Vakantie Side

Bestemming: A. Side (Turkije)
Periode: augustus 2011
Accommodatie: Hotel Sun Club Side

Side, een voormalig vissersdorpje, is tegenwoordig uitgegroeid tot een van de meest populaire badplaatsen van Turkije. Sfeervol, gastvrij, toeristisch, lekker eten en natuurlijk veel zon zijn de woorden waarmee wij Side kunnen associëren. In augustus 2011 was het geluk aan ons om met zijn tweeën 8 dagen te vertoeven in deze charmante Turkse badplaats. Wij nemen jullie dan ook graag mee terug in de tijd!

Na de vlucht te hebben overleefd zijn wij door een wel heel nieuw busje naar ons hotel gebracht. Eenmaal aangekomen bij de entree van het hotel Sun Club Side werden wij hartelijk ontvangen door de loopjongen met een prachtige papegaai op zijn schouder. Onze koffers werden netjes naar de receptie gebracht en daar werden wij vervolgens geholpen door het receptiepersoneel. Na een vrij moeizaam gesprek te hebben gevoerd waarbij maar liefst 4 talen te pas kwamen, mochten wij deelnemen aan het avondbuffet. Na goed te hebben gegeten keerden wij terug naar de receptie waar wij wel erg zenuwachtige gezichten aantroffen. De receptionist vertelde ons in gebrekkig Engels dat onze kamer nog niet klaar was wegens overboeking. Nog geen 10 minuten later werden wij in het krakkemikkige hotelbusje gezet naar Hera Park hotel. Ondanks dat het hotel een 4sterrenclassificatie had, was het hotel naar onze mening erg sfeerloos. Toen besloten wij onze hoop maar te vestigen op een glaasje alcohol. Helaas transformeerde ons mooie droombeeld in een dood biertje en een mierzoet wijntje in een plastic bekertje. Ondanks de tegenslagen besloten wij om onze eerste dag niet te laten bederven en zijn wij vervolgens naar het centrum van Side geslenterd. In het centrum van Side werden wij, voornamelijk in het Duits, erg vaak aangesproken door winkeliers en kleine activiteitenbureaus om van alles en nog wat te kopen. Nog nooit in ons leven hebben wij zo vaak 'nee' geroepen als op deze dag. Behalve tegen een heerlijk zelfgemaakt Turks ijsje natuurlijk, wat erg aan te raden is om eens te proberen bij een bezoek aan Side! Na het ijsje op te hebben opgegeten met uitzicht op het authentieke haventje van Side, zijn wij teruggekeerd naar het hotel om onze kamer op te zoeken.

Oude centrum Side

Na een vrij sober ontbijt zijn we met onze koffers naar de receptie gegaan waar wij om 11 uur opgehaald zouden worden door een busje van Sun Club Side. Zouden, inderdaad, want de Turkse punctualiteit is nou niet echt te vergelijken met die van Nederland. Maar dit wisten we eigenlijk al wel van tevoren. Na bijna 2 uur te hebben gewacht werden we dan eindelijk opgepikt door het busje. Inmiddels hadden wij ons middageten én onze reisleider bij Sun Club Side gemist maar de bestuurders interesseerde het allemaal niets, zij hadden gedurende de rit geen woord met ons uitgewisseld. Na ook de bestuurders te hebben vergeven werden we door een receptioniste begeleidt naar onze kamer. Na vele excuses aangehoord te hebben van de receptiemedewerkers troffen wij ook nog eens een schaal vol met vers fruit en een fles drank in onze kamer aan. Dit maakte het natuurlijk allemaal wel weer goed. Toen wij eenmaal bij de zwembadbar zaten, wenkte de receptionist van de vorige avond ons om wat met hem te komen drinken. Hij liet weten dat hij zich nog schuldig voelde en nodigde ons uit om samen met hem en zijn zusje naar de watervallen van Manavgat te gaan. Aangezien wij nogal cultuurliefhebbers zijn sloegen wij dit aanbod natuurlijk niet af en gingen met ze mee. Na een aantal foto's te hebben geschoten gingen we bij een café aan de rivier een Turks kopje koffie drinken. Na de lekkere koffie te hebben opgedronken bood het Turkse zusje aan om onze toekomst te voorspellen aan de hand van het bestuderen van de koffiedik. Blijkbaar is dit in Turkije onder de jonge meiden een erg populaire bezigheid. Na een perfecte toekomst voorspeld te hebben gekregen keerden we met zijn allen terug naar Side om daar bij een lokaal eetcafé te gaan eten. Na heerlijk te hebben gegeten zijn we met zijn tweeën 's avonds nog gezellig cocktails van € 3,50 gaan drinken in het centrum van Side, waar het altijd en overal happy hour is. Na een aantal cocktails zijn we uiteindelijk teruggegaan naar onze hotelkamer. De hotelkamer werd overigens elke dag erg goed schoongemaakt zodat we met een gerust hart lekker konden gaan slapen.
Waterval Manavgat

