Schrijf een review

Info over KLM

Url:

Type reizen: luchtvaartmaatschappij
Amsterdamseweg 55, 1182 GP Amstelveen NL

Logo van KLM

KLM is de nationale luchtvaartmaatschappij van Nederland. De thuisbasis van KLM is Schiphol Amsterdam Airport. KLM is vandaag de dag de oudste luchtvaartmaatschappij die nog onder haar oorspronkelijke naam opereert. KLM werkt sinds de fusie in 2004 nauw samen met Air France onder de naam Air France KLM Group. KLM, Koninklijke Luchtvaart Maatschappij is de kern van de KLM Groep, waarvan ook KLM Cityhopper, Martinair en Transavia deel uitmaken.

KLM werd opgericht in 1919 en de eerste vlucht vond een jaar later plaats op 17 mei 1920. Deze vlucht ging van Londen naar Schiphol. Op 1 oktober 1924 vertrok de eerste intercontinentale vlucht van KLM. Er werd van Amsterdam naar Batavia gevlogen. De reis duurde toen een paar weken, inmiddels ben je in 15 uur ter plaatse. In 1929 werd deze route Amsterdam-Batavia een lijndienst. De Atlantische Oceaan werd voor het eerst overgevlogen in 1934. Deze vlucht ging naar Curaçao. Als eerste Europese maatschappij na de oorlog begon KLM in 1946 met een lijndienst over de oceaan naar New York.

De vloot van KLM bestaat uit 119 vliegtuigen. KLM biedt Business Class, Economy Comfort Class en Economy Class aan in haar vliegtuigen. De Business Class is onder te verdelen in twee verschillende klassen: de Europe Business Class voor korte afstanden en de World Business Class voor de lange afstanden. Aan passagiers van de World Business Class deelt KLM delfts blauwe huisjes uit. Deze huisjes zijn replica's van bijzondere gebouwen in Nederland. Traditioneel zijn de huisjes gevuld met graanjenever, maar tegenwoordig worden ze afhankelijk van de bestemming ook zonder alcohol uitgedeeld. Ieder jaar wordt op 7 oktober een huisje aan de collectie toegevoegd.

Ervaringen met KLM

Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 370 reviews over KLM lezen. Het gemiddelde cijfer is een 4,6. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 12 januari 2007 door Mulder.

Deze organisatie zit in de categorie luchtvaartmaatschappij. Hierin zitten 26 organisaties; o.a. Ryanair, TUIfly, EasyJet, KLM, Transavia, Qatar Airways, Emirates Airline en Vueling. Al deze organisaties samen hebben in 2.795 reviews een gemiddelde gescoord van 3,8. KLM scoort dus gemiddeld 0,8 hoger dan het gemiddelde cijfer in de categorie luchtvaartmaatschappij. Dit is opvallend positief.

Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. KLM heeft deze publieksprijs gewonnen in 2017,2016.

KLM krijgt gemiddeld een 4,6
op basis van 370 ervaringen:

4,6 + Ervaring delen
op 11 juni 2025 bestemming: Italië / Turijn, reisperiode: maart 2025

Mijn vrouw is blind en kreeg bij aankomst geen enkele melding dat haar bagage beschadigd was. Pas thuis ontdekten we het probleem. Sindsdien zijn we al maanden bezig met KLM-klantenservice, zowel via e-mail als telefonisch — zonder resultaat. Ondanks het herhaaldelijk aanleveren van alle documenten, blijven ze vragen om dezelfde informatie. Talloze uren verloren aan onduidelijke en trage communicatie. Onbegrijpelijk en onacceptabel, zeker voor een grote luchtvaartmaatschappij. ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 3 juni 2025 bestemming: Griekenland / Athene, reisperiode: mei 2025

Wat een ontzettende giga kutmaatschappij.

