Ontdek Istanbul in 5 dagen

Bestemming: A. Istanbul (Turkije)
Periode: januari 2011
Vervoer: Transavia
Accommodatie: Hotel Assos
Organisatie: Oad

Eind oktober zagen wij een leuke aanbieding van OAD naar Istanbul: 5 dagen in een 4*-hotel. Eind januari hebben we een weekje vrij en dan kunnen we gaan. Weersvoorspellingen gekeken en gemiddeld 12 graden en zonnig dan, boeken dus! Zo gezegd zo gedaan en maandag 24 januari vertrokken wij naar Istanbul. Omdat we erg vroeg op Schiphol moesten zijn hebben we van zondag op maandag overnacht in het IBIS Hotel vlakbij Schiphol. Ideaal want om 5 uur werden we door de shuttle-bus naar de luchthaven gebracht en kon onze auto daar op de parkeerplaats blijven staan. In het hotel is er 24 uur per dag de mogelijkheid om wat te eten maar omdat het nog zo vroeg is en we 2 uur op Schiphol moeten wachten besluiten we daar te ontbijten.

De rit van Amsterdam naar Istanbul is maar 3 uur en 5 minuten. Eenmaal aangekomen op Sabiha International Airport moeten we op zoek naar vervoer die ons naar het hotel kan brengen. We worden naar de bussen van Havas verwezen, die kan ons op het Taksim-plein afzetten en vanaf daar moeten we met de metro verder. De luchthaven Sabiha ligt iets verder van Istanbul dan Atatürk International Airport, en de rit naar Taksim-plein duurt ongeveer een uur. Vanaf daar de metro genomen en een aantal keer de weg gevraagd. Uiteindelijk waren wij zo`n 2,5 uur na landing in het hotel. Totale kosten ongeveer 8,50 euro p.p. En dat terwijl een vooraf gereserveerde transfer zo`n 24,- euro kost.

Hotel Assos is op het eerste gezicht een prima hotel waar we vriendelijk welkom geheten worden met een kopje Turkse thee. We beginnen onze week in Turkije met een Turkse lunch bestaande uit een Turkse Pizza voor mij en Kebab voor Thomas. We gaan terug naar het hotel om wat uit te rusten. Als het al donker is lopen we richting het Beyazit-plein om foto`s te maken, te filmen en wat te eten. Deze keer een aubergine-schotel en Dürüm met Döner Kebab.

Het ochtendgebed in Istanbul

Om 6.12 uur schrikken we wakker.... Oh ja, we zijn in een Islamitische land en daar klinkt het gebed luid door de speakers `s ochtends vroeg. Toch echt iets te vroeg voor ons dus we draaien ons weer om en slapen verder. Om 8.30 uur staan we op en ontbijten we in het hotel. Goed ontbijt, geserveerd boven in het hotel. Wat ons daar opvalt is het slechte, regenachtige weer. Helaas, want we zijn hier om veel foto`s te maken en te filmen. Terug op de kamer besluiten we deze dag iets te bezoeken wat voornamelijk binnen is. Dat wordt eerst de Suleymaniye Moskee, gevolgd door de Grote Bazaar en daarna de Haghia Sophia.

De Grote Bazaar, Istanbul

Als we bij de Suleymaniye Moskee aankomen staan veel mannen al hun voeten te wassen en eenmaal binnen begint net het gebed. Een unieke belevenis om mee te maken. We blijven hier een behoorlijke tijd rondhangen om daarna naar de Grote Bazaar te lopen. In de Bazaar kun je heerlijk langs alle prachtig gekleurde kraampjes slenteren, in totaal zo`n 4000! Ze verkopen er van alles, van leren jassen tot felgekleurde lampjes. Wij gaan zitten op de plastic stoelen midden in het gangpad en nemen een heerlijk Dürüm met Döner Kebab. Op iedere tafel staat vers Turks brood wat je gewoon kunt pakken. Eigenaren van verschillende kraampjes komen hier ook wat eten, een behoorlijk drukke bedoeling dus, maar wel gemoedelijk.

