Onterechte vooroordelen over Turkije

Vervoer: auto
Accommodatie: hotel

Friet van Piet

Kroket van Fred, Broodje van Koos en Friet van Piet. We kennen natuurlijk allemaal de verhalen van roodverbrande toeristen die ieder jaar naar een resort in Turkije op vakantie gaan en zichzelf "volvreten tijdens het buffet, ronken aan het strand en met koffers vol neppe merkkleding terug naar huis vliegen.” En je natuurlijk tijdens het uitgaan zo ontzettend misdragen zodat je letterlijk neervalt. Het liefst midden op straat. Dat was het beeld dat ik bij Turkije had. Een soort van 'Tweede Nederland', maar dan op een stuk grond waar het gehele jaar een aangename temperatuur heerst. Ik weet het, het is heel erg. Sorry. Een land als Turkije, met zo'n rijke geschiedenis en met zo'n grote oppervlakte.. ik had natuurlijk beter moeten weten en niet zo moeten oordelen.

Afgelopen september ging ik samen met mijn partner en ouders rondreizen door dit 'Tweede Nederland'. Dat ik deze bijzondere reis nooit meer zal vergeten is zeker. Ja, je hebt het vast al geraden: ik was op slag verliefd.

Kütahya

Vanaf Istanbul vertrokken we met de auto richting Kütahya, de eerstvolgende grote stad. Kütahya is een van de oudste steden van Turkije, waar onder andere nog een kasteel, moskeeën, medressen, baden en mausoleums uit het Otomaanse rijk te bezichtigen zijn. De stad staat vanaf de 16de eeuw bekend om haar keramiek en tot op de dag van vandaag vind deze ambacht hier plaats. Over de gehele wereld wordt Kütahya Porselen aangeboden. Er is verder weinig te zien of beleven in Kütahya, dus na een korte break vervolgden we onze weg naar Afyonkarahisar, ook wel bekend als Afyon.

Afyonkarahisar

Afyonkarahisar staat internationaal bekend om haar marmer, maar verder is er niets te zien. Het centrum van de stad is ontzettend klein en veel kun je er niet vinden. Wij kwamen echter niet voor de stad zelf, maar voor de warmwaterbronnen en thermale baden die hier volop in de regio aanwezig zijn. We hadden een villa gehuurd met een eigen hammam en een eigen thermaal bad. Zoiets kun je op en top relaxen noemen, want wat was het heerlijk om door de natuur omgegeven te zijn en geen internet tot je beschikking te hebben. De hele dag hebben we gebadderd en gescrubd en voelden we ons daarna helemaal als nieuw. In de avond hebben we groente, fruit en brood gekocht van de vrouwen op straat en heerlijk gebarbecued in de tuin.

Pamukkale

De volgende dag reisden we door naar Pamukkale, oftewel het kasteel van katoen. Pamukkale is een klein plaatsje dat op de UNESCO werelderfgoedlijst staat en waar twee miljoen jaar geleden door een vulkanisch verschijnsel terrassen werden gevormd. Door het kalkhoudende calciumrijke bronwater zijn er versteende watervallen ontstaan. De eerste middag zijn we heerlijk bij het zwembad gebleven, het was immers zo heet! In de avond zijn we naar Denizli gereden om te eten.

Pamukkale baden

Denizli

Denizli is een industriestad , vlak onder Pamukkale. We hebben hier heerlijk gegeten in een lokale lokanta. Na een heerlijke nacht slapen zijn we vroeg opgestaan. Na een heerlijk ontbijt vertrokken we te voet naar het witte Katoenkasteel. Bij de entree moet je je schoenen uitdoen, zo kun je de kalkterassen niet beschadigen. Pamukkale is echt prachtig en heel bijzonder om te zien: adembenemend mooi. Bovenop de berg van Pamukkale vind je Hiërapolis, gebouwd door de Romeinen en de geboorteplaats van mijn favoriete filosoof Epictetus die hier in 55 n.Chr. in slavernij werd geboren. We bezochten hier onder meer het kolossale theater, de tempel van Apollo, een Romeins badhuis, een palaestra, een basiliek en een museum. Het gebied is vrij groot en voor een aantal bezienswaardigheden wordt apart entreegeld gevraagd, maar het is absoluut de moeite waard om deze oude stad te bezichtigen als je hier ooit bent.

