Eat Pray Love op Bali

Bestemming: A. Bali (Indonesië)
Periode: mei 2011
Vervoer: vliegtuig, bus, taxi
Accommodatie: hotel
Organisatie: Stip Reizen

Het boek en de film hebben mijn ogen geopend en er voor gezorgd dat ik deze reis ging maken. Een reis naar Bali. Bij mij is het ongeveer net zo gegaan als in de film. Ik voelde een connectie, een verband. Ik zat 7 jaar in een relatie, wat eigenlijk niets meer was.

Wij hadden twee tussenstops. Op Dubai en één op Jakarta. Mijn vriendin die van lekker pittig eten houdt, begon in het vliegtuig in Nederland al met sambal eten. Bij aankomst in het hotel in Kuta had ze nog nergens last van. Kuta is erg toeristisch en druk. Hier zou ik niet voor een tweede keer naar toe gaan. Dan trekt het kunstenaarsdorpje Ubud mij meer. Het hotel in Kuta was verder prima en het personeel heel vriendelijk.
De eerste avond natuurlijk meteen naar buiten, op ontdekking. We hebben het monument van de bomaanslag van 2002 opgezocht. Indrukwekkend, maar we wilden er eigenlijk gauw weer weg. Net als het uitgaan in Kuta. We zijn een kijkje gaan nemen in het uitgaansleven en het enige wat we daar aantroffen waren jonge meisjes en veel oudere mannen. Verschrikkelijk om te zien en belachelijk dat dit nog steeds gebeurt.
De volgende dag begon onze tour. Anneke, een Javaanse vrouw die ook vloeiend Nederlands spreekt, was onze gids. We hadden ook een personal driver, Gun. Hele lieve mensen en Anneke kon ons alles vertellen over Bali. Zo zijn we naar een plek geweest waar je vrouwen kunt zien die stoffen aan het bewerken zijn. Batikken noemen ze dit. Dit is een heel oude kunstvorm en de letterlijk vertaling in het Javaans is ‘veel puntjes'.

Batikken

Een zilversmederij was er ook en er liepen allemaal kinderen nieuwsgierig naar ons te zijn. Voor de ingang staat er een prachtig beeld van Ganesha, deze god staat voor kennis en wijsheid. Deze beelden zie je echt overal waar je komt. We gingen langs een houtbewerkingsbedrijf. Ze maken de meest geweldige dingen. Een klein houten beeldje maken kost ze al gauw een maand werk.
Houtwerkers

Onderweg komen we van alles tegen. Zo rijden we bijvoorbeeld langs crematiepleinen. De Hindoes op Bali nemen op een bijzondere manier afscheid van hun dierbaren. De kist wordt door de straten gedragen en naar een crematieplein gebracht. De hele wijk loopt mee in een stoet en er worden liederen gezongen. Iedereen neemt waardig afscheid. Uiteindelijk wordt het lichaam met de offers verbrand. Enkele uren later wordt het as in zee gestrooid. Zo’n crematie is erg duur, waardoor toeristen bewust worden toegelaten. Bij verschillende hotels zijn zelfs speciale tours te boeken, waarbij vooraf toestemming wordt gevraagd aan de familie van de overledene. Dit hebben wij niet gedaan.
Crematieplein

Toen kwamen we bij het apenbos in Ubud. Ubud ligt in het binnenland van Bali. Het ligt vrij centraal, richting het zuidwesten van het eiland. De belangrijkste straat in Ubud is Monkey Forest Road. Aan de ene kant ligt hiervan de markt en aan de andere kant het apenbos. Het apenbos wordt ook wel Monkey Forest genoemd of Mandala Wisata Wenara Wana. De mensen lopen hier tussen de apen. Behalve de hoeveelheid apen (Makaken), meer dan driehonderd, zijn er in dit bos ook twee tempels te vinden. Deze en de apen zijn heilig voor de Balinezen. Een groot aantal bomen zijn ook heilig. De Pule Bandak is een belangrijke boom. Van deze boom worden maskers gemaakt die bij ceremonies worden gebruikt. De boom wordt niet omgehakt, maar er wordt een klein deel hout vanaf gehaald. Voor de ingang van het apenbos kun je een tros bananen kopen. Ik had de tros nog niet in mijn handen en van alle kanten komen apen op mij afgerend. Ik schrok en de tros heb ik ver weggegooid. De apen erachteraan en mij lieten ze met rust.
Heilig aapje
Pule Bandak boom