Suleymaniye Moskee, Istanbul

Als we een van de uitgangen hebben gevonden hopen we dat we in de richting van de Egyptische Bazaar lopen ofwel de Kruidenbazaar. Het is nog behoorlijk slecht weer buiten dus we zijn blij als we de overdekte Kruidenbazaar hebben gevonden. Hier worden veel verschillende kruiden verkocht maar ook Lokum, turks snoep, thee en allerlei andere dingen. Als we uitgekeken zijn lopen we richting de Haghia Sophia, de eerste kerk in Constantinopel ten tijden van het Byzantijnse Rijk. Eeuwenlang was Istanbul, onder de naam Constantinopel, hoofdstad van dat immens grote rijk. De Haghia Sophia is een van de trekpleisters van de stad en dat is te merken aan het aantal toeristen en verkopers die er rond lopen. Binnen valt de drukte enigszins mee en we lopen hier een tijdje rond om alles te bezichtigen.

Omdat het weer nog niet echt mee zit lopen we terug naar het hotel. In de kelder van het hotel zit een SPA en daar verwen ik mezelf met een hamam, massage en ter afsluiting een gezichtsmasker (die ongelooflijk stinkt...).

Paleis Dolmabahce en Basilica Cistern

Het is vandaag zo goed als droog, maar wel nog behoorlijk koud dus we besluiten wederom iets te bezichtigen waar we naar binnen kunnen. Eerst beginnen we weer met een goed ontbijt in het hotel en vervolgens nemen we de tram naar Kabatas, eindhalte van de blauwe tramroute en vlakbij Paleis Dolmabahce. We nemen de uitgebreide rondleiding incl. Harem. Het eerste gedeelte van de rondleiding lopen we door de algemene vertrekken waaronder de receptiezaal met een kroonluchter die 4,5 ton weegt en de slaapkamers van de sultan. Het paleis is nog niet zo heel lang geleden gebouwd (1843 tot 1856). Tweede gedeelte van de rondleiding is in de Harem, hier woonden de vrouwen. Zij mochten alleen in de algemene ruimtes komen tijdens speciale gelegenheden, de rest van de tijd woonden ze in de Harem. De belangrijkste vrouw in de Harem was de vrouw de eerste zoon baarde voor de Sultan, zij had de meeste rechten. In totaal duurde het zo`n 2,5 uur en rond 14.00 uur stonden we weer buiten.

Paleis Dolmabahce, Istanbul

We nemen de metro weer terug richting de Basilica Cistern en zoeken een geschikt restaurant om te lunchen. Na de uitgebreide lunch vroeg de ober of we wat zelfgemaakte Baklava wilde proberen. Ik gaf aan een klein stukje te willen proeven en we kregen 3 kleine stukjes op een bordje. Toen we de rekening kregen stond er voor 10 lira (5 euro) Baklava op. Met het gevoel een beetje te zijn opgelicht, betalen we en gaan we snel weg.

Aangezien het wederom wat miezert gaan we eerst naar de ondergrondse cisternen (Basilica Cistern). Deze ondergrondse ruimte werd gebouwd in het midden van de 6e eeuw om het zoetwater te bewaren aangezien het schiereiland zelf geen drinkwatervoorraden bezat. Maar liefst 336 pilaren zorgen ervoor dat het dak niet naar beneden komt. Door de prachtige lichten en unieke sfeer is Basilica Cistern al vaak het decor geweest voor toneelvoorstellingen en filmopnamen.

Basilica Cistern, Istanbul

Als we weer boven de grond zijn lopen we naar de overkant, hier staat de bekende Blauwe Moskee. Omdat het gebed bijna begint mogen we even 5 minuten binnen kijken maar daarna wordt ons vriendelijk verzocht om te vertrekken. We besluiten terug te gaan naar hotel.

Mooi weer om foto's te maken

Ja! Het zonnetje schijnt en er is een stralend blauwe lucht. Mooie dag om foto`s en film te maken. Dus om half 8 zitten we aan het ontbijt en daarna gaan we gelijk op pad. Ik hen een route uitgestippeld voor vandaag zodat we zoveel mogelijk kunnen zien. We beginnen bij de Suleymaniye Moskee waar we niet naar binnen gaan maar vanaf het universiteitscomplex mooie foto`s van kunnen maken. Vervolgens lopen we via de Boekenmarkt (Sahaflar Carsisi) naar Haghia Sophia en de Blauwe Moskee. Dan nemen we de ferry naar de Aziatische kant en proberen vanaf de boot de skyline van Istanbul vast te leggen, helaas verstoren een paar meeuwen dit idee.

