Schrijf een review

Koning Aap

Url:
Aangesloten bij: ANVR / SGR / Calamiteitenfonds
Type reizen: rondreizen
Entrada 223, 1096 EG Amsterdam-Duivendrecht NL
020 788 7700

Logo van Koning Aap

Reisorganisatie Koning Aap is vernoemd naar de hoofdrolspeler uit een roman uit de 16e eeuw, genaamd 'De reis naar het Westen'. In deze roman uit China symboliseert Koning Aap de eigenschappen van een reiziger: doorzettingsvermogen, optimisme en vindingrijkheid.

Koning Aap creëert al meer dan 35 jaar bijzondere reiservaringen en onvergetelijke herinneringen. Je reist bij deze reisorganisatie in kleine groepen van zes tot twintig personen met deskundige en ervaren reisbegeleiding. Voor individuele vrijheid is veel ruimte en er is tijdens de reis veel persoonlijke aandacht voor de reizigers. Ook het op een verantwoorde manier omgaan met de wereld staat centraal. De routes zijn zeer zorgvuldig uitgekozen en er wordt gevlogen met uiterst betrouwbare luchtvaartmaatschappijen. De accommodaties zijn ook speciaal geselecteerd en zeer sfeervol.

De reizen worden samengesteld door gepassioneerde medewerkers met veel reiservaring. Zij kennen de routes door en door en zijn echte specialisten op het gebied van hun land. De reizen zijn gericht op het beleven van de lokale cultuur. Je kunt kiezen uit meer dan honderd prachtige rondreizen naar de mooiste bestemmingen wereldwijd.

Koning Aap doet aan duurzaam toerisme. Tijdens alle reizen van Koning Aap wordt er rekening gehouden met het milieu, de natuur, de lokale bevolking en hun cultuur. Om te bereiken dat reizen in de toekomst mogelijk blijft, steunt Koning Aap verschillende projecten, biedt Koning Aap geen dieronvriendelijke excursies aan en compenseert Koning Aap de CO2 uitstoot van de internationale vluchten. Voor deze bijdrage aan duurzaam toerisme is Koning Aap verschillende keren onderscheiden.

Je kunt met een gerust hart op reis: Koning Aap is aangesloten bij ANVR, SGR en Calamiteitenfonds.

Ervaringen met Koning Aap

Op Reisgraag.nl staan meer dan 45.000 door de redactie gekeurde reviews over reisorganisaties. Je kunt 75 reviews over Koning Aap lezen. Het gemiddelde cijfer is een 6,2. Elke review is gecontroleerd door onze redactie. De eerste review werd geschreven op 16 oktober 2006 door Gabriella.

Deze organisatie zit in de categorie rondreizen. Hierin zitten 47 organisaties; o.a. Djoser, Rosetta Reizen, NRV Reizen, AmerikaPlus, AsiaDirect, Sawadee Reizen, FOX, verre reizen van ANWB en PANGEA Travel. Al deze organisatie samen hebben in 3.056 reviews een gemiddelde gescoord van 8,3. Koning Aap scoort dus gemiddeld 2,1 lager dan het gemiddelde cijfer in de categorie rondreizen. Dit is opvallend negatief.

Ieder jaar wint de beste organisatie (op basis van goedgekeurde klantenreviews) per categorie de Reisgraag-Award. Koning Aap heeft deze publieksprijs nog nooit gewonnen.

