Schrijf een ervaring over Riksja Travel en maak kans op mooie prijzen!

Interview Riksja Travel

Interview met Leonie
Interview met Leonie van Riksja Travel

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde


Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik ben in 2014 bij Riksja Travel komen werken. Ik zag een vacature voor ‘Identiteitsmanager’ en dat trok m’n aandacht. Ik kwam uit de mediawereld – wel met een connectie met reizen (Columbus Magazine, National Geographic Traveler) – en zocht een nieuwe uitdaging. Hoe manage je de identiteit van een bedrijf? Maar de baan én de organisatie is me op het lijf geschreven. Riksja heeft een ontzettend sterk DNA, niet bedacht vanuit commercieel oogpunt, maar echt ingebakken in de organisatie. Dat maakt het relatief makkelijk om de ‘identiteit te managen’: ik hoef niet te bedenken wie we zijn en waar we voor staan, want iedereen ademt dat. Ik hoef het alleen uit te dragen. We roepen altijd dat we een beetje eigenwijs zijn en zo voel ik dat ook: Riksja wil ons als werknemers graag happy zien en doet daar alles voor, van een luisterend oor tot leuke borrels en zelfs een fijne reis op z’n tijd. Ik denk dat de reizigers dat ook voelen: als wij blij zijn, kunnen we onze reizigers ook blij maken.

Vragen over de organisatie


Hoe is het bedrijf ontstaan?
Riksja Travel werd in 2000 opgericht door Marius Appelman. Hij werkte indertijd bij een groot ICT-bedrijf, waar hij zich een nummer voelde en niet gelukkig was. Tijdens een reis door Azië realiseerde hij dat dat anders moest: hij was tijdens zijn reis in contact gekomen met de mensen aldaar en door te zien hoe anderen leefden, begon hij na te denken over zijn eigen leven en geluk. Dát moesten andere mensen meemaken! Dat was de basis voor Riksja Travel: dat je individuele reizen maakt, waarbij wij je helpen in contact te komen met de lokale cultuur en bevolking. Waarbij je je eigen reis samenstelt, met de hulp van iemand die er al is geweest. Een organisatie voor en door reizigers, waarbij je dicht bij je bestemming én dicht bij jezelf komt.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Marius begon op een zolderkamertje met de bestemmingen Thailand en Vietnam: Aziatische bestemmingen waar hij zelf was geweest en veel vanaf wist. In beide bestemmingen is de riksja een veelgebruikt vervoersmiddel. Een rit in een riksja stond voor Marius voor vrijheid – je bent niet afgesloten en kunt goed om je heen kijken – en je wordt echt meegenomen in de lokale tradities. Het staat symbool voor waar wij als reisorganisatie voor staan.

Wat is de visie en missie van de reisorganisatie?
Riksja Travel brengt je dichterbij, dat is onze pay-off. We werken net even anders dan anderen en nemen je mee op een reis naar het hart van de bestemming. We zijn vooral een club van reisfanaten. We hebben geen reisspecialisten die tien bestemmingen verkopen; ieder heeft een eigen bestemming, die hij door en door kent. De China-gek verkoopt China, de Peru-fan weet je alles over zijn Peru te vertellen. We geloven dat je kwaliteit levert als je echt weet wat je aanbiedt. Het liefst maken we de wereld een stukje mooier. Dat doen we door 100% van de CO2-uitstoot van onze reizen te compenseren en samen te werken met partners en hoteleigenaren die hun land en hun werknemers een warm hart toedragen.

Wie is de doelgroep?
Onze reizigers variëren van 25-plussers tot gepensioneerd, maar de grootste groep zit wel bij de veertigplussers. Het zijn vaak reizigers die al eerder gereisd hebben en die graag meer van de wereld willen zien, die geïnteresseerd zijn in lokale culturen en niet bang zijn om van het gebaande pad te gaan. Onze reizigers hebben niet altijd tijd om alles tot in de puntjes zelf uit te zoeken of weten dat ze die bijzondere plekken zelf niet gaan vinden. Ze willen wél het avontuur, maar vinden het fijn om de zekerheid te hebben dat alles goed geregeld is en dat ze op ons terug kunnen vallen als er onverhoopt iets gebeurt.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
We zetten mensen voorop. Dat doen we binnen het bedrijf – zo krijgen we trainingen voor onze persoonlijke ontwikkeling, maar lunchen we ook gezamenlijk en krijgen we een deel van onze reizen vergoed – maar ook naar buiten. We besteden veel tijd en aandacht aan het contact met onze reizigers, zodat we echt weten wat voor reiziger je bent, hoe je graag reist, wat je wensen zijn ter plekke en hoe we je kunnen helpen om een reis samen te stellen waar je echt gelukkig van wordt. En we hebben nauw contact met onze collega’s ter plekke, letten erop dat chauffeurs, gidsen en werknemers bij de slaapplekken goed behandeld worden en dat er respect is voor de cultuur en lokale gebruiken.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Poeh, heb je even? We verkopen veertig bestemmingen, dus we hebben een aardige waslijst. Echte uitschieters zien we wel in Zuid-Afrika (het hele jaar door bereisbaar), Amerika, Vietnam en Peru. Maar ook de Europese bestemmingen zijn populair, als je een keertje wat minder ver wilt maar toch een speciale beleving zoekt.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
De actualiteit heeft altijd invloed op welke bestemmingen populair zijn. Is er onrust in het Midden-Oosten, dan heeft dat invloed op de Afrikaanse bestemmingen. Een tsunami in Azië maakt dat mensen toch een tijdlang iets huiveriger zijn om die kant op te gaan. Dat houd je altijd. Amerika is erg stabiel; zelfs politieke veranderingen maken daar weinig verschil.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als de specialist voor toonaangevende reizen, als een tikje eigenwijs. Als een reisorganisatie waar de reiziger zich gehoord voelt en zich niet een klant, maar een vriend voelt. Als een organisatie waarin de reiziger echt het gevoel heeft zelf invloed te kunnen uitoefenen op wat voor reis hij gaat maken. Een reis waarin de knusse slaapplekken niet alleen een plek zijn om het hoofd te rusten, maar onderdeel zijn van de reisbeleving. Waar een gids je meeneemt naar de straatjes achter de grote bezienswaardigheden. Waar je de highlights wel te zien krijgt, maar niet samen met duizend andere toeristen. Een reisorganisatie die je je eigen reis laat maken met een ingebouwd vangnet.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
We zijn lid van SGR, ANVR en aangesloten bij het Calamiteitenfonds, dus je kunt gerust zijn dat je reis bij ons in goede handen is.