Zon- en cultuurvakantie op Kos

Periode: augustus 2015
Accommodatie: Hotel/Hotel Saint Constantin
Organisatie: TUI

Het hoge woord was er uit. We zouden op vakantie gaan (onze aller eerste echte lange vakantie met zijn tweetjes!). Na onze agenda's en werkroosters bij elkaar te hebben gelegd, kwamen we tot een besluit, dat eind augustus voor ons de perfecte tijd zou zijn om op vakantie te gaan.

Mijn vriend dacht gelijk aan Spanje of Frankrijk en om zelf met de auto te gaan. Echter mijn gedachten zaten al met koffers en tassen klaar in een vliegtuig onderweg naar een ander zonnige bestemming. Uiteraard duurde deze discussie niet lang en won ik.

Op internet bezocht ik alle mogelijke websites die je maar kunt vinden die te maken hebben met het boeken van een (vlieg)vakantie. Uiteindelijk na uren (wat ik totaal niet als vervelend heb ervaren) websurfen vond ik de ultieme reis naar Griekenland, Kos.

Nou begrijpt u zelf misschien ook wel, dat op het moment van boeken Griekenland en voornamelijk Kos, niet bepaald op een positieve manier in het nieuws was/is (geldcrisis en vluchtelingen). Een ander zou misschien verder zijn gaan kijken naar andere landen, echter mijn besluit stond vast, ik moest en zou naar Kos gaan. Nou was het grootste probleem niet hoe ik mijn koffer zou gaan inpakken, (hoewel dat voor mij wel degelijk een groot stress moment is) maar wel hoe ik mijn vriend er van zou gaan overtuigen om naar Kos te gaan. Heel voorzichtig vertelde ik hem dat ik een reis gevonden had, dat voldeed aan al mijn verwachtingen. Mijn vriend was enthousiast. Helaas moest ik hem toch ook gaan vertellen dat het ging om een eiland van Griekenland. Zijn gezicht betrok meteen, het was duidelijk, zijn antwoord was nee.

Na uren van slijmen en overtuigen en alles en iedereen er bij te hebben gehaald die een positieve invloed konden brengen op mijn overtuigingen om toch wel naar Kos te gaan, stemde meneer uiteindelijk in. Lees wel; als er ook maar iets fout zou gaan tijdens de vakantie zou het mijn schuld zijn, (en dat zou ik dan de rest van mijn leven moeten aanhoren) en zou voortaan alleen hij nog maar onze vakanties mogen boeken.

Met trillende handen en een hoge druk drukte ik toch op het knopje van boeken. En na alle gegevens te hebben ingevuld was het definitief. De vakantie naar het eiland was geboekt. We zouden van 26 augustus tot 2 september verblijven in het prachtig uitziende hotel Saint Constantin. Midden in Kos-stad. We boekten toen met het bekende Arke Fly, dat enkele dagen later Tui werd.

Die week ging uiteraard verschrikkelijk langzaam voorbij, voor mijn gevoel duurde het zelfs maanden. In mijn hoofd was ik alleen nog maar bezig met de vakantievoorbereidingen, paspoorten klaarleggen, de laatste spulletjes kopen, alle spullen alvast klaar leggen etc.

En toen werd het stressen. (zeg maar gerust ruzie.) Mijn vriend is namelijk nogal het tegenovergestelde van mij. Hij pakte zijn koffer (eigenlijk onze koffer, omdat we allebei maar één handbagage mee mochten nemen) pas in, op de avond van vertrek. Als ik ergens niet tegen kan is dat het wel. Gelukkig is alles goed gekomen en bijgelegd. Ook omdat hij stiekem toch wel beter is in het inpakken van de spullen. Hoe krijgt hij het voor elkaar, om toch nog ruimte over te houden terwijl ik alleen maar spullen overhield?

Eind van de middag zitten wij met onze koffer en tassen klaar in de trein onderweg naar Schiphol. Na anderhalf uur komen wij aan en zoeken wij de balie om in te checken. Tegenwoordig gaat dat heel gemakkelijk, bij zo'n self check-in. Een paar uren later (voor mijn gevoel toch een hele dag later) zitten we dan lekker comfortabel in het vliegtuig (en laat ik nou net dan pas bedenken dat ik geen kauwgum bij me heb voor het opstijgen..)

Ik zou graag ook een stuk willen schrijven over mijn ervaring met de vlucht, helaas is dat niet mogelijk omdat ik de gehele vlucht slapend heb doorgebracht (Ja, zelfs met dat krijsend kind twee stoelen voor ons).

Kos

We kwamen 's avonds laat pas aan in het hotel, na het inchecken zijn we nog een drankje wezen doen bij de bar in het hotel. Er moet natuurlijk wel geproost worden op het inluiden van de vakantie, 'Jamas', zoals de Grieken dat mooi zeggen (proost). Daarna zijn we toch maar fijn het bed in gedoken.

De volgende dag werden wij opgewacht in het hotel door een lieftallige dame van Tui, die ons enkele dingen vertelde over Kos en uitleg gaf over eventuele mogelijke excursies. En daar hebben wij gebruik van genomen. Want wij boekten de excursies: Een eilandtour door Kos, een boottocht naar Bodrum (Turkije) en een boottocht naar het vulkanische eiland Nisyros.

twee glazen Griekse wijn

Diezelfde dag hebben wij nog een toeristisch treinritje (30 minuutjes) gemaakt door Kos-stad (stiekem toch wel heel grappig). We regelde hier aan de overkant van ons hotel een quad voor de volgende dag. Het ideale compromis voor het geval uw partner niet van fietsen houdt. Door middel van een quad het eiland te bezichtigen, dat kan ik zeker aan raden! Al is fietsen natuurlijk ook heel leuk (af en toe leek het Nederland wel, met zoveel fietsen).