Heenvlucht niet online kunnen inchecken. Vertelt chef incheck dat we op “stand-by” zijn gezet en mogelijk niet eens met onze geboekte Economy vlucht mee kunnen gaan. Even samenvatting: stand-by is een manier zodat KLM zoveel mogelijk winst krijgt. Doordat ze de vlucht “overboeken” wordt voorkomen dat de vlucht bomvolzit voor de vlucht. Hierdoor worden passagiers onvrijwillig op stand-by gezet. Dan maar bij de gate hopen dat je mee mag…

Terugvlucht weer geauwehoer. Vertraging.. verolgens bij de gate komen en in de rij horen dat ze de handbagage niet in de overhead ruimte kunnen plaatsen. Weer random uit de rij gepikt. Vervolgens heel sketchy bij de balie moeten inchecken en de koffers afgeven. Nu nog maar hopen dat de baggage aankomt. Zal nooit meer hiermee vliegen kansloze onzin. ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 23 mei 2025 bestemming: Indonesië / Bali, reisperiode: mei 2025

KLM biedt verre van goede service. Normaal gesproken krijg je meteen een uitnodiging voor een review maar KLM weet verdomd goed dat ze niet goed (slecht) presteren. Mijn ervaring:
- veel te laat (één dag van te voren) bericht over geannuleerde vlucht (KL0810) en omgeboekte vlucht op het laatste moment
- aan boord geen klantgerichte service, vooral prietpraat onder collega's, als ik vraag waarom er geen snacks worden uitgedeeld krijg ik als antwoord dat "ze bezig is met wat anders".
- de ongenoegzaamheid straalt van het personeel af.
KLM vraagt een hoge prijs voor welke klasse dan ook, maar biedt er weinig tegenover. Voor mij geen KLM meer. De concurrenten zijn stukken beter. ... Lees meer

  • Algemeen 3
op 16 mei 2025 bestemming: Athene / Athene, reisperiode: januari 2025

Beloofd 30 euro voucherkorting voor je verjaardag, maar dat werkt niet waardoor per saldo de ticketprijs oploopt met 40 euro. Als je klaagt wordt je het bos ingestuurd. Als je daarna probeert in te loggen voor check wordt een extra irritante pin gevraagd, die niet volgt per sms, waarna het alleen nog per mail kan, maar die komt pas na > 5 min vertraging, als je in grote frustratie inmiddels al 3 nieuwe codes hebt aangevraagd. Ik heb voor simpel inchecken uiteindelijk & pogingen moeten wagen, uiteindelijk maar zonder FB-miles…. Belabberd!

  • Algemeen 2
op 14 mei 2025 bestemming: Nederland / Dubai, reisperiode: mei 2025

KL 427/ 12 mei ams-dxb business class stoel 4 K
3 uur vertraging. Stoel 4 K functioneerde niet had geen stroom en ook geen tv die werkte. Hele reis rechtop moeten zitten. Belachelijk dat er een stoel wordt verkocht voor 4200 euro die niet werkt !

  • Algemeen 2
op 9 mei 2025 bestemming: Colombia / Cartagena naar Amsterdam, reisperiode: mei 2025

KLM klacht C-9422146

Geachte heer, mevrouw, beste KLM-medewerker,

Via dit bericht wil ik een officiële klacht indienen die ik ook besproken heb met uw personeel en waar direct begrip voor was.

Mijn klacht gaat over mijn zitplek bij drie WC’s met stank en lawaai. Hieronder beschrijf ik de situatie:

-stoel 27c direct naast en voor 3 wc’s
-nachtvlucht , niet kunnen slapen
-deuren klappen hard bij in en uitgaat (mensen snappen de sluiting ook niet)
-poep lucht, direct bij naar buiten lopen van de wc-bezoekers
-doortrekken geluiden
-mensen die tegen de stoel leunen en staan te wachten en praten
-bovenal, dit had veel slimmer ingebouwd kunnen worden.

Daar betaal ik geen 1000 plus euro voor, bij Ryanair had ik beter gezeten. Je komt uit een nachtvlucht waarin je niet hebben kunnen slapen en komt thuis bij je gezin met kleine kinderen. Echt balen.

Ik ben benieuwd hoe jullie met deze klacht omgaan. >>>>> reactie vanuit KLM, totaal in de wind geslagen. Standaard mail reactie. Niet alleen ik had de klacht ingediend maar ook het personeel zelf. Opvallend.

Met vriendelijke groet,

Rob

  • Algemeen 3
op 7 mei 2025 bestemming: VS / MIA, reisperiode: april 2025

Extremely disappointing experience with KLM – KL627 / KL621 (April 10, 2025)

On April 10, I boarded KLM flight KL627 (AMS–MIA) and sat on the tarmac at Schiphol for over 3 hours with almost no information and just one bottle of water. Eventually, we were told to disembark due to a technical issue. After standing in chaos at the service desk for 4 hours, we were rebooked on KL621 (AMS–ATL).