Dalyan

Na twee dagen in Pammukale te zijn verbleven was het tijd om onze weg te vervolgen. We reden via de binnenlanden richting Dalyan, een klein plaatsje aan de zuidwestkust van Turkije. Dalyan is van oorsprong een vissersdorpje en ligt aan de gelijknamige rivier. De rivier loopt naar de Middellandse Zee en naar het meer van Köycegiz, waardoor het water een mix van zoet en zout is. Hierdoor leven er veel soorten vis en vogels in het gebied. De regio heeft een beschermde status, dankzij protesten van milieuactivisten en internationale milieu- en natuurbeschermingsorganisaties omdat het strand nabij Dalyan een belangrijke nestplaats is voor de bedreigde onechte karetschildpad in het Middellandse Zeegebied. En die schildpadden waren precies de reden waarom ik naar Dalyan wilde. De Caretta Caretta schildpadden komen van mei tot september naar Dalyan om te nestelen. Helaas hadden wij geen geluk en hebben wij de onechte karetschildpad niet gezien. Ontzettend balen, ik vind schildpadden echt mooie en bijzondere dieren. De stranden zijn hier echt ontzettend mooi en het Iztuzu strand heeft het lekkerste zeewater waar ik ooit in heb gezwommen. Het is warm, kalm en niet te zout. Heel moeilijk om te omschrijven.

Het prachtige strand van Dalyan

Rondom het Köycegiz

Een dag hebben we rondom het Köycegiz gereisd. 's Ochtends reden we richting Yuvarlakçay: een prachtig stuk natuur met ijskoude watervallen. We hadden ons voorgenomen om een verfrissende duik te nemen, maar dippen met je grote teen is meer dan voldoende om af te koelen! Gelukkig kun je hier ook genieten van de prachtige natuur en echte Turkse thee drinken met de waterval onder je. Heel bijzonder. We brachten ook een bezoek aan een lokale boer waar we leerden om thee te zetten en werden uitgenodigd voor een heerlijke luch. Het is heel bijzonder hoe deze mensen leven en werken.

Kaunos

Daarna hebben we Kaunos, een oude stad waarvan de geschiedenis vermoedelijk terug gaat tot 10 jaar v.Chr. bezocht. Vroeger was Kaunos een belangrijke zeehaven, maar door verzanding van de vroegere Golf van Dalyan ligt Kaunos nu echter zo’n acht km van de kust verwijderd. Nadat Turkse stammen Karië in hadden genomen en er een malaria-epidemie uitbrak, werd Kaunos in de 15e eeuw n.Chr. geheel verlaten. Net voor Kaunos maakten we een stop om foto's te nemen van de schapen, waarna we door een ouder stel werden uitgenodigd om mee te eten.

Schildpaddenjacht

De vrouw des huizes maakte heerlijke gozleme voor ons klaar en samen met de man zijn we in de tuin op schildpaddenjacht gegaan. Helaas zat het ons weer niet mee en hebben geen schildpad gezien. Desondanks was het een onvergetelijke ervaring! Op de terugweg brachten we een bezoek aan het kuuroord bij Sultaniye met zwavelhoudende warmwaterbronnen en modderbaden. Even genieten en de prachtige zonsondergang bekijken. Het meer van Köyceğiz is echt prachtig, we hebben er ontzettend van genoten.

de vrouw des huizes kookt

Kuşadası

Vanuit Dalyan vertrokken we naar Kuşadası. Van Kuşadası zelf hebben we weinig meegekregen, behalve dan dat je hier ontzettend lekker kunt eten. Overal! Het is ook een prima uitvalbasis voor diverse excursies. Zo zijn wij naar Efes en het Dilek Yarimadasi park geweest en hebben een mooie boottocht gemaakt.

Efes

Efes is het belangrijkste archeologische gebied van Turkije en een van de grootste opgravingen uit de Griekse oudheid. Efes is gigantisch groot, maar na meer dan honderdvijftig jaar is er niet meer dan twintig procent opgegraven. Er is archeologisch materiaal gevonden van kleine nederzettingen dat tot 6000 v. Chr. gaan. De stad Ephesus zelf werd in 1000 v. Chr. gevestigd, toen nog aan de kust, maar inmiddels ligt de stad ver het binnenland in. Ik vond Efes absoluut een bezoek waard, het is bijzonder dat er nog zoveel overblijfselen zijn en dit te kunnen zien. Wel vonden we het heel erg warm hoor! Vlakbij Efes hebben we ook de laatste rustplaats van de Heilige Maagd Maria bezocht, heel bijzonder.