Blauwe Moskee, Istanbul

Eenmaal in Azië lopen we (met een omweg) naar station Hayderpasa, hier worden de treinen van Azië naar Europa op wagons geladen en naar de overkant gevaren. We komen in een drukke haven terecht wat een lokale ontmoetingsplaats lijkt. De lokale bewoners maken hier een praatje met elkaar, poetsen elkaars schoenen en zitten op de bankjes om zich heen te kijken. We lopen de drukke winkelstraat in en gaan bij de plaatselijke McDonalds (Burger Turk) wat eten. Na een uurtje of 2 nemen we de ferry weer terug naar het Europese gedeelte. Onderweg varen we langs de Kiz Kulesi (de Meisjestoren), die je op vele foto`s en schilderijen terugvindt.

Weer terug op Europees grondgebied lopen we over de Galata-brug naar de overkant. Deze brug staat vol met vissers die hun dagelijkse kost proberen te verdienen. We zien op de markt later dan kilo kleine visjes ongeveer 3 lira (1,50 euro) kost, dus ze moeten heel wat vangen om rond te komen. We lopen door naar de Galata-toren en genieten van een prachtig uitzicht over de stad. Als we in het restaurant van de Galata-toren wat drinken begint de zonsondergang en lopen we snel nog een rondje om de toren.

Weer beneden lopen we de winkelstraat door, op zoek naar de vismarkt. Helaas kunnen we het niet vinden en besluiten langzaam terug te lopen naar het hotel. Het is al een uur of 19.00 een we voelen we voetjes aardig van al het wandelen. Eenmaal terug bij de Galata-brug zien we dat onder de brug een klein marktje is waar ze vis verkopen. We lopen er overheen en nemen een heerlijk broodje met verse vis. Vanaf hier nemen we de tram terug naar het hotel.
Galatabrug, Istanbul

Topkapi Paleis

De laatste dag en we hebben het Topkapi Paleis nog niet gezien. Dat wordt dus de bestemming van vandaag. Ons vliegtuig vertrekt vandaag pas om 21.00 uur dus we hebben tijd zat. In een kwartiertje lopen we van het hotel naar de ingang van het paleis. Eerst even koffie drinken bij Starbucks en dan naar binnen. Meer dan 400 jaar lang was het Topkapi Paleis het centrum van het Ottomaanse Rijk. In hoogtijdagen woonden er meer dan 5000 mensen binnen de paleismuren. Het straalt een bepaalde sfeer uit, maar voor mij niet zo bijzonder als het Dolmabahce Paleis. Na een uurtje rondlopen hebben we het wel gezien en gaan we terug naar het hotel. Onze koffers staan bij de receptie, aangezien we al uitgecheckt waren. We nemen eerst de blauwe tramroute, dan nog een andere tram naar het Taksim-plein en weer de HAVAS-bus naar de luchthaven. Omdat het spitsuur is duurt deze rit bijna 2 uur, maar gelukkig waren we op tijd vertrokken.

Tips voor je verblijf in Istanbul

* Neem iedere dag een glas vers geperste jus d`orange of granaatappel bij een van de vele kraampjes/winkeltjes die je onderweg tegenkomt. Erg goedkoop en enorm lekker en gezond.
* Let op de prijzen in op de menukaart en de rekening. Het overgrote deel van de bevolking is ontzettend vriendelijk en behulpzaam maar wij hebben 1x meegemaakt dat de prijs niet klopte en 1x het toetje wat we mochten proberen en toch moesten betalen. En als je er wat van wilt zeggen spreken ze ineens geen Engels meer.
* Boek je hotel op het gedeelte bij Topkapi-paleis, Blauwe Moskee en Haghia Sophia, dan kun je lopend overal naar toe.
* Heb je niet genoeg tijd om alle bezienswaardigheden te bekijken, kies dan niet alleen voor de meest bekende. De onbekendere zijn zeker niet minder.

Heb je interesse in een reis naar Turkije? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Turkije, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.