Interview Het Frankrijk Huis

Interview met Michel Leijen
Interview met Michel Leijen van Het Frankrijk Huis

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Frankrijk is als vakantieland al sinds mijn schooltijd een rode draad in mijn leven. Op school liet ik Frans als taal vallen en koos voor Duits en Engels. Vreemd genoeg is mijn eerste baan bij een Franse reisorganisatie geweest (Frantour), mijn tweede baan ook (Touralp) en toen we besloten (in 1994) om voor ons zelf te beginnen, kozen we wederom voor Frankrijk. Bij Het Frankrijk Huis zijn we altijd op zoek naar bijzondere vakantieadressen... echte, pure, authentieke (maar niet oubollige) adresjes waar je direct zou willen verblijven. Dat doen we voor de zomer- en de wintersportvakantie.

In 2014 vierden we ons 20-jarig bestaan en nog altijd is het werk leuk, afwisselend, inspirerend en uitdagend. Ben zelf directeur/eigenaar maar binnen een klein bedrijf als het onze doen we al het werk met z’n allen. Het leuke aan dit werk is het zelfstandige, zelf bedenken wat we gaan doen, welke kant we op gaan... of niet.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Het Frankrijk Huis is in 1994 gestart omdat we zoveel leuke adresjes op onze reizen door Frankrijk tegenkwamen, dat we die graag met anderen wilden delen. En omdat niemand die aanbood, zijn we het zelf gaan doen.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
We zochten een naam die alle activiteiten die we voor ogen hebben kon omvatten. Een Huis vol met Frankrijk aanbod, advies, verkoop, reizen etc. Vandaar heel simpel en toch duidelijk: Het Frankrijk Huis.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Visie - Als bemiddelaar (reisorganisatie) streven wij ernaar om dé specialist voor bijzondere vakantieadressen in Frankrijk *) te worden. Vakanties met kwalitatief hoogwaardige accommodaties, bijzonder in sfeer, inrichting en locatie. Het is hierbij van belang dat we elementen als presentatie, product, privileges, persoonlijke aandacht en service optimaal benutten. We willen niet de grootste in Nederland zijn, maar wel de beste.

Missie - Het Frankrijk Huis [HFH] is een bemiddelingsbureau (reisorganisatie) voor bijzondere vakantieadressen in Frankrijk. Wij staan voor innovatief, creatief, ondernemend en hedendaags. Dat streven wij ook na in onze bedrijfscultuur. Wij willen dé specialist zijn voor bijzondere vakantieadressen. Met een kwalitatief hoogwaardig aanbod, goede kwaliteit in accommodaties, inspirerende presentatie en een goede service. Aangevuld met een goede IT-performance, bekwaam en attent personeel.

Wie is de doelgroep?
Alle Nederlanders en Vlamingen die graag naar Frankrijk op vakantie gaan, iets meer dan gemiddeld verdienen, wel of geen kinderen hebben en belang hechten aan een deskundig advies, een offerte/reis op maat en dat voor een marktconforme prijs.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
- kennis van accommodatie (product)
- kennis van omgeving en regio
- affiniteit met accommodatie (wij willen er ook graag verblijven)
- affiniteit met het land
- kennis van de taal
- optimale service (snelheid, flexibel, service op maat, wij willen de klant écht helpen)
- presentatie en uitstraling (inspireren, vertrouwen)

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Op dit moment (sep. 2015) zitten we vol in het wintersportseizoen. We zien dat de skigebieden Paradiski, La Rosiere en Le Grand Massif het goed doen. En dat relatief onbekende gebieden als Vars, Montgenevre en Serre Chevalier langzaam ontdekt worden door onze klanten. In de zomer van 2015 merkten we wederom dat er veel vraag is naar onze rondreizen Corsica. Voor 2016 gaan we dat aanbod iets uitbreiden.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Binnen Frankrijk zien we niet echt trends of wel verschuivingen. Met uitzondering van het feit dat klanten vaker last-minute reserveren hebben we de laatste jaren wel de opkomst van Glamping gezien en komt er ook interesse voor de Franse Alpen in de zomer en in auto-ontdek-vakanties waarbij men rustig aan kan doen om optimaal van vakantieadres én omgeving te genieten. In de zomer van 2016 komen we met een aantal inspirerende, thematische autoreizen door bekende en minder bekende reizen. Wat ik zelf heel leuk vind en waar ik veel van verwacht, zijn de fotoreizen die we gaan aanbieden. Maak de mooiste foto’s op je vakantie met hulp en advies van professionals. Foto’s zijn je mooiste herinnering aan een vakantie, toch?!

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Wij weten waar je moet zijn... én we vinden het écht leuk om mensen te helpen met de vakantie!

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als een organisatie die weet waar ze het over hebben, die niet zomaar alles aan je wil verkopen, die kennis van zaken heeft en een organisatie die ze van harte aanbevelen aan vrienden en familie.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
We zijn wel lid van SGR en CFR omdat we daarin een toegevoegde waarde zien voor onze klanten. Voor wat betreft het ANVR (waar we geen lid van zijn) kunnen we zeggen dat het voor de branche goed is dat ze er zijn maar dat wij als kleine organisatie er de toegevoegde waarde voor onszelf niet van inzien.

Heb je nog iets toe te voegen?
Ja, ik zou graag weten wat de bezoekers van Reisgraag.nl nu willen weten van Frankrijk. Waar ze naartoe willen gaan op vakantie of reizen die ze graag zouden willen maken in Frankrijk maar die ze nog nergens hebben gevonden. Dan houden we wij ons aanbevolen om te kijken of we zo’n reis kunnen samenstellen.