Schrijf een ervaring over Riksja Travel en maak kans op mooie prijzen!

Interview Riksja Travel

Interview met Sanne Stoppelenburg
Interview met Sanne Stoppelenburg van Riksja Travel

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Al sinds mijn studie ben ik verbonden met Riksja Travel. Mijn derdejaarsstage liep ik hier en werkte aansluitend als weekendhulp. Vietnam was mijn specialisme, een van de drie bestemmingen die we op dat moment verkochten. Nu bijna 10 jaar later heb ik verschillende functies vervuld en werk ik er nog steeds met veel plezier. Wat er in de tussentijd is gebeurd: van reisspecialist Vietnam groeide ik door naar product manager en was ik verantwoordelijk voor de creatie van onze reisprogramma’s naar verschillende Aziatische bestemmingen. De laatste jaren werk ik als internet marketeer en werken we met een team van marketeers aan de promotie van Riksja Travel en onze gespecialiseerde landen websites.

Vragen over de organisatie


Hoe is het bedrijf ontstaan?
Riksja Travel is in 2000 opgestart door eigenaar Marius Appelman. Na een reis door Azië met unieke ontmoetingen en belevingen, wilde hij dit graag doorgeven. Hij wilde een reisorganisatie starten, met de mogelijkheid je reis vooraf te regelen en toch flexibel te zijn. Een organisatie waarin zowel reizigers als medewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen, door ontmoetingen op reis die je vaak nog lang bijblijven.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Startende met de bestemmingen Thailand en Vietnam, werd de naam Riksja Travel gekozen. Dit is een authentiek vervoersmiddel dat nog steeds veel in Azië gebruikt wordt om personen te vervoeren. Een Riksja-ritje geeft je een gevoel van vrijheid en neemt je mee in lokale tradities van een land.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Wij zijn een organisatie van reizigers voor reizigers, met reisspecialisten die zelf ook enthousiaste reizigers zijn. Om ons heen spreken we mensen die (ver) willen reizen, maar drempels hen ervan weerhouden hun grenzen te verleggen. Wij willen die drempels opheffen, je de wereld laten beleven, zodat je je blikveld verruimt en jezelf ontdekt tijdens echte ontmoetingen op reis. We laten je de reis maken die je dichter bij de bestemming brengt.

Wie is de doelgroep?
Wij richten ons tot vrouwen en mannen in de leeftijd van 25 tot 45 jaar, die geïnteresseerd zijn in cultuur en avontuur van (verre) bestemmingen. Al zien we dat de doelgroep zich verbreed en reizen voor een steeds grotere groep mensen mogelijk wordt.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten? Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Bij Riksja Travel staan mensen voorop. Vanuit de interne organisatie wordt dat gevoed in de vorm van persoonlijke trainingen, maar ook in het gezamenlijk ontbijten en lunchen en in vergoedingen om reizen voor onszelf mogelijk te maken. Onze gespecialiseerde en flexibele reisproducten bieden we via internet aan, maar op een persoonlijke manier. We besteden veel tijd en zorg aan het contact met de reiziger, om de reis zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de reiswensen. Met authenticiteit en respect voor lokale culturen bieden we een reisproduct, die je het land echt laat beleven.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
We bieden reizen naar bestemmingen over de hele wereld, zowel binnen als buiten Europa. Aziatische bestemmingen blijven voor veel reizigers favoriet, maar ook bestemmingen als Zuid-Afrika, Cuba en Peru staan bij veel reizigers op de bekende bucket-list.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Voor ons is het belangrijk dat reizigers zichzelf kunnen zijn. We luisteren naar hun specifieke wensen, stellen samen een reis samen en nemen eventuele drempels weg. We brengen ze naar die plekken die je het land echt laten beleven; een knus hotelletje op steenworpafstand van waar het allemaal gebeurd of een gids die je meeneemt naar de straatjes achter de grote bezienswaardigheden. Als reizigers ons zo zouden omschrijven...

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
We zijn aangesloten bij alle drie de zekerheidsinstellingen. We vinden het belangrijk dat we onze reizigers deze zekerheid kunnen bieden.