Koning Aap krijgt gemiddeld een 6,2
op basis van 75 ervaringen:

6,2 + Ervaring delen
op 9 september 2024 bestemming: Thailand, reisperiode: juli 2024

Onze eerste groepsreis met het gezin is een fantastische ervaring geworden. Alles was goed geregeld door Koning Aap. De reisbegeleidster heeft ons vele tips gegeven van restaurantjes tot excursies. De jongens vermaakten zich ook prima met andere kinderen uit de groep. ... Lees meer

  • Algemeen 10
op 12 augustus 2024 bestemming: Indonesië / Rondreis, reisperiode: juli 2024

Accomodaties

Volledig ontoereikend. Voldoen niet aan de verwachtingen. Douche en badkamer in 85 % van de gevallen totaal verouderd. Zeer grote verschillen in de kwaliteit van de kamers binnen de groep. (Kregen wij de overschotten omdat we laats boekten?)
Eerste kamer zonder raam naar buiten ( afgeplakt met folie), kamer in harishotel aan bar en aan rookterras. Geluidsoverlast en geur) bromo hotel gewoon vies. Toilet lekte onderaan met de nodige geurhinder. Kamer met vieze geur in Yogyakarta met uitzicht op een dak. Verouderde kamer in gili met vieze badkamer en buitendeur die niet goed functioneerde, schimmelvorming in kamer en douche op verschillende plaatsen.
Geen handdoeken aanwezig… verschillende keren zelf moeten gaan informeren

Enige positieve punt proper beddengoed …


Vervoer

Treinreis goed georganiseerd… bussen verouderd. Chauffeurs soms op hert gevaarlijke af. ( btw … wij zijn al vele malen in Azië geweest dus we heb een referentie kader)


Reisbegeleiding

Sprak onvoldoende Nederlands. Was niet echt betrokken. Ging in vele gevallen ook niet mee of liefde groep aan lot over. Werkte vooral reactief. Vooral als er druk vanuit de groep kwam werd er actie ondernomen. Ik had het gevoel dat zowel financieel als op vlak van inzet de kantjes ervan af gelopen werden

Duurzaamheid

Zet eerst in opeen correcte reiservaring voordat je deze vraag stelt. Wat mij betreft is het hele koning aap vooral greenwashing…


We hebben verschillende Azië reizen gemaakt. Alle voorgaande ervaringen waren beter dan deze. Slechte accomodatie, geen betrokken gids, slechte verouderde bussen. Zoek eventueel verder naar alternatieven of vraag garanties ... Lees meer

  • Algemeen 1
op 6 augustus 2024 bestemming: Mongolië / Rondreis, reisperiode: augustus 2024

Goed georganiseerd, prima vervoer. Authentieke accomodaties. Veel gezien. Een goede mix van cultuur en natuur. Een fijne lokale gids die veel wist te vertellen over het land ... Lees meer

  • Algemeen 10
op 12 juni 2024 bestemming: Jordanië, reisperiode: oktober 2023

We zijn nu meer dan een half jaar verder en nog steeds zijn wij ontzettend boos en verdrietig over wat koning aap ons geflikt heeft. Wij zouden in de herfstvakantie naar Jordanië gaan. 7 dagen daarvoor doet Hamas de bloedige inval in Israël. Het is onrustig in Jordanië en andere buurlanden en niemand weet of het gaat escaleren. Geen mens ter wereld kan dat weten, maar koning aap weet 100% zeker dat het er veilig is om te reizen. De reis gaat door. De reis langs de grens van Israël. Wij besluiten, met 3 kleine meisjes en mijn (al oudere) ouders, om het gevaar niet op te zoeken en geen risico’s te nemen. Wat als ze hier een trauma aan overhouden? We gaan niet. Koning aap kan daar op geen enkele manier in meedenken. We mogen niet omboeken naar een andere bestemming of een andere datum en we krijgen al zeker geen tegoedbon of geld terug, want het is onze keuze. Het minste wat koning aap had kunnen doen, was ons de niet gemaakte kosten terugbetalen. Maar nee, de 11.000 euro die wij betaalden voor deze reis steken ze graag in eigen zak. Zelfs de winst die ze maken, houden ze lekker zelf. Als puntje bij paaltje komt, gaat het hen dus helemaal niet om de mensen, maar om het geld. De klant is hier zeker geen koning, dat is de aap.