Doordat mijn vriendin toch na een paar dagen ziek werd van de sambal, kon ze niet mee op tour en ben ik een paar dagen alleen gegaan. Hierdoor kwam Anneke bij mij achterin het busje zitten en we raakten in gesprek. Ze kwam erachter dat we veel op elkaar lijken en dat de tour die we geboekt hadden niets voor mij was. Dus hebben we de tour omgegooid en heeft ze mij andere, bijzondere dingen laten zien. We besloten naar Lovina te rijden, het noorden van Bali, wat zo’n drie uur rijden is. We hebben zoveel gekletst dat we niet eens doorhadden dat het zo’n tijd rijden was. Na drie uur interessante gesprekken te hebben gevoerd stoppen we bij een boeddhistische tempel. Brahma Vihara Arama, dit is het enige boeddhistische klooster op Bali. Om het klooster te bezoeken moeten je benen bedekt zijn met een lange broek of sarong. Hier wordt gemediteerd door Boeddhistische monniken die hier wonen, op doorreis zijn of hier een tijdje verblijven. Ik kon helaas niet mee bidden omdat de monniken al begonnen waren.
Ingang boeddhistische tempel

Op naar de waterval. De 35 meter hoge Gitgit waterval stroomt het hele jaar. Dit is de grootste waterval van Bali. Volgens Balinees bijgeloof zal een koppel dat in het water van de Gitgit baadt snel uit elkaar gaan. We zijn gewaarschuwd. Ulun Beratan Danu is ook een bijzondere tempel. Deze tempel ligt aan de oevers van Minded meer en is gelegen ten oosten van de berg Beratan. Zeer de moeite waard om te bezoeken.
Waterval

Overal waar ik kom is het prachtig. Beelden, prachtige enorme bomen met gigantische wortels. Overal waar je komt is het kunst. Ik kijk mijn ogen uit.

Goa Gajah, de olifantengrot is ontdekt is 1922 en dateert uit de 11e eeuw. Deze grot ligt ten oosten van Peliatan, vlakbij Ubud. Opvallend zijn de verschillende kenmerken van Hindoeïstische en Boeddhistische elementen. Pura Besakih tempel is de grootste tempel van Bali. Het bestaat uit 200 bouwwerken en is verdeeld over 30 complexen. Het is er prachtig en ik mocht meebidden met de hindoes. Een ervaring om nooit te vergeten.
Fontein in de tempel
samen met een lokale marktman

Gelukkig is mijn vriendin weer opgeknapt en kan ze mee met de rest van de tour. Ze heeft toch 3 dagen gemist, maar ze is weer de oude en voor haar geen sambal meer voorlopig! Zo zie je maar sambal hier of in Nederland is niet te vergelijken. We gaan naar iets heel bijzonders wat ik via via te weten ben gekomen. Sjaki-Tari-Us is een stichting die zich inzet voor kinderen die een verstandelijke beperking hebben. Het is een soort dagopvang voor kinderen van alle leeftijden. Er komen ook oudere kinderen en zij mogen in de keuken werken. Wij hebben daar gegeten, wat heerlijk was en alle opbrengsten gaan naar de stichting. Fijn om dit met eigen ogen te zien. We hebben een rondleiding gehad en we raakte in gesprek met een voormalige advocaat. Hij speelt gitaar voor de kinderen en maakt muziek met ze. Hij kwam in Ubud voor een vakantie en is nooit meer teruggegaan. Hij heeft zijn baan opgezegd en is nog nooit zo gelukkig geweest. Thijs van Harte heeft de stichting opgericht en de naam van deze stichting heeft hij niet zomaar bedacht. Zijn tweeling broer Sjaki wilde altijd al zo’n stichting opzetten, helaas is hij overleden, maar van het geld wat hij heeft nagelaten heeft Thijs de stichting opgericht. Tari is de naam van Thijs zijn dochter. Tari heeft het downsyndroom. En US staat natuurlijk voor ons. Sjaki-Tari-Us is er voor iedereen. Ik citeer: ‘In nagedachtenis aan Sjaki, prachtige kinderen zoals Tari ondersteunen in hun ontwikkeling en bloei en dit tot werkelijkheid maken door ons, us.‘
Sjaki-Tari-Us

