Vakantie op Madeira

Bestemming: A. Madeira (Portugal) , B. Canico , C. Gabo Girao , D. Sao Vicente , E. Zona Vehla , F. Porto Moniz
Periode: juli 2015
Vervoer: Vliegtuig en auto
Accommodatie: Studio/Quinta Splendida
Organisatie: Expedia.nl

Waar gaan we (mijn vriend Orrin en ik) heen deze zomer? Dat is altijd de grote vraag in het voorjaar. We willen niet standaard naar Turkije of Frankrijk waar je heel Nederland weer terug ziet. We willen iets moois, iets anders en iets met een lekker klimaat. Zo kwamen we uit bij Madeira, een eiland in de Atlantische oceaan wat bij Portugal hoort. Na heel wat tijd op Google en forums gespendeerd te hebben, waren we verkocht.. tijd om te boeken! We vonden via Ebookers een mooie combinatie met een vliegreis, auto en studio op een park. We hebben gekozen om wat afgelegen te zitten in het dorpje Canico. Wat ongeveer op tien minuten vanaf het vliegveld en tien minuten vanaf de hoofdstad Funchal ligt. Als je toch een auto hebt is dit namelijk makkelijk om te rijden. Op 12 juli 2015 was het dan zover. We vlogen vanaf Amsterdam, via een overstap in Lissabon, naar Madeira. Met een van de kortste en moeilijkste landingsbanen van de wereld zijn we perfect geland (bij vele andere reizigers ging dit iets anders).

Onze eerste indruk was: 'Wow!'. Er is niet een stukje horizontaal en er is overal kleur! De kleur van natuur, witte huisjes en een heerlijke temperatuur. Op het park, Quinta Splendida, waar we overnachten kwam alle luxe ons tegemoet. De koffers werden voor ons naar de kamer gebracht en de studio was groter dan verwacht. Ook hier genoten we van de prachtige omgeving! En wat waren de mensen aardig. Op ons park waren er veel mogelijkheden: wellness, een zwembad, drie restaurants, fitnessruimte en niet te vergeten... wifi!

De eerste dag zijn we het eiland (ter grootte van de provincie Utrecht) gaan verkennen en kleine dorpjes in gegaan. Het was mooi om te zien dat dit allemaal nog 'ouderwets' gedaan wordt. Het eerste dorpje was Camara de Lobos, een dorpje waar de vis het onderwerp is, de bootjes zijn klein en kleurrijk. Ze komen vroeg op de dag het kleine haventje binnen. De vis wordt daarna vervoerd naar Funchal voor de verkoop.

Verse vis in Carma de Lobos

Op Gabo Girao hadden we een mooi uitkijkpunt naar beneden, we stonden namelijk op de hoogste kliffen van Europa. Het eiland is zo mooi en we zijn onderweg met de auto (neem wel een auto met voldoende pk's) zo vaak gestopt om foto's te schieten. In Ribera Brava hebben we even een frisse duik genomen om vervolgens door de bergen naar Sao Vicente te rijden, hoe meer naar het noorden we gaan, hoe groener en frisser het wordt. Er is hier ook minder bebouwing. Je kan onderweg overal een pad inslaan om een wandeling te maken langs de levada's; dit zijn een soort goten die van de ene kant van het eiland naar de andere kant lopen om daar alle groen te voorzien van vocht. In het zuiden is het warmer dan op het noorden van het eiland. Bij ons was het verschil 8 graden.
Het rotsachtige landschap op Madeira

In Funchal, de hoofdstad van het eiland, is het stukken drukker en toeristischer. Hier woont het grootste gedeelte van de bevolking en vrijwel al het toerisme is hier. We zijn met de Monte Cable Car de bergen op gegaan en met de 'toboggan' weer naar beneden. Dit is een rieten sleetje die word gestuurd door twee mannen. We glijden lekker van de berg weer naar beneden.
Dit moet je gewoon op dit eiland gedaan hebben! Verder is er genoeg te zien in de hoofdstad: oude gebouwen, oude straatjes en winkeltjes. Vooral Zona Vehla is prachtig! Qua eetgelegenheden hoef je je niet druk te maken, want deze zitten overal! Zoek de beste er maar uit. Wij hebben ergens buiten gegeten in een smal straatje. Het was heerlijk en de juiste sfeer was aanwezig!

Ook zijn we met de auto naar Porto Moniz gereden, hier heb je veel vulkanische rotsen en vulkanische natuurbaden. De zee is hier helderblauw en slaat woest tegen de rotsen aan. We hebben hier heerlijk in gezwommen en zijn daarna onze weg weer vervolgd. Echter was er een omleiding dus hebben we allemaal weggetjes gehad die ons bij mooie plekjes heeft gebracht. Koeien die langs de weg staan te grazen en uitzichten die op foto's niet zijn vast te leggen. De wolken die langs de toppen van de bergen varen, de geur van vrijheid en natuur. Dagjes met de auto weg zijn het leukst. Je hebt namelijk hoofdlijnen waar je heen wilt, maar onderweg kom je zoveel moois tegen.
grillige kustlijn met rotsen en helderblauw zeewater op Madeira

Verder hebben we via Lokoloko excursies geboekt, namelijk canyoning en kajakken inclusief snorkelen. De canyoning was zeer geslaagd, we werden met busje naar een locatie hoog in de bergen gebracht. Vanaf dat punt zijn we abseilend, zwemmend, klimmend en glijdend naar beneden afgedwaald. De natuur die je hier ziet is zo mooi! Helaas konden we onze eigen camera niet mee nemen, omdat deze niet zo waterproof is!
De uitdagende canyoning excursie

Met het kajakken kregen we onderweg nog veel informatie over het eiland. De onderwaterwereld langs de kust is ook zo mooi. Je ziet vele kleurrijke visjes in het heldere water. Het schijnt ook leuk te zijn om te fietsen op het eiland, maar dan wel van boven naar beneden! Helaas hadden we hier geen tijd meer voor.
Excursie kajakken tussen de rotsen door

Op woensdag hadden we een boottochtje gereserveerd. Met de catamaran hebben we nog tussen de dolfijnen gevaren. Dit was heel leuk om eens mee te maken! Wat een vrolijke en speelse diertjes. Om ze op foto vast te leggen is iets lastiger. De tijd om walvissen te spotten is in het voor- en najaar. Deze waterwonderen hebben we dus niet gezien, maar de spanning dat er misschien toch een opduikt is grappig.

We hebben ook traditionele specialiteiten van Madeira geprobeerd. Zo hebben we  de originele Madeira wijn geproefd, een hele zoete wijn met veel alcohol. De Poncha (likeur van Madeira) had ook veel alcohol en was erg zoet! De espetada, vlees op een stok gebarbecued,  probeerden we in Canico. Alleen de Espada hebben we niet gegeten. Dit is een oerlelijke vis die heerlijk schijnt te zijn!

Wij hebben vooral genoten, om ons heen gekeken en veel bewonderd! De mensen op Madeira zijn zo vriendelijk en men leeft daar met respect voor de natuur. Toen we na een week terug kwamen zeiden kennissen en familie dat we er relaxed uitzagen en dat deze vakantie ons echt heeft goed gedaan. Madeira is zeker een aanrader, op welke leeftijd dan ook. Je kunt er veel doen, maar je kunt er ook prima lekker niets doen! En dat maakt het vakantie.

Geschreven door Roos Roggeband

Heb je interesse in een reis naar Portugal? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Portugal, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.