That flight also turned into a nightmare. Due to congestion at Atlanta, we were diverted to Charlotte (CLT) and kept onboard for over 3 hours, without updates or proper care. We finally landed in ATL with a 5-hour delay, only to find no staff, no support, and closed desks. At 3:00 a.m., KLM’s phone support could only tell us to “find a desk.” We had to book our own last-minute flight to Miami to avoid missing our cruise.

Total delay: 38 hours.

KLM’s claim process is non-functional — the website doesn’t recognize the booking, and phone support is useless.

Disorganized, unresponsive, and indifferent. KLM no longer lives up to its reputation as a reliable airline.

  • Algemeen 1
op 29 april 2025 bestemming: Curaçao, reisperiode: april 2025

In december 24 geboekt in de premium comfort, lekker op tijd zou je zeggen, ticket zeker toch? Nee hoor, vandaag check ik in omdat ik morgen zou vliegen…sta ik opeens op de wachtlijst!! Zó ontzettend schofterig! Mevrouw kan wel een andere keer vliegen of toch maar in de economy :-(
Sta ik morgen ook nog op schiphol om te wachten of ik aub mee mag. Kansloos dit

  • Algemeen 2
op 28 april 2025 bestemming: USA / Miami, reisperiode: april 2025

April 2025 zijn wij met zijn vieren op cruise geweest naar de Carribean. Deze vlucht werd uitgevoerd door Air france maar is geboekt via KLM.
Wij boekten een Premium comfort vlucht voor de lange vlucht en omdat er iemand met hernia bij was waar behoorlijk wat extra voor betaald moet worden (€ 8300,-). Op de heenweg hebben we dit met KLM als zeer positief ervaren. Het personeel was erg vriendelijk, er was steeds tijd voor een gezellig praatje. Het eten en drinken was zeer goed verzorgd en de plek waar we zaten was schoon en comfortabel.
We hebben zojuist onze terugvlucht gehad met Airfrance. Alles wat bij KLM zo goed geregeld was, was bij Air France een enorme fiasco.
Op onze plek lag afval van de vorige passagiers, de stoelen waren nauwelijks te verstellen, de usb laders en stekkers voor de apparatuur waren defect, bij de hoofdtelefoon ontbraken de softe beschermingshoezen waardoor je deze zonder pijn kunt gebruiken, het aanbod van de drank was zeer droevig voor een vlucht die 10 uur duurt ( een koffie en een cola). Ook zeer opvallend was de dame die ons verzorgde tijdens de vlucht, ze was geïrriteerd, onvriendelijk, soms zelfs onbeschoft. De upgrade voor Premium comfort die we toevoegden aan onze reis hebben we bij Air France ervaren als een grote teleurstelling terwijl voor deze optie een behoorlijke meerprijs betaald moet worden.
Wij hebben hier contact over gehad met Air France maar kregen zoals verwacht een standaard mailtje met excuses terug, Ook werd er verteld dat hier verder niets meer wordt gedaan.

  • Algemeen 1
op 7 april 2025 bestemming: Florida / Orland, reisperiode: maart 2025

Men geeft een reden op om geen terugbetaling te moeten doen, het weer, terwijl het stralend weer was. De vlucht Brussel-Amsterdam werd geannuleerd door hun opgegeven reden slecht weer. Wij zijn van Brussel naar Amsterdam gereden onder een stralende zon, dit om onze vlucht naar Orlando te kunnen nemen. Ze geven de reden het weer op, zodat ze volgens wettelijke bepalingen niets moeten terugbetalen. Beschamend, nooit meer KLM. Ze charteren Delta voor de vlucht naar Orlando en terug, maar wat een gedoe op de terugvlucht. Vlucht naar NY tweemaal naar een latere vlucht omgeboekt op dag van vertrek, zodat wij geen aansluitende vlucht naar Brussel meer hadden. Dan na lang heer en weer lopen eindelijk op de vlucht naar Amsterdam. Dus 2 vluchten minder, maar beide maatschappijen zeggen dat ze geen tegemoetkoming kunnen betalen. Waarschijnlijk is dit standaard, zodat de klant via rechtswege iets moet ondernemen om zo een terugbetaling te krijgen.

  • Algemeen 1

Bekijk 370 ervaringen over KLM

Vakantieverhalen / reisverslagen