Interview Jambo Safari Club

Interview met Katja de Snoo
Interview met Katja de Snoo van Jambo Safari Club

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde

Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?
Ik ben Katja de Snoo, 43 jaar en sinds half mei 2010 werkzaam bij Jambo Safari Club. Na een aantal reizen naar o.a. Oeganda, Tanzania en Kenia was ik zo onder de indruk van de Afrikaanse landen en het wildlife dat ik besloten heb om van mijn passie mijn werk te maken. Afrika is in mijn bloed gekropen. Oeganda heeft mijn hart gestolen, oog in oog staan met de bedreigde berggorilla was een lang gekoesterde wens en bleek een onbeschrijfelijke ervaring. Hierdoor heb ik ondertussen meermalen dit vriendelijke, groene land bezocht en de 'gentle giants' in hun natuurlijke omgeving in Oeganda en Rwanda mogen aanschouwen. Ook Kenia en Tanzania heb ik meerdere keren bezocht, waarbij de nachtelijke ontmoeting met een olifant in het Samburu NP een blijvende indruk heeft achter gelaten. Ook het fascinerende Botswana, Zambia en Zimbabwe heb ik diverse keren bezocht. Ik ben bij Jambo Safari Club begonnen als maatwerkspecialist, en ben sinds mei 2013 ook werkzaam als product manager en houdt me daarbij bezig met de ontwikkeling en inkoop van onze reizen naar Oeganda, Botswana, Zambia en Zimbabwe. Het leukste in mijn werk vind ik mensen mogen adviseren en enthousiasmeren over onze reizen. Graag stel ik aan de hand van mensen hun wensen en interesses een mooie reis samen. Hierbij kan ik aan de hand van mijn uitgebreide reiservaring ervoor zorgen dat de mensen echt meegaan maken wat ze in gedachte hebben.

Vragen over de organisatie

Hoe is het bedrijf ontstaan?
Jambo Safari Club is ruim 30 jaar geleden ontstaan uit passie voor Kenia. De toenmalige eigenaar was hier diverse keren geweest en stelde in eerste instantie voor vrienden reizen samen naar Kenia. Deze mensen waren zo enthousiast en onder de indruk van de uitgebreide kennis en goede adviezen dat zij dit weer aan hun vrienden en kennissen doorvertelde. Hierdoor kwamen er al gauw zoveel aanvragen binnen dat de hobby binnen no time uitgroeide tot het bedrijfsmatig samenstellen en verkopen van reizen. In eerste instantie uitsluitend naar Kenia, maar al gauw werden daar meer bestemmingen aan toegevoegd.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Jambo betekend hallo in het Swahili, de lokale Oost-Afrikaanse taal.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Wij staan garant voor mooie en kwalitatieve reizen. Wij willen uitsluitend reizen verkopen die wij zelf uit eigen ervaring kennen. Alle accommodaties die wij aanbieden hebben we zelf bezocht zodat we zeker weten wat wij verkopen. Wij willen ervoor zorgen dat elke reiziger enthousiast terugkomt en dit enthousiasme doorverteld aan zijn vrienden en kennissen zodat zoveel mogelijk mensen uiteindelijk een reis maken naar een van de mooiste continenten ter wereld.

Wie is de doelgroep?
De doelgroep is iedereen die het leuk vind om dieren in het wild te zien. Wij bieden reizen aan voor individuele reizigers, dus geen groepsreizen. De accommodaties die wij verkopen vallen in het midden t/m hogere segment. Een reis naar Afrika is relatief kostbaar, het is dan zonde om te beknibbelen op 100 euro als je voor die 100 euro extra de mogelijk heb op een echte unieke belevenis.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Wij zijn een echte Afrika special en hebben een schat aan ervaring en kennis van de bestemmingen en accommodaties die wij aanbieden. Hierdoor kunnen wij de klanten op basis van kennis en eigen ervaring een reisvoorstel maken die voldoet aan hun wensen.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
De topbestemmingen op dit moment zijn Tanzania en Zuid-Afrika.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
De bestemmingen die wij aanbieden zijn relatief stabiel wat interesse betreft. De laatste jaren zien we een lichte groei naar Namibië, Zambia en Zuid-Afrika.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
In het voortraject, onze persoonlijke advisering aan de klanten. Tijdens de reis ons uitgebreide netwerk en lokale contacten. Tijdens elke reis kan er wel iets mis gaan, een auto met pech of een aanrijding of het missen van een vliegtuig. Wij hebben dermate goede lokale contacten dat het bijna onmogelijk is dat wij iets niet kunnen oplossen. Het is niet voor niets dat diverse alarmcentrales ons bellen als het hun niet lukt om problemen op te lossen op onze bestemmingen.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Als iemand die er alles aandoet om ervoor te zorgen dat de klanten een schitterende reis maken die volledig voldoet aan hun verwachtingen. Ik kan zelf alleen iets verkopen waar ik overtuigd van ben en wat ik uit ervaring ken. Ik wil dat de mensen gedurende de reis herkennen wat ik ze van te voren heb verteld.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds? Waarom wel/niet?
Wij zijn aangesloten bij de ANVR/SGR en het calamiteitenfonds. Het is belangrijk dat de klanten hun geld gewaarborgd is. Door het lidmaatschap van SGR kan de klant gerust zijn op het geld dat ze aan ons betalen. De ANVR geeft duidelijkheid over de boekingsvoorwaarden en de garantie dat wij de meest uitgebreide aansprakelijkheidsverzekering hebben, een belangrijke geruststellende gedachte voor het geval er iets mis gaat tijdens de reis. Het calamiteitenfonds zorgt ervoor dat de klanten eventueel gerepatrieerd worden tijdens de reis als gevolg van een calamiteit, een zeer kostbare aangelegenheid die organisaties die geen calamiteitenfonds hebben vaak simpelweg niet kunnen betalen.

Heb je nog iets toe te voegen?
Als je op reis wilt naar Afrika en je wilt er zeker van zijn dat je een goede reis krijgt die aan je wensen en verwachtingen voldoet voor een goede eerlijke prijs. Dat je tijdens de reis een organisatie achter je hebt staan die ook in het geval er iets niet goed gaat een oplossing heeft en 24 uur per dag 7 dagen per week paraat staat, dan ben je bij ons aan het juiste adres.