De zon opzoeken op Gran Canaria

Bestemming: A. Gran Canaria (Spanje)
Periode: oktober 2016
Vervoer: vliegtuig, bus, huurauto, boot
Accommodatie: hotel
Organisatie: TUI

Begin september waren twee vriendinnen en ik het Nederlandse regenachtige weer wel zat en besloten we om een weekje naar de zon te gaan. Uiteindelijk kozen we voor Gran Canaria vanwege de goedkope prijs en het warme weer. 18 oktober was het dan zover en zaten we al om half zes ’s ochtends in de trein richting Schiphol. De reis ging voorspoedig en in de loop van de middag kwamen we aan op het vliegveld van Gran Canaria. Na een korte busreis arriveerden we bij ons hotel in Playa del Inglés, Corona Roja.

Enthousiast als we waren, liepen we meteen naar binnen om in te checken. Daar kwam ik al snel tot de conclusie dat mijn mobiel nog in de bus lag. We hadden meteen gebeld met de reisorganisatie TUI, die zouden het verder voor ons regelen. We hadden een van de hoogste hotels in de buurt en onze kamer was op de hoogste verdieping. We hadden 2 slaapkamers, een ruime woonkamer en een groot balkon met uitzicht op zee en op het stadje. Wij vonden het hotel een aanrader.

De eerste dag hadden we verder vooral gerelaxt aan het zwembad en het stadje verkend. We hadden lekker gegeten in een van de vele restaurants die er zijn. De volgende dag had ik mijn telefoon nog niet terug, maar Tui had wel contact gehad met de busmaatschappij en er was een telefoon gevonden. Hoera! We hebben die dag genoten van het heerlijke weer, ruim 30 graden. Ook was er die dag een welkomstbijeenkomst met uitleg over het eiland en de mogelijkheid om excursies te boeken. Wij hadden besloten om een jeepsafari excursie te doen, waarbij je ook ging rijden op een dromedaris. Daarnaast hadden we bij een lokale winkel een boottocht geregeld en een auto gehuurd. Dit was namelijk veel goedkoper dan bij TUI.

Donderdag eerst maar eens naar het hoofdkantoor van TUI gegaan om mijn telefoon op te halen, eindelijk herenigd! En zowaar zat al mijn geld en de pinpassen er nog in. Mijn dag kon niet meer stuk. Vervolgens stond er een lekkere stranddag op de planning.

Uitzicht

Vrijdag moesten we al vroeg klaar staan voor de jeepsafari. Vanaf een verzamelpunt vertrokken we met 9 jeeps de bergen in. We hebben veel mooie uitzichten gezien en er werd van alles over de omgeving verteld. Het leuke was dat er de hele dag een cameraman mee ging om de mensen en de omgeving te filmen. Die film kon je aan het eind van de dag kopen. In een klein bergdorpje hebben we geluncht met uiteraard sangria. Daarna was de dromedarisrit aan de beurt. Ik had nog nooit op een kameel of dromedaris gezeten, dus ik keek hier wel naar uit. Achteraf was dit een deceptie. De beesten werden achter elkaar vastgeknoopt en liepen tien minuutjes een zandweg in om vervolgens om te draaien en hetzelfde stuk terug te lopen. Dat was niet echt wat we er van verwacht hadden.
Kamelen

Het laatste stuk met de jeeps was veruit het leukst. We gingen een stuk offroad. Hierbij moest je je goed vasthouden, want we gingen door kronkelende bergweggetjes vol kuilen en stenen. Van te voren werd aangeraden om een bandana te kopen vanwege het zand. Tijdens het stuk offroad rijden begrepen we goed waarom dat werd geadviseerd. Alles, maar dan ook alles, zat onder het zand en stof. Na een hobbelig stuk kwamen we weer aan op het verzamelpunt. Onze ‘macho’ chauffeur wilde ons wel naar ons hotel brengen. Overdag mochten we niet staan in de jeep, daar was de baas erg duidelijk in. Maar onze chauffeur gaf aan dat hij dat door de vingers zou zien, als we dat nog wilden. Natuurlijk wilden we dat nog en zo geschiedde. Met 100 kilometer per uur (waar je maar 50 mocht) scheurden we met de muziek hard aan naar het hotel. We hadden veel bekijks...
Jeeps

Zaterdag hadden we een auto gehuurd om naar het hoogste punt van het eiland te gaan en om de hoofdstad Las Palmas te bezoeken. Het was een hele klim om boven in de bergen te komen en de auto had er af en toe wel wat moeite mee. We hebben er een aantal uur over gedaan om op het hoogste punt van 1949 meter te komen. Dit was op de top van de Pico de las Nieves. Bij helder weer zou het hele eiland te zien zijn, helaas hadden we wat bewolking. Alsnog was het uitzicht gaaf en was het zeker de moeite waard. We hebben de dag afgesloten in Las Palmas. Ongeveer de helft van de totale bevolking van Gran Canaria woont in deze stad. Het is de grootste stad van de Canarische Eilanden. Het was gezellig druk en we hebben lekker over de boulevard gewandeld, wat gegeten en gedronken.

Zondag hebben we een boottocht gemaakt, waarbij we misschien dolfijnen zouden zien. De bemanning was al snel druk op zoek met verrekijkers en begonnen op een gegeven moment enthousiast Spaans te praten. Wij hadden natuurlijk geen idee waar ze het over hadden. We veranderden van richting met de boot en toen vertelde een van de bemanningsleden dat er walvissen zwommen. We hebben uiteindelijk drie walvissen van dichtbij gezien, waarvan een kleintje. Erg leuk om te zien!
Boottocht

De rest van de dag was het vooral relaxen op de boot. We mochten nog zwemmen en snorkelen. Het viel een beetje tegen hoeveel vissen er te zien waren. Het was maar een soort. We zijn ook nog op een bananenboot geweest.

Op maandag hadden we voor het eerst slecht weer. ’s Ochtends scheen de zon nog, maar ’s middags en ’s avonds waren er regenbuien. Het was duidelijk te zien dat dit niet heel vaak voorkomt, want er waren veel winkels en restaurants overstroomd. Terwijl het maar buien van een minuut of vijf waren. We zijn in het dorpje naar een escape room geweest. Voor de mensen die dit niet kennen: je wordt opgesloten in een ruimte waarin je 60 minuten de tijd hebt om te ontsnappen. Dit doe je door sleutels en codes te zoeken. Escape rooms zijn op het moment erg populair in zowel Nederland als het buitenland. Het was erg leuk in elkaar gezet en het is ons gelukt om binnen de tijd te ontsnappen. Het is voor een regenachtige dag een mooie activiteit om te doen. De naam is Parapark en het ligt midden in het dorpje.

En toen was het alweer dinsdag. De dag dat we weer naar huis moesten. Gelukkig vlogen we pas ’s middags en hadden we nog ruim de tijd om te wandelen in de duinen van Maspalomas. Deze uitgestrekte duinen zijn ontstaan door Saharazand wat is komen aanwaaien vanuit Afrika. Afrika ligt op maar 150 kilometer van Gran Canaria. Het was een flinke wandeling door de duinen, maar wij vonden het erg leuk om gezien te hebben. En toen was het toch echt tijd om naar het vliegveld te gaan en om Gran Canaria achter ons te laten.
Zandduinen

Ben je op zoek naar een relaxte vakantie met lekker weer, waarbij je wel iets actiefs wil doen? Dan is Gran Canaria zeker een aanrader.

Geschreven door Ellen Dokters

Heb je interesse in een reis naar Spanje? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Spanje, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.