De gekleurde trap in Alanya

Bestemming: A. Alanya (Turkije)
Periode: september 2016
Vervoer: vliegtuig, bus, taxi
Accommodatie: hotel
Organisatie: Corendon

Het was in het prille voorjaar. Het Hollandse zonnetje deed voorzichtig haar intrede in zachtgele tinten. Zoals dagelijks las ik in de ochtend mijn postvak in op mijn telefoon. Een mail van Reisgraag deed mijn hart sneller kloppen. Las ik het goed? "Een reis gewonnen?" Snel ging ik naar de Facebooksite waar de loting op een filmpje stond. En ja het lot met de allermooiste kleur was voor mij, mijn naam werd genoemd! Blij heel blij!

Ik riep van boven naar mijn vriend Thijs, die zich beroerd schrok van mijn gegil. Hij dacht dat ik minstens languit over de badmat was uitgegleden. Na het bekijken van het filmpje met de loterij vloog hij me om de nek. Op vakantie... Wij samen! Zes jaar niet op vakantie geweest en nu een reis voor twee personen naar Alanya.

In erg goed overleg met de dames van Reisgraag mochten we in september. Mijn verjaardag op de elfde september zouden mijn vriend en ik vieren ergens aan de Middellandse Zee. Op mijn 52e vertrekken en op mijn 53e terugkomen! Hoe leuk is dat!

Alanya

Acht september was het zover. We hadden besloten om met de trein vanuit onze woonplaats Meppel te vertrekken richting Schiphol. Koffers ingeboekt via de computer en ook alvast een maaltijd besteld voor in het vliegtuig. We vlogen 's avonds met Corendon en zouden net na middernacht aankomen. We kozen voor “zekerheid voor alles”. Na het instappen op station Meppel begon onze vakantie: een boekje over Alanya en een boekje Turks voor beginners in de tas. We waren ruimschoots op tijd op Schiphol en dit vliegveld verveelt nooit, altijd wat te zien en heerlijk genieten van een kop koffie. De vliegreis verliep volgens schema en wij verheugden ons al op onze maaltijd. De stewardess kwam bij ons maar we stonden niet op de lijst. Ik had natuurlijk de reserveringen uitgeprint en dat was weer typisch iets voor ons. We hadden inderdaad gereserveerd maar voor de terugreis. Toch maar wat besteld want we kwamen laat aan in het hotel.

Aangekomen op vliegveld Antalya waren de controles zoals ze horen ”scherp”. En ja hoor iedereen mag doorlopen, ik mag blijven staan. Mijn koffer gaat aan de kant en ik mag uitleggen waar een batterij inzit. Tja… ik had geen gekke speeltjes mee, wel een kleine laptop en batterijen in mijn camera. Ik zag me al graaien tussen mijn slipjes en beha’s , maar blijkbaar had ik toch een vertrouwd gezicht en mocht de koffer dicht. Diepe zucht en opluchting.

Corendon stond ons netjes op te wachten en konden we de touringcar in. Op naar drie uurtjes rijden en dan zouden we er zijn! Ik lieg als ik zeg dat ik deze drie uurtjes echt prettig vond , maar het vooruitzicht maakte veel goed.

Wij kwamen net na middernacht aan in het Grand Okan Hotel. Al was het donker het zag er uitnodigend uit. Vriendelijke ontvangst en met sleutel op naar de kamer. Onze kamer zag er mooi uit, keurig netjes, schoon oftewel pico bello! Eerst nog even naar beneden want ze zouden toch nog warm eten krijgen en dat om 0.30 uur! We werden verwend met een heerlijk diner. Na een verfrissende douche doken we het heerlijke bed in! Onze kamer een klein paradijsje met uitzicht op zee. Een grote schaal vers fruit lachte ons toe.
Zwembad bij het hotel

Na een heerlijke nacht zaten we al vroeg op het balkon: stil, geruisloos te genieten van de pracht turquoise zee, we zagen nu echt het Cleopatra strand. De kamer zo netjes en schoon, op naar het ontbijt. Het overtrof onze verwachtingen, zo uitgebreid zo vers zo smakelijk.

We wonnen inclusief ontbijt en diner en het was dagelijks een surprise. Superlekker gegeten iedere dag waren er nieuwe specialiteiten en de kok zelf? Dagelijks aanwezig met een glimlach.

Zondags op mijn verjaardag stond er zowel van Corendon als het hotel verjaardagspresentjes. Hoe jarig mag je zijn? Een heerlijke verjaardag want deze dag gingen we de gehele dag mee met een van de vele piratenboten. We voeren langs de kustlijn met de vele grotten. De fosforlu Magara met de fosfor rotsen, de Kizlar Magarasi waar piraten hun vrouwelijke gevangenen hielden en de Asiklar Magarasi, de liefdesgrot… deze grot zou later blijken nog heel toepasselijk worden!
Piratenboot
Grotten

Een mooie excursie voor een klein prijsje en ook nog inclusief lunch. Een paar keer mochten we een duik (of van de trap) nemen, we zwommen naar grotten en ik durfde zelfs de grot in te zwemmen, bijzonder en natuurlijk mooi. We hebben gesnorkeld wat ook op vele plekken mogelijk is.

We vermaakten ons veelal aan het heerlijke Cleopatra strand, een van de prachtigste stranden aan de Turkse Riviera met uitzicht op de Damlatas druipsteengrotten... en daar hadden wij gratis en voor niets uitzicht op vanaf ons balkon, wat een cadeau tien dagen lang! Na afloop van een paar uurtjes strand namen we vaak een drankje aan de poolbar. Ook vele baantjes gezwommen in het wonderbaarlijke schone zwembad. Het personeel in en om het hotel vriendelijk en gastvrij.
Lekker aan het strand

We zijn een dag in de oude haven geweest. In de smalle straatjes achter de haven liggen talloze souvenirwinkeltjes. We zijn bij de Kizil Kul, de rode toren geweest. Dit is het bekendste bouwwerk van Alanya. Het rood is het rood wat je alleen in mediterrane sferen tegen komt. Deze toren werd gebouwd om de scheepswerf in Alanya te beschermen.

Een hamman bezoekje mocht niet ontbreken. In Alanya vind je er velen, heerlijk verfrissend en lekkere ontspanning! We hadden acht dagen gewonnen we boekten er drie bij... het was nog veel te kort. We hadden een gesprek met de General manager Amanda , een gastvrouw die zichtbaar met heel veel liefde haar hotel runt. Personeel draagt ze op handen. Het was een eer om met haar op de foto te gaan. Wij begrepen op dat moment dat zovelen graag terug komen in dit heerlijke hotel.
Prachtige lucht

Turkije het land afhankelijk van toerisme en teveel toeristen blijven weg... Onnodig dat is onze ervaring. Er is veel te doen in Alanya, in het centrum bij de oude haven zijn een aantal grote discotheken… leuk voor de jeugd, wij vijftig plussers verkozen een gezellig terrasje die er ook te kust en te keur zijn.

De markt op vrijdag is zoals een markt hoort te zijn. Fruit smaakt nog hoe fruit hoort te smaken. Wij zijn er langs gevaren maar ook zeker een bezoekje waard: het Alanya kasteel met een muur van wel zes kilometer. Langs de muur bevinden zich 141 torens. Heb ze niet zelf geteld hoor , soms zijn die boekjes “wie, wat en hoe“ heel erg handig. Langs de haven maakte ik nog wat foto's o.a. van een pracht gekleurde trap .
De trap met veelzeggende kleuren

De trap waar ik op Facebook na onze vakantie een verhaaltje onder zette, ik de volgende dag een vraag las. De vraag van mijn vriend of ik met hem op deze trap wil trouwen. Ik las het een paar keer... Zo ik ook de mail van Reisgraag een paar keer las. En wederom gilde ik het uit, 53 jaar jong en wat lacht het leven me momenteel toe! Natuurlijk zei ik "ja" wij vijftig plussers durven het aan om voor elkaar te kiezen. Samen opnieuw naar Alanya... op die prachtig gekleurde trap... "Ja" zeggen.

Alle vooroordelen van Turkije, zelden zoveel gastvrijheid mee gemaakt. Ons hotel Grand Okan gaan ook wij zeker naar terug... De heerlijke zee, snorkelen bij de grotten, op een heerlijk ligbed genieten van de service... koffie, fris, alles wordt met liefde gebracht. In het hotel is iedere avond wel iets te doen, van een Turkse avond tot een buiten barbecue waarbij een Turkse vrouw op authentieke wijze deeg maakt en brood bakt. Het Grand Okan Hotel ligt nog geen kwartier lopen van de oude haven af, rondom het hotel vele winkeltjes, taxivervoer is prima geregeld en bussen rijden om het kwartier. Alanya heeft een heerlijke sfeer!
Lekker eten

Elf dagen was echt veel te kort. We hebben genoten voor tien! We hebben nieuwe mensen leren kennen en ook nu nog via Facebook (zeg maar gerust feestboek) contact met een aantal personeelsleden van het hotel. Op de terugvlucht herkende de stewardess ons en vertelde dat ons diner nu klaar stond!

Nu op naar ons huwelijk op de mooiste trap van Alanya die zo symbolisch het leven vertaald: het geel van de zon wat mag schijnen wanneer je het blauw van de wolken hebt doorstaan. De positiviteit en het optimisme van oranje, deze kleur geeft zeker onze vakantie weer!

Geschreven door Henriet Brand

TUI
5,3
op basis van 1386 reviews
Heb je interesse in een reis naar Turkije? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Turkije, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.