Friese elfstedentocht op de fiets

Bestemming: Friesland, Nederland
Periode: juli 2015
Vervoer: Fiets
Accommodatie: Diverse campings

Onlangs werd er door mijn broer Bas gevraagd of ik interesse had in een rondje Friesland, om de elfstedentocht te fietsen. Dat leek mij wel een leuke uitdaging en ik antwoordde met “ja”. Wel mits het aantal kilometers per dag niet te gek zou zijn. Gezien mijn handicap is maximaal 40 km per dag voldoende. Ook moesten de overnachtingen goed geregeld zijn. Allemaal punten die hij zou oppakken en goed ging invullen om het uitstapje tot een succes te laten worden. We besloten uiteindelijk om op woensdag 1 juli te vertrekken.

Vertrek vanuit Westervoort

Al vroeg in de ochtend staat Bas met zijn auto en aanhanger in Westervoort klaar om mij op te halen voor de tour door Friesland. Op een parkeerplaats bij een supermarkt ij IJlst werd de auto en aanhanger uitgeladen. ATB en fietsaanhanger met bepakking voor Bas en driewielfiets met bepakking voor mij. De start was in IJlst, het begin voor de tour langs de 11 steden!

We konden prima doorfietsen en na 20 km hadden we de eerste stop in Sloten bij een bankje aan het water met mooi uitzicht op de ophaalbrug. De tocht ging verder door Gaasterland met o.a. Balk en het bekende Elfstedentocht riviertje de Lutz en na 20 km bereikten we de camping in Bakhuizen. Helaas stond onze trekkershut in de zon, dus konden we niet echt afkoelen. Gelukkig was het paviljoen net vernieuwd en konden we op het terras een lekker biertje nemen en een lekkere schnitzel eten.

Op naar Stavoren en Hindelopen

Na een heerlijk ontbijt aan de picknicktafel reden we naar Stavoren en Hindelopen. Op deze warme dag komen we langs erg leuke dorpjes met grote jachthavens, leuke straatjes met mooie huisjes. Op het einde van het dorp Hindelopen hebben we onze eerste stop gehouden onder een boom. Nadat we uitgerust waren zijn we richting Bolsward gefietst. Hier overnachten we op een minicamping met een prachtige trekkershut! Eerst ben ik gaan rusten en is Bas tussendoor boodschappen gaan halen. Na een biertje en een douche had Bas heerlijk gekookt.

Ontbijten in Friesland

Langs het IJsselmeer

Ook de derde dag begint met een heerlijk ontbijt aan de picknicktafel. Vandaag hebben we niet echt een lange tocht voor de boeg, het laatste stuk fietsen we langs het IJsselmeer naar Harlingen. Voor ons was het bekend gebied omdat we ook met broederweekend in Harlingen zijn geweest. We konden helaas niet in een trekkershut op Camping Zeehoeve en hebben toen gekozen voor een appartement. Weer een keer iets anders en ook leuk! Ik ben lekker gaan douchen en tijdens het rusten heeft Bas de nodige boodschappen gehaald. Daarna hebben we weer heerlijk gegeten en ook genoten van een heerlijke nachtrust. Vervolgens hebben we de stad Harlingen onveilig gemaakt. Echt een aanrader met de prachtige schepen in de haven en de leuke straatjes met vissershuizen.

Overnachten in Friesland

Op naar Leeuwarden

Na het ontbijt hebben we onze fietstocht voortgezet. Vandaag reden we via een gedeelte van de meest noordelijk elfstedenroute naar Leeuwarden. De vierde dag zou een erg warme dag worden. Gelukkig konden we vroeg vertrekken en viel de warmte s ’morgens wel mee, ook had dit te maken met de lichte wind. Het was een flinke rit vandaag naar Leeuwarden. De eerste stop was langs het water waar een jongen blij het water in sprong een heerlijke verfrissing. Bij Leeuwarden aangekomen kreeg Bas zijn eerste lekke band. Erg balen, snel onder een boom en naast een beekje proberen de band van de aanhangwagen te plakken. Bas kon het gaatje gelukkig vinden, dus snel weer een stuk gefietst. Het was inmiddels erg warm geworden. We bleven ten westen van Leeuwarden fietsen om zo bij de minicamping uit te komen. De camping lag net buiten Leeuwarden met veel water er omheen. De trekkershut was een erg simpele uitvoering en flink onder stof. Rechts van de hut stond een kippenkooi met haan! Bij aankomst ging ik languit op het gras een uiltje knappen en Bas ging boodschappen doen. S ‘Avonds had Bas weer een heerlijke maaltijd gemaakt en kregen zo onze vitamientjes binnen. We hebben ook hier weer heerlijk geslapen.

Weer terug naar IJlst

Ook deze ochtend begonnen we met een lekker ontbijtje, wederom klaar gemaakt op de picknicktafel en konden we met een volle buik beginnen aan onze laatste tocht. Vandaag fietsen we weer terug naar het beginpunt IJlst. Het is zondagmorgen en dan door mooi Leeuwarden fietsen heeft toch wel iets. Leeuwarden heeft mooie grachten waar ook veel boten in liggen. De tocht was erg mooi (mooie fietspaden) en leuke bruggetjes. Helaas waren de weergoden ons niet gezind, want precies in het laatste plaatsje Sneek kregen we een flinke plensbui. Snel hebben we een regenjack aangetrokken en zijn we doorgefietst. Na een paar kilometers kwamen we bij onze eindbestemming aan ‘supermarkt te IJlst’, helemaal doorweekt, maar daar geven we niets om. Gelukkig stond de auto van Bas mooi te wachten op ons, en na ons wat droog gemaakt te hebben konden we alles weer in de auto en aanhanger laden en huiswaarts rijden.

Via deze weg wil ik mijn respect uitspreken voor mijn broer Bas. Hij heeft mij voortreffelijk geholpen, afgezien op de fiets, geslapen in primitieve trekkershutten en moeten zorgen voor genoeg drinken en voldoende eten. Bas nogmaals bedankt voor deze leuke rit, leuke dagen en alle energie die je erin hebt gestoken. Ook de opbeurende Whatsapp berichten van de familie waren erg welkom en hartverwarmend. Terugkijkend op toch bijna 200 km, ben ik erg tevreden. Prachtig dat ik op een driewiel ligfiets overal terecht kon komen en mooi Friesland heb mogen zien, welke ik nog nooit bezocht had.

Heb je interesse in een reis naar Nederland? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Nederland, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.