Een week genieten in Side

Bestemming: A. Side (Turkije)
Periode: juni 2015
Vervoer: Vliegtuig, taxi
Accommodatie: Hotel/Side Crown Serenity
Organisatie: Neckermann

Van 16 juni t/m 24 juni 2015, ging ik samen met mijn vriend Mathijs op vakantie naar Turkije. We verbleven in het 5-sterren hotel: Side Crown Serenity. Met Neckermann hadden we deze all inclusive vakantie geboekt. Met Arke zijn we gevlogen, nu bekend onder de naam TUI.

De reis was prima verlopen, we werden met de bus naar ons hotel gebracht. De eerste indruk van het hotel was, wauw!! We kwamen wel pas later op de avond aan in het hotel, dus gingen we alleen nog even iets drinken in de lobby. De koffers werden naar onze kamers gebracht. We kregen een zwart armbandje met gouden letters om, met de naam van het hotel en we kregen twee pasjes om onze kamer mee te openen. Bij de ingang stonden drie tafels met lekkernijen. Ook tijdens het inchecken kregen we een welkomstdrankje. Het personeel was super vriendelijk en behulpzaam.

Turkije - Side

We gingen lekker naar het strand genieten van de zon en de zee. Ik neem altijd boeken en tijdschriften mee om te lezen. Het is ook fijn om in slaap te vallen bij het geluid van de zee. Het strand was prachtig, hier konden we echt van genieten. We hadden zelfs een strandbar, waar we tussen de middag iedere dag gingen eten. hier was echt alles te krijgen! Kipschnitzels, kip-döner, hamburgers, pizza, groenten, fruit, gepofte aardappels, vers gebakken Turks brood en nog veel meer. Een dubbel dik pluspunt was dat er twee grote koelkasten stonden met flesjes water. Je kon ook gewoon frisdrank bestellen, maar als je over het strand gaat wandelen, kan een flesje wel goed van pas komen. We hadden gelukkig ook een rustig stukje strand. Er was altijd genoeg plek voor iedereen en voldoende handdoeken. De strandbedjes waren heel fijn. De strandwachters liepen de hele dag over het strand om het schoon te houden. Op het strand was van alles te doen. Je kon hier ook meedoen aan volleybal. Het mooiste was om met mijn luchtbedje over de zee te dobberen. Er bestaat niets beter dan dat. Op een dag zijn we heel ver over het strand gelopen. Misschien wel een strandwandeling van twee uur. We kwamen op een heel mooi afgelegen gebied. Er waren steeds meer kiezelsteentjes te zien langs het water en uiteindelijk kwamen we bij een paar rotsen. Hier hadden we echt een mooi uitzicht. We hadden hier zelfs een kleine haven ontdekt met kleine vissersbootjes. We waren ook heel bruin geworden van deze wandeling. In Turkije was het rond deze tijd in de middag vaak 35 tot 40 graden. Lekker warm weer om in het water te liggen.

Aan het strand waren veel watersport mogelijkheden. Je kon er leren windsurfen, een jetski huren, op de banenboot, parasailen en flyboarden. Wij hadden gekozen om te gaan parasailen. Dit was een unieke ervaring. Eerst gingen we op een rubberen boot over het water, verder op zee stapten we over op een grotere boot. Een speedboot. Er gingen nog vier andere toeristen mee. De andere twee koppels gingen eerst parasailen. Wij konden ondertussen genieten van de muziek op de boot. Het was heerlijk. De wind blies door mijn haren, er was een professionele fotograaf en de boot danste over de golven. We zaten al een half uur te genieten op de boot. Toen waren wij aan de beurt. Ik was razend enthousiast. Hier had ik altijd van gedroomd. We gingen eindelijk de lucht in. We gingen echt behoorlijk hoog en hadden een geweldig uitzicht over het strand en alle hotels. Ik ben nog nooit zo blij geweest. Ik kon alleen maar glimlachen van plezier en geluk. We hebben uiteindelijk alle foto’s gekocht die de fotograaf had gemaakt. Het staat zelfs allemaal op video! Dit is een van de mooiste herinneringen die ik heb. Dit wil ik nooit meer vergeten.
Parasailen in Side, Turkije