Op deze dag besloten we om het allemaal eens even lekker rustig aan te doen. Eerst vertoefden we hele uren op het zwembad waarbij we het zwembad tussendoor alleen verlieten om wat te gaan eten van het ontbijt-, lunch- en avondbuffet. Na het avondeten zijn we vervolgens weer bij de zwembadbar gaan zitten. Toen we het er beide over eens waren om toch maar eens te gaan slapen, kwam net de receptionist weer aangelopen. De receptionist vroeg of wij meegingen naar een open lucht nachtclub genaamd “Lighthouse”. Voordat ik als vrouw mee kon, moest ik eerst mijn armen en benen volledig bedekken. Mannen worden door de Turken als hun vriend gezien en wanneer de mannen een vriendin of vrouw bij zich hebben, dan wordt zij gezien als hun zusje. Turkse mannen dienen hun 'zusjes' te beschermen door middel van een gevecht als zij wordt lastiggevallen door andere Turken. In de nachtclub voelde ik mij als een hele brave burger en had ik het ontzettend warm. Nadat we allemaal moe waren gingen we terug naar het hotel in de auto van de vriend van de receptionist. Deze vriend zat dronken achter het stuur en wij zagen dit ritje dan ook als een hels avontuur. Toen wij de Turkse mannen vroegen of dit wel was toegestaan, antwoorden zij dat Turkije een vrij land is en dat iedereen zelf mag bepalen of zij zich aan de geadviseerde regels houden of niet. Na het wilde feest én ritje zijn we uiteindelijk als een blok in slaap gevallen.

Na een uitgebreide lunch in het hotel te hebben gehad, pakten we onze spullen en gingen we naar het strand. Tijdens een kleine strandwandeling kwamen we een strandtentje tegen waar je kon gaan parasailen, met een parachute aan een speedboot dus. Na 10 minuten afdingen kregen we het voor elkaar om voor een goede prijsdeal allebei tegelijk te parasailen. Het was prachtig om vanaf een parachute helemaal over Side uit te kijken, echt een aanrader! Na het avondeten in het hotel zijn we langs de ruïnes van Side gelopen. Toen we de blaren op onze voeten begonnen te voelen, besloten we om een lekker drankje te pakken in een café met uitzicht over de verlichte ruïnes. Na een paar drankjes zijn we weer op weg gegaan naar onze hotelkamer.
Ruïnes Side

Omdat we natuurlijk ook wel een klein beetje naar Turkije gingen voor de zon, besloten we om de dag te besteden aan zonnebaden. Ook vandaag waren we alleen weer weg te slaan bij het zwembad en de zee voor het ontbijt, de lunch en het avondeten. Tijdens het avondeten hadden we eindelijk onze reisleider ontmoet en aangesproken over de overboeking van de eerste nacht. Als vergoeding konden wij goedkoper naar de Hamam en gratis deelnemen aan de tour naar Antalya. Dit lieten wij natuurlijk niet aan ons voorbij gaan en boekten gelijk de Hamam voor dinsdag en de tour voor woensdag. Toen het 's avonds weer een beetje afgekoeld was zijn we Side ingegaan om te gaan shoppen. Ook deze dag hebben we weer een record bereikt met het roepen van 'nee'. De winkeliers en activiteitenbureauhouders bleven maar hun producten en diensten maar aandringen aan alle voorbijlopende toeristen, ondanks dat daar hele hoge boetes tegenover staan. De receptionist had ons al eerder verteld dat Turken dit doen omdat zij verwachten dat alle westerlingen erg rijk zijn en zij de eventuele boetes daar makkelijk mee kunnen afkopen. Na wat gedronken te hebben bij een café met liveband en uitzicht op zee, zijn we ons bed weer op gaan zoeken.

