Interview AV-Tours & Safaris

Interview met Mathijs Dassel
Kenia, waar het allemaal begon

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Mijn naam is Mathijs Dassel en ik ben sinds 2014 trots eigenaar van AV-Tours & Safaris. AV-Tours & Safaris is een kleine dynamische organisatie die haar sporen in de reisbranche ruimschoots heeft verdiend. Sinds 1994 heeft AV-Tours al reeds vele mooie en bijzondere reizen uitgevoerd en verzorgd voor haar trouwe klanten. Het kleinschalige karakter in combinatie met de specialistische reiskennis waren voor mij de redenen om dit mooie avontuur aan te gaan en het is voor mij dan ook een eer om dit mooie bedrijf voort te mogen zetten. Ik kan weinig negatieve punten over mijn functie opnoemen, maar als ik dat toch moet doen dan zou het wel zo zijn dat deze passie nagenoeg mijn hele leven bepaald. Ik moet soms waken voor het feit dat ik ook nog een privéleven heb en dat kan eventueel gezien worden als minder leuk punt. Het leuke aan mijn werk is eigenlijk het feit dat Afrika mijn grootste hobby en passie is.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
In de begin jaren `90 is het ontstaan als een uit de hand gelopen hobby. Toenmalige AV-Tours oprichter Ans Voskamp was voor een privéreis in Kenia en ontmoette daar David Kuria (destijds haar gids/chauffeur). Er ontstond een vriendschap en al snel werden er plannen gemaakt om vrienden en familie bij David onder te brengen voor safarireizen. Door de vele leuke en vooral enthousiaste reacties is dit steeds een stapje verder gegaan en zodoende werd in 1994 AV-Tours & Safari officieel opgericht.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
AV is de afkorting voor Ans Voskamp, oprichter dus van AV-tours

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Wij vinden het belangrijk om onze belangrijke kernwaarden gewaarborgd te houden. Dus kwaliteit, stukje persoonlijke aandacht en specialistische kennis zullen altijd onze belangrijkste speerpunten zijn.

Wie is de doelgroep?
Doelgroep is zeer breed waarbij iedere avontuurlijke reiziger tot onze doelgroep kan behoren, van jong tot oud!

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Kennis en persoonlijke aandacht. Wij nemen de tijd voor onze klant en zullen verder gaan waar onze concurrent vaak stopt.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Kenia, Tanzania en Uganda.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
De laatste jaren zagen wij een enorme piek in de zuidelijk Afrika reizen (Zuid-Afrika, Namibië en Botswana). Wanneer het oosten van Afrika politiek gezien op dit stabiele niveau blijft dan verwachten wij dat deze piek uiteindelijk weer die kant op zal gaan.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Zoals eerder aangegeven nemen wij de tijd voor onze klant. Wij spreken regelmatig persoonlijk af (bij ons op kantoor of bij de klant thuis). Dat doen wij uit passie en liefde voor ons vak en omdat het de klant vaak gerust stelt. Het zijn tenslotte droomreizen die wij verzorgen en voor veel mensen is het toch een enorme stap om zoiets groots uit handen te geven aan iemand die ze op dat moment nog niet kennen.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een enthousiast, passievol en vakbekwaam team die weet waar ze het over hebben.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
ANVR niet, dit is voor een iets kleinere specialist nagenoeg niet te doen. De regels en eisen die de ANVR stelt zijn ook door onze collega’s en mensen ter plaatse niet tot nauwelijks goed toe te passen.

SGR en Calamiteitenfonds zeker wel. Persoonlijk zijn wij van mening dat dit voor de klant het allerbelangrijkste is. Het geeft de klant een stukje zekerheid dat ze hun geld veilig uitgeven.

Heb je nog iets toe te voegen?
Voor persoonlijke toelichting kunnen jullie ons altijd bellen.