Schrijf een ervaring over Mambo reizen en maak kans op mooie prijzen!

Interview Mambo reizen

Interview met Ronald Izendooren
Interview met Ronald Izendooren van Mambo reizen

Persoonlijke vragen voor de geïnterviewde



Vertel eens wat over jezelf, hoe lang werk je al bij de organisatie? Wat is je huidige functie? Heb je ook andere functies gehad? Wat vind je wel/niet leuk aan je functie?


Ik ben Ronald Izendooren, belevingsmanager Mambo Reizen. Toen ik 18 jaar was ben ik in de reiswereld gestapt en ben reisleider geworden op jeugd- en jongerenreizen. Tegelijkertijd studeerde ik Toerisme aan de NHTV. Nadat ik afgestudeerd was ben ik Hoofd Reisleiding en productmanager geworden bij Vinea Vakanties. 4 jaar later heb ik de overstap gemaakt naar Mambo, waar ik eerst als product manager ben gaan werken en nadat Mambo samen ging met Cirkel Vakanties ben ik verantwoordelijk geworden voor het merk “Mambo”. Sindsdien ben ik Mambo aan het ontwikkelen tot een moderne reisorganisatie met unieke reizen voor jonge reizigers tussen de 17 en 39 jaar, waarbij we steeds meer de gebaande paden verlaten om echt bijzondere avonturen te beleven op de mooiste bestemmingen.


Vragen over de organisatie


Hoe is het bedrijf ontstaan?
Mambo is in 1997 opgericht onder de naam Mambo Outdoor Travel. Destijds werden er vooral ‘pittige reizen’ georganiseerd voor een sportieve doelgroep. Sinds 2007 is Mambo een avontuurlijke reisorganisatie voor jongeren en jong-volwassenen tussen de 17 en 39 jaar.

Waarom is destijds voor de bedrijfsnaam gekozen?
Mambo is een Cubaanse Dans en in Afrikaanse talen een begroeting. De naam Mambo heeft een vriendelijke, vrolijke en dynamische uitstraling.

Wat is de visie en missie van de organisatie?
Onze visie op reizen:
Op elke bestemming waar wij reizen organiseren bekijken wij op welke wijze het land of de bestemming bijzonder is. Naar Costa Rica ga je voor een ultieme natuurbeleving, naar Cuba voor de bijzondere Caribische sfeer van muziek, salsa en Mojito’s, naar Israel om het dagelijks leven in een gespannen sfeer te proeven en naar de Frans Atlantische Kust om de kick van het golfsurfen te ervaren. Waar we ook heen gaan, we staan met beide benen in het land en mengen ons zoveel mogelijk tussen de locals om de bestemming echt te ervaren. Wij reizen in het ritme van het land en passen ons aan aan de lokale cultuur in plaats van andersom. Onze reisprogramma’s staan nooit voor 100% vast, er is altijd ruimte voor improvisatie om bijzondere belevenissen, die vaak spontaan ontstaan, vooral niet te missen! Van onze reizigers verwachten wij dan ook een flexibele reisinstelling. Op onze bagagelijst zal nooit staan dat je je Nederlandse culturele bril mee moet nemen. Laat die thuis en stel je open voor andere culturen. Reizen is meer dan een belevenis, het is ook leerzaam om je onder te dompelen in een totaal andere cultuur. Het verruimt je blik op de wereld, leert je relativeren en verreikt je eigen leven. “The World is a book, and those who do not travel read only one page”.

Onze missie:
Wij willen onze manier van reizen zoveel mogelijk delen met (jonge) reizigers die het avontuur samen leeftijdsgenoten aan willen gaan. Door reizen als een beleving te zien en steeds weer nieuwe avonturen te ontwikkelen streven we ernaar om elke Mambo reiziger een onvergetelijke ervaring te geven, waar je nog lang met veel plezier aan terugdenkt, maar ook je leven verrijkt heeft. Wij willen onze reizen organiseren voor reizigers met een flexibele reisinstelling, die open staan voor nieuwe ervaringen, bijzondere ontmoetingen (met locals en reisgenoten), andere culturen en die hun reiservaringen graag delen met elkaar en anderen. Wij streven ernaar om samen met inspirerende mensen uit de hele wereld steeds weer nieuwe bijzondere reisavonturen te ontwikkelen, voor én door jonge avontuurlijke reizigers, waarbij respect voor de cultuur, natuur en economische ontwikkeling hoog in het vaandel staan.

Wie is de doelgroep?
Wij richten ons op jonge reizigers tussen de 17 en 39 jaar, sportief ingestelde jongeren en jong volwassenen, studerend of net afgestudeerd/werkend voor de eerste baas. De meeste reizigers zijn nog niet gesettled en bevinden zich in de levensfase dat ze de wereld willen ontdekken.