‘s Ochtends vroeg hebben we de quad opgehaald en moesten wij deze pas om 20.00 uur ‘s avonds weer inleveren. Wij hebben de hele dag gebruik gemaakt van de quad want we zijn het hele eiland door gereden (respect voor mijn vriend, die de hele dag netjes heeft gereden, zelfs hoog door de bergen). Onderweg zijn we gestopt bij de Hippocratic Altis en de Garden. Met mooie bloemen, beelden en een betoverend uitzicht. We zijn langs prachtige blauw witte kerken gekomen en door onder anderen plaatsen als Zia, Lambi, Kéfalos en Kardamena gekomen. Waar we onderweg heerlijk gegeten hebben in de plaatselijke restaurantjes en regelmatig zijn gestopt voor een mooi fotomoment.
Uitzicht over een deel van het eiland

Gelukkig zijn we met de excursie van de Kostour, op andere plekken gekomen dan dat we met de quad waren geweest. Zo zijn we gestopt bij het indrukwekkende Asklepieion. Waar de ruines liggen van het archeologisch sanatorium. Hebben we wijn geproefd van de echte Griekse wijnproeverij van de familie Triantafyllopoulos en hun wijngaarden. Zijn we door een authentiek bergdorpje gereden waar we een traditioneel Grieks gerecht hebben gegeten, Moussaka. (Wat overigens zeker een aanrader is) en zijn we natuurlijk een hele hoop Griekse zwerf katjes tegengekomen. (Nee, het is me helaas niet gelukt om er een mee terug naar Nederland te mogen nemen.) Ook hebben we echte Griekse honing geproefd bij een klein honingfabriekje. En als laatst zijn we gestopt bij een strand, waar mensen er voor konden kiezen om nog even door het plaatsje te wandelen of nog even bruin te kleuren aan het strand.
Een Griekse inwoner die de was aan het doen is

Toch heb ik tijdens de vakantie mijn vriend moeten overhalen voor Bodrum (hij had ook een heel negatief beeld over Turkije). Dat overigens helemaal goed is gekomen na het bezichtigen van de stad. Op de boot kon je heerlijk ontspannen van het zonnetje en een windje (mits je niet last krijgt van zeeziekte..). De boot bracht ons uiteindelijk in de haven van de stad. Wij kozen voor een korte tour waarbij wij langs oude windmolens zijn gekomen en bijzondere ruïnes. Vervolgens hebben we nog heerlijk gewandeld over de boulevard (excuses geslenterd, omdat met 40 graden niet lekker te wandelen valt) en gewinkeld op de (overdekte) markt.

In Kos-stad hebben we eigenlijk niets mee gemaakt van de 'geldcrisis', we hebben gewoon overal kunnen pinnen. Natuurlijk zijn er wel een hoop vluchtelingen in Kos-stad. Al hebben we daar eigenlijk geen problemen van gehad omdat de mensen voornamelijk bij en rondom de immigratiedienst zijn te vinden. Dus we konden gerust door de stad wandelen, winkelen of eten zonder continu geconfronteerd te worden met deze mensen (neemt niet weg dat ik het natuurlijk verschrikkelijk vind voor deze mensen).
Een lichtbruine kat met groene ogen

Ook naar het eiland Nisyros ben je zo met de boot en kun je weer heerlijk genieten van het weer en het uitzicht (mits je niet weer last van zeeziekte hebt). Het eiland is een prachtig voorbeeld voor als je aan het woord 'Griekenland' denkt. Prachtige kerken, een hele hoop blauw met witte huizen en natuurlijk weer veel van die schattige zwerfkatten (ja sorry, ik ben een kattenmens). In Nisyros kun je leuk wandelen door het schattige dorpje en onder anderen ook naar de krater van de nog steeds actieve vulkaan gaan (weliswaar met een bus). De krater was groot en erg bijzonder om te zien en in te lopen. Wel jammer van de niet zo lekker ruikende zwavellucht. Op de terugweg hebben we nog heerlijk kunnen genieten van een prachtige zonsondergang op de boot.
Zonsondergang op het water van Kos

Helaas gaat zo'n heerlijke week veel te snel voorbij. De laatste dag hebben we gelukkig nog wel even lekker genoten van het zonnetje bij het zwembad en zijn we toch nog een beetje bruin (rood) geworden. Ook de terugvlucht liep voorspoedig, we waren zelfs eerder op Schiphol dan we in eerste instantie zouden zijn. En natuurlijk scheelde het ook een hoop dat mijn ouders ons weer thuis hebben gebracht met de auto.
Een cactus

Nu zijn we weer in Nederland. Buiten regent het. Mijn dikke truien en vesten liggen weer klaar, mijn bikini en jurkjes ver weg gestopt. We zijn al weer volop aan het stressen op het werkt. De vakantie lijkt al weer zo ver weg en ik word al moe bij de gedachten dat ik weer een heel jaar moet wachten voor de volgende vakantie.. Gelukkig hebben we de foto's nog.

Geschreven door Rachelle Renes

Heb je interesse in een reis naar Griekenland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Griekenland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.