je het alleen op de vloer zoals je ziet op de foto.
De mooie vloer in Cascais

We zijn met de trein terug naar Lissabon gereden nog voordat het donker was. We verbleven in Portugal in de tijd van het WK. Toevallig moest Portugal zelf ook spelen die avond. Op het grote plein in Lissabon hadden ze allerlei kraampjes opgebouwd en een grote tribune. Er stond een gigantisch groot scherm waar duizenden mensen voetbal konden kijken. Zelf ben ik geen voetbalfan maar het was toch leuk om er even tussen te staan, in de hoop dat er een goal ging vallen. En we hadden geluk, Portugal had zelfs de wedstrijd gewonnen! Het grote plein waar we voetbal hadden gekeken heet Praça do Comércio. Hier staat een groot standbeeld van de toenmalige koning Jozef I van Portugal. De koning zit op een paard. Op het plein staat ook de grote triomfboog. Als je door de triomfboog heen loopt kom je in de drukke winkelstraten van Lissabon. Hier zijn ook gezellige terrasjes waar we dagelijks iets hebben gedronken. Omdat we een kaartje hadden gekocht van de toeristenbus, konden we ook gratis een bezoekje brengen aan de “santa justa lift”. Dit is een 45 meter hoge lift die je naar het centrum brengt. Je kunt nog een etage hoger door middel van een wenteltrap zoals te zien is op de foto. Bovenop is ook nog een restaurant waar je een hapje kunt eten. Tijdens het wachten op de lift hebben we andere Nederlandse mensen ontmoet. Daar hebben we een praatje mee gemaakt en van elkaar foto’s gemaakt. Dat was erg leuk. We hebben ook tips uitgewisseld. Zo hadden we nog een tip gekregen dat we met het trammetje naar het kasteel moesten gaan. Dus dit hebben we op het laatst ook nog even gedaan. Het kasteel heet in Portugal het Castelo de São Jorge. Ook vanaf hier heb je een indrukwekkend uitzicht over de stad. Nog een tip: In de wijk Bairro Alto kun je fijn winkelen en uitgaan.

Verder vond ik Lissabon gewoon heel erg gezellig. De smalle straatjes en de versieringen overal. De mooie tegeltjes op de gebouwen, het lekkere eten, de vriendelijke mensen. Het is gewoon echt een aanrader. Deze vakantie zal ik nooit vergeten. Lissabon heeft mijn hart veroverd.

Geschreven door Nadia Jurgens

Heb je interesse in een reis naar Portugal? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Portugal, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.