Waarin onderscheidt de organisatie zich van concurrenten?
Mambo is de enige reisorganisatie die werkt met leeftijdsgroepen (17-25, 20-35 en 25-39 jaar), waardoor je altijd met een groep leeftijdsgenoten reist. Door onze reizen voor jonge reizigers te organiseren kunnen we onze reisprogramma’s zo opzetten dat het helemaal aansluit bij de belevingswereld van jongeren en jong-volwassenen. In tegenstelling tot de meeste andere reisorganisaties hebben wij niet tot doel het hele land te zien in een zo kort mogelijke tijd. We slaan liever een hoogtepunt over en ontdekken unieke plekken, waar de massatoerist niet komt. De massale toeristenbestemmingen slaan wij het liefste over of proberen we op een bijzondere / andere manier te beleven. Op sommige plekken moet je ooit in je leven geweest zijn, maar het is veel gaver om ze te ontdekken op momenten dat de massatoerist er niet is! Want, wat is er nou leuk aan om in een massale stroom toeristen in sneltreinvaart van highlight naar highlight te reizen? Een land ervaar je pas echt wanneer je met beide benen in het land staat en de lokale bevolking ontmoet.

Welke bestemmingen verkopen jullie op dit moment het meest?
Gek genoeg (ondanks de economische crisis) lopen onze verre bestemmingen op het moment het beste. De best geboekte verre reizen zijn op dit moment Cuba en Costa Rica. Maar ook Thailand, Vietnam, Marokko en Zuid-Afrika lopen goed. Costa Rica is al jaren een topper in ons reisprogramma. Het is een ideale bestemming om avontuurlijke reizen te organiseren en we zijn hier heel goed in staat (dankzij onze eigen medewerkers in Costa Rica) echt bijzondere reizen te organiseren. Cuba is bij veel reisorganisaties ‘hot’ omdat veel mensen er nog heen willen voordat het Castro regime verdwijnt. Wij hebben in Cuba een bijzondere reis samengesteld met veel unieke ontmoetingen met echte Cubanen, waardoor je het echte Cuba leert kennen.

Kun je trends of verschuivingen noemen m.b.t. bestemmingen?
Reizen moet steeds meer een echte beleving zijn en daar wordt de bestemming ook op gekozen. Jonge reizigers willen steeds meer off the beaten track gaan reizen en echt het gevoel hebben dat iets uniek is wat ze meemaken of waar ze zijn. Het is niet gaaf als je op een mooie plek bent en vervolgens stopt er een bus van Fox of Kras. Hoewel Cuba bijvoorbeeld wel toeristisch is, willen jonge reizigers dit op een andere manier beleven dan de gemiddelde reiziger. Dat geldt voor veel bestemmingen. De reizen moeten passen in de belevingswereld van jongeren en dat stelt hele andere eisen aan het samenstellen van reizen. Bestemmingen als Thailand, Vietnam, Zuid Afrika, China zijn in trek, maar het liefste Off the beaten track! Maar nieuwe bestemmingen met authentieke culturen komen ook in trek, zoals Myanmar.

Wat is echt kenmerkend/karakteristiek voor de organisatie?
Bij het samenstellen van reizen hebben wij een andere insteek dan andere organisaties. Wij kijken naar de bestemming en bedenken eerst: “wat maakt dit land bijzonder?” Vervolgens gaan we op zoek naar unieke plekken waar we de mooiste reisavonturen kunnen organiseren, het liefst buiten de massale toeristenstroom om. Op sommige plekken moet je ooit in je leven geweest zijn, maar het is veel gaver om ze te ontdekken op momenten dat de massatoerist er niet is! Wij gaan bijvoorbeeld slapen in de Chinese Muur en bij zonsopkomst maken we een hike over de Muur! Het mooiste moment van de dag en geen toerist te zien! Maar als het even kan gaan wij het liefste van de gebaande paden af om het land echt te ervaren en in contact te komen met authentieke locals. “Aan het einde van een slechte weg vind je de mooiste onontdekte paradijsjes. Door iets meer moeite te doen komen wij wél op deze unieke plekjes”.

Hoe zou je graag omschreven willen worden door klanten?
Ik streef ernaar om continu vernieuwend reizen te organiseren en dat klanten elke keer weer verrast worden door weer nieuwe reisavonturen. Maar tegelijkertijd wil ik ze ook steeds meer gaan betrekken bij het ontwikkelen van reizen, iets wat een aantal reizigers van ons ook erg leuk vinden. Maar het mooiste blijf ik het vinden dat reizigers, nadat ze terug zijn van een mooi avontuur, zeggen: “wow, wat was dit gaaf! Als ik later in het bejaardenhuis zit dan denk ik nog terug aan deze reis!” Een jaar geleden ging een bekende radio DJ met ons op reis naar Costa Rica. Na terugkomst heeft hij een jaar lang met regelmaat in z’n programma verhalen verteld over zijn avonturen, soms tot ergernis van zijn ‘jaloerse’ collega DJ.

Zijn jullie aangesloten bij ANVR/SGR/Calamiteitenfonds?
ANVR/SGR en Calamiteitenfonds