  • Algemeen 1
op 19 juni 2023 bestemming: Colombia / Rondreis, reisperiode: februari 2022

In februari 2023 ben ik afgereisd naar Colombia voor een groepsreis van drie weken. Ik had voor Koning Aap gekozen omdat ik meende dat die na meer dan 30 jaar een gerenommeerde reisorganisatie zou zijn. Wat een deceptie was dat! Al direct bleek dat de organisatie van deze reis aan meerdere kanten rammelde, tot grote frustratie en irritatie van (onder andere) mijn kant. Van de meer dan 30 jaar ervaring was niets te herkennen, het leek meer op de amateuristische organisatie van een startende touroperator.

Het begon al met de behoorlijke rommeligheid in de diversiteit van de heenvluchten. De groep kwam verdeeld op verschillende tijdstippen aan in Bogotá. Daarbij vond ik de keuze van Air Europa met één maaltijd en één drankje in ruim 10 uur erg karig. Ter plaatse werd ik bij de luchthaven wel opgevangen door de reisbegeleider en in een taxi gezet, maar ik kwam alleen en zonder verdere uitleg in het hotel aan. Ik voelde me een beetje aan mijn lot overgelaten.

Deze trip was de eerste reis van de betreffende reisbegeleider. Hij deed zijn best, maar had als onervaren reisbegeleider deze reis nooit als eerste alleen mogen maken. Daarbij had hij geen draaiboek en moest hij alle mogelijkheden ten aanzien van excursies zelf uitzoeken. Helaas gebeurde dat regelmatig de middag vooraf en vaak op de dag zelf pas. Hierdoor wisten we totaal niet waar we aan toe waren. Wát we konden doen, wannéér (tijdstip) we dat konden doen en wat de prijs zou worden. Hierdoor konden we voor onszelf geen planning maken. Onbegrijpelijk, terwijl deze reis elke maand plaatsvindt.

Enkele voorbeelden:
• De reisbegeleider wilde de mogelijkheid een bezienswaardigheid te bezoeken overslaan. Na mijn aandringen zijn we wel heengegaan en ik vond het een van de hoogtepunten van de reis.
• Meerdere excursies werden slecht, te laat of helemaal niet uitgevoerd. Ook omschrijvingen om aan excursies deel te nemen waren onduidelijk en verwarrend. Bij een excursie was er zelfs verwarring of dat inclusief of exclusief was.
• Van een excursie kregen we heel laat te horen dat het 250.000 pesos zou gaan kosten. Uiteindelijk bleek dat de helft te zijn, maar toen was bijna iedereen al afgehaakt.
• Er stonden verschillende dingen in verschillende reisomschrijvingen, wat erg verwarrend was.
• Bij een binnenlandse vlucht heeft een deel van de groep zeven uur op een luchthaven moeten wachten omdat de organisatie dat niet (goed) geregeld had.
• In een hotel had ik een kamer aan de straatkant waar elke nacht tot na vijf uur ’s gefeest werd, wat gepaard ging met ontzettend veel herrie. Het hotel zat vol, dus een andere kamer was niet mogelijk. Funest voor mijn nachtrust, vlak voor de lange en vermoeiende terugreis.

Ook de terugreis was een wirwar aan vluchten voor de verschillende groepsleden. Mijn vluchtplan was van Cartagena via Medellín en Madrid naar Amsterdam. Van deur tot deur was ik 23 uur (!) aan reistijd kwijt, terwijl een rechtstreekse vlucht nog geen tien uur bedraagt. Een verkeerde bezuiniging van Koning Aap, om over de duurzaamheid ervan nog maar te zwijgen, terwijl dat woord toch veelvuldig op hun site vermeld staat.

Na een week heb ik tijdens de vakantie een klacht ingediend over de gang van zaken, welke in eerste instantie niet serieus genomen werd. Na uiteindelijk telefonisch contact zou men er zo snel mogelijk op terugkomen, wat echter niet gebeurd is. Zelfs niet bij terugkomst.