Dan is het tijd om Ketut Liyer te bezoeken. Bekend geworden door de film en het boek Eat, Pray, Love. Hij is 95 jaar oud en populair als priester. Anneke kon alles voor ons vertalen, dat was geweldig. Hij vertelde mij dat de lotusbloem mijn teken is, dat ik een prinses ben. Wanneer ik een kamer binnenloop is iedereen stil en moet iedereen naar mij kijken. Wat een compliment. Ook zei hij dat ik rustig moest rijden in de auto. Ik snapte dit niet, want ik reed nooit auto. Tot ik uit de bocht vloog op Curaçao in 2013, ik had een engel bij me want ik had niets. Maar meteen spookte de woorden van Ketut door mijn hoofd. Wat een bijzonder man en wat jammer dat het nu zo’n toeristische plek is geworden. Het voelt dubbel, anders had ik hem misschien nooit ontmoet.
Priester

's Avonds zijn we naar Jimbaran geweest om te eten. Dit ligt helemaal in het zuiden van Bali. Voor de beste vis moet je in dit vissersplaatsje zijn. Verse vis, een heerlijke cocktail aan het strand en met live muziek genieten van de zonsondergang. Wat wil je nog meer.
avondmaal

De laatste dag van onze tour mochten we het primitieve thuis van de Balinezen ervaren. Het geeft zoveel rust, zoveel meer vrijheid. Het zet je tot nadenken en je beseft dat je dat materialistische wereldje helemaal niet nodig hebt. Het was een erg warme dag en toch nog op pad om het oude paleis van justitie te bezoeken. Kerta Gosha. Dit paleis bevindt zich in Klungkung wat de oude hoofdstad van Bali was. Nu is dat Denpasar. Kerta Gosha wat het hoogste gerechtshof en werd aan de het einde van de 18e eeuw gebouwd.
Tuin in Klungkung

De Kintamani vulkaan hebben we uit de verte mogen bewonderen. Het was alleen erg mistig, dus hebben we helaas niet heel veel kunnen zien. Als afsluiter zijn we Tanah Lot gaan bezoeken. Tanah Lot betekent ‘Land midden in de zee,’ en is de populairste tempel van Bali. Opgedragen aan de beschermheiligen van de zee. Tanah Lot is op een rots in het water gebouwd. Bij laag water kun je naar de ingang van de tempel lopen en bij hoog water is de tempel met bootjes te bereiken. Toeristen kunnen dan niet naar binnen. Voor de ingang zijn we gereinigd en gezegend. Mooie ervaring was dit.
Tanah Lot

Natuurlijk hebben we ook geshopt, elke dag uit eten en hebben we het strand van Kuta bezocht. Het was een heerlijke vakantie om nooit te vergeten. Het bezoek aan de stichting Sjaki-Tari-Us, het bezoek aan Ketut, het bidden met de Hindoes, het apenbos, de vele tempels en alle kunst die Bali heeft laten zien. Geweldig! Dankbaar ben ik dat ik zo’n mooie reis heb mogen maken.

Geschreven door Eleni Konstantinidis
Palmboom

Heb je interesse in een reis naar Indonesië? We helpen je graag om deze reis naar jouw wens samen te stellen. Reisbureau Reisgraag.nl scoort een 9+ in reviews, we zijn lid van ANVR, SGR & Calamiteitenfonds en we hebben al meer dan 12,5 jaar ervaring. Vul hieronder jouw wensen in voor jouw vakantie naar Indonesië, dan sturen we je gratis een voorstel op maat.