We hadden er ook voor gekozen om een dagje te zwemmen, in het heerlijk frisse zwembad van het hotel. Het zwembad was precies groot genoeg en niet te druk. Er waren ook drie glijbanen waar we vanaf zijn gegaan. Een zonvakantie bestaat echt uit plezier en tot rust komen. Eigenlijk een combinatie daarvan. Het is puur genieten. Bij het zwembad werd je weer verwend met heerlijke koele drankjes. Je kon hier ook slush-puppy krijgen. Vlakbij het zwembad was ook een patisserie, hier krijg je gebakjes, chocolade, koekjes en ijsjes. Toevallig konden we op die dag, op de foto met een papegaai bij het zwembad. Dit was geloof ik niet iedere dag. De papegaai deed alles wat de fotograaf zei. De foto’s waren erg leuk geworden. In de avond was er bij het zwembad ook genoeg te doen. Eerst was er een kinderdisco, dit vond ik geweldig om te zien. De kinderen danste en krijste van plezier. Daarna waren er allerlei leuke optredens waar we echt van hebben genoten. Heel variërend van spannend tot grappig. Vanaf 00:00 uur kon je ook naar de discotheek van het hotel. Op een avond werd er vanuit het hotel een schuimparty op het strand georganiseerd.

We hebben tijdens onze vakantie de stad Side bezocht. Echt de moeite waard om naar toe te gaan! Heel gezellig en veel te zien. We zijn er met een taxi naar toe gereden voor weinig geld. We liepen de stad binnen via de grote oude stadspoort van Side. Ik kon direct begrijpen waarom Side ook wel als een groot openlucht museum wordt gezien. Er zijn nog veel restanten van vroeger. We zijn langs het amfitheater gelopen, hier werden vroeger gladiator gevechten gehouden. Er kwamen vroeger ruim 18.000 toeschouwers kijken. We zijn ook naar de haven geweest, dit was vroeger een slavenmarkt en een centrum voor piraterij. Nu was er een gezellige sfeer. Er zijn veel restaurantjes met terrasjes en winkeltjes waar ook handgemaakte spulletjes te koop zijn. We kwamen vanzelf uit bij de tempels van Apollo en Athena. Ze staan precies op het uiterste puntje van de Haven. Vanaf hier heb je ook een geweldig uitzicht over de Middellandse Zee. Deze bezienswaardigheden mag je niet missen. Vooral mooi in de avond bij zonsondergang, erg romantisch!
Het buffet in ons hotel in Side

Verder organiseert het hotel ook excursies zoals een jeepsafari of bijvoorbeeld raften in ruig water. Je kunt ook naar Manavgat gaan om de watervallen te bekijken. Wij waren heel tevreden over het hotel. Op het terras bij de lobby bestelden we heerlijke cocktails. Deze werden leuk opgemaakt met fruit, versierde rietjes en parasolletjes. Je kon een waterpijp huren of zelfs popcorn bestellen. We hebben iedere avond heerlijk gegeten, er was ook zo veel keuze! De toetjes waren verrukkelijk. Een Turkse lekkernij is bijvoorbeeld baklava. Het bestaat vaak uit laagjes bladerdeeg gevuld met gemalen stukjes noot gecombineerd met kaneel en daarna doordrenkt met een zoete siroop van suiker of honing. Iedere avond keken we onze ogen uit! De chef-koks hadden echt hun best gedaan. De kamers waren ook erg mooi en netjes. Iedere dag werd er een nieuwe creatie van handdoeken op het bed gemaakt. Heel erg leuk. Zo hadden we een keer een hartje, een zwaan en een strik van handdoeken. Opgemaakt met rozenblaadjes. Het is een hotel waar je echt tot rust kunt komen. Je kunt genieten van een zonvakantie maar je kunt in de stad ook een stukje cultuur proeven. Kortom we hebben een geweldige vakantie gehad!

- Geschreven door Nadia Jurgens

Heb je interesse in een reis naar Turkije? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Turkije, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.