Overall heb ik een onrustige en onbevredigende reis gehad en is er op genoemd telefonisch contact na niets gedaan met mijn klachten. Na afloop heb ik Koning Aap een uitgebreide klachtenmail gestuurd om ze duidelijk te maken dat de reis ondermaats en op vele punten verbeterbaar was. Wederom werd mijn klacht niet serieus genomen, want ze hebben niet binnen de door hen gestelde termijn gereageerd. Uiteindelijk werd alles gebagatelliseerd, waarmee ze hun verantwoordelijkheid niet genomen hebben. De klant heeft toch al betaald en de (financiële) drempel naar de geschillencommissie is te hoog. Triest...

  • Algemeen 4
op 1 juni 2023 bestemming: Zuid-Korea / Seoul, reisperiode: april 2023

Uitstekende organisatie tot in de puntjes verzorgd

  • Algemeen 10
op 2 november 2022 bestemming: Thailand, reisperiode: augustus 2022

We zijn met Koning Aap op familiereis naar Thailand geweest. Tip: boek niet met een oneven aantal reizigers; een zal op een stretcherbed of matras op de grond slapen terwijl je wel het volle pond betaalt. Ook is onze ervaring dat je beter je eigen vlucht kunt boeken (onze vlucht was goedkoper en rechtstreeks). Verder is het verdienmodel dat de reisleider zijn inkomen krijgt uit de excursies die hij aanbiedt. Je hebt al veel betaald en het gaat gewoon door ter plekke. Ook de verplichte fooienpot (voor ons reisgezelschap totaal 2200) was een doorn in het oog. Als je individueel boekt ben je veel minder geld kwijt aan betere hotels. Met een groepsreis overnacht je vaker in suboptimale hotels in suboptimale kamers (bv oudere vleugel). Mocht je toch met een groep willen gaan, dan zou ik niet kiezen voor Koning Aap.

  • Algemeen 4
op 21 september 2020 bestemming: Japan / Tokyo, reisperiode: juli 2018

Erbarmelijke reisbegeleiding.
Never again!!!

  • Algemeen 4
op 3 juli 2020 bestemming: , reisperiode: januari 2020

KA spiegelt deze reis mooi voor, maar dit wordt niet waargemaakt. Maak deze reis niet zolang Al Ula en omgeving nog niet vrijgegeven zijn voor bezoek door toeristen. KA heeft ondanks dit deze reis willens en wetens door laten gaan zonder vooraf ter plekke de situatie door iemand van de reisorganisatie zelf te laten beoordelen, zoals wel beweerd wordt. Een pertinente leugen.
De prijs/kwaliteitverhouding is geheel zoek; Koning Aap lijkt meer geïnteresseerd in de centen dan in het aanbieden van een kwalitatief goede reis.
Daarnaast doet KA aan zelfcensuur: op de site geen reviews van deze reis omdat deze stuk voor stuk negatief waren.
Boek deze reis bij voorkeur bij een andere reisorganisatie, b.v. Battuta of desnoods Djoser, die compenseren het gemis aan het niet kunnen bezoeken van de twee belangrijkste hightlights van het land nog enigszins en zijn qua prijs veel vriendelijker.
Omdat dit niet de eerste keer is dat er een issue was met een reis van KA en zij blijkbaar niet in staat zijn tot verbetering van hun producten, is het voor mij duidelijk: bij deze amateurclub zal ondergetekende geen enkele reis meer boeken.

  • Algemeen 1
op 5 juni 2020 bestemming: Oman, reisperiode: december 2019

Omdat er niet is geleverd wat werd beschreven, na heel veel heen en weer gemail heb ik t uiteindelijk maar opgegeven. Het land, de bevolking en de gids waren prima.

  • Algemeen 4

Artikelen

Vakantieverhalen / reisverslagen