Dilek Yarimadasi

Naar het Dilek Yarimadasi park wil ik absoluut nog een keer terug samen met mijn lief. Wat is dit een prachtig mooi natuurgebied. Het park is ongeveer 11.000 hectare en een beschermd gebied. Je vindt hier prachtige valleien, kloven, bergen en baaien. Er komen hier ontzettend veel bijzondere diersoorten voor, waaronder de lynx, de Anatolische panter, wilde zwijnen, jakhalzen, wilde katten, vossen en hyena's. Maar ook de kans om dolfijnen, vinvissen, schildpadden, slangen en flamingo's te zien is aanwezig. Ik hoopte natuurlijk om die laatste reeks aan dieren te zien, maar helaas hadden we weer geen geluk en hebben we alleen maar wilde zwijnen gezien. Het is heel mooi om in het park te wandelen en van de natuur te genieten, maar je kunt hier ook heerlijk naar het strand. Wij hebben een combinatie van beide gedaan (okè, we reden met de auto rond en hebben maar weinig gewandeld) en ontzettend genoten. Aan de Canyon zijn we helaas niet toegekomen, maar op een dag.. De stranden zijn hier overigens bizar mooi en met uitzicht op Griekenland is het stiekem gewoon een paradijs.

Izmir

Vanuit Kuşadası zijn we vertrokken naar Izmir. Dit is eigenlijk net zo'n stad als Istanbul, maar dan iets kleiner. We hebben hier vooral gewinkeld, gewinkeld en nog meer gewinkeld. En uiteraard hebben we een aantal lokale bezienswaardigheden bekeken waarvan Asansör de enige naam is die me is bijgebleven. Asansör betekent lift en dat is het dan ook. Een lift, op een berg in een Joodse wijk, brengt je naar een restaurant met prachtig uitzicht over de stad. Een dag later vertrokken we naar Ayvalik, een van oorsprong Griekse havenstad. Helaas hebben we niets van de omgeving gezien. Moeders kon plotseling niet meer lopen en we kwamen terecht in het ziekenhuis. Tot op de dag van vandaag weten we niet wat er aan de hand was, maar na heel veel onderzoeken, prikken en medicijnen kwam ze uiteindelijk weer op de been. Een middag aan het strand is onze ervaring in Ayvalik.

Bursa

Voor we terugreden naar Istanbul hebben we nog een korte stop in Bursa gemaakt. Bursa is een industriestad waarvan textielindustrie de belangrijkste bron van inkomsten is. Je kunt dus wel raden wat wij hier hebben gedaan. Shop untill you drop! Ook kun je hier heerlijk eten, vooral de lokale kestane şekeri (gesuikerde kastanjes) zijn een lekkernij om van te smullen! In Istanbul zijn we al eerder geweest en hoewel we genoeg geshopt hadden, had ik hier graag nog een paar winkelcentra willen bezoeken. Helaas dachten de mannen daar anders over en kwam er een eind aan onze vakantie in Turkije.

Conclusie

Het was een prachtige reis en Turkije is een ontzettend mooi land waar ik absoluut nog eens naartoe wil. Vooral het platteland vond ik heel mooi. We werden overal ontvangen met ontzettend veel gastvrijheid. We kregen flessen vol water en fruit mee voor onderweg, maar werden ook uitgenodigd voor thee en een lunch. Je gaat echt een beetje terug de middeleeuwen in zonder stromend water, zonder elektriciteit en zonder internet. Heel leuk om mee te maken! En over de kust heb ik het nog niet eens gehad. Daar wil ik het eigenlijk ook niet over hebben. De kust van Turkije is zo mooi, ik heb ontzettend heimwee. Vooral nu ik dit zit te schrijven op deze regenachtige avond. Verlaten baaien, witte zandstranden, fijne kiezelstranden, een turkooisblauwe kalme zee, een donkere en wilde zee. We hebben het in twee weken tijd allemaal meegemaakt en vonden het allemaal even mooi. Je kunt volgens mij vanaf iedere plaats aan de kust wel een boottocht maken en dat hebben we helaas, helaas maar twee keer gedaan.

De belangrijkste les was dat ik niet zomaar moet oordelen, want ik ben helemaal verliefd op dit prachtige land. En je zult het misschien niet geloven, maar de volgende keer wil ik graag rondreizen in combinatie met een weekje in een all-inclusive resort om lekker te genieten van het strand!

Geschreven door Nena de Leeuw

Heb je interesse in een reis naar Turkije? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Turkije, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.