Deze dag stond de Hamam op het programma. Na het ontbijt zijn we opgehaald door het busje van de organisatie en hebben we vervolgens heerlijk genoten van de Turkse wellness. Na de Hamam voelden we ons als herboren en omdat we zo in de Turkse sferen waren, wilden we nog meer van de Turkse cultuur zien. Na de lunch hebben we tips gevraagd bij de receptie en zijn we met een busje naar een erg mooie en grote moskee gegaan. In de grote ruimte van de moskee is het verboden om schoenen te dragen. Daarnaast krijgen vrouwen er een hoofddoek op en een lange broek aan. 's Avonds hebben we na het avondeten een strandwandeling gemaakt en zijn we op tijd gaan slapen.

Voor woensdag hadden we de gratis tour naar Antalya op de planning staan. In de ochtend na het ontbijt zijn we met een aantal andere hotelgasten, natuurlijk weer een uur later, richting Antalya vertrokken. Doordat er heel veel toeristen in één bus zaten voelde het alsof we ons ingeschreven hadden voor een schoolreisje, alleen dan met alleen maar Duitsers. Mocht de tour je uiteindelijk toch interessant lijken, zorg er dan voor dat je Duitse taalkennis een beetje op niveau is omdat alles in het Duits wordt uitgelegd. De tour begon in ieder geval bij een grote juwelier. Al snel werden wij achtervolgd door een verkoopster die ons wat van alles aan wou smeren. Natuurlijk konden wij ons inhouden, ahum. Na het bezoek aan de juwelier vertrokken we naar een grote lederwinkel. In deze lederwinkel kregen we allereerst een catwalk modeshow en mochten we daarna rondneuzen in de winkel. Koopjes scoren kun je daar niet, want de leren jassen kostten al gauw boven de € 1.500,-. Ook hier hing weer gelijk een verkoopster aan onze lip. Deze keer konden wij ons wél inhouden, verrassend genoeg. Na de ledershop gingen we verder met de bus richting Antalya. Al gauw zagen de armoedige uitstraling van de stad. In Antalya kregen we een historische tour en hadden we de mogelijkheid om te gaan shoppen. Natuurlijk brachten wij vervolgens een bezoekje aan de oude bazaar. Al snel hoorden wij vanuit alle hoeken en gaten “kijken, kijken, niet kopen?”, “kijken, kijken, misschien kopen?” en “alles echt nep!”. Een uur later moesten we terug naar de bus en reden we naar een gebouw waar de Duizend-en-één-nacht show plaats ging vinden. Bij deze show werd ons een groot buffet en zeer goed eten beloofd, maar hier was helaas niets van waar.
Antalya

Toen we rond 23 uur terug aankwamen bij het hotel, besloot ik om mijn haar te laten knippen bij een Turkse kapper. Het is goedkoop, en ach, wat zou er nou verkeerd kunnen gaan? Toen ik aankwam bij de kapper zag ik mannen naar buiten lopen die netjes en goed geknipt waren, dus ik had er alle vertrouwen in. Voor een kleine prijs kon ik naast het knippen van mijn haar, mijn haar ook nog laten krullen. Ik zag geen reden om deze deal niet te accepteren, want in Nederland is het 5 keer zo duur. Uren later was ik dan eindelijk klaar, en daar stond ik dan met mijn krullen. Leuk, maar niet voor herhaling vatbaar. Eenmaal thuis was mijn haar namelijk zo kapot gegaan dat ik mijn haar van lang naar kort moest knippen. Dus dames, houd je in en denk nog een tweede keer na voor je de Turkse schaar zijn werk laat doen! Desondanks hebben we na het kappersbezoek nog heerlijk een uurtje kunnen geslapen voordat de transferbus onze vakantie zou laten beëindigen.

Helaas was donderdag alweer onze laatste dag, wat overigens niet eens een dag te noemen was aangezien we om 6 uur al moesten vertrekken. In het splinternieuwe busje naar het vliegveld keken wij vervolgens toe hoe onze reisleider uitgebreid lag te slapen en voor we het wisten waren we alweer aangekomen op het vliegveld. Na alweer een vlucht te hebben overleefd zijn we uiteindelijk weer geland in Amsterdam, waar we hartelijk werden ontvangen door de altijd plezierige regenbuien van Nederland!

Heb je interesse in een reis naar Turkije? